TrueCar اعلام کرده است که آقایان به هنگام خرید یک خودرو فقط به ظاهر آن توجه میکنند در حالی که

نویسنده: susan A.Friedman
مترجم: نفیسه هاشمخانی
سرویس به
مشتریان بخش اصلی کار سازمانها محسوب میشود و نباید آنرا به عنوان بخش
اضافی کار به حساب آورد. مهمترین سرمایه هر سازمانی مشتریان آن است، به
عبارتی حضور موفق هر سازمانی در عرصه تجارت به وجود مشتریان وابسته است.
یک سیستم موفق و موثر حاکمیت شرکتی برای اعضای هیات مدیره و مدیران چارچوبی
را فراهم میآورد که نسبت به وظایف خود آگاه باشند و به آنها احترام
گذارند.

ساختن یک وبسایت عالی نیاز به علم و دانش کاملی ندارد، و تنها چند اصل راهنما به شما کمک خواهد کرد تا مشتریهای مورد نیاز خود را از طریق این وبسایت پیدا کنید.
ما برای یافتن این اصول راهنما
با دو تن از طراحان سایتهای کسبوکار به نام ران رایت و تونی اسکوبار،
صحبت کردیم. رایت از سال 1998 در آکسسنتیکس مشغول طراحی سایتهای کسبوکار
بسیار خوب بوده است. اسکوبار نیز جوانی 25 ساله است که در راهاندازی
ای.ام.تی.جی، شرکتی عرضهکننده خدمات وب برای کسبوکارهای کوچک، نقش
داشته است.
اسکوبار میگوید شما باید کسبوکار خودتان را در معرض دید
بقیه قرار دهيد و کاری کنید که بازدیدکنندگان سایتتان به عمل در راستای
منافع شما ترغیب شوند.
کیفیت محتوا
محتوا یکی از مهمترین عناصر بنیادی وبسایت کسبوکار کوچک شما است.
اگر
شما در حال فروختن یک محصول یا خدمات هستید، اطلاعات کافی درباره آن
محصول یا خدمات را ا
تاريخ معاصر-
نگاهی به کتاب «عقلانیت و توسعهیافتگی ایران» نوشته دکترمحمود سریعالقلم
برای اعتلای ایران چه کار باید بکنیم؟
فاطمه باباخانی
درآمد: «چه قدرتي موجب برتري شما نسبت به ما ميشود؟ علت پيشرفتهاي شما و سبب ضعف دائمي ما چيست؟
![]() |
شما هنر حكومت كردن و فاتحشدن را بلديد، در صورتي كه ما در جهل شرمآور خود، درجا ميزنيم و به ندرت آيندهنگري ميكنيم. آيا شرق كمتر از اروپا قابل سكونت و كمتر حاصلخيز است و غناي آنجا را ندارد؟ آيا پرتو آفتاب كه قبل از اينكه به شما برسد ما را روشن ميكند، براي ما بركت كمتري را موجب ميشود تا براي شما؟ آيا خالق عالم خير بيشتري به شما ميرساند تا به ما، آيا خداوند خواسته است براي شما امتياز بيشتري قائل شود؟ من اين طور فكر نميكنم. بگو اي مرد خارجي، ما براي اعتلاي ايران چه كار بايد بكنيم؟ آيا من هم بايد مثل تزار مسكويي رفتار كنم كه از تخت خود پايين آمد تا بتواند شهرهاي شما را از نزديك ببيند؟ آيا من هم بايد ايران را ترك كنم و اين ثروت انباشته شده را بدون استفاده بگذارم؟ آيا بايد بروم و هر آنچه را شاهزادهاي بايد بداند، ياد بگيرم؟»(از گفتوگوی عباس میرزا با ژوبر، نماینده ناپلئون)
دهه هفتاد خورشیدی برای ایرانیان تعریفی واضح و روشن دارد: عصر سازندگی. ایران تازه از جنگی تحمیلی و مخرب در پی انقلابی فراگیر، سر بر آورده است. شهرهای مرزی و جنوبی خسته از نبردی هشت سالهاند، صنایع سنگین کشور نیازمند بازسازی اساسی هستند، کارخانهها نیمه تعطیلاند و اوضاع اقتصادی چندان خوشایند نیست. بعد از بیش از یک دهه انقلاب و جنگ و هیجان و شلوغی، جامعه نیازمند آرامش و آسایش است تا به واسطه آن بتواند به آهستگی بر وضعیتی که به آن دچار است بينديشد و راه چارهای برای التیام زخمهاي تازه و کهن خود بیابد. گویی بار دیگر پرسش بنیادین عباس میرزا، ولیعهد نیک نام اما ناکام قاجار جان گرفته است: «براي اعتلاي ايران چه كار بايد بكنيم؟» اگرچه از زمان طرح این پرسش کلیدی ایران تجربه دو انقلاب، یکی مشروطه (1285) و دیگری اسلامی (1357) را از سرگذرانده و داغ زخم دو کودتای ویرانگر، یکی در سال 1299 و دیگری 1320 خورشیدی را نیز بر تن دارد.
گفتمان حاکم بر دهه شصت خورشیدی در ایران، به تعبیر جامعهشناسان سیاسی، گفتمانی ایدئولوژیک و اصولگراست که در پی بیش از یک سده حضور بیگانگان بر اصل استقلال تاکید ميکند. جنبشهاي بیگانه ستیز در عصر پسااستعماری در تمام کشورهای مستعمره و نیمه مستعمره استقلال و بیرون راندن بیگانگان و اتکای بر خویشتن را راه چاره ميدانند. ضمن آن که در ایران اسلامی، مدرنیزاسیون نیم بند پهلوی با نادیده گرفتن ضرورتهاي فرهنگی جامعه، خشم گروههاي اسلام گرا را موجب شده و ایشان را واداشته تا در برابر ناهنجاریهایی که به دلیل انکار و نادیده گرفته شدن اسلام به عنوان مهم ترین عنصر مقوم فرهنگ ایرانی به وجود آمده، موضع بگیرند و بر اصولگرایی خویش پافشاری کنند.
گو اینکه دهههاي 1960 تا 1980 میلادی تمام دنیا زیر سیطره مفهوم رادیکالیزم انقلابی بود، امری که با فروپاشی شوروی در پایان دهه هشتاد دیگر جذابیتش را از دست داده و دولت-ملتهاي سراسر دنیا فهمیدهاند که عصر آرمانهاي جهانی به سر آمده و به جای داعیههاي انترناسیونالیستی، اینک زمان رقابت برای به دست آوردن جایگاهی بهتر و برتر در میان سایر کشورها است. امری که جز از طریق توسعه همه جانبه در عرصههاي گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی پدید نمی آید. به این سان است که هم در پهنه بینالمللی و هم در گستره داخلی مساله توسعه به نقطه کانونی گفتمان سیاسی-فرهنگی جامعه بدل ميشود. روشنفکران، نخبگان و سیاستمداران نیز حیاتی بودن این امر را دریافتهاند و آگاهانه یا ناخودآگاه ميکوشند با کنکاش در جوانب مسالهای که عباس میرزای جوان در پی شکستی تلخ در برابر سپاهیان روسیه عنوان کرده بود، راهی برای برون شد از وضعیت فروبسته بیابند.
در چنین حال و هوایی است که در فضای اندیشگی ایران «توسعه» به عنوان معمای فراگیر محل بحث و جدلهاي فراوان است. در روزنامهها، مجلات، کتابها و بحثهاي جدی بارها این سوالها را ميشنویم که توسعه به چه معنا است؟ توسعه چه ضرورتهايي دارد؟ توسعه آیا به معنای غربی شدن است؟ توسعه سیاسی مقدم است یا توسعه اقتصادي؟ شاید هم باید از توسعه فرهنگی سخن بگوییم. به هر حال سیاستمداران که کمتر حرفشنوی محافل آکادمیک بودهاند، منتظر شنیدن پاسخ این پرسشها ننشستند و با پیچیدن نسخههاي مهندسی، عصری را رقم زدند که اینک درست یا غلط، «عصر سازندگی» خوانده ميشود. یعنی که توسعه اقتصادی به معنایی که سیاستمداران آن عصر ميخواستند مقدم است، در پی همین وضعیت است که وقایع خرداد هفتاد و شش پدید آمد و زمانهای که «عصر اصلاحات»ش خواندند و مرادشان از اصلاحات، همان توسعه سیاسی بود.
اما در همان اوان دهه هفتاد، برخی عالمان و اهالی آکادمی نیز که دلمشغول پرسش عباس میرزا، منتها در سطحی عالمانه بودند، فارغ از هیاهویی که معمولا حول یک مساله در سطح جامعه ایجاد ميشود، کوشیدند موضوع را به شکلی جدیتر نگاه کنند و به جای راهحلهاي سطحی و تبلیغاتی، ابعاد علمی مساله توسعه را واکاوند. چهرههايي چون فرامرز رفیعپور (توسعه و تضاد) و حسین بشیریه (موانع توسعه سیاسی در ایران). محمود سریع القلم استاد نام آشنای روابط بینالملل دانشگاه شهید بهشتی یکی از این چهرههاي علمی است که از همان ابتدای دهه 1370 با انتشار آثاری چون «توسعه، جهان سوم و نظام بينالملل» (1370) و «عقل و توسعهيافتگي» (1372) نشان داد که دغدغهاش چیزی جز توسعه ایران نیست، منتها در سطحی دانشگاهی و با طرح علمی مساله.
اما کتابی که موجب شد نام سریع القلم در میان دانشپژوهان ایرانی با مساله توسعه پیوند بخورد انتشار کتاب «عقلانيت و آينده توسعه يافتگي ايران» (1381، مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه) بود که استقبال فراوان از آن در میان محافل علمی و روشنفکری نشانگر آن بود که مساله توسعه دست کم در میان دانش پژوهان و دانشجویان ایرانی نیز جایگاه مهمی یافته است، دانشجویانی که سریعالقلم در همان چاپ نخست اثر، آن را به ایشان تقدیم کرده بود. کتاب که به سرعت به چاپهاي متعدد رسید، از یک پیشگفتار و چهار بخش تشکیل شده بود: مقدمه نظری، پایههاي نظری توسعهیافتگی، جهان سوم و توسعهیافتگی و ایران و توسعه یافتگی.
چاپ ششم کتاب اما این بار با عنوانی تازه یعنی «عقلانیت و توسعه یافتگی ایران» (1390، نشر فرزان روز) منتشر شد. اساس بخش بندی کتاب همان است که در چاپهاي پیشین شاهد بودیم، اما فصل بندی کتاب تغییراتی داشته است. در حالی که چاپهاي پیشین بیستوچهار فصل داشت؛ چاپ اخیر بیست و شش فصل دارد یعنی دو فصل افزوده شده است و بعضی فصلها پس و پیش شده اند، حذف مفهوم «آینده» از عنوان کتاب نیز دیگر تغییر ظاهری است که به چشم ميآید.
نویسنده در پیشگفتار چاپ ششم کتاب بر تداوم دغدغه هایش یعنی «پیشرفت، توسعهیافتگی و ثبات سیاسی ایران» تاکید دارد و مشکل عمده توسعهنیافتگی ایران را نه در افکار که «در شخصیت پرورش نیافته» ایرانیان ميداند و مينویسد: «مشکل ما چگونگی تبدیل فکر به عمل است. مشکل ما ناتوانی در سیستم ساختن است...دو پایه متدولوژیک تمدن غرب، ساماندهی و تشکل از یک طرف و ظرفیت نقدپذیری افراد از طرف دیگر است. ما در هر دو مورد ضعیف هستیم». سریع القلم کتاب را حاصل بیش از بیست سال تحقیق و تدریس پیرامون توسعه یافتگی ميخواند. باید اضافه کنیم که او در این دو دهه براي روشن شدن مباحث نظری کتاب آثار تازهای نیز نگاشته که مهمترین شان عبارتند از: «فرهنگ سیاسی ایران» (1387) و «اقتدارگرایی در عصر قاجار» (1389). اما اساس نظریهای که سریع القلم در «عقلانیت و توسعهیافتگی ايران» بیان ميکند، در فصل اول آن یعنی «مقدمه نظری: مکتب تحول شخصیت ایرانی» بیان شده است. نویسنده در این فصل کوشیده مبانی نظری دیدگاه خود پیرامون مساله توسعه را مبتنی بر ویژگیهاي فرهنگی جامعه ایران بیان کند. او در ابتدای این فصل رهیافت اساسی خود به مساله توسعه را با تفکیک میان اصول ثابت توسعه و الگوهای آن روشن ميکند و تلویحا در برابر دیدگاههايي قرار ميگیرد که ميکوشند با هیاهوهای ایدئولوژیک، اصول توسعه را نادیده انگارند و بر روشهاي آزموده نشده و غیرعلمی بنا ميگردند. این اصول ثابت عبارتند از : دولت حداقل، صنعتی شدن، توجه فراگیر به علم و عقلانیت، سیاست خارجی مدافع اقتصاد ملی، بخش خصوصی فعال، نظام آموزشی کاربردی، حاکمیت کارآمد در تمامی سطوح نظام اجتماعی، نخبگان ابزاری منسجم، مردم پرکار و مسوولیتپذیر، دولت پاسخگو و... . سریع القلم صریحا تصریح ميکند که «این اصول از یک کشور به کشور دیگر متحول نمیشود، بلکه بسترهای کاربردی و عملی تغییر پیدا ميکند. از این منظر، اصول توسعهیافتگی جهانشمول است». اما نکته مهمی که سریعالقلم در همان صفحات اولیه کتاب بیان ميکند این است که «الگوهای توسعه یافتگی متفاوتند ولی قابلیت بومی شدن را دارند». این تفکیک هوشمندانه میان اصول و الگوها، نقطه ختمی بر مباحثات به نظر بیپایانی است که سالهاست میان سیاستمداران دوام دارد. تفکیک مهم دیگر میان دو رهیافت جامعه محور و نخبگان محور به موضوع توسعه اختصاص دارد. نویسنده در پی توضیح الزامات هر یک از این دو رهیافت مينویسد: «در رهیافت جامعه محور، جامعه با تشکلی که به لحاظ سیاسی دارد و آگاهیای که آحاد مردم در گزینشها دارند فضای بحث عمومی و آزاد را فراهم کرده و از طریق سیستم حزبی، رقابتی و انتخابات آزاد، دولتی را به کار ميگمارند و با نظام قانونی، پاسخگویی به مردم و نقد معقول رسانهها، به صورت تدریجی انتظارات خود را تحقق ميبخشند» اما رهیافت نخبگان محور «نه به عنوان رهیافت مطلوب یا معقول، بلکه به عنوان تنها رهیافت جامع، کارآمد و عملی در کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه مطرح ميشود.»
در فصل دوم کتاب، نویسنده با طرح نظریه انسجام درونی، توسعه یافتگی را یک تصمیم سیاسی و حکومتی ميخواند که بر زمینهسازیهاي فرهنگی استوار ميشود، «یعنی اگر فرهنگ متحول شود، توسعه یافتگی میسر خواهد شد». فصل سوم با عنوان «نخبگان و توسعه یافتگی» با تعریف نخبگان ابزاری و نخبگان فکری و تفکیک نهادن میان استراتژی ملی از سیاست روز، نقش و اهمیت نخبگان را در مباحث توسعه مورد بحث قرار ميدهد. نویسنده در فصل پنجم کتاب اصول ثابت توسعه سیاسی را در دوازده مورد برميشمرد: اول تشویق فردگرایی مثبت، دوم تفکر استقرایی، سوم اهمیت تفکر به عنوان امر عمومی و تخصص به عنوان امر خاص، چهارم آموزش، پنجم آموزش زیست جمعی، ششم تحکیم هویت عمومی، هفتم قانونپذیری، هشتم همسویی منافع هیات حاکمه با مصالح عمومی، نهم رشد و گسترش نهادهای غیردولتی، دهم آرامش اقتصادی، یازدهم تصمیمگیری مبتنی بر اصلاحنگری و اصلاحپذیری و دوازدهم انتخاب افراد بر اساس لیاقت و توانایی. نویسنده در ادامه درباره هر یک از این اصول به طور مفصل بحث ميکند.
بخش سوم کتاب مساله توسعه یافتگی را از منظری جهانی مورد بحث قرار ميدهد. عناوین فصلهاي این بخش عبارتند از: بررسی ساختاری مسائل جهان سوم، فرهنگ و توسعه و جهان سوم، آزادی و توسعه یافتگی در جهان سوم، فضای خصوصی، منحنی جی و توسعهیافتگی موانع فرهنگی تجدد در کشورهای اسلامی و ضرورتهاي تربیتی برای انسان قرن بیست ویکم.
اما مقالات بخش چهارم کتاب به مساله ایران به طور خاص اشاره دارد و توسعهیافتگی ایران را از منظرهایی چون سیاست خارجی جمهوری اسلامی، استراتژی فراملی، بحث دموکراسی، توسعه اقتصادی و آسیبشناسی گفتمان توسعه ایرانی مورد بحث قرار ميدهد. کتاب نثری روان و خوانا دارد و فصلهاي کتاب در عین استقلال محتوایی هر یک با مساله اساسی آنکه موضوع توسعه یافتگی است پیوند دارد. دستهبندی و طبقهبندی مطالب از دیگر مزیتهاي اثر است. شماری از فصلهاي پایانی کتاب نیز گفتوگوهایی است که نگارنده با اصحاب مطبوعات و رسانهها حول محورهای کلی کتاب داشته و مطالعه شان برای روشن شدن مباحث اصلی کتاب مفید و ارزشمند است. در مجموع «عقلانیت و توسعهیافتگی ايران» کوشش یکی از دانشوران ایرانی است که دغدغه توسعه را در بیش از بیست سال آموزش و تدریس علوم سیاسی وجهه همت خویش قرار داده و از این حیث توجه و خوانش آن ضروری است، گو اینکه کتاب برای دانشجویان نگاشته شده، «دانشجویانی که عقلشان بر احساسشان غلبه ميکند». ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
میخواستم سهام بخرم. گفتم ببینم که این کارمزدها جریانشون چجوریه. و چقدر کارمزد باید بدم. چون هم برای خرید و هم برای فروش باید کارمزد بدم، پس باید در محاسبه سود انتظاری این مبلغ هم بعنوان هزینه از درآمد انتظاری کم کنم تا بررسی هام درست دربیاد.
قبل از هر چیز حداقل کارمزدی که باید بدم 2000 تومان هست. یعنی اگه حتی بیام برم یک سهام 100 تومنی هم بخرم یا بفروشم باید 2000 تومان کارمزد بدم.
کارمزد خرید: 0.5 درصد (0.005) قیمت معامله
بعنوان مثال: اگر یک میلیون تومان سهام بخرم باید 5هزار تومان کارمزد بدم
کارمزد فروش: 1.05 درصد (0.0105) قیمت معامله
بعنوان مثال: اگر یک میلیون تومان سهام بفروشم باید 10هزار و پانصد تومان کارمزد بدم
خوب حالا باید سه تا فاکتور حداقل کارمزد 2000، درصد کارمزد خرید و درصد کارمزد فروش را رویهم بریزم ببینم چی در میاد:
فرض میکنیم که مبلغ A سهام میخریم و سپس بدون افزایش قیمت و تغییر دیگری آن را میفروشیم. کارمزد ها را کم میکنیم:
مبلغ اولیه A => (0.995)A سهام خریداری شده
=> سهام خریداری شده x (0.9895) مبلغ بدست آمده پس از فروش
بنابر این پولی که از خرید A مقدار سهام پس از فروش داریم:
A => 0.984 A
و یا به عبارتی کارمزدی که برای A میدهیم 1.6 درصد A یا 4هزار تومان، (هر کدام که بیشتر بود) میباشد.
حداقل مقدار A ضرر نکنیم:
0.005 A = 2000 => A=400000 خرید
0.0105 A = 2000 => A=190500 فروش
پس اگر خواستیم سهام بخریم باید حداقل 400هزار تومان باشد و اگر خواستیم بفروشیم باید حداقل 200هزار تومان باشد و گرنه ضرر میکنیم.

شیوههای زیادی وجود دارد تا اعضای هیات مدیره، سطح فعالیتهای خود را
ارتقا دهند، اما مشکل اصلی اینجا مطرح میشود که در بیشتر این شیوهها،
مخاطب، کل هیات مدیره است و نه تک تک اعضای آن. هم اکنون اطلاعات چندانی
برای هر یک از اعضای هیات مدیره در اختیار نیست.

انجمن جهانی خودروسازان رتبه جهانی خودروسازان را اعلام کرد
ایران در رتبه سیزدهم
این آمار که تولید جهانی خودرو در سال 2011 را بررسی کرده، میزان رشد تولید خودرو در ایران را 1/3 درصد ارزیابی کرده است.
طبق آمار یاد شده ایران از نظر رشد کمی خودرو بین دو کشور روسیه و تایلند قرار گرفته است.
انجمن
جهانی خودروسازان همچنین با رصد کردن اطلاعات میزان تولید خودرو در
کشورهای مختلف،
در راستای اهداف سند چشمانداز 20ساله
این رشد نقدینگی بالا، عوارض بسیاری را برای اقتصاد ایران به همراه داشته است که از جمله آن میتوان به تورم بالا و دو رقمی، کاهش ارزش پول، نرخ سود بانکی بالا و مشکلاتی از این دست اشاره کرد. این مطالعه سعی در بررسی متغیرهای پولی اقتصاد ایران در برنامههاي توسعه پنج ساله اول تا چهارم و نیز پیش بینی هایی از این متغیرها برای آینده ایران در افق چشم انداز بیست ساله کشور دارد. مطابق نظریه مقداری پول، به دلیل اهمیت نقدینگی در تورم، کنترل حجم پول و نقدینگی به عنوان ابزاری مهم در مهار تورم شناخته میشود.
مقدمه
به طور کلی بازارهای پول، سرمایه، کالا و کار، چهار رکن اساسی اقتصاد کلان محسوب میشوند. در این میان، بازارهای پول و سرمایه بخش مالی و بازارهای کالا و کار بخش واقعی اقتصاد را تشکیل میدهند. بخش مالی (بازارهای پول و سرمایه) به عنوان واسطه وجوه بین پساندازکنندگان

مدل توليد ژاپنيها همچنين اولويت بالايي براي توليد «به موقع» و توليد بدون انبار محصولات قائل است. اين ايده در بازديدي كه تايچي اونو از تويوتا موتورز در دهه 1950 از ايالات متحده كرد، به ذهنش خطور نمود. اونو بيشتر تحت تاثير سوپرماركتهاي عظيم آمريكا قرار گرفت تا كارخانههاي اتومبيلسازي آن. او بعدها تعجب خود را
بانک مرکزی در گزارشی از افزایش 6/2 درصدی شاخص بهای
تولیدکننده در بهمن ماه سال 90 نسبت به دی ماه خبر داد. بر اساس آمار جدیدی
که در وب سایت این بانک قرار گرفته، شاخص بهای تولیدکننده در بهمن ماه به
عدد 6/300 رسید که نسب به بهمن ماه سال 89 نزدیک به 21 درصد افزایش پیدا
کرده است.
شاخص بهای تولیدکننده، تغییرات قیمت کالاها و خدمات تولید و عرضه شده به عمدهفروشان، مصرفکننده نهایی یا صادرکننده به کشورهای خارجی توسط تولیدکننده را نشان میدهد.
بر اساس نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال 1389، هر
خانوار شهری در این سال برای تامین هزینههای ناخالص خود با کسری 4 میلیون و
179 هزار تومانی درآمد پولی مواجه بوده است.
گزارش بانک مرکزی از نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران سال 1389 با بررسی هزینه و درآمد خانوارهای ساکن در مناطق شهری ایران در 75 شهر و با مراجعه به 8630 خانوار نمونه انجام شده است.
متوسط هزینه خانوار شهری در ایران: 14 میلیون تومان در سال
بر
اساس این گزارش، در سال مورد بررسی متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار
شهری

تايوان و مردم ميپرسند «تايوان؟ چرا تايوان؟» جواب خيلي ساده است. چون تايوان صخرهاي لميزرع در دريايي پر از امواج توفاني و بدون منابع طبيعي براي زندگي كردن است. حتي براي ساخت و ساز بايد از چين شن و ريگ وارد كند و با وجود همه اينها چهارمين ذخاير كلان مالي دنيا را در اختيار دارد. زيرا به جاي كندن زمين و استخراج هر آنچه كه بالا ميآيد، تايوان ذهن و افكار 23 ميليون تايواني را ميكاود، استعدادشان را، انرژيشان را و هوش و ذكاوت شان را. چه زن و چه مرد. هميشه به دوستانم در تايوان ميگويم: شما خوشبختترين مردم دنيا هستيد، چطور اينقدر خوشبخت شدهايد؟ نه نفت داريد، نه سنگآهن، نه جنگل، نه الماس، نه طلا، فقط مقدار كمي ذخاير ذغال سنگ و گاز طبيعي و به خاطر همين هم است كه فرهنگ

شرکت فولکس واگن که یک شرکت خودروسازی آلمانی است و سالیان سال به عنوان بزرگترین خودروساز اروپا و یکی از پر فروشترینهای دنیا معرفی میشد و در سال گذشته نیز به دلیل بحران اقتصادی با مشکلات

آیا ارائه خدمات خوب به مشتریان هنری است که فراموش شده یا راضی نگاه داشتن مشتریان امروزی دشوار شده است؟
عصبانیت از خرید در فروشگاههایی که دستیاران خرید در آنها مدام غیب میشوند، امکان پیدا کردن کالاهای مورد نظر وجود ندارد و به جای خدمات مشتری واقعی از پیامهای ضبط شده استفاده میشود، امری طبیعی است. اما در سوی دیگر ماجرا، افزایش سرویسهای کمک به مشتریان و پیامهایی که مدام در وبسایتهای

نظرگرفتن مجموع خرید خودرو در سال 2011 ، اطلاعاتی از خودروهایی که خریداران آنها اکثرا مردان بوده اند ارائه شده است.
فراری 485 با 95.3% در صدر لیست قرار دارد که می توان گفت بهترین خودروی فراری است و اکثر پسر ها آرزوی داشتن آن را دارند.
ب
ام و m1 کپ با 92.2% در ردیف دوم قرار دارد. آئودی r8 با 91.4% و مرسدس
بنز sls با 90% به ترتیب سوم و چهارم هستند. شورولت کوروت با 89% پنجمین
خودرو است و از آن جایی که این خودرو شبیه خودروهای اتومبیل رانی است مردان
از آن استقبال بیشتری می کنند.
فراری کالیفرنیا با 88.4% ششمین خودرو
است. در حالی که به نظر می رسید این خودرو برای خانم ها جذاب تر باشد.
موتور آنv8 باحجم 4.3 لیتر با قدرت 490 اسب بخار توان و 406 پوند فوت
گشتاور است.
پورشه با 88.2% در ردیف هفتم است. هشتمین خودرو gt-r نیسان
با 87.9% است که تنها خودروی ژاپنی این لیست است. جی ام سی سیرا نهمین
خودرو با 87.5% است که آپشن های لوکس متفاوتی ارائه می دهد. آخرین خودروی
لیست سری اف فورد با 87 % است. تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: محمدحسين رفعتنژاد
گاهی اوقات مذاکره کردن آسان است، اما برخی
اوقات نیز که با عدم اطمینان بالایی مواجه هستیم، مذاکره کردن میتواند کار
دشواری باشد. ما میخواهیم درباره نکاتی در زمینه مذاکره موثر صحبت کنیم
که به شما کمک میکنند با مشتریان، همکاران و ريیس خود موثرتر همکاری کنید.
این نکات همچنین برای شرایط دیگر و تعاملهای بین فردی نیز صادق هستند.

شاید عوامل زیادی در این کار دخیل باشد، ولی یکی از این عوامل که در این استراتژی مورد بررسی قرار میدهیم، به دلایل مربوط میشود. در استراتژی قبلی در مورد دلیل آوردن و تاثیر آن در افزایش میزان نفوذ
مریم عسگری- این روزها که اینترنت جزو جدا نشدنی زندگی ما انسانها شده
است، همه چیز رنگ و بوی اینترنتی به خود گرفته است. از تفریح و سرگرمی
گرفته تا انجام امور تجاری و حتی خرید و فروش کالا!
بله
درست شنیدید، امروزه این امکان برای کاربران اینترنت فراهم شده است تا به
جای طی مسافت خانه یا محل کار تا فروشگاه مورد نظر، آن هم در این ترافیک و
آلودگی هوا، تمام اجناس مورد نیاز خود را با چند كليك ساده انتخاب و هزینه
آن را به صورت اینترنتی یا سایر روشهای مورد استفاده فروشگاههای مجازی
پرداخت کنند. در این صورت، هم در وقت و هم در هزینه رفت و آمد صرفهجويی
ميشود. کافی است قدری به این پروسه خوشبین بوده و البته صبور!
چرا که
سرویس دهی این فروشگاهها در حد فروشگاههای مجازی در سایر نقاط جهان نیست
که البته

برای رسیدن به این نقطه یک کسب و کار باید ابتدا جریان نقدی خود را تحت کنترل بگیرد و به طور خاص وجه بیشتری را نسبت به وجهی که شما خرجش میکنید، بهصورت قاعدهمند و منظم تولید کند. به عبارت دیگر، کسب و کار در چنین مرحلهای باید از پس مخارج خود برآید. به این نقطه میگوییم «سربهسرشدن». آنچه در ادامه میآید، داستانها و پیشنهادهاي کارآفرینانی است که راههایی برای رسیدن به این نقطه و ورای آن یافتهاند.
نمونه مورد بررسی 1: کسب و کار را جایی ببرید که میتوانید از پس آن برآیید
فیلیس
چیونگ، پس از آنکه دومین فرزندش را دو سال پیش به دنیا آورد، تصمیم گرفت
تا شغل خود به
مركز آمار بازار اجارهنشينها را بررسي كرد
نرخ واقعي اجارهبهاي هر مترمربع واحد مسكوني(تومان)- تابستان 90
ميزان اجارهبها بيشتر از توان پرداخت اجارهنشينها
5 نقطه گران تهران كجا است؟
فريد قديري: نقشه پرواز تاريخي اجارهبهاي مسكن در تهران كه
تابستان سال گذشته بهرغم مقاومت اجارهنشينها انجام شد، هماكنون منتشر
شده و محتواي آن، از صعود مبالغ از ديوار تحمل بازار اجاره حكايت دارد.
مركز آمار ايران روز گذشته ارقامي را كه موجران پايتخت پارسال در فصل داغ اسبابكشي به مستاجران تحميل كردند، را اعلام كرد.
براساس
اين گزارش رسمي، تهرانيها در تابستان90 به طور متوسط ماهانه 825 هزار
تومان براي اجاره

رانندگان فرموليك را ميتوان كساني دانست كه به واقع همه زندگيشان به نوعي با خودرو سر و كار دارد. از شهرت تا درآمد و از صبح تا شام در طول فصل مسابقات با خودرو سر و كار دارند. اما آنها نيز به مانند ديگر مردم زندگي شخصي خود را پشت فرمان خودروهايي ميگذرانند كه هيچ شباهتي با خودروهاي كارشان ندارد. رانندگاني كه با تيمهاي خودروساز قرارداد دارند در زمان حضور در مراسمهاي رسمي معمولاً از خودروهاي ساخته شده در شركت مادر تيم خود استفاده ميكنند. اما اين به آن معني نيست كه انتخاب خودشان هم همان خودرو باشد. فرناندو آلونسو راننده تيم فراري است اما براي رانندگي شخصي خود مازراتي گرن كابريو را انتخاب كرده است. به عقيده او اين اسپرت هشت سيلندر داراي روح رانندگي خودروهاي فرموليك است. او ميگويد: من انعكاسي از خودرو فرموليك را در اين ماشين احساس ميكنم. او طرفدار پر و پا قرص خودروهاي رو باز است. او زماني كه در تيم رنو عضويت داشت با يك دستگاه رنو مگان كوپه تردد ميكرد.فليپه ماسا شايد انتخاب عجيبي داشته باشد اما هر چه هست او از فيات 500 بيشتر از هر خودرو ديگري خوشش ميآيد. او داراي دو دستگاه فيات 500 است كه يكي از آنها براي مسابقه تيونينگ شده و ماسا با آن در دو برنامه خيريه هم شركت كرده است. ماسا يك مازراتي كواتروپورت هم دارد. ماسا در مورد فيات 500 عقيده جالبي را در گفتوگو با يورواسپرت مطرح كرده است. او ميگويد اين خودرو باعث ميشود تا مردم داخل ماشين را نگاه نكنند و او بتواند به آسودگي رانندگي كند.مايكل شوماخر از آن رانندگاني است كه به شدت به خودرو تيمش وفادار ميماند. زماني كه در فراري عضويت داشت هميشه با يك فراري F430 تيونينگ شده ديده ميشد. البته او در گاراژ شخصي خود يك بوگاتي EB110 SS هم دارد. اين خودرو اسپرت داراي موتور 12 سيلندر و 603 اسببخار قدرت است.آدريان سوتيل راننده تيم فورس اينديا دستش بازتر است. چرا كه تيم او سازنده خودرو نيست. او در زندگي شخصي خود يك پورشه 911 سوار ميشود كه به وسيله شركت معتبر گمبالا تيونينگ شده است. بدنه اين خودرو از فيبركربن است.جنسن باتن راننده مشهور تيم مكلارن در گفتوگوي خود با برنامه تاپگير اعلام كرد كه يك دستگاه بوگاتي ويرون خريداري كرده است.اما او بيشتر با خودروهاي مرسدسبنز كه اسپانسر او و تيمش است ديده ميشود. ويرون براي كسي كه ركورددار سرعت با خودرو فرموليك است ميتواند يك انتخاب خوب باشد. روزنامه ديليتلگراف اعلام كرده كه باتن خودرو ويرون خود را به قيمت 1.5 ميليون دلار براي فروش گذاشته است.مارك وبر راننده تيم ردبول نيز يك پورشه سوار است. او سال گذشته پورشه 911 GT خود را خريداري كرد. البته او يك ماشينباز قهار است و علاوه بر اين يك بامو M5 خيلي خاص هم دارد. بامو او توسط شركت M.Power به يك موتور V10 مجهز شده است.كيمي رايكونن راننده سابق فرمول يك اين روزها در رالي قهرماني جهان فعاليت ميكند اما اين باعث نشده تا از علاقه شخصي خود يعني فراري انزو چشمپوشي كند. او علاوه بر فراري انواع مرسدسبنز را نيز دارد. اما علاقه اصلي او موتورسيكلتهاي ويژهاي است كه خودش طرح آنها را ميدهد و شركتهايي مانند بامو و دوكاتي آنها را برايش ميسازند.ديويد كلتهارد راننده بازنشسته فرموليك، يك بنز باز تمامعيار به حساب ميآيد. او از بنز E كلاس با تيونينگ AMG و بنز ML به عنوان خودروهاي روزمره خود استفاده ميكند. همچنين يك دستگاه مرسدسبنز SL280 مدل 1971 نيز دارد. البته عكسهايي هم از كلتهارد در كنار مرسدسبنز AMG منتشر شده است كه اين عكسها متعلق به تست مدل E-CELL اين خودرو است. ماخذ:دنیای خودرو/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
مهران دبیرسپهری
در خبرها داشتیم که قرار است در قالب یک پروژه، آب
دریای خزر پس از نمک زدایی، به فلات مرکزی ایران منتقل شود. به دلیل اهمیت
موضوع، این سرمقاله را به مساله آب و نیاز کشور به آن اختصاص میدهیم.
اولین سوالی که به ذهن خطور میکند این است که آیا شدت نیاز به نتایج این
پروژه در حدی هست که هزینههای نجومی آن را توجیه کند.

تبلیغات محیطی بسیاری از مردم را به یاد بیلبوردهای رنگارنگ و گرانقیمت در بزرگراه ها می اندازد. ولی تبلیغات محیطی شامل تمامی تبلیغاتی است که در مکان های عمومی در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد. تبلیغاتی مانند پوسترهای رنگی که روی شیشه سوپر مارکت ها چسبانده شده، کاغذ های تبلیغاتی روی دیوارها و همچنین تبلیغات روی اتوبوسها و وسایل نقلیه دیگر، در این گروه جای دارند.
1. مزایای تبلیغات محیطی
تضمین دیده شدن

TrueCar اعلام کرده است که آقایان به هنگام خرید یک خودرو فقط به ظاهر آن توجه میکنند در حالی که

بخش نخست
در اواسط دهه 1960، تعداد كمي از آمريكاييها از دگرگونيهاي
همهجانبهاي كه در شيوههاي مديريت شركتهاي ژاپني رخ داده بود، اطلاع
داشتند.
اين دگرگونيها در مدتي كمتر از عمر يك نسل، ايالاتمتحده و جهان را مجبور به بازنگري در شيوههاي بازرگاني خود كرد. در سال 1965، ايالاتمتحده قدرتمندترين كشور در سياره زمين بود. قدرت نظامي آن هر چند با پيشرفتهاي روسيه در سلاحهاي اتمي و سفر به فضا به لرزه درآمده بود، اما هنوز بيرقيب بود. دنيا


فردیناند الکساندر پورشه، طراح مدل افسانه ای 911، صبح پنجشنبه گذشته، در شهر (سالزبورگ) اتریش، و در سن 76 سالگی در گذشت.
به گزارش وب سایت «مجله ماشین»، از سال 1972، یعنی از زمانی که کمپانی خودروسازی پورشه، در زمینه ی طراحی خودرو، به عنوان یک صاحب سبک شناخته شد، همواره از الکساندر پورشه، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین طراحان این کمپانی، یاد می شده است. اوج موفقیت این طراح زبردست، به سال 1959، و طراحی اولین نسخه از پورشه ی 911 باز می گردد. مدلی که توانست استاندارد جدیدی را در زمینه طراحی

چه زمانی که به عنوان هدیه بخشیده میشوند یا معامله، دفن و سوزانده میشوند و چه وقتی به عنوان یادبود خانوادگی به نسلهای بعد انتقال مییابند. برای مثال، لباس مخصوص عروسی ممکن بود بعدها در جشنها یا موقعیتهای خاص دیگری پوشیده شود، اما در برخی نواحی آن را برای استفاده بعدی به عنوان کفن کنار میگذاشتند و نگه میداشتند. شواهد بافندگی در ایران همراه با دیرینهترین نشانههای زندگی بشر مشاهده میشود. در این نوشتار به تاریخچه پارچه بافی در ایران باستان پرداخته ميشود.
از
آنجا که منسوجات میتوانند، هم ارزش واقعی و هم مفهوم نمادین داشته
باشند، از دیرباز مورد توجه اشراف بودهاند. منسوجات به مقدار زیاد پوشیده
میشدند یا به نمایش درمیآمدند تا ثروت و سعادت را نشان دهند و چشم
تماشاگران را با بهت و حیرت خیره کنند. در عین حال، به دنبال هدفهای
سیاسی توزیع میشدند تا وفاداری به حاکمان را نشان دهند.
نساجی در دوره ایلام
نوعی
مهرهای حلقهای در لرستان کشف شدهاند که به دوره ایلامی تعلق دارند. هر
مهر حلقهای، حلقه نواری است که از ورقه مفرغی کندهکاری شده ساخته شده
است. روی مهر، موتیفهای متنوعی کنده شدهاند که موید رونق نساجی و دوخت
در این دورهاند. در 2700 تا 2500 ق. م، بافندگی بهطور کامل و ظریفتر
معمول شده و این امر با بافت پارچههایی از سیمهای طلا و نقره و نیز تهیه
پارچههای مرغوب با استفاده از پشم گوسفند و موی بز، کاملا مشهور است. یکی
از چشمگیرترین و زیباترین نمونههای پوشاک زنان ایلامی، تصویر برجستهای
است که روی جامی سیمین نقش بسته و چند سال پیش در مرودشت کشف شده است. روی
اینجام، پیکره دو زن که یکی ایستاده و دیگری نشسته است، دیده میشود.
هردو، پیراهن بلندی با زمینهای از نقشهای برگمانند بر تن دارند و
تزیینات دوختی در قسمت یقه و لبه پیراهن، جلوه دیگری به لباسها داده است.
همچنین لباس ناپیراسو، ملکه ایلام و همسر اونتاش که در کشفیات شوش به دست
آمده و اکنون در موزه لوور موجود است، رواج دوخت در دوره ایلامی را نشان
میدهد. در هزاره دوم و اول پیش از میلاد، مجسمه گلی و گلپخته که همراه
با اجساد مردگان دفن میشد، ما را با انواع لباسها و دوختودوزها آشنا
میسازد. تندیس گلی مربوط به هزاره پیش از میلاد، متعلق به مجموعه فیلیس
اکرمن، گواه دیگری برای رواج نساجی و انواع دوختها در این دوره است.
تندیس مزبور دارای پیراهنی بلند، تمامقد با چینهای زیاد در قمست پایین
زانو، چینهایی در قسمت آستین و تزیینات روی لباس است.
نساجی در دوره مادها
اگرچه
در خصوص نساجی ایران در دورههای مادها اطلاعات چندانی در دست نیست، اما
از بررسی لباس و پوشاک آنان از روی نمونههای سنگتراشی، چنین برمیآید که
پارچهبافی و تولید پارچههای دستباف در آن روزگار کاملا مرسوم و دوخت
آنها نیز معمول بوده است. ضمن آنکه براساس نوشتههای مورخان و محققان،
رنگ ارغوانی از رنگهای بسیار مورد علاقه مادها به خصوص در پارچه دستباف
بوده است. در روزگار مادها، این صنعت پرارزش، خود دانشی را برپا کرده بود.
زیرا در آن روزگار، انواع پارچه و پوششهای گوناگون علفی، پوستی و پشمی،
چه از دیدگاه جنس و مواد نخستین آن و چه از دیدگاه رنگآمیزی، نقش و نگارو
بافت و طرح، بافته میشده است. مادها در بافندگی پشم، کتان و دیگر الیاف
گیاهی را به کار بردهاند. نقش روی جعبه سیمین از خزانه جیحون که هم اکنون
در موزه بریتانیا نگهداری میشود، نشانه آن است که در دوره مادها لباس
مردان و زنان غالبا بلند، فراخ و چیندار بوده و تزییناتش دوختی مثل
قیطاندوزی، ملیلهدوزی و قلابدوزی داشته است. لبه لباسها اکثرا دارای
تزیینات رودوزی بوده که جلوهای خاص به لباس بخشیده است.
نساجی در دوره هخامنشیان
گرچه
به دلیل گذشت سالیان دراز از دوره هخامنشی، از بافتههای آن زمان به جز
چند تکه قالیچه و گلیم، نمونههای دیگری به دست نیامده است، اما اسناد
جدید به دست آمده، حاکی از این هستند که از زمانهای بسیار باستان و شاید
پیش از هخامنشی، در آسیای میانه به ویژه در سغد، پرورش تخم نوغان انجام
میگرفته است. بدینسان دیگر شکی باقی نمیماند که به کار بردن پارچههای
ابریشمی در ایران هخامنشی رواج داشته است و پارچههای ابریشمی ایران که
گاهی در تاروپود آنها گلابتون زروسیم نیز به کار برده میشد (زری)، از دید
زیبایی، لطافت، رنگ و درخشش، زبانزد یونان بودند. در آن زمان، پارچههای
ایرانی از نظر جنس، رنگ و نرمی، شهرت جهانی به دست آورده بود و بیشتر مردم
خواستار و خریدار آنها بودهاند. به ویژه لطافت و طرح نقشهای پارچههای
پشمی، ابریشمی و کتانی که به رنگهای گوناگون، رنگرزی میشدند همه را
فریفته خود میساخته است.
همه ساله در نوروز و مهرگان، جزو باجهای
نقدی و جنسی که به گنجینههای شاهنشاهان هخامنشي سپرده میشد، همواره
مقداری نیز پارچههای گرانبهای نبریده، جامههای دوختهشده و پردههای
منگولهدار و زیبا وجود داشت. این موضوع گذشته از نوشتههای تاریخنویسان،
از نقشبرجستههای تخت جمشید نیز آشکار است و چون هریک از تیرهها و
کشورهای شاهنشاهی، ناگزیر بهترین ساخته و محصول کشور خود را به دربار
هخامنشی گسیل میداشتند، منسوجات ایرانی خیلی مورد توجه بودند و مایه تجارت
مهمی با کشورهای همسایه شدند. یونانیها بنابر آنچه مورخانشان مینویسند،
از نفیس بودن البسه دشمنان ایرانیشان تعجب میکردند.
در نشریه یونسکو
(ایرانشهر) درباره بافندگی و پارچهبافی روزگار هخامنشی چنین آورده شده
است: پارچهبافی ایران در روزگار هخامنشی به ویژه در زمینه بافت پارچههای
پشمی نرم و بسیار خوب، نامور بوده است و شاهان هخامنشی به داشتن لباسهای
گرانبها مشهور بودند. همچنین، از کتاب«استر» در تورات چنین برمیآید که
قصرهای هخامنشی با پردههای زیبا و رنگارنگ مزین بودهاند. در این دوره،
همچنین از پارچه زری نام برده شده و گفته شده است، زریهای ایران که هم
برای جامه و هم برای سراپرده به کار میرفتند، مشهور آفاق بودند.
از
آثاری که در دوران هخامنشیان رواج بیشتری داشته است، میتوان از انواع
بافتهها از قبیل پارچههای ابریشمی و زریدوزیشده و قالی و اختراع و
ابداع انواع فرش، نمد و غیره یاد کرد.
این امکان وجود دارد که در
کارگاههای دربار شاه، ابریشم نیز به عمل آورده میشده است. تولید ابریشم
از دیرباز در چین معمول بود، اما از پیله ابریشم چنان محافظت میشد که به
خارج از کشور راه نمییافت. در پازیریک، در کنار اشیای وارداتی از ایران،
قطعهای پارچه ابریشمی چینی با سوزندوزی بسیار ظریف و بافتههای ابریشمی
دیگر پیدا شده است. حتما شاهان ایران نیز قادر به تملک این شیء پربها
بودهاند. مخصوصا که در هندوستان از آغاز هزاره اول ق.م و شاید هم پیشتر،
ابریشم وحشی به دست میآمد. همچنین از سده پنجم ق.م و در آتن بقایایی از
پارچه ابریشمی به دست آمده است. پارچه ابریشم فقط میتواند از طریق
ایرانیان به آتن راه یافته باشد. بنابراین میتوان گمان برد که ایرانیان
ابریشم را میشناختهاند و از آن برای تهیه لباسهای گرانبهای خود استفاده
میکردند. مسلما پشم نیز برای تهیه لباس کاربرد داشته است. شاید لباسهای
پشمی از جمله لباسهای ظریف بودهاند. پارچههای وارداتی از ایران که در
گورهای پازیریک پیدا شدهاند، پشمی هستند. این پارچهها با تکنیک گوبلن و
بسیار پرنقش و نگار بافته شده اند. علاوه بر این، لباسی از همین پارچه بر
تن سربازان نگهبان در آجرهای لعابدار شوش دیده میشود. در پارچهای دیگر،
نقش دو زن با خدمتکارانشان در کنار یک عودسوز، بافته شده است.
در زمان
پادشاهی داریوش بزرگ، کشت پنبه در نواحی باختر و شرق ایران رواج داشته است.
چون پارچههای پنبهای لطیفتر و نرمتر از پشم بودند و جامههایی که از
پارچه پنبهای دوخته میشدند، با هوای گرم بیشتر سازگاری داشتند، ازاینرو،
پارچههای پنبهای برای دوخت جامه و زیرجامه، خواستاران فراوان داشت. به
همین علت، کارخانههای پنبهریسی و پنبهبافی در ایران به فراوانی بنیاد
یافته و پارچههای پنبهای یکی از کالاهای بازرگانی ایران بودهاند. ماری
کخ در کتاب خود مینویسد، در این دوره لباسهای بسیار گرانبهایی نیز از
پنبه درست میکردند. بعضی از پارچههای پنبهای چنان ظریف بافته شدهاند
که به ابریشم میمانند.
در دوره هخامنشی، کتان و جامههای کتانی در
ایران رواج فراوان داشتند و از آن، جامهها و پردههای رنگارنگ زیبایی
میساختند. در کتاب«استر»از پارچه کتان و نیز پارچههای ارغوانی رنگ، به
علاوه پارچههای رنگارنگ دیگر، به عنوان البسه پادشاهان آن دوران نام
برده شده است. نتیجه دانش و چیرگی هخامنشیان در پارچهبافی و ساختن
بافتههای گوناگون که تنها به وسیله آموزش و پرورش استادان چیرهدست
میتوان به آن دست یافت، تا آن اندازه حائز اهمیت بوده است که برخی از
نویسندگان میگویند، نخستین ملتی که صنایع پارچهبافی و بافندگی آن
میارزید، ایران هخامنشی بود. در این دوره، کار بافندگی را بیشتر زنان
انجام میدادند و کار و مشغولیت بانوان ایرانی، بافتن پارچههای گرانبها و
سوزنکاری بود. حتی شهبانوها و شاهدختها نیز در دربار بدین کار
میپرداختند. ملکه آمیستریس، زن خشایارشا هم، از همان آغاز کودکی، به
فراگیری بافندگی-که شاید نیازی به آن نداشته-پرداخته است. او که بانویی با
شخصیت و هنرمند بود، برای شاه نیز با دست خود پارچه میبافته و لباس
میدوخته است. تاریخنویسان درباره مراکز پارچهبافی شاهنشاهی هخامنشی
یادآوری کردهاند که در مصر و لیبیا پارچههای کتانی، در آشور پارچههای
گوناگون و ملیلهدوزی، در خراسان، باختر و سغد پارچههای گوناگون، در هند
شمالی و جنوبی پارچههای پنبهای، در «کلیکلیه»پارچههایی از پشم شتر، در
سوریه پارچهای ارغوانی، در بابل بافتهها و جامههای دوخته و در خوزستان
پارچههای گوناگون نرم و نازک بافته و آماده میشدند. همه بافتههای این
سرزمینها در ایران رواج داشتند و پارسیان نیز در دوخت جامههای خود از
این پارچهها استفاده میکردند. کلافههای ابریشم چین و سغد، در
کارخانههای بلخ، همدان و شوش و بسیاری از شهرهای دیگر ایران، به پارچه
تبدیل میشده است.
آتنائیوس میگوید: گرانترین لباسها رداهای پربهای
ایرانی بودند، با بافتی محکم و پوشیده از پولکهای طلایی. هرچند پارچه
این لباسها از میان رفته، ولی تعداد زیادی از این پولکهای طلا برجای
ماندهاند. در ساختمان خزانه تخت جمشید، دکمه و گل طلا نیز بافت شده است.
تعداد زیادی از این تزیینات منقش لباس، از گورهای سارد به دست آمدهاند.
یقینا در سارد به منزله پایتخت ساتراپی ایران، تعداد زیادی لباس گرانبهای
ایرانی وجود داشته است. پارسیان زمان هخامنشی نیز همچون مردمان دیگر آن
دوره، به رنگ جامههای خود اهمیت فراوان میدادند. آنها رنگهای پخته و
متین را میپسندیدند و رنگهای گرم و شاد را دوست داشتند. این موضوع از
رنگآمیزی کاشیهای لعابی شوش و اشیای رنگین دیگر که از آن زمان بازمانده،
هویداست. بنابر نوشته استرابون، زیرجامههای ایرانیان از پارچههای سفید
رنگ و جامههای رویین آنان از رنگهای گوناگون بوده است. رنگ دیگری که در
دربار هخامنشی ارج ویژهای داشت، رنگ ارغوانی بود و به گفته جاکسون، این
رنگ به میترا منسوب بود. ارغوان، رنگ و کالای گرانبهایی بود که از فنیقیه
به پارس میآوردند و آن را با آمیختن املاح زر با گونهای صدف دریایی
کمیاب، میساختند. به همین علت هم، بسیار گرانبها بود و پارچه و جامههایی
که با ارغوان رنگرزی میشدند، درخشندگی و شکوه و زیبایی خیرهکنندهای
داشت. هخامنشیان بهترین پارچههای ارغوانی را به کشور و دربار خود اختصاص
داده بودند. جامههای رسمی شاهنشاهان هخامنشی از این رنگ بود و جامههای
برخی از شاهزادگان و بزرگان و خلعتهای شاهی نیز از اینگونه پارچهها
دوخته میشدند.
یکی دیگر از رنگهای خوشایند پارسیان هخامنشی، رنگ
طلایی یا نزدیک به آن، زرد نارنجی بود؛ چون طلا منسوب به خورشید بود و رنگ
طلایی در میان رنگهای دیگر، ارج ویژهای داشت. نمونه پارچههای نارنجی
رنگ دوره هخامنشی (گلدار) را میتوانیم در تن سربازان جاویدان خوزی که
روی کاشیهای رنگارنگ شوش نقش شده و در موزه لوور است، ببینیم. همچنین،
شاهان هخامنشی در جشنهای مهرگان، جامههای زعفرانی در بر میکردند.
رنگهای دیگری که در آثار هخامنشی میتوان دید، عبارت است از سبز زیتونی،
آبی آسمانی، فیروزهای، لاجوردی، سرخ تیره، کبود تیره و قهوهای. گاهی
پارسیان در جامههای خود دو رنگ پارچه به کار میبردند؛مانند رنگ ارغوانی و
سفید. در کاشیهای شوش نیز قباهای دورنگه دیده میشوند که در آنها پارچه
زمینه سفید گلدار را با پارچه نارنجی ساده و پارچه زمینه نارنجی گلدار
را با پارچه قهوهای درمیآمیختند و زیبایی نوینی در جامههای خود پدید
میآوردند.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

تبليغات اينترنتي به استفاده از اينترنت به عنوان يك كانال و وسيله ارتباطي
براي ارسال تبليغات در محيط وب اشاره دارد. در تعريفي ديگر، تبليغات
اينترنتي را اينگونه تعريف كردهاند: