
انجمن جهانی خودروسازان رتبه جهانی خودروسازان را اعلام کرد
ایران در رتبه سیزدهم
این آمار که تولید جهانی خودرو در سال 2011 را بررسی کرده، میزان رشد تولید خودرو در ایران را 1/3 درصد ارزیابی کرده است.
طبق آمار یاد شده ایران از نظر رشد کمی خودرو بین دو کشور روسیه و تایلند قرار گرفته است.
انجمن
جهانی خودروسازان همچنین با رصد کردن اطلاعات میزان تولید خودرو در
کشورهای مختلف، چین را سردمدار تولید خودرو در دنیا معرفی کرده است به طوری
که طبق آمارهای OICA، کشور چین با تولید 18 میلیون و 419 هزار خودرو سواری
و تجاری جایگاه نخست دنیا را در تولید خودرو دارد. کسب رتبه نخست چین در
تولید خودرو جهان در حالی است که درصد تغییر تولیدات این کشور در سال 2011
نسبت به 2010 تنها 8 دهم درصد ارزیابی شده است. همچنین این کشور حدود 14
میلیون و500 خودروی سواری و نزدیک به 4 میلیون خودروی تجاری در سال گذشته
میلادی تولید کرده است.
در سال گذشته میلادی خودروهای در حالتردد در
کشور چین برابر با 96میلیون دستگاه بود که 12 درصد از خودروهای در گردش
جهان را به خود اختصاص داده است. مرکز مطالعات بازار چین سال گذشته
پیشبینی کرد که تا سال 2015 میلادی خودروهای موجود در چین به 200 میلیون
دستگاه برسد.
اما طبق بررسیهای انجمن جهانی خودروسازان ايالات متحده
آمريكا با پشت سرگذاشتن بحران سال 2009 توانستند جایگاه دوم جهان را در
تولید خودرو کسب کنند.این در شرایطی است که سال 2010 کشور ژاپن مقام دوم
جهان را داشت. ایالات متحده آمریکا سال گذشته نزدیک به 8 میلیون و 654 هزار
خودرو تولید کرده است.
درصد رشد تولید خودرو این کشور در سال 2011
نسبت به سال 2010 به میزان 5/11 درصد برآورد شده است. آنچه در آمارهای
ارائه شده از سوی انجمن مذکور در مورد تولید خودروهای آمریکایی به چشم می
آید، رشد تولید خودروهای تجاری در این کشور است.
خودروسازان آمریکایی
با حمایتهای دولتی توانستند بحران سال 2009 را پشت سربگذارند، این در
شرایطی است که از سال 2010 این کشور در حال بازسازی صنعت خودروسازی خود
میباشد.
اما انجمن جهانی خودروسازان، کشور ژاپن را با میزان تولید 8
میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در رتبه سوم جهان قرار داده است. سونامی
سال گذشته میلادی در این کشور، آسیبهای جبران ناپذیری به صنعت خودروسازی
آن وارد کرد. بهطوریکه تولید ات خودروسازان این کشور در سال 2011 نسبت به
2010 حدود 13 درصد کاهش را به خود میبیند.
وقوع سونامی همراه با زمین لرزه در ژاپن بسیاری از زیرساختهای صنعت خودرو و قطعه را در این کشور ویران کرد.
اما
رتبه چهارمی جهان متعلق به آلمان است. این کشور در سال گذشته میلادی تعداد
6 میلیون و 311 هزار و 318 خودرو تولید کرده که از این تعداد، نزدیک به 6
میلیون دستگاه مربوط به تولید خودروهای سواری میباشد.
تولید خودرو در
آلمان با رشد 7 درصدی در سال 2011 روبهرو بوده است. خودروسازان اروپایی هم
اکنون با توجه به بحرانی بودن وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا با مشکلات
عديدهاي دست و پنجه نرم میکنند. طبق پیش بینی موسسه رتبهبندی فیچ،
کشورهای عضو این اتحادیه در سال 2012 با کاهش 12 درصدی تقاضای خودرو
روبهرو خواهند شد.
در ادامه بررسی وضعیت تولید جهانی خودرو توسط انجمن
خودروسازان جهانی، کره جنوبی با تولید نزدیک به 5 ميليون خودرو تجاری و
سواری در مقام پنجم قرار دارد.
تولیدات این کشور در سال 2011 مجموعا 9
درصد رشد داشته است. این کشور بیشتر تولید خود را بر سواری متمرکز کرده و
کمتر به تولید خودروهای تجاری پرداخته است.
طی چند روز گذشته خبرهایی
مبنی بر تحریم واردات برخی خودروهای کرهای به ایران به گوش میرسد. این در
حالی است که خودروهای مذکور جایگاه ویژهای بین خریداران کشورمان دارند.
در همین حال خودروسازان هندی در شرایطی جایگاه ششم در میان خودروسازان
جهانی را از لحاظ میزان تولید به خود اختصاص دادهاند که صنعت خودروسازی
این کشور، صنعتی نوظهور است که با کمک خودروسازان مطرح دنیا توانسته جایگاه
مناسبی در دنیا کسب کند.
خودروسازان هندی توانستهاند تولیدات خود را
حدود 11 درصد رشد دهند. میزان تولید خودرو در کشور مذکور در سال گذشته
میلادی حدود 4 میلیون دستگاه برآورد شده است. صنعت خودروسازی هند بیشتر بر
تولید خودروهای سواری متمرکز است و کمتر خودرو تجاری تولید میکند.
در
ادامه بررسیهای این انجمن، برزیل در رتبه هفتم قرار دارد. خودروسازان این
کشور هر چند در سال گذشته میلادی تنها هفت دهم درصد رشد را در این صنعت
تجربه کردند اما با این حال تعداد سه میلیون و 406 هزار دستگاه خودرو تولید
کردند که بیشتر آن را سواری تشکیل میدهد. کشورهای مکزیک، اسپانیا،
فرانسه، کانادا، و روسیه رتبههای هشتم تا دوازدهم را به خود اختصاص
دادهاند.
فرانسه نیز در حالی رتبه دهم را به خود اختصاص داده که این
کشور سال گذشته تنها 3 درصد رشد را در صنعت خودروسازی خود تجربه کرده است.
فرانسه در سال گذشته نزدیک به 2 میلیون و 294 هزار و 889 دستگاه خودرو
تولید کرده که از این تعداد نزدیک به 2 میلیون خودرو به تولید سواری اختصاص
یافته است.
بیشتر تولیدات این کشور مختص دو خودروساز مطرح؛ یعنی رنو و
پژو است که اخیرا با خرید سهام پژو توسط جنرال موتورز، این شرکت فعالیتهای
خود در ایران را به حالت تعلیق درآورده است. اما انجمن جهانی خودروسازان،
ایران را در رتبه سیزدهم قرار داده است.رشد کمی تولید خودرو در کشورمان،
طبق ارزیابیهای انجمن مذکور، 3 درصد ارزیابی شده است.
تولید خودرو در
ایران طی سال گذشته میلادی یک میلیون و 648 هزار و 505 دستگاه بوده است که
از این تعداد 235 هزار دستگاه به خودروهای تجاری و یک میلیون و 413 هزار و
276 دستگاه نیز به خودروهای سواری اختصاص داشته است.
برخی کارشناسان و
دست اندرکاران خودرو، افزایش درآمد سرانه کشور در سالهای گذشته را دلیل
افزایش تولید خودرو عنوان ميکنند؛ به طوری که سرانه خودرو از هر 13 نفر
برای هر خودرو به 5 نفر کاهش یافته است.
همچنین ایران در ردهبندي
بزرگترين خودروسازان جهان در سال 2011 بالاتر از كشورهايي مانند تايلند،
بريتانيا، جمهوري چك، تركيه، اندونزي، لهستان، آرژانتين و ايتاليا قرار
گرفته است.
بر همین اساس، از میان 40 کشوری که مورد ارزیابی انجمن
جهانی خودروسازان قرار گرفته، کشور استرالیا در سال گذشته میلادی بیشترین
درصد رشد در صنعت خودروسازی را به خود اختصاص داده است.
بعد از آن کشورهایی همچون روسیه، اوکراین، پرتغال، اندونزی و آرژانتین در ردههای بعدی قرار گرفتهاند.
اما
در این بین کشور فنلاند بیشترین درصد رشد منفی را به خود اختصاص داده است.
بعد از فنلاند کشورهایی همچون مصر، هلند، اسلوونی و سوئد بیشترین رشد منفی
در تولید خودرو در سال 2011 میلادی به خود اختصاص دادهاند. ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان