تبلیغات محیطی بسیاری از مردم را به یاد بیلبوردهای رنگارنگ و گرانقیمت در بزرگراه ها می اندازد. ولی تبلیغات محیطی شامل تمامی تبلیغاتی است که در مکان های عمومی در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد. تبلیغاتی مانند پوسترهای رنگی که روی شیشه سوپر مارکت ها چسبانده شده، کاغذ های تبلیغاتی روی دیوارها و همچنین تبلیغات روی اتوبوسها و وسایل نقلیه دیگر، در این گروه جای دارند.

1. مزایای تبلیغات محیطی

* تضمین دیده شدن

از آنجایی که تبلیغات محیطی در مکان های عمومی و در معرض دید قرار دارند، بنابر این توسط افراد زیادی دیده می شوند. بیننده حق انتخاب تدارد و در هر صورت تبلیغ را می بیند. اما بسیاری از روش های تبلیغات ، بیننده حق انتخاب دارد. مثلا در تبلیغات تلویزیونی، بیننده با رسیدن به بخش آگهی های بازرگانی، می تواند کانال را عوض کند. ولی در تبلیغات محیطی، احتمال دیده شدن بسیار زیاد است.

* امکان ارجاع به تیلیغات دیگر

از تبلیغات محیطی می توان به عنوان یک مکمل عالی برای تبلیغات دیگر استفاده کرد. مثلا می توانید در تبلیغ محیطی از بینندگان بخواهید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شما مراجعه کنند و یا برای دریافت بروشور رایگان با شما تماس بگیرند. معمولا تبلیغات محیطی هنگامی بهترین بازده را دارد که با تبلیغات دیگری همراه شود.

* امکان دیده شدن مکرر

تبلیغات محیطی معمولا مدت زمان زیادی در معرض دید هستند. بر خلاف تبلیغات در تلویزیون و یا مجلات ، افرادی که از مکان های خاص بطور روزانه عبور می کنند، بارها تبلیغات شما را خواهند دید و احتمال خرید آنان افزایش خواهد یافت. بسیاری از خریداران، زمانی خرید می کنند که تبلیغی را بارها دیده باشند.

* بازار هدف انتخابی

در تبلیغات محیطی امکان این وجود دارد که بازار هدف را انتخاب کنید. مثلا با خرید فضایی برای تبلیغات محیطی در نمایشکاه کتاب، می توانید براحتی پیام خود را به علاقه مندان کتاب برسانید. اگر مخاطبان شما بازار ی ها هستند با تبلیغات مناسب در بازار می توانید به آنان دسترسی پیدا کنید. البته مسلما در تمامی موارد نمی توان هدف را بع این سادگی انتخاب کرد.

2. معایب تبلیغات محیطی

* کوتاه بودن پیام

در تبلیغات محیطی پیام شما باید بسیار کوتاه باشد. معمولا بینندگان 3 ثانیه وقت دارند تا پیام را بخوانند. پیام باید به اندازه ای کوتاه باشد که در 3 ثانیه خوانده شود. در 95 درصد موارد، پیام یا خواننده در حال حرکت هستند. پس لازمه موفقیت در این نوع تبلیغات، تهیه متنی کوتاه ، قابل فهم و تاثیر گذار است.

* غیر قابل استفاده برای مناسبت های خاص

قرارداد های تبلیغات محیطی معمولا برای زمان های کوتاه بسته نمی شوند. حتی بسیاری از فروشندگان فضا برای تبلیغات محیطی، این فضا ها را به صورت ماهانه اجاره نمی دهند، بلکه باید حداقل هزینه سه ماه را بپردازید. این موضوع باعث می شود نتوانید از این نوع تبلیغات برای اعلام فروش های فوق العاده کوتاه مدت، استفاده کنید. همچنین باید هزینه زیادی را بپردازید.

3. چگونه تبلیغات محیطی را موثرتر کنیم؟

* مکان مناسبی بیابید

با صرف وقت کافی و انجام تحقیقات، مکانی مناسب برای تبلیغات محیطی خود بیابید. مهم ترین عانل در موفقیت تبلیغات، انتخاب مکتن مناسب ایت تا اولا افراد زیادی تبلیغ را ببینند و ثانیا به موضوع تبلیغ علاقه مند باشند.

* متن کوتاهی انتخاب کنید

حداکثر از پنچ تا هفت کلمه استفاده کنید. نوشته را به اندازه کافی بزرگ بنویسید تا براحتی خوانده شود. زمینه ای ساده و با رنگی متضاد انتخاب میند تا خواندن متن آسان تر شود. بقیه فضا را با عکس هایی که مزایای محصول یا خدماتتان را نشان می دهند پر کنید.

* نحوه تماس را مشخص کنید

روش تماس و تهیه محصول را بطور مشخص قید کنید. مثلا بنویسید: قابل تهیه از کتاب فروشی های تهران. و یا آدرس وب سایت یا شماره تماس رابا حروف بسیار بزرگ درج کنید. تبلیغاتب که بازدید کنندگان را به محصول علاقه مند کند و سپس روش تهیه محصول را ارائه ندهد، بازده بسیار کمی خواهد داشت.

پوستر ها یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغ به شمار می روند و معمولا بازده مناسبی دارند. اگر می خواهید با صرف هزینه ای اندک و با استفاده از تبلیغات محیطی، مشنریان جدید ایجاد کنید، پوستری رنگی با ابعاد A4 تهیه کرده و آن را به فروشگاه ها و مکان های عمومی اطراف محل کار خود بدهید تا نصب کنند. این کار در بسیاری از موارد به صورت رایگان انجام خواهد شد و در بعضی موارد نیز باید حاضر به پرداخت وجهی برای اجاره ماهانه فضا باشید. اگر محصول خود را به توزیع کنندگان می دهید تا بفروشند، تعدادی پوستر نیز ارسا نموده و ازآنان بخواهید تا پوستر ها را در معرض دید قرار دهند.

ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و یکم فروردین ۱۳۹۱ |