بانک مرکزی در گزارشی از افزایش 6/2 درصدی شاخص بهای
تولیدکننده در بهمن ماه سال 90 نسبت به دی ماه خبر داد. بر اساس آمار جدیدی
که در وب سایت این بانک قرار گرفته، شاخص بهای تولیدکننده در بهمن ماه به
عدد 6/300 رسید که نسب به بهمن ماه سال 89 نزدیک به 21 درصد افزایش پیدا
کرده است.
|
|
شاخص بهای تولیدکننده، تغییرات قیمت کالاها و خدمات تولید و عرضه شده به
عمدهفروشان، مصرفکننده نهایی یا صادرکننده به کشورهای خارجی توسط
تولیدکننده را نشان میدهد. این شاخص در سه گروه کشاورزی، صنعت و خدمات
مورد ارزیابی بانک مرکزی قرار میگیرد.نگاهی به روند این شاخص در آمارهای
جدید بانک مرکزی نشان میدهد که شاخص بهای تولیدکننده از مردادماه سال 89
روند صعودی داشته و این روند تا پایان سال حفظ شده است. از فروردین تا
شهریورماه سالجاری نیز روند رو به رشد شاخص بهای تولیدکننده ادامه داشته
است. طی دو ماه آذر و دی 90 تغییرات این شاخص در عدد یکسان افزایش 8 دهم
درصدی باقی می ماند؛ تا اینکه بار دیگر در بهمن ماه شاخص بهای تولید کننده
روند صعودی به خود میگیرد و 6/2 درصد نسبت به دی ماه و 8/20 درصد نسبت به
بهمن ماه 89 افزایش می یابد.بنا به آمار بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده،
طي يازده ماه اول سال جاري به ميزان 7/35 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل
افزايش يافت. این شاخص، در دوازده ماه منتهي به بهمن ماه 90 نسبت به دوازده
ماه منتهي به بهمن ماه سال 89 معادل 6/35 درصد افزايش نشان ميدهد.
بانک
مرکزی عنوان کرده که افزایش قیمت اقلام و گروههايي مانند يونجه، پنبه،
ميوه هاي نيمه گرمسيري، پرورش گاو، گوسفند و بز، توليد شير، مرغ، ماهي
آبهاي جنوب، آبزي پروري، انجير خشک، کشمش، ساخت محصولات لبني، کنجاله
سويا، کنجاله کلزا، شکر، ريسندگي، بافندگي و تکميل منسوجات، توليد کفش،
کارتن و ورق کارتن، برشهاي نفتي، انواع قير، بنزن، پارازايلين صادراتي،
تولوئن صادراتي، پلاستيک مصنوعي مصرف داخلي، محصولات پلاستيکي، ساخت فلزات
اساسي، ماشينآلات ساختماني، دستگاههاي شارژ الکتريکي، ژنراتور، ساخت سيم و
کابل عايق بندي شده، سرنگ و سوزن، ديسک و صفحه کلاچ، رستوران و بوفه،
خدمات دندانپزشکي، اجرت شستوشو و اتوکشي لباس و خدمات آرايشي بيشترين اثر
را در افزايش شاخص بهاي توليدکننده نسبت به ماه قبل داشت.
گروههاي اختصاصي
بانک مرکزی شاخص بهای تولیدکننده را با توجه به 8 گروه اصلی کشاورزی، شکار و جنگلداری، ماهيگيري، صنعت،
هتل
و رستوران داری، حملونقل، انبارداري و ارتباطات، آموزش، بهداشت و مددکاري
اجتماعي و سایر فعالیت های خدماتی تعیین میکند. هر کدام از این 8 گروه
اصلی نیز شامل فعالیتهای خاصی است که در دستهبندی بانک مرکزی از شاخص
بهای تولیدکننده قرار میگیرد.
کشاورزی و جنگلداری
بانک مرکزی اعلام
کرد که در بهمن ماه 90، بالا رفتن شاخص بهاي اقلام و گروههايي مانند
يونجه برابر 5/4 درصد، پنبه 6/4 درصد، ميوههاي نيمه گرمسيري 4 درصد و
پرورش گاو، گوسفند و بز 5/18 درصد، تولید شیر 10 درصد، مرغ 7/17 درصد، ماهی
آبهای جنوب 8/4 درصد و آبزیپروری 5/6 درصد موجب شد تا شاخص بهاي گروه
اختصاصي کشاورزي، شکار، جنگلداري و ماهيگيري افزايشي به ميزان 4 درصد نسبت
به ماه قبل نشان دهد. شاخص بهای گروه کشاورزی و جنگلداری 8/21 درصد از عدد
شاخص ماه مشابه سال گذشته بالاتر بوده است.
صنعت
شاخص بهای این گروه
در مقايسه با ماه مشابه سال گذشته برابر 6/23 درصد افزايش يافته است. در
بهمن ماه ۱۳۹۰، شاخص بهاي گروه صنعت ۳ درصد بالا رفت که بيشتر ناشي از
افزايش شاخص بهاي اقلام و گروههايي مانند انجير خشک به ميزان 4/34 درصد،
کشمش 8/10 درصد، ساخت محصولات لبني 5/2 درصد، کنجاله سويا و کنجاله کلزا به
ترتيب 5/16 درصد و 8/34 درصد، شکر 2/2 درصد، ريسندگي، بافندگي و تکميل
منسوجات 5/5 درصد، توليد کفش 5/3 درصد، کارتن و ورق کارتن 7 درصد، برش هاي
نفتي 1/8 درصد، انواع قير 2/10 درصد، بنزن 7/14 درصد، پارازايلين صادراتي
1/20 درصد، تولوئن صادراتي 5/18 درصد، پلاستيک مصنوعي مصرف داخلي 10 درصد،
محصولات پلاستيکي 4 درصد، ساخت فلزات اساسي 3/11 درصد، ماشين آلات ساختماني
5/9 درصد، دستگاه هاي شارژ الکتريکي 5/33 درصد، ژنراتور 5/7 درصد، ساخت
سيم و کابل عايق بندي شده 4/19 درصد، سرنگ و سوزن 5/36 درصد و ديسک و صفحه
کلاچ 4/32 درصد بود. خدمات شاخص بهای اين گروه در بهمن ماه سال گذشته،
14درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بالا رفت. در بهمن ماه، بالا رفتن شاخص
بهاي اقلام و گروه هايي چون رستوران و بوفه برابر 4/2 درصد، خدمات
دندانپزشکي 2 درصد، اجرت شستوشو و اتوکشي لباس 6/3 درصد و خدمات آرايشي
9/1 درصد موجب شد تا شاخص بهاي گروه اختصاصي خدمات به ميزان نیم درصد نسبت
به دی ماه افزايش نشان دهد.