
شما به عنوان یک مدیر چقدر در پرسیدن سوال مهارت دارید؟ تجربه من نشان میدهد، اکثر مدیران بهاین موضوع فکر نمیکنند. 
حتي در فهرست قابلیتهای مدیریتی، موردی به نام «توانایی پرسیدن سوال» را پیدا نمیکنید، به علاوه در مدارس کسب و کار یا برنامههای آموزشی مدیران، بخش آموزشی مشخص و مجزایی به نام توانایی پرسیدن سوال وجود ندارد. اما پرسیدن سوالات به طور مؤثر، بخش مهم و اساسی شغل مدیریت به حساب میآید و مهارتی است که کمی تمرکز بیشتر روی آن میتواند ارزشآفرین باشد.

خودروی هوندا سیویک که با گاز طبیعی کار ميکند به عنوان برترین خودروی سبز سال 2012 میلادی انتخاب شد. این خودرو که عنوان سبزترین خودروی سال را یدک ميکشد در سال 2011 میلادی تولید شده است؛ ولی عرضه آن در نیمه دوم دسامبر سال جاری آغاز ميشود. مصرف سوخت در این خودرو 30 درصد کمتر از دیگر خودروهای گازسوز دنیا است و به همین دلیل آلایندگی کمتری هم ایجاد ميکند. هوندا انتظار دارد با عرضه این محصول بتواند درآمد و سودآوری بیشتری به دست آورد و بخش بزرگی از مشکلات مالی ناشی از سالهای بحران را پشت سر بگذارد.ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: رویا مرسلی
در حالیکه سیاستمداران و اقتصاددانان در صدد حل مشکل بیکاری در آمریکا هستند، مدیرانی که استخدام نیروهای جدید را از سر گرفتهاند با مشکل دیگری روبهرو شدهاند: چگونه باید کارمندان بیش از حد واجد شرایطی را که به دفترشان پا میگذارند، مدیریت کنند.
منطق عمومی میگوید باید از استخدام چنین افرادی پرهیز کرد. اما در دسترس بودن بی سابقه استعدادهای فوقالعاده که در نتیجه رکود اخیر ایجاد شده است و تحقیق درباره موفقیت این متقاضیان ممکن است این تصور را تغییر دهد.
متخصصان چه میگویند
نویسنده: ویلیام یوری
 مترجم: نادر پیروز
 بخش دوازدهم
«برخورد 
رودررو با تعصبات و احساسات ندرتا توصیه شده است. به جای آن بهتر است تا 
طرف مقابل را آرام کنید تا زمان مناسب برای مبارزه با آنها را به دست 
آورید. دریانوردی با باد مخالف را باید آموخت تا باد در جهت مطلوب بوزد.»
کارل هوپفنر، مدیر مالی باشگاه بایرن مونیخ در صحبتهایی اعلام کرد که این تیم آلمانی در طول فصل 11-2010سود کرده است.

مجله موتور ترند(Motor Trend) خودروی فولکس واگن پاسات را به دلیل طراحی و مهندسی پیشرفته، بازده و ایمنی بالا و عملکرد مناسبش به عنوان خودروی سال 2012 انتخاب کرد.
این محصول در نمایشگاه لس آنجلس به عنوان خودروی برتر سال 2012 انتخاب و جایزه آن به جاناتان برانینگ، مدیر فولکس واگن آمریکای شمالی اهدا شد.پاسات توانست در رقابت با 34 مدل جدید یا کاملا باز طراحی شده مقام اول را کسب کند. جاناتان برانینگ در این مورد گفت: فولکس واگن برای دریافت این عنوان به خود ميبالد. این خودرو دارای سه نسخه متفاوت S،SE و SEL است و قیمت آن از 19 میلیون و 995 دلار آغاز ميشود.ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
این ستون مثالهایی ساده از کاربرد آموزههای اقتصاد
 در زندگی روزمره است و نشان میدهد که در هر رویدادی استفاده از مفاهيم 
اقتصادي به فهم بهتر مساله كمك ميكند.

مطالعات اخیر 
تاییدکننده این ایده هستند که «کمتر بیشتر است.» در اینجا به بررسی این امر
 میپردازیم که چرا کار کردن با مشتریان کمتر میتواند به کارکرد بهینه 
شرکت شما کمک کند.
  
هلنا ایلی رنکو، استاد یار کارآفرینی بالینی در دانشکده مارشال بازرگانی در دانشگاه USC، در اواخر دهه 90 مشغول انجام تحقیقات درجه دکترای خود در فنلاند بود که گرایش جدیدی را در میان شرکتهای تازه تاسیس مخابراتی در فنلاند مشاهده کرد: به جای اینکه این شرکتها به دنبال مشتریان متعدد برای رشد و توسعه خود باشند، به نظر میرسید تمام آنها مصرانه در پی برقراری معاملات خود با یک شرکت پیشرو در صنعت، یعنی شرکت نوکیا بودند. در همان زمان، شرکتهای جوان نگران استراتژیهای رشد خود بودند. ایلیرنکو میگوید: «آنها از اینکه تمام توجه خود را معطوف یک شرکت میکردند نگران بودند.»
و حقیقتا، چرا میبایست همه چیز را به یک مشتری بزرگ اختصاص داد، صرف نظر از اینکه آن مشتری چقدر بزرگ باشد؟
 مترجم: هوتسا عسکری نسب 
در حال حاضر نوآوری در مدل کسبوکار، نوعی استراتژی جدید و  ضروری برای سازمانها به شمار میرود. 
  
  
هر شركتي ميتواند بنا به موقعيت و شرايط خود، روشي براي كاهش هزينه خود 
انتخاب كند و با اجرايي كردن آنها، هزينههاي خود را كنترل و كاهش دهد و از
 اين طريق به بقا و سودآوري بيشتر خود كمك كند:
  
روش شماره1- تعديل نيرو را با تغييرات راهبردي همراه سازيد
اگر برنامه تعديل نيرو با برنامههاي بلندمدت و راهبردي شركت توام شود، نه تنها از تداخل امور و دوبارهكاريها در آينده جلوگيري ميكند، بلكه موفقيت شركت را نيز در آينده به همراه دارد. تعديل نيرو با اين نگرش، باعث هدفمند شدن كارها و حركت به سمت هدفهاي بلندمدت كه همان بالا بردن ثروت سهامداران شركت است، خواهد شد. نگرش مديران در برنامه كاهش نيرو بايد كاملا با برنامههاي راهبردي همسو و سازگار باشد.روش شماره 3- در دوران ركود اقتصادي مشاغل را سازماندهي نماييد.
استراتژيهاي مذاكره - 
شكستن سد «نه»
زمان بخرید تا فکر کنید
 نویسنده: ویلیام یوری
 مترجم: نادر پیروز
 بخش يازدهم 
در بخشهای پیش خواندیم وقتی بازی طرف مقابل را خواندید و واکنش احساسی خود را کنترل کردید، آنگاه گام بعدی خریدن زمان است.

مترجم: محمدجعفر نظری
مدیرعامل شرکت فورد درباره آینده تغییرات فناوریهای صنعت خودرو و تولید در آمریکا صحبت میکند.
ویلیام کلی فورد همواره در شرکت خود طرفدار موفقیت از طریق پایداری بوده است. نوه هنری فورد و مدیرعامل کنونی شرکت بیان میکند که با ارائه خودروهای سازگار با محیط زیست و استفاده از کارخانههایی که از جهت مصرف انرژی کارآ هستند و در نتیجه هزینههای کمتری هم به شرکت تحمیل میکنند، سود شرکت افزایش یافته است. سالها در شرکت فورد در برابر این نوع نگاه به کسب و کار مقاومت میشد. اما در برههای که تمامی هزینهها در حال افزایش هستند و اقتصاد جهان در بحران به سر میبرد، مدیران نامی جهان همگی متوجه شدهاند که در رقابت با فورد بسیار کمتر از این شرکت به پایداری دست یافتهاند.
طبق تاکید بیل فورد برای اینکه کسبوکار دوباره فعال و سودآور شود، شرکت همچنان چالشهایی در پیش دارد؛ اما وی میگوید که هیچگاه به میزان کنونی شرکت را متمرکز و فعال ندیده است. وقتی در سال 2001 وی مدیرعامل شد، تصمیم گرفت علاوه بر ایجاد تحول در سودآوری شرکت، آن را با محیط زیست سازگارتر كند: مثلا وی بازسازی کارخانه ریور روج را (که در حال استهلاک بود)سرلوحه کار خود قرار داد و آن را به یک آزمایشگاه برای تمرین تولید پایدار تبدیل كرد. مديريت فورد در مسائل تولیدی و زیستمحیطی از شرکتش فراتر رفته است. او به عنوان قائم مقام ریاست رهبران کسبوکار میشیگان (که یک سازمان رهبری در میشیگان است) و مدیرعامل باشگاه اقتصادی دیترویت تلاش کرده است که رقابتپذیری

عكس: سامان احمديزاد
 جذابترين جاي برج براي بازديدكنندهها كجاست؟
 جزئيات نحوه استفاده از طبقه 2-
 امكان حركتافقي بالاترين نقطه برج در حد يكمتر
بهشاد بهرامي: دخل برج ميلاد بعد از يكسال گشايش به روي بازديدكنندهها هنوز به خرج آن نرسيده است.
برج ميلاد سازه متعلق به شهرداريتهران در حالي كه از محل بازديدهاي روزانه، حداكثر 500 ميليون تومان عايدي ماهانه كسب ميكند، هر ماه حدود 2 ميليارد تومان بابت نگهداري و مصرف خدمات آب و برق و گاز هزينه دارد.

*راشل آرامیان
سال گذشته 23 بانک در نظام بانکی فعال بودند که فعالیت آنها منجر به 52 هزار و 243 میلیارد ریال سودآوری شد و این رقم نسبت به سودآوری سال 88 حدود 89 درصد رشد نشان می دهد.

در دنياي مجازي برخي وبلاگهاي فعال وجود دارند كه نكات مهم در خصوص روشهاي تحليل در بازار سهام را استخراج كردهاند.
ایران: آمار جراحی بینی در کشور ما آنچنان بالا رفته است که میتوان گفت در تهران سالانه ۳۰ هزار جراحی بینی انجام میشود بنابراین با کمیاغماض میتوان گفت در ایران داشتن یک بینی زیبا معیار زیبایی است.
 مترجم: فرهاد اميري
«هنری فورد گیتاریست نبود» برای یک لحظه بر این 
اظهارنظر تامل کنید. به نظر شما چه معنایی میدهد؟ اینکه فورد پیانیست 
بوده؟ اینکه ذائقه موسیقیاییاش بیشتر به آوازهای ارکستری متمایل است؟

مترجم: سیمین راد
یکی از موسسان صندوق کوانتوم
استاد مدعو دانشگاه کلمبیا
سفر به دور دنیا با یک موتورسیکلت
جیم
 راجرز کسی است که استفاده مناسبی از زمان میکند. او تنها کسی است که 
همزمان وقتی از او مصاحبه میگرفتم، داشت در سالن ژیمناستیک تمرین میکرد.
مطمئن نیستم که داشت با نوارگردان تمرین میکرد یا دوچرخه ثابت، اما وقتی کسی از پشت تلفن توی گوشم نفسنفسزنان صحبت میکند، تمایلی ندارم که سوالهای زیادی از او بپرسم. مساله این است که جیم در انتهای مصاحبه احتمالا در شکل و شمایل بهتری از من بود و پیشاپیش خیلی ثروتمندتر. شاید به همین دلیل است که او میداند چطور از زمانش استفاده کند.
جیم به عنوان مدیر سهام قرضه وقت تلف نکرده است. او میگوید
مزاياي بخشبندي بازار به طور گستردهاي از سوي محققين و مشاورين مورد بحث 
قرار گرفته است. منافع بخشبندي فقط وقتي قابلدستيابي هستند كه راهحلهاي
 آن به طور اثربخشي اجرا شوند. تجربهها حاكي از اين هستند كه كار 
بيدردسري نيست؛ موانع متعدد عملياتي، منابع، دادهها و ارتباطات در سراسر 
فرآيند بخشبندي پديدار ميشوند. راهحلهايي نيز براي مقابله با اين موانع
 در اجراي موثر بخشبندي پيشنهاد ميشوند.

مترجم: رویا مرسلی
این موضوع ممکن است حتی برای شایستهترین مدیران نیز اتفاق بیفتد که اعضای تیم نسبت به تيم بیتفاوت شوند و در جلسات حضور نیابند. ممکن است از انجام آنچه از آنها خواسته اید امتناع کنند یا اصلا درخواست شما را انجام ندهند.
احتمال دارد جلسات را بدون حضور شما دنبال کنند. در صورت بروز چنین وضعیتی میتوان نتیجه گرفت که تیم در مقابل شما قرار گرفته است. این مساله میتواند یک تجربه دلسرد کننده و ترسناک برای یک مدیر باشد؛ اما در عین حال، غیرقابل جبران هم نیست. به عنوان یک مدیر با پذیرفتن آنچه در حال وقوع است و گوش دادن به نظرات اعضای تیم میتوانید اعتماد گروه را مجددا به دست آورید و فردی تاثیرگذار باشید.

استراتژيهاي مذاكره -
کتاب شکستن سد «نه»
بازی طرف مقابل را بخوانید
 نویسنده: ویلیام یوری
 مترجم: نادر پیروز
 بخش دهم
در بخشهای 
پیش ذکر شد که در مذاکره نباید واکنشی عمل کرد و برخی از مواقع، صلاح در 
عدم پاسخ به رفتار طرف مقابل است. با این حال، برای توفیق در این امر لازم 
است بازی طرف مقابل را بخوانید.

استراتژیهاي نفوذ
استراتژی ۱۲: تاثیرگذاری از طریق نامهها
 مهرداد فضیلت
نوع استراتژی: فردی
همه ما در موقعیتهاي مختلفی تلاش 
در ترغیب دیگران داریم. در مذاکرات، برنامههاي تبلیغاتی، زندگی روزمره، 
تعاملات اجتماعی و... یکی از موقعیتهایی که معمولا همه ما درگیر آن 
ميشویم نامهنگاری است. 
ما شاید در کار یا سایر تعاملات اجتماعی ناگزیر از
نامهنگاری شویم. حال چگونه ميتوان تاثیر بیشتری از طریقنامهها داشت؟ 
بسیاری
 از استراتژیهايي که تا کنون در مورد آن صحبت کردهایم بعضا ميتواند در 
نامهنگاریهاي ما نیز به کار رود، ولی در مورد نامهها و ایمیلها 
استراتژیهاي خاصی نیز وجود دارد که ميتواند تاثیرگذاری آنها را بیشتر 
نماید. 
در زندگی امروز نقش ایمیل روز به روز پر رنگتر و نقش نامهها 
کم رنگتر ميشود. ایمیلها امروزه نهتنها به عنوان وسیله ارتباط مستقیم 
بلکه به عنوان یک ابزار بازاریابی نیز به کار می روند. اما نقشی که اینجا 
مورد نظر ما است نه به عنوان یک ابزار بازاریابی و تبلیغاتی بلکه به عنوان 
یک ابزار ارتباط مستقیم است. 
در روز شاید نامهها و ایمیلهاي زیادی در
 محیط  کار خود دریافت کنیم، ولی تا با حال توجه کرده اید که به چه دسته 
نامه و ایمیلی توجه بیشتری ميکنید؟ میتوان با کمی تغییر در سبک 
نامهنگاریها میزان اثر بخشی آنرا به مراتب افزایش داد. 
روش 
نامهنگاری ما که از عوامل بسیاری مانند محیط کاری، نوع تحصیلات و... گرفته
 شده به عنوان سبک تقریبا ثابتی در نامهنگاری ما تبدیل ميشود. بعضا به 
دلیل مشغله کاری زیاد و تعداد زیاد نامههايي که باید در طول روز ارسال 
كنیم به محتوای نامه و اینکه مخاطب ما چه برداشتی از نامه ما خواهد داشت، 
توجه نميکنیم. 
در مورد نامهنگاری باید چند نکته را متذکر شوم:
۱) سبک نوشتن نامه با نوشتن ایمیل متفاوت است. 
نامهها
 معمولا رسمیتر هستند و از سبک سنگینتری برخوردارند، ولی ایمیل به خصوص 
در ایران روش چندان رسمی برای برقراری ارتباط نیست. بنابراين در فرستادن 
ایمیل رسمیت لازم در نامهنگاری معمولا رعایت نميشود.
 در هر دو نوع تا حد امکان باید نامهها و ایمیلها کوتاه و مختصر باشد و از جملات بیش از حد رسمی پرهیز شود. 
۲) از اثر انسانی در نامهها استفاده کنید. 
در یک تحقیق انجام شده توسط گارنر در آمریکا سه دسته پرسشنامه برای مخاطبین فرستاده شد.
 اگرچه سوالات و نحوه و شکل این پرسشنامهها یکسان بود، ولی در دسته اول یک
 کاغذ یادداشت چسب دار (Sticky Notes) به پرسشنامهها ضمیمه شد که روی آن 
به صورت دستنویس از مخاطب خواسته شد بود که به سوالات پرسشنامه پاسخ دهد. 
در
 دسته دوم همین یادداشت دستنویس روی صفحه اول پرسشنامه نوشته شد بود (بدون 
برگه یادداشت) و در دسته سوم این درخواست به صورت یک نامه رسمی تایپ شده به
 پرسش نامه ضمیمه شده بود. 
درصد افرادی که به این پرسشنامهها پاسخ 
دادند متفاوت بود. در دسته اول ۷۵ درصد، در دسته دوم ۴۸ درصد و در دسته سوم
 ۳۶ درصد افراد پرسشنامهها را پر کردند.
 اثری که یادداشت و برگه 
یادداشت بر ذهن مخاطب داشت این بود که فردی که این پرسشنامه را ارسال كرده 
تا این حد برای مخاطب خود ارزش قائل بوده که به صورت فردی و دستنویس برای 
وی یادداشت بنویسد، در حالی در دسته سوم اینگونه نبوده بنابراين افراد 
کمتری به این نوع نامهها پاسخ ميدهند. 
۳) همواره مخاطب نامه و فضای نامهنگاری را مد نظر داشته باشید. 
نوشتن
 یک نامه به ريیس در مورد مشکلات تولید با نوشتن نامه به همکار یا حتی دوست
 در مورد یک موضوع عادی متفاوت است. برای نوشتن نامه به یک مخاطب که از نظر
 سازمانی بالاتر است باید رسمیت بیشتری به نامه داد.
۴) در مورد دادن 
خبرهای بد یا گرفتن ایراد دقت به خرج دهيد يا ميتوانيم بسیار صریح و بی 
پرده به انتقاد یا ایراد بپردازیم که طبق استراتژیهاي قبلی موجب نادیده 
گرفته شدن پیام ما ميشود یا اینکه بسیار در لفافه و متعادل شده خبر را 
بدهیم که از تاثیرگذاری آن ميکاهد. 
یک روشی که در برخی موارد توصیه 
ميشود نوشتن ۲ نامه است، یکی به ريیس و دیگری به وجدان که پیتر سنگه در 
کتاب «سازمانهاي یادگیرنده» خود بدان اشاره نموده. در نامه به ريیس معمولا
 واژهها بسیار تلطیف شده و متعادل است و اصل مطلب معمولا بسیار پوشیده شده
 است. 
در نامهای که به وجدان خود مينویسیم معمولا در تلاش هستیم که وجدان خود را راضی کنیم، بنابراين بی پرده و صریح سخن ميگویم. 
در
 نهایت پس از نوشتن نامهها و بعد از مدتی که از نوشتن آنها گذشت هر دو 
نامه را بايد خواند و یک نامه دیگر از ترکیب دو نامه یا گزارش نوشت.
۵) در نوشتن نامه به همکاران یا زیردستان از رسمیت بیش از حد بکاهید. 
معمولا
 کسی دوست ندارد که یک نامه بسیار رسمی از یک دوست دریافت کند. علت آن هم 
این است که دادن رسمیت زیاد به نامه موجب این باور ميشود که قصد فخر فروشی
 یا نشان دادن سطح سواد بالاتر را داریم. 
در نهایت باید متذکر شوم که 
برای اثربخشی بیشتر نامهها علاوه بر اینکه طبق استراتژیهاي قبلی باید خود
 را جای مخاطب قرار داد و نفع وی را نیز در خواندن این نامهها دید؛ باید 
به برخی موارد مانند جایگاه فرد مقابل، نوع پیغام ارسالی، زمان فرد مقابل 
و... نیز توجه کنیم.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
گروه خودرو- پراید در حالی بیشترین حجم از صادرات خودروهای داخلی را به خود
 اختصاص داده که قیمت هر دستگاه آن در خارج از کشور (عراق)، حدود سه میلیون
 و 400 هزار تومان در مقایسه با بازار داخل ارزانتر است.
اگر این عدد را بر تعداد پرایدهای صادراتی تقسیم کنیم، مشخص ميشود که خرید هر دستگاه از این خودرو، تنها پنج میلیون و 200 هزار تومان خرج روی دست مشتریان عراقی ميگذارد.این در شرایطی است که هم اکنون ارزانترین پراید در بازار ایران حدود هشت میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد، بنابراین مشتریان داخلی هم اکنون برای خرید این خودرو حداقل حدود سه میلیون و 400 هزار تومان، بیشتر پول ميپردازند.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

تازه ترین گزارش کیفی خودروهای تولید داخل اعلام شد
تفاوت تندر با تندر و 206 با 206
تازهترین ردهبندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد
 که بازهم چهار ژاپنی مونتاژی در صدر قرار گرفتند و ردههای انتهایی نیز 
توسط پراید اشغال شد.
در این رده بندی که به مهرماه مربوط است، 24خودرو 
تولید داخل حضور دارند و مانند دورههای قبل، در 9 معیار «سيستم فنربندي، 
تعليق و فرمان»، «سیستم موتور»، «ترمز»، «تجهيزات الكتريكي»، «تزئينات 
داخلي و خارجي»، «صداهاي غيرعادي»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» مورد ارزیابی
 کیفی قرار گرفته و برحسب مجموع نمرات منفی کسب شده، به دو گروه «خیلی خوب»
 و «خوب» تقسیم شدهاند.
در واقع هر خودرويي كه نمره منفي آن بين صفر تا 120 شده، به دسته «خيلي 
خوب» رفته و خودروهاي داراي نمره منفي 120 تا 200 نيز در گروه «خوب»ها جای
 گرفتهاند.از نکات قابل توجه آمار کیفی مهرماه ميتوان به افت کیفی شش 
خودرو از جمله پژو 405، MVM و تیبا اشاره کرد.
صدر در قرق ژاپنیها
به گفته دبيركل انجمن صنايع لوازم خانگي ايران، گردش مالي
 صنعت لوازم خانگي در ايران 6 ميليارد دلار است كه 4 ميليارد دلار آن مربوط
 به لوازم خانگي انرژيبر و مابقي به ظروف، سرويس غذاخوري و لوازم ريز 
آشپزخانه مربوط است. حبيبالله انصاري در نشست خبري يازدهمين نمايشگاه 
بينالمللي لوازم خانگي كه 24 تا 27 آبان ماه در محل نمايشگاههاي 
بينالمللي تهران برگزار ميشود، گفت: 206 شركت ايراني و 73 شركت خارجي در 
اين نمايشگاه شركت ميكنند.
وي با اشاره به طرح تامین به عنوان طرح جايگزيني لوازم خانگي جديد با لوازم قديمی نیز، این طرح را ناموفق خواند و گفت: وزارت صنايع بدون كارشناسي، اين موضوع را رسانهاي كرد؛ در صورتي كه مشخص نبود اعتبار لازم براي اجراي اين طرح بايد از كجا تامين شود! ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: پریسا حبیبی
مشتریان
 شرکت  «چارجیفای» تا زمانی که مجبورنبودند هزینهای پرداخت کنند، بسیار 
خوشحال بودند. اما به محض بالا رفتن قیمتها، اعتماد مشتریان این شرکت نیز
 از میان رفت.
همانند بسیاری از کارآفرینان، کسانی که از شرکت تازه تاسیس آنلاین چارجیفای عقب بودند، آرزو داشتند در محبوبترین وبسایتهای جهان تکنولوژی عليه اين شركت سر و صدا به پا کنند. یک روز در اوایل اکتبر یک سال بعد از راهاندازی این شرکت بود که آنها به آرزویشان رسیدند.
یکی از مشتریان چارجیفای در خبرنامه آنلاین انجمن هکرهای بخش فنآوری دراین باره نوشته بود: «من مطمئنم که شما هنگام رفتن به بانک چقدر خوشحال خواهید بود، اما نه با وجود پولهای من». و شکایت دیگری که دراین سایت آمده بود بهاین شرح بود: «امروز ناگهان زیر و رو شدید و آمدید تا به ما بگویید برایتان هیچ اهمیتی نداریم.»
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامحسن نیک نژاد روز یکشنبه در نشست خبری سومین همایش ملی مسئولان انتظامی سازمان نظام پزشکی که قرار است 28 آبان ماه جاری در محل کتابخانه ملی برگزار شود، به تشریح اهداف این همایش و برنامه های حوزه انتظامی نظام پزشکی پرداخت.
وی با اشاره به وجود دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی در 185 شهر کشور، افزود: طبق قانون، امور تخلفات انتظامی گروه پزشکی توسط این دادسراها رسیدگی می شود.
نیک نژاد با اعلام اینکه رسیدگی به تخلفات پزشکی در دادسراهای انتظامی مثل دستگاه قضائی است، گفت: طبق قانون، تخلفات انتظامی پرستاران نیز توسط هیئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی رسیدگی می شود.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران به آمار شکایات و تخلفات پزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: در 6 ماهه اول امسال حدود 1818 شکایت در سراسر کشور به دادسراهای انتظامی نظام پزشکی رسیده است که 1185 پرونده مورد رسیدگی و برای آنها رای صادر شده است.
وی ادامه داد: 59 درصد از آرای صادر شده قرار منع تعقیب و 38 درصد نیز کیفرخواست بوده است.
نیک نژاد با اعلام اینکه برای 12 درصد از پرونده های رسیدگی شده در 6 ماهه اول امسال 3 ماه تا یک سال ممنوعیت طبابت در محل تخلف صادر شده است، افزود: برای 3 درصد نیز 3 ماه تا یک سال ممنوعیت طبابت در کشور و یک درصد هم یک تا 5 سال ممنوعیت طبابت در کشور صادر شده است.
معاون سازمان نظام پزشکی در تشریح بیشترین شکایات مردمی از گروههای پزشکی در کشور، گفت: بیشترین شکایت مربوط به متخصصین زنان و زایمان و رتبه های بعدی به ترتیب شامل پزشکان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپدها و جراحان عمومی است.
وی در خصوص میزان شکایات جراحی زیبایی بینی نیز افزود: شکایت از جراحی بینی در تهران رتبه چهارم یا پنجم را دارد و در کشور رتبه هشتم است.
نیک نژاد با اعلام اینکه آمار شکایات از گروههای پزشکی در تهران طی سال گذشته بین 10 تا 15 درصد کمتر از سال 88 بوده است، گفت: این آمار در کشور 6 درصد بوده است
چه تعداد ایجاد شغل؟ چه تعداد تخریب شغل؟ 
تعداد خالص شغلها مهم است، نه تعداد شغلهای ایجادشده 
 ناصر یارمحمدیان*، شهرام معینی** 
رقابت منصفانه اقتصادی و معضل اشتغال جوانان 
میثم
 هاشمخانی* - معضل بيكاري در كشور با فارغالتحصیلی نزدیک به سه و نیم 
میلیون دانشجوی فعلی و پیوستن قریبالوقوع آنها به جمع جویندگان شغل، و نیز
 شتاب بالای ورود زنان به جمع متقاضیان اشتغال، تشدید خواهد شد. بدون شک 
ایجاد موقعیتهای شغلی برای چنین جمعیت انبوهی، نیازمند توسعه 
سرمایهگذاریهای تولیدی در کشور است.
در
 وضعیتی که تولیدکنندگان بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه، مجبورند دلار مورد
 نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت 20 درصد گرانتر نسبت به رقبای دولتی
 و شبهدولتی خود خریداری کنند، نرخ سودی حدودا 24 درصد بیشتر برای دریافت 
وام بپردازند، از تخفیفات مالیاتی برخوردار نیستند، و باید بخشی از مواد 
اولیه خود را به قیمت گرانتری در بازار آزاد خریداری کنند، برای دریافت 
مجوز تولید یا واردات یک محصول جدید مجبورند مدتها در انتظار بمانند، 
چگونه میتوان انتظار داشت که حتی قویترین و متخصصترین سرمایهگذاران به
 سرمایهگذاریهای تولیدی و اشتغالزا در ایران بپردازند؟ تامل در پاسخ به 
اين پرسش، کلید حل ریشهای بسیاری از مشکلات مربوط به اشتغال در کشور خواهد
 بود. m.hashemkhany@gmail.com*
چکیده
با توجه به اعلام آمارهای 
غیررسمی در مورد ایجاد دو و نیم میلیون شغل در کشور ظرف یک سال و نیم اخیر و
 وعده ایجاد 4 میلیون شغل ظرف دو سال آینده، این سوال مطرح میشود که در 
کنار ایجاد این شغلها، چند شغل از بین رفته است؟ و به عبارت دیگر، در 
نهایت چه تعداد موقعیت شغلی به طور خالص ایجاد شده است؟ 
با توجه به عدم
 اعلام آمار رسمی مربوط به تعداد خالص شغلهای ایجادشده، مقاله پیشرو 
نتایج یک مدلسازی آماری را به تصویر میکشد که تلاش میکند تا تعداد خالص 
موقعیتهای شغلی ایجادشده ظرف سالهای اخیر را به طور تقریبی تخمین بزند. 
در
 پایان این مقاله هم به بررسی مختصر سیاستهای کوتاهمدتی (مانند افزایش 
شدید ظرفیت دانشگاهها) پرداخته میشود که میتوانند در کوتاهمدت اندکی از
 فشار ورود جوانان به بازار کار را بکاهند؛ اما در بلندمدت بدون تاثیر 
خواهند بود. 
مقدمه
در حالي كه نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2009 
(1388 شمسی) به مقدار منفی هفت دهم درصد رسیده و كمترين ميزان خود (7/0- 
درصد) در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم را تجربه كرده [1]، آمارهاي رسمي 
منتشر شده توسط مركز آمار ايران نشان ميدهد اقتصاد ايران در دو سال اخیر 
داراي نرخ رشد اقتصادي 8/1 و 2/3 درصد بوده است. 
در اين شرايط، بر 
مبنای ادعای ريیس مرکز آمار ایران، يك ميليون و ششصد هزار فرصت شغلي در سال
 89 و يك ميليون فرصت شغلي در شش ماه نخست سال 90 ايجاد شده است. از طرف 
دیگر مدیران اجرایی ارشد کشور وعده ایجاد چهار ميليون فرصت شغلي ديگر نیز 
در يك سال و نيم آينده را مطرح کردهاند. در اين مقاله سعي ميشود با مد 
نظر قرار دادن متغيرهاي كلان اقتصاد ايران و فروض مربوط به وضعيت تعادل 
بلند مدت در اقتصاد ايران، به ارزیابی این آمارها بپردازیم. 
مفروضات اولیه مدلسازی آماری 
شواهد
 آماري متغيرهاي اقتصاد كلان در طي دوره بلند مدت نشان دهنده حقايقي هستند 
كه اصطلاحا به آنها حقايق آشكار شده (stylized facts) گفته ميشود. اين 
اصطلاح براي اولين بار توسط نيكلاس كالدور (Nicholas Kaldor) مطرح شد که 
معتقد بود مدلهاي رشد بايد با فروض متكي بر اين حقايق آشكار شده ساخته 
شود. به عنوان مثال، براساس یکی از این واقعیتها ادعا میشود که نسبت سهم 
نیروی کار به کل تولید و سهم سرمایه به کل تولید در بلند مدت ثابت است، به 
طوري كه:
از طرفی کل سهم نیروی کار مساوی حاصلضرب میانگین دستمزد ω در کل نیروی کار L است: 
حال داریم:
اگر ابتدا از طرفین لگاریتم طبیعی و سپس مشتق بگیریم در نتیجه خواهیم داشت:
 
به
 عبارت دیگر در بلند مدت، تنها متغیر «تفاضل نرخ رشد اقتصادی از نرخ رشد 
دستمزد» است که تعداد خالص فرصتهای شغلی ایجادشده جدید را تعیین میکند. 
بنابراین
 برای افزایش اشتغال یا باید نرخ رشد اقتصادی بالا داشته باشیم یا سطح 
دستمزدها کاهش یابد یا استثنائا از طریق حرکت به سمت تولیدات «کار- بر» 
(labor-intensive)، سهم نیروی کار از کل تولید افزایش یابد. در حال حاضر و 
در طی مثلا 6 سال گذشته میتوان بررسی کرد که بر این مبنا چقدر فرصت شغلی 
جدید ایجاد شده است [2]. 
نتایج مدلسازی آماری برای تخمین خالص شغلهای ایجادشده در ایران 
با
 توجه به مطالب بیانشده در قسمت قبل، براي محاسبه خالص فرصتهای شغلي 
ايجاد شده جدید در هر سال، نياز به آمارهاي رشد توليد ناخالص داخلي حقيقي و
 رشد ميانگين دستمزدهاي حقيقي و جمعيت شاغل داريم. 
در این مدلسازی 
آماری، به دليل عدم ارائه آمارهای رسمي حسابهاي ملي و رشد اقتصادي بانك 
مركزي براي سالهاي پس از 1386، براي اين دوره از دادههاي بانك جهاني و 
صندوق بينالمللي پول استفاده شده است.
همچنین آمار «جمعيت شاغل» از 
سايت اینترنتی رسمی «مركز آمار ايران» بهدست آمده است؛ ضمن آنکه به دليل 
در دسترس نبودن «دستمزد متوسط نيروي كار»، به جای آن از متغیر «حداقل 
دستمزد نيروي كار» استفاده شده است. نتایج تخمینهای حاصل از این مدلسازی 
آماری، در جدول شماره 1 قابل مشاهده است. 
در این جدول، اعداد 
محاسبهشده در ستون آخر، بيانگر تعداد خالص فرصتهای شغلي ايجاد شده طي 
دوره مورد بررسي هستند. براي مثال این محاسبات نشان ميدهد در سال 1389، به
 طور خالص 379 هزار و صد شغل جدید در کشور ایجاد شده است. 
اما بايد 
توجه داشت كه مدل بالا مبتني بر فروض مربوط به دوره بلندمدت بوده و به دليل
 اينكه ما هيچ وقت در بلندمدت نيستيم، بهتر است نتايج را به طور دورهاي 
مورد توجه قرار دهيم. براي مثال نتايج نشان ميدهد که در دوره 84 تا 86 به 
طور ميانگين سالانه 644 هزار و 500 فرصت شغلي جدید، و در دوره 87 تا 89 
سالانه 548 هزار و 800 فرصت شغلي ايجاد شده است. البته نبايد فراموش كرد كه
 محاسبات انجامشده نشاندهنده فرصت شغلي خالص هستند، به این معنا که 
شغلهاي تخريب شده از آن كسر شده است. 
براي محاسبه نرخ بيكاري مبتني بر
 مدل بالا و مقايسه با نرخ بيكاري رسمي، علاوه بر آمارهاي «جمعيت بيكار» و 
نیز «جمعيت فعال» در پایان هر سال و نیز «تعداد خالص سالانه فرصتهای شغلي 
جدید»، نياز به دادههاي مربوط به جريان ورود و خروج از بازار كار داريم كه
 موجود نیستند. براي مثال ما نميدانيم با انتقال بخشی از بيكاران جوياي 
كار به جمع شاغلين، سالانه چه تعداد به بيكاران جوياي كار افزوده ميشود و 
اين بيكاران از بيرون جمعيت فعال اضافه شده يا ناشی از بيكار شدن شاغلين 
بوده است.
با اين وجود ميتوانیم این فرض سادهکننده را به کار ببریم که
 در هر سال دقیقا به تعداد فرصتهای شغلی ایجادشده، به تعداد شاغلين اضافه 
ميشود، بدون اينكه بيكاران جوياي كار كاهش یابد. يعني تامين نيروي كار 
براي فرصتهاي شغلي ايجاد شده، از خارج بازار كار (جمعيت فعال) انجام 
ميشود. با در نظر گرفتن چنین فرضی، نرخ بيكاري برای سالهای 84 تا 89، به 
صورت جدول شماره 2 خواهد بود.
در جدول شماره 2 مشاهده میشود که نرخ 
بيكاري محاسباتي در همه سالها غير از سال 88، نسبتا كمتر از نرخ بيكاري 
رسمي قرار دارد. علت چنین انحرافی به احتمال فراوان این است که اولا، بيكار
 شدن شاغلين يا تخريب شغل معادل صفر در نظر گرفته شده و ثانیا، جريان ورودي
 بازار كار (افرادي كه تصميم به كار ميگيرند و شروع به جستوجوي شغل 
ميكنند) معادل تعداد فرصتهای شغلی جدید فرض شده كه ممكن است بيشتر باشد.
 
[3]: http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1421783
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

بخشبندي بازار بر يك اصل ساده بنا شده است: مشتريان با هم فرق ميكنند و خواستهها و رفتارهاي خريد متنوعي دارند. اين مطلب در مورد همه بخشهاي تجاري و براي همه كالاها و خدمات صدق ميكند، حتي بخشهاي غيرانتفاعي؛ معني آن براي بازاريابان اين است كه مشتريان انتظار دارند انواع گوناگوني از محصولات با ويژگيها و مزاياي متفاوت به آنها عرضه شود. 
آنها ميخواهند كه گزينههاي مختلفي كه سازگار با خواستههاي آنها باشد و در زمان و مكاني كه تناسب بهتري با الگوي خريد آنها دارد، به آنها عرضه شود. سازمانها چه عرضهكننده لوازم آرايشي، تلفنهاي همراه، فعاليتهاي تفريحي و اوقات فراغت، يا حساب بانكي شخصي براي مصرفكننده باشند يا محصولات تجاري به شركتها بفروشند، نتيجه براي هر سازماني اين است كه محصولات و خدماتي كه ارائه ميكنند بايد دقيقا منطبقبر خواستههاي مصرفكنندگان يا بنگاههايي باشد كه هدفگذاري شدهاند. براي مثال، ترجيحات دختران نوجوان براي محصولات مراقبت پوست با مادران ميانسال آنها كاملا متفاوت است. به همين خاطر، اين مصرفكنندگان انتظار دارند محصولات آرايشي عرضهشده به آنها متناسب با شرايط آنها باشند. 
بخشبندي به سازمانها كمك ميكند كه براساس اين تفاوتها عمل كنند. منطق سادهاي دارد: مشترياني را كه خواستهها و رفتارهاي خريد مشابهي دارند، ميتوان با هم در بخشهاي بازار، همگروه كرد. به طور ساده يك بخش بازار مجموعهاي از مشتريان است كه در چيزي اشتراك دارند كه باعث ميشود خواستهها و رفتارهاي خريد كلي مشابهي داشته باشند.مطلب مهم ديگر اين است كه ويژگيهاي محصول مورد توجه مشتريان يك بخش با ويژگيهاي مورد انتظار مشتريان در بخشهاي ديگر متفاوت است. 
منطق تجاري بخشبندي ساده است. از آنجايي كه بخشبندي بازار ريشه در نظريه اقتصادي قيمتگذاري (تاثير برخي متغيرها بر تقاضا و تاثير تقاضا بر قيمت) دارد، فرض بر اين است كه حداكثر منافع وقتي قابل حصول است كه سطوح قيمتگذاري تمايزي بين بخشهاي مختلف قائل شوند. بسياري از سازمانهايي كه بخشبندي را برميگزينند به اين خاطر است كه يقين دارند منجر به توانايي ايجاد مزيت رقابتي و بنابراين تقويت عملكرد تجاري آنها ميشود؛ زيرا بخشبندي اثربخش سازمانها را وادار به شناخت مشتريان و عادات خريد آنها ميسازد. با تمركز بر اين الزامات، تامينكنندگان به نحو بهتري قادر به برآورده ساختن خواستهها و بنابراين افزايش رضايت مشتريان خواهند بود. مشتريان راضي به احتمال فراوان مشتريان وفادار خواهند بود.
منافع و مزاياي بخشبندي
بخشبندي، اگر بهصورت مناسب به كار گرفته شود، سازمانها را قادر ميسازد كه مشتريان را در اولويت قرار دهند، منابع را حداكثر سازند و توان تجاري خود را در برابر رقبا تقويت نمايند. سازمانها درمييابند كه به واسطه انطباق محصولات و برنامههاي بازاريابي با خواستههاي بخشهاي معين، بخشبندي به تعامل با بازارهاي نامتجانس همراه با كارآيي در منابع كمك ميكند. بنابراين تعادلي ميان توجه به تنوع مشتري و تمركز منابع بر قسمتهاي جذاب بازار ايجاد ميكند.
كاربرد بخشبندي بازار توام با منافع متعدد استراتژيك و تاكتيكي است. از جنبه استراتژيك، بخشبندي شركتها را وادار ميكند كه سودآوري مشتري را ارزيابي كنند و تصميماتي در مورد زمان و مكان رقابت بگيرند. از آنجايي كه سازمانها به ندرت منابع كافي براي هدفگذاري همه مشتريان در يك بازار معين را دارند، ناچار به انتخابهاي دشواري ميشوند. تمركز بر بخشهاي خاص امكان بهترين استفاده از منابع در دسترس را فراهم ميكند. بخشبندي همچنين مستلزم بررسي دقيق رقباست كه مزاياي خود را دارد. بينشي كه از اين بررسي رقابتي حاصل ميشود از ايجاد مزيت رقابتي پشتيباني ميكند. اين منافع استراتژيك در تجربه يك شركت اجاره وانت منعكس شده كه پايگاه اطلاعات مشتريانش را براي بازبيني در استراتژي بخشبندي خود تحليل كرد. اين شركت دريافت كه سودآورترين و پايدارترين قراردادهايش با خردهفروشان محلي است كه توافقات اجاره بلندمدت با شركت دارند. با داشتن اين اطلاعات و پس از تحليل خدماتي را طراحي كرد تا اين نوع قراردادها را افزايش دهد. از جنبه تاكتيكي، بخشبندي باعث درك عميقتر از مشتري و ايجاد شناخت بهتر از خواستهها و انتظارات مصرفكنندگان و بنگاهها ميشود. نتيجه آن تناسب بهتر بين خواستههاي مشتريان و برنامههاي بازاريابي است. پيشرفتهاي حاصله از خدمت، افزايش رضايت مشتري و افزايش وفاداري آنها خواهد بود. براي مثال، شركتي كه تامينكننده قوطي و جعبه براي توليدكنندگان غذاي حيوانات دستآموز است، فهميد كه مالكين حيوانات از محصولات موجود ناراضي بودند؛ زيرا باز كردن و سپس نگهداري باقيمانده آنها سخت بود. بازاريابان شركت از اين اطلاعات براي توليد بستهبنديهاي كاملا جديدي استفاده كردند. بستهبندي فويل تك وعدهاي كه نياز به نگهداري پس از باز شدن نداشت.
فرآيند بخشبندي 
فرآيند بخشبندي شامل سه مرحله است: 
1- شناسايي بخش 
* متغيرهاي موجود براي بخشبندي مشتريان را بررسي كنيد.
* از متغير برگزيده يا تركيبي از متغيرها براي همگروه كردن مشتريان در بخشها استفاده كنيد. 
* پروفايل (مجموعه ويژگيها) بخش به دست آمده را بررسي كنيد.
* روايي (اعتبار) بخشهاي نوظهور را كنترل كنيد.
2- هدفگذاري 
* يك استراتژي براي هدفگذاري انتخاب كنيد.
* تصميم بگيريد كه كدام بخشها وچه تعداد از بخشها بايد هدفگذاري شوند، به وسيله: 
* ارزيابي جذابيت هر بخش
* بررسي توانايي سازمان در ارائه خدمت به هر بخش.
3- موضع يابي(تعيين جايگاه)
* در هر بخش شناختي از تصورات مشتري نسبت به محصولات عرضه شده اصلي را به دست آوريد.
* در ذهن مشتريان هدف موضعي براي كالا(ها)ي سازمان ايجاد كنيد.
* برنامه بازاريابي مناسبي را طراحي كنيد و موضع مطلوب را در ميان مشتريان هدف تبليغ كنيد.
منبع:كتاب بخشبندي بازار در عمل - ترجمه: محمدحسين بيرامي - انتشارات: سازمان مديريت صنعتي ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان