شما به عنوان یک مدیر چقدر در پرسیدن سوال مهارت دارید؟ تجربه من نشان می‌دهد، اکثر مدیران به‌این موضوع فکر نمی‌کنند.

حتي در فهرست قابلیت‌های مدیریتی، موردی به نام «توانایی پرسیدن سوال» را پیدا نمی‌کنید، به علاوه در مدارس کسب و کار یا برنامه‌های آموزشی مدیران، بخش آموزشی مشخص و مجزایی به نام توانایی پرسیدن سوال وجود ندارد. اما پرسیدن سوالات به طور مؤثر، بخش مهم و اساسی شغل مدیریت به حساب می‌آید و مهارتی است که کمی‌ تمرکز بیشتر روی آن می‌تواند ارزش‌آفرین باشد.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه سی ام آبان ۱۳۹۰ |

خودروی هوندا سیویک که با گاز طبیعی کار مي‌کند به عنوان برترین خودروی سبز سال 2012 میلادی انتخاب شد. این خودرو که عنوان سبزترین خودروی سال را یدک مي‌کشد در سال 2011 میلادی تولید شده است؛ ولی عرضه آن در نیمه دوم دسامبر سال جاری آغاز مي‌شود. مصرف سوخت در این خودرو 30 درصد کمتر از دیگر خودروهای گازسوز دنیا است و به همین دلیل آلایندگی کمتری هم ایجاد مي‌کند. هوندا انتظار دارد با عرضه این محصول بتواند درآمد و سودآوری بیشتری به دست آورد و بخش بزرگی از مشکلات مالی ناشی از سال‌های بحران را پشت سر بگذارد.ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان



برچسب‌ها: بازاريابي و محيط زيست
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه سی ام آبان ۱۳۹۰ |
قدمت مديريت پروژه‌هاي بزرگ به 4000 سال قبل از مديريت فرآيندهاي توليد مي‌رسد. ساخت اهرام ثلاثه (2450 سال قبل از ميلاد مسيح)،‌ ساخت كانال لانگودوك (1681)، احداث خطوط راه‌آهن در انگلستان (دهه 1840) همه، نمونه‌هايي از پروژه‌هاي بزرگي هستند كه براي انجام آنها از نيروي انساني و مواد اوليه بسيار زيادي استفاده شده است. با اين حال، بيش از چند دهه از عمرمديريت پروژه، به عنوان يك رشته علمي مستقل يا به بيان دقيق‌تر به عنوان يك متدولوژي (روش)، نمي‌گذرد.

امروزه، اهداف يك مدير پروژه تفاوتي با اهداف يك مدير پروژه در سده‌هاي گذشته ندارد. اهداف هر دوي آنها، تركيب منابع انساني، ماشين‌آلات و مواد اوليه براي يك مدت زمان مشخص به منظور انجام يك پروژه طبق مشخصات، زمان و بودجه تعيين شده مي‌باشد. البته بايد گفت كه امروزه مديران پروژه ابزاري در اختيار دارند كه آنها را قادر مي‌سازد تا چند فعاليت موازي را به طور همزمان كنترل كرده و اين امر امكان تصميمات آگاهانه‌تر به همراه اعتماد و سرعت بيشتر را براي آنها فراهم نموده است. آشنايي كليه اعضاي تيم پروژه با متدولوژي مديريت پروژه ضروري است. مهندسان، كارشناسان و متخصصان جوان با فراگيري اين متدولوژي مي‌توانند مسووليت‌هايي را بپذيرند كه قبلا بر عهده افراد باتجربه بوده است.

مديريت پروژه چيست؟


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه سی ام آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: رویا مرسلی

در حالی‌که سیاستمداران و اقتصاددانان در صدد حل مشکل بیکاری در آمریکا هستند، مدیرانی که استخدام نیروهای جدید را از سر گرفته‌اند با مشکل دیگری روبه‌رو شده‌اند: چگونه باید کارمندان بیش از حد واجد شرایطی را که به دفترشان پا می‌گذارند، مدیریت کنند.

منطق عمومی ‌می‌گوید باید از استخدام چنین افرادی پرهیز کرد. اما در دسترس بودن بی سابقه استعدادهای فوق‌العاده که در نتیجه رکود اخیر ایجاد شده است و تحقیق درباره موفقیت این متقاضیان ممکن است این تصور را تغییر دهد.

متخصصان چه می‌گویند


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۰ |

نویسنده: ویلیام یوری
مترجم: نادر پیروز
بخش دوازدهم
«برخورد رودررو با تعصبات و احساسات ندرتا توصیه شده است. به جای آن بهتر است تا طرف مقابل را آرام کنید تا زمان مناسب برای مبارزه با آنها را به دست آورید. دریانوردی با باد مخالف را باید آموخت تا باد در جهت مطلوب بوزد.»

- فورچون1 دو فلیس، ۱۷۷۸
تیم فروش شرکت AT&T سعی داشت تا با مذاکره با شرکت هواپیماسازی بوئینگ2 سیستم جدید مخابراتی خود را به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بفروشد. تیم فروش موفق شدند تا با یک پیشنهاد قانع‌کننده در مورد انواع خدمات شرکت شامل واکنش‌های سریع در صورت بروز مشکلات احتمالی و سرعت بالای انجام تعمیرات، نظر طرف مقابل را جلب کنند.
آنگاه مدیر خرید بوئینگ گفت: 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۰ |

کارل هوپفنر، مدیر مالی باشگاه بایرن مونیخ در صحبت‌هایی اعلام کرد که این تیم آلمانی در طول فصل 11-2010سود کرده است.

این به آن معنا است که باشگاه باواریایی برای نوزدهمین سال پیاپی سودده بوده و جالب اینجا است که بایرن در طول فصل 11-2010 فصل ناامید کننده‌ای را پشت سرگذاشت.از اول جولای سال 2010 تا 30 ژوئن سال 2011، گردش معاملات این تیم مبلغ 5/328 میلیون یورو بوده و سود اجرایی 3/62 میلیون یورو و سود بعد از مالیات 3/1 میلیون یورو عاید آنها شده است.
کارل هاینس رومنیگه، مدیر اجرایی بایرن دراین باره گفت: «باید بگویم که اوضاع مالی تیم ما مثال زدنی است. ما ساختار تجاری فوق‌العاده‌ای رو به آینده داریم.»
بایرن درحال حاضر با 5 امتیاز برتری نسبت به تیم رده دوم جدول بوندس‌لیگا صدرنشین جدول است و در گروه آ مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا هم در صدر جدول قرار دارد.

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۰ |

مجله موتور ترند(Motor Trend) خودروی فولکس واگن پاسات را به دلیل طراحی و مهندسی پیشرفته، بازده و ایمنی بالا و عملکرد مناسبش به عنوان خودروی سال 2012 انتخاب کرد.

این محصول در نمایشگاه لس آنجلس به عنوان خودروی برتر سال 2012 انتخاب و جایزه آن به جاناتان برانینگ، مدیر فولکس واگن آمریکای شمالی اهدا شد.پاسات توانست در رقابت با 34 مدل جدید یا کاملا باز طراحی شده مقام اول را کسب کند. جاناتان برانینگ در این مورد گفت: فولکس واگن برای دریافت این عنوان به خود مي‌بالد. این خودرو دارای سه نسخه متفاوت S،SE و SEL است و قیمت آن از 19 میلیون و 995 دلار آغاز مي‌شود.ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۰ |
محمدحسين رحمتي*

این ستون مثال‌هایی ساده‌ از کاربرد آموزه‌های اقتصاد در زندگی روزمره است و نشان می‌دهد که در هر رویدادی استفاده از مفاهيم اقتصادي به فهم بهتر مساله كمك مي‌كند.

یکی از روش‌های جذاب برای برقراری ارتباط با دوستان قدیمی نوشتن نامه است. کم‌کم نامه نوشتن به یکی از عادات من تبدیل شده است. برای من نوشتن نامه محدود به دوستان نیست و به برخی از استادان سابق نیز نامه‌هایی نوشته‌ام. تولید نامه نیز مانند هر محصول دیگری تنها با پرداخت هزینه مقدور است. در یک نامه کوتاه کاغذ نامه و تمبر، از هزینه‌های ثابت هستند که عمدتا سهم ثابتی از کل هزینه نامه را شامل می‌شوند. از طرف دیگر زمانی که صرف نوشتن نامه می‌شود هزینه متغیری است که عمده هزینه نامه محسوب می‌شود. برای مثال اگر فردی در خطوط اول نامه در هر صفحه اشتباه نوشتاری انجام دهد، آن ورق را دور می‌ریزد و در صفحه جدید نامه را از ابتدا می‌نویسد. شاید به همین دلیل اکثر نامه‌های حتی دوستانه تنها بر روی یک طرف کاغذ نوشته می‌شود تا در صفحه بعدی اگر اشتباهات مکرری رخ داد نوشته‌های برگ قبلی دور ریخته نشود. بر خلاف نامه‌های کوتاه، در نامه‌های بلند هزینه‌های کاغذ و تمبر به هزینه‌های متغیر تبدیل می‌شوند. این مشابه سرمایه در کارخانه‌ها است که در کوتاه‌مدت هزینه ثابت است، ولی در بلند‌مدت قابلیت تغییر دارد.
*دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه آستین
Mh.rahmati@gmail.com/
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۰ |

مطالعات اخیر تاییدکننده این ایده هستند که «کمتر بیشتر است.» در اینجا به بررسی این امر می‌پردازیم که چرا کار کردن با مشتریان کمتر می‌تواند به کارکرد بهینه شرکت شما کمک کند.

هلنا ایلی‌ رنکو، استاد یار کارآفرینی بالینی در دانشکده مارشال بازرگانی در دانشگاه USC، در اواخر دهه 90 مشغول انجام تحقیقات درجه دکترای خود در فنلاند بود که گرایش جدیدی را در میان شرکت‌های تازه تاسیس مخابراتی در فنلاند مشاهده کرد: به جای اینکه این شرکت‌ها به دنبال مشتریان متعدد برای رشد و توسعه خود باشند، به نظر می‌رسید تمام آنها مصرانه در پی برقراری معاملات خود با یک شرکت پیشرو در صنعت، یعنی شرکت نوکیا بودند. در همان زمان، شرکت‌های جوان نگران استراتژی‌های رشد خود بودند. ایلی‌رنکو می‌گوید: «آنها از اینکه تمام توجه خود را معطوف یک شرکت می‌کردند نگران بودند.»

و حقیقتا، چرا می‌بایست همه چیز را به یک مشتری بزرگ اختصاص داد، صرف نظر از اینکه آن مشتری چقدر بزرگ باشد؟
طی شش سال بعد ایلی رنکو به دنبال دانستن این امر بود که آیا این ترس‌ها و نگرانی‌ها مواجه بودند یا خیر. با همکاری دکتر رامکومار جاناکیرامان، استاد مدیریت در دانشگاهTexas A&M، ایلی رنکو به تحقیق و بررسی روی 180 شرکت تکنولوژیک جوان پرداخت که در بازارهای تجاری انگلستان کار می‌کردند. او این سوال را مطرح کرد: 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: هوتسا عسکری نسب
در حال حاضر نوآوری در مدل کسب‌وکار، نوعی استراتژی جدید و ضروری برای سازمان‌ها به شمار می‌رود.

اما شرکت‌ها به طور معمول در این زمینه چندان موفق نیستند؛ زیرا آنقدر سرگرم مدل‌های کسب‌وکار فعلی خود هستند که زمانی برای استفاده از منابع جهت طراحی مدل اولیه و آزمایش نمونه‌های جدید ندارند. حتی در سازمان‌های حمایت‌کننده نوآوری، نوآوری‌ها روی محصولات جدید و خدماتی متمرکز می‌شود که مدل‌های کسب‌وکار امروزی را کارآتر می‌کند. بدون شک چنین کارهایی از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی این مدل‌ها به زحمت جوابگوی نیازهای موجود هستند و از آنجایی که عمر مفید استفاده از مدل‌های کسب‌وکار مانند گذشته نیست، متصدیان امر به شدت با شکست مواجهه می‌شوند. شرکت‌های متعددی متوجه ضرورت ایجاد تغییر در طول سال‌ها شده‌اند، اما با این حال روش کاری خود را عوض نکرده اند.
پنج دلیل عمده شکست شرکت‌ها در نوآوری مدل کسب‌وکار به قرار زیر است:


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۰ |


هر شركتي مي‌تواند بنا به موقعيت و شرايط خود، روشي براي كاهش هزينه خود انتخاب كند و با اجرايي كردن آنها، هزينه‌هاي خود را كنترل و كاهش دهد و از اين طريق به بقا و سودآوري بيشتر خود كمك كند:

روش شماره1- تعديل نيرو را با تغييرات راهبردي همراه سازيد

اگر برنامه تعديل نيرو با برنامه‌هاي بلندمدت و راهبردي شركت توام شود، نه تنها از تداخل امور و دوباره‌كاري‌ها در آينده جلوگيري مي‌‌كند، بلكه موفقيت شركت را نيز در آينده به همراه دارد. تعديل نيرو با اين نگرش، باعث هدفمند شدن كارها و حركت به سمت هدف‌هاي بلندمدت كه همان بالا بردن ثروت سهامداران شركت است، خواهد شد. نگرش مديران در برنامه كاهش نيرو بايد كاملا با برنامه‌هاي راهبردي همسو و سازگار باشد.
روش شماره 2- كاهش نيرو را با فعاليت‌هاي شركت مرتبط سازيد
برنامه تع
ركت توليدي داشته باشيم و سفارش‌هاي دريافتي كاهش يابد، بايد تعديل نيروي بخش توليد را به كاهش فروش مرتبط نماييم.
مديريت مي‌تواند در صورت نياز كاركنان را براساس تخصص و تجارت در بخش‌هاي ديگر به كار گيرد يا حتي‌المقدور تاثيرات ناگوار كاهش نيروها را با آگاهي‌بخشي نسبت به فعاليت‌هاي ركودي شركت كاهش دهد.
در اين زمينه، استفاده از مفهوم هزينه‌يابي بر مبناي فعاليت (ABC) مفيد خواهد بود. هزينه‌يابي بر مبناي فعاليت معمولا براي هزينه‌هاي سربار توليد مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در اين روش تلاش مي‌شود هزينه‌هاي سربار با فعاليت‌هاي توليدي مرتبط شود.
رويكرد ABC، اصولا به دنبال ارتباط دادن هزينه‌هاي سربار با توليدات يا فعاليت‌هاي شركت است و مي‌تواند به مديران كمك كند تا دقيقا اهداف كاهش نيروي انساني را به طور راهبردي دنبال نمايند. براي مثال، اگر در يك كارخانه، توليد كاهش يابد و هزينه‌هاي سربار نيز با توجه به عواملي مثل ساعات كار ماشين‌آلات تعيين گردند، در اين صورت بايد هزينه‌هاي سربار نيروي انساني كاهش يابند. به عبارت ديگر، اگر يكي از هزينه‌هاي سربار هزينه تنظيم سفارش مواد باشد، ممكن است شركت با توجه به كاهش توليد به نيروي انساني كمتري جهت تنظيم و پردازش سفارشات و دريافت محموله‌ها نياز داشته باشد.
تفكيك فعاليت‌ها براساس روش ABC مي‌تواند به كاهش نيروهاي غيرتوليدي نيز كمك كند. برقراري ارتباط بين دواير توليد، بازاريابي و اداري باعث مي‌شود تا به تناسب كاهش نيروهاي بخش توليدي، نيروهاي بخش اداري و بازاريابي نيز كاهش يابند.

روش شماره 3- در دوران ركود اقتصادي مشاغل را سازماندهي نماييد.



ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۰ |

استراتژي‌هاي مذاكره -
شكستن سد «نه»

زمان بخرید تا فکر کنید

نویسنده: ویلیام یوری
مترجم: نادر پیروز
بخش يازدهم 
در بخش‌های پیش خواندیم وقتی بازی طرف مقابل را خواندید و واکنش احساسی خود را کنترل کردید، آنگاه گام بعدی خریدن زمان است.

زمان رفتن به بالکن. استراتژی‌های مختلفی برای رفتن به بالکن ذهنی وجود دارد.همه‌این استراتژی‌ها به نوعی صرف خریدن زمان برای رسیدن به یک راه حل منطقی و غیرواکنشی می‌شود. برخی از آنها در زیر آمده است.
‌مکث کنید و هیچ نگویید
همانند دستگاه‌های صوتی و تصویری دکمه مکث را فشار داده و نوار مذاکره را نگه دارید. مکث کردن نه تنها موجب می‌شود تا شما برای چند ثانیه هم که شده به بالکن بروید، بلکه باعث می‌شود تا طرف مقابل هم در‌این مدت کوتاه آرام شود. به اين ترتيب بهانه‌ای برای فشار بیشتر طرف مقابل ‌ایجاد نمی‌کنید. سکوت شما ممکن است برای آنها کمی ‌ناراحت‌کننده باشد. اکنون بار تداوم صحبت بر دوش طرف مقابل است. نامعلوم بودن آنچه در ذهن شما می‌گذرد ممکن است آنها را وادار به اتخاذ موضعی منطقی‌تر کند. برخی از موثرترین مذاکرات با سکوت به‌دست می‌آید.
نوار را به عقب برگردانید


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: محمدجعفر نظری

مدیرعامل شرکت فورد درباره‌ آینده تغییرات فناوری‌های صنعت خودرو و تولید در آمریکا صحبت می‌کند.

ویلیام کلی فورد همواره در شرکت خود طرفدار موفقیت از طریق پایداری بوده است. نوه‌ هنری فورد و مدیرعامل کنونی شرکت بیان می‌کند که با ارائه‌ خودروهای سازگار با محیط زیست و استفاده از کارخانه‌هایی که از جهت مصرف انرژی کارآ هستند و در نتیجه هزینه‌های کمتری هم به شرکت تحمیل می‌کنند، سود شرکت افزایش یافته است. سال‌ها در شرکت فورد در برابر این نوع نگاه به کسب و کار مقاومت می‌شد. اما در برهه‌ای که تمامی هزینه‌ها در حال افزایش هستند و اقتصاد جهان در بحران به سر می‌برد، مدیران نامی جهان همگی متوجه شده‌اند که در رقابت با فورد بسیار کمتر از این شرکت به پایداری دست یافته‌اند.

طبق تاکید بیل فورد برای اینکه کسب‌وکار دوباره فعال و سودآور شود، شرکت همچنان چالش‌هایی در پیش دارد؛ اما وی می‌گوید که هیچگاه به میزان کنونی شرکت را متمرکز و فعال ندیده است. وقتی در سال 2001 وی مدیرعامل شد، تصمیم‌ گرفت علاوه بر ایجاد تحول در سودآوری شرکت، آن را با محیط زیست سازگارتر كند: مثلا وی بازسازی کارخانه‌ ریور روج را (که در حال استهلاک بود)سرلوحه‌ کار خود قرار داد و آن را به یک آزمایشگاه برای تمرین تولید پایدار تبدیل كرد. مديريت فورد در مسائل تولیدی و زیست‌محیطی از شرکتش فراتر رفته است. او به عنوان قائم مقام ریاست رهبران کسب‌وکار میشیگان (که یک سازمان رهبری در میشیگان است) و مدیرعامل باشگاه اقتصادی دیترویت تلاش کرده است که رقابت‌پذیری


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۰ |

عكس: سامان احمدي‌زاد

جذاب‌ترين جاي برج براي بازديدكننده‌ها كجاست؟
جزئيات نحوه استفاده از طبقه 2-
امكان حركت‌افقي بالاترين نقطه برج در حد يك‌متر

بهشاد بهرامي: دخل برج ميلاد بعد از يك‌سال گشايش به روي بازديدكننده‌ها هنوز به خرج آن نرسيده است.

برج ميلاد سازه متعلق به شهرداري‌تهران در حالي كه از محل بازديد‌هاي روزانه، حداكثر 500 ميليون تومان عايدي ماهانه كسب مي‌كند، هر ماه حدود 2 ميليارد تومان بابت نگهداري و مصرف خدمات آب و برق و گاز هزينه دارد.
برج ميلاد در عين حال از محل برگزاري هر همايش‌ يا كنسرت‌ بين 13 تا 16 ميليون تومان درآمد به دست مي‌آورد؛ اما از آنجا كه اين منبع درآمدي، قابل اتكا و هميشگي نيست، نمي‌تواند هزينه‌هاي مستمر در برج را پوشش دهد.
مدير عامل وقت برج ميلاد در اين باره معتقد است: نگاه شهرداري به برج ميلاد ریع كند.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیست و ششم آبان ۱۳۹۰ |

*راشل آرامیان

سال گذشته 23 بانک در نظام بانکی فعال بودند که فعالیت آنها منجر به 52 هزار و 243 میلیارد ریال سودآوری شد و این رقم نسبت به سودآوری سال 88 حدود 89 درصد رشد نشان می دهد.
سال گذشته 23 بانک در نظام بانکی فعال بودند که فعالیت آنها منجر به 52 هزار و 243 میلیارد ریال سودآوری شد. این رقم نسبت به سودآوری سال 88 حدود 89 درصد رشد نشان می دهد. البته سود خالص تمامی بانک ها به یک اندازه نبود و برخی بانک ها موفق تر از سایرین عمل کردند. آماری که موسسه عالی بانکداری از عملکرد بانک ها در سال 89 منتشر کرد گویای این واقعیت است که سود خالص بانک های دولتی خصوصی شده، با 76 درصد رشد در سال 89 مواجه شده که بیشترین رشد در نظام بانکی است. بانک های خصوصی با رشد 69 درصدی سود خالص در همین سال در رتبه بعدی قرار می گیرند. تخصصی ها هم نسبت به سال 88 سود کردند اما میزان سود آنها بسیار اندک بود. آمارهای بانکی نشان می دهد، سود خالص بانک های تخصصی در سال گذشته نسبت به سال 88 حدود 45 درصد رشد داشت. در کل نظام بانکی تنها اوضاع بانک های تجاری دولتی بد بود. این گروه از بانک ها اگرچه در سال 89 زیان ده نبودند اما میزان سود آنها نسبت به سال 88 حدود 35 درصد کاهش داشت.

اقتصادنوین؛ همواره سودآور
این بانک 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۰ |

در دنياي مجازي برخي وبلاگ‌هاي فعال وجود دارند كه نكات مهم در خصوص روش‌هاي تحليل در بازار سهام را استخراج كرده‌اند.

در مطلب گشتي در وب امروز سري به وبلاگ تكنيكال بورس زديم تا نكاتي درخصوص فعاليت موفقيت‌آميز در بورس با اتكا بر تحليل تكنيكال را از زبان نگارنده وبلاگ، صالح عزيز‌جهان مرور كنيم:
1- وقتي نور برق را ديديد، منتظر شنيدن صداي رعد باشيد. در بيشتر مواقع وقتي شواهد و قرائن يك اتفاق را مشاهده مي‌كنيد مطمئن باشيد خود اتفاق نيز به زودي رخ مي‌دهد.
2- رشد يك سهم بيانگر اميدواري‌هايي است كه خريداران نسبت به آينده آن سهم دارند. پس گذشته آن را فراموش كنيد.
3- وقتي قيمت يك سهم نتواند بالاتر رود، پايين مي‌آيد.
4- هر چه تعداد دفعات برخورد نمودار با خطوط حمايت و مقاومت در طول زمان بيشتر باشد، 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۰ |

ایران: آمار جراحی بینی در کشور ما آنچنان بالا رفته است که می‌توان گفت در تهران سالانه ۳۰ هزار جراحی بینی انجام می‌شود بنابراین با کمی‌اغماض می‌توان گفت در ایران داشتن یک بینی زیبا معیار زیبایی است.


آسیای جنوبی
ساکنان جنوب شرقی آسیا داشتن پوست سفیدرا نشان دهنده زیبایی می‌دانند به همین دلیل استفاده از لوازم آرایشی وبهداشتی در این منطقه بسیار زیاد است.


غرب آفریقا



ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: فرهاد اميري
«هنری فورد گیتاریست نبود» برای یک لحظه بر این اظهارنظر تامل کنید. به نظر شما چه معنایی می‌دهد؟ اینکه فورد پیانیست بوده؟ اینکه ذائقه موسیقیایی‌اش بیشتر به آوازهای ارکستری متمایل است؟

اینکه فورد به حد کافی برای گیتارزدن چیره‌دست نبوده؟ هر کدام از این توجیهات، یا شاید حتی همه آنها، می‌توانند درست باشند، اما در زمینه تبلیغی که شرکت من برای پیمنتل، یک کارگاه خانوادگی سازنده گیتار تهیه کرده است، این جمله‌ بیان شاعرانه چنین مضمونی است: این ابزارهای نواختن موسیقی از خط تولید انبوه بیرون نمی‌آیند، بلکه دست‌ساز هستند.
برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای باید زیاد فکر کرد: 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: سیمین راد

یکی از موسسان صندوق کوانتوم
استاد مدعو دانشگاه کلمبیا
سفر به دور دنیا با یک موتورسیکلت
جیم راجرز کسی است که استفاده مناسبی از زمان می‌کند. او تنها کسی است که همزمان وقتی از او مصاحبه می‌گرفتم، داشت در سالن ژیمناستیک تمرین می‌کرد.

مطمئن نیستم که داشت با نوارگردان تمرین می‌کرد یا دوچرخه ثابت، اما وقتی کسی از پشت تلفن توی گوشم نفس‌نفس‌زنان صحبت می‌کند، تمایلی ندارم که سوال‌های زیادی از او بپرسم. مساله این است که جیم در انتهای مصاحبه احتمالا در شکل و شمایل بهتری از من بود و پیشاپیش خیلی ثروتمندتر. شاید به همین دلیل است که او می‌داند چطور از زمانش استفاده کند.

جیم به عنوان مدیر سهام قرضه وقت تلف نکرده است. او می‌گوید 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۰ |

مزاياي بخش‌بندي بازار به طور گسترده‌اي از سوي محققين و مشاورين مورد بحث قرار گرفته است. منافع بخش‌بندي فقط وقتي قابل‌دستيابي هستند كه راه‌حل‌هاي آن به طور اثربخشي اجرا شوند. تجربه‌ها حاكي از اين هستند كه كار بي‌دردسري نيست؛ موانع متعدد عملياتي، منابع، داده‌ها و ارتباطات در سراسر فرآيند بخش‌بندي پديدار مي‌شوند. راه‌حل‌هايي نيز براي مقابله با اين موانع در اجراي موثر بخش‌بندي پيشنهاد مي‌شوند.

منافع بخش‌بندي با توجه به يافته‌هاي پژوهشي و شواهد عملي و تجربي كاملا محرز هستند. البته اين بدان معني نيست كه پياده‌سازي و اجراي طرح جديد بخش‌بندي هميشه ايده خوبي است يا فرآيند اجرا بي‌دردسر خواهد بود. پيش از ايجاد تعهد در قبال مجموعه‌اي از بخش‌هاي برگزيده، بررسي منافع در مقابل معايب و هزينه‌ها حياتي است.
نوع تغييراتي كه بخش‌هاي جديد با خود مي‌آورند شامل بازنگري در پرتفوليوي محصولات، اصلاح يا تجديدنظر كلي در سيستم توزيع و شيوه‌هاي فروش يا حتي برنامه‌هاي كاملا جديد بازاريابي مي‌شود. به وضوح چنين تغييراتي هزينه‌هايي را در پي دارند. حتي با فرض وجود منافع آشكار و ملموس و هزينه‌هاي توجيه‌پذير، كسب حداكثر منافع ممكن است دشوار باشد.
مديران به زودي از مسائلي شكايت مي‌كنند كه به هنگام عملي كردن بخش‌بندي با آنها مواجه مي‌شوند. گاهي اين مسائل جزئي


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: رویا مرسلی

این موضوع ممکن است حتی برای شایسته‌ترین مدیران نیز اتفاق بیفتد که اعضای تیم نسبت به تيم بی‌تفاوت شوند و در جلسات حضور نیابند. ممکن است از انجام آنچه از آنها خواسته اید امتناع کنند یا اصلا درخواست شما را انجام ندهند.


احتمال دارد جلسات را بدون حضور شما دنبال کنند. در صورت بروز چنین وضعیتی می‌توان نتیجه گرفت که تیم در مقابل شما قرار گرفته است. این مساله می‌تواند یک تجربه دلسرد کننده و ترسناک برای یک مدیر باشد؛ اما در عین حال، غیرقابل جبران هم نیست. به عنوان یک مدیر با پذیرفتن آنچه در حال وقوع است و گوش دادن به نظرات اعضای تیم می‌توانید اعتماد گروه را مجددا به دست آورید و فردی تاثیرگذار باشید.


متخصصان چه می‌گویند


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۰ |

استراتژي‌هاي مذاكره -

کتاب شکستن سد «نه»
بازی طرف مقابل را بخوانید

نویسنده: ویلیام یوری
مترجم: نادر پیروز
بخش دهم
در بخش‌های پیش ذکر شد که در مذاکره نباید واکنشی عمل کرد و برخی از مواقع، صلاح در عدم پاسخ به رفتار طرف مقابل است. با این حال، برای توفیق در این امر لازم است بازی طرف مقابل را بخوانید.

بازی طرف مقابل را بخوانید
اغلب اوقات شما آنقدر غرق در اوضاع هستید که متوجه نیستید که دارید واکنش نشان مي‌دهید. لذا، اولین کار، شناختن تاکتیک طرف مقابل است. در افسانه‌هاي کهن آمده، آوردن نام روح شیطانی موجب باطل شدن طلسم او مي‌شود. همچنین در مورد بکار بردن تاکتیک‌هاي مغرضانه هم با شناسایی آنها مي‌توان طلسم‌شان را شکست. طرف مقابل در مذاکره ده‌ها تاکتیک مختلف دارد، اما نسبت به اینکه آنها مانع تراش، تهاجمی یا فریبنده باشند مي‌توانند به سه گروه کلی تقسیم شوند:
مانع تراش


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۰ |

استراتژی‌هاي نفوذ

استراتژی ۱۲: تاثیرگذاری از طریق نامه‌ها

مهرداد فضیلت
نوع استراتژی: فردی
همه ما در موقعیت‌هاي مختلفی تلاش در ترغیب دیگران داریم. در مذاکرات، برنامه‌هاي تبلیغاتی، زندگی روزمره، تعاملات اجتماعی و... یکی از موقعیت‌هایی که معمولا همه ما درگیر آن مي‌شویم نامه‌نگاری است.

ما شاید در کار یا سایر تعاملات اجتماعی ناگزیر از
نامه‌نگاری شویم. حال چگونه مي‌توان تاثیر بیشتری از طریق‌نامه‌ها داشت؟
بسیاری از استراتژی‌هايي که تا کنون در مورد آن صحبت کرده‌ایم بعضا مي‌تواند در نامه‌نگاری‌هاي ما نیز به کار رود، ولی در مورد نامه‌ها و ایمیل‌ها استراتژی‌هاي خاصی نیز وجود دارد که مي‌تواند تاثیرگذاری آنها را بیشتر نماید.
در زندگی امروز نقش ایمیل روز به روز پر رنگ‌تر و نقش نامه‌ها کم رنگ‌تر مي‌شود. ایمیل‌ها امروزه نه‌تنها به عنوان وسیله ارتباط مستقیم بلکه به عنوان یک ابزار بازاریابی نیز به کار می روند. اما نقشی که اینجا مورد نظر ما است نه به عنوان یک ابزار بازاریابی و تبلیغاتی بلکه به عنوان یک ابزار ارتباط مستقیم است.
در روز شاید نامه‌ها و ایمیل‌هاي زیادی در محیط کار خود دریافت کنیم، ولی تا با حال توجه کرده اید که به چه دسته نامه و ایمیلی توجه بیشتری مي‌کنید؟ می‌توان با کمی تغییر در سبک نامه‌نگاری‌ها میزان اثر بخشی آن‌را به مراتب افزایش داد.
روش نامه‌نگاری ما که از عوامل بسیاری مانند محیط کاری، نوع تحصیلات و... گرفته شده به عنوان سبک تقریبا ثابتی در نامه‌نگاری ما تبدیل مي‌شود. بعضا به دلیل مشغله کاری زیاد و تعداد زیاد نامه‌هايي که باید در طول روز ارسال كنیم به محتوای نامه و اینکه مخاطب ما چه برداشتی از نامه ما خواهد داشت، توجه نمي‌کنیم.
در مورد نامه‌نگاری باید چند نکته را متذکر شوم:
۱) سبک نوشتن نامه با نوشتن ایمیل متفاوت است.
نامه‌ها معمولا رسمی‌تر هستند و از سبک سنگین‌تری برخوردارند، ولی ایمیل به خصوص در ایران روش چندان رسمی برای برقراری ارتباط نیست. بنابراين در فرستادن ایمیل رسمیت لازم در نامه‌نگاری معمولا رعایت نمي‌شود.
در هر دو نوع تا حد امکان باید نامه‌ها و ایمیل‌ها کوتاه و مختصر باشد و از جملات بیش از حد رسمی پرهیز شود.
۲) از اثر انسانی در نامه‌ها استفاده کنید.
در یک تحقیق انجام شده توسط گارنر در آمریکا سه دسته پرسشنامه برای مخاطبین فرستاده شد.
اگرچه سوالات و نحوه و شکل این پرسشنامه‌ها یکسان بود، ولی در دسته اول یک کاغذ یادداشت چسب دار (Sticky Notes) به پرسشنامه‌ها ضمیمه شد که روی آن به صورت دستنویس از مخاطب خواسته شد بود که به سوالات پرسشنامه پاسخ دهد.
در دسته دوم همین یادداشت دستنویس روی صفحه اول پرسشنامه نوشته شد بود (بدون برگه یادداشت) و در دسته سوم این درخواست به صورت یک نامه رسمی تایپ شده به پرسش نامه ضمیمه شده بود.
درصد افرادی که به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند متفاوت بود. در دسته اول ۷۵ درصد، در دسته دوم ۴۸ درصد و در دسته سوم ۳۶ درصد افراد پرسشنامه‌ها را پر کردند.
اثری که یادداشت و برگه یادداشت بر ذهن مخاطب داشت این بود که فردی که این پرسشنامه را ارسال كرده تا این حد برای مخاطب خود ارزش قائل بوده که به صورت فردی و دست‌نویس برای وی یادداشت بنویسد، در حالی در دسته سوم اینگونه نبوده بنابراين افراد کمتری به این نوع نامه‌ها پاسخ مي‌دهند.
۳) همواره مخاطب نامه و فضای نامه‌نگاری را مد نظر داشته باشید.
نوشتن یک نامه به ريیس در مورد مشکلات تولید با نوشتن نامه به همکار یا حتی دوست در مورد یک موضوع عادی متفاوت است. برای نوشتن نامه به یک مخاطب که از نظر سازمانی بالاتر است باید رسمیت بیشتری به نامه داد.
۴) در مورد دادن خبرهای بد یا گرفتن ایراد دقت به خرج دهيد يا مي‌توانيم بسیار صریح و بی پرده به انتقاد یا ایراد بپردازیم که طبق استراتژی‌هاي قبلی موجب نادیده گرفته شدن پیام ما مي‌شود یا اینکه بسیار در لفافه و متعادل شده خبر را بدهیم که از تاثیرگذاری آن مي‌کاهد.
یک روشی که در برخی موارد توصیه مي‌شود نوشتن ۲ نامه است، یکی به ريیس و دیگری به وجدان که پیتر سنگه در کتاب «سازمان‌هاي یادگیرنده» خود بدان اشاره نموده. در نامه به ريیس معمولا واژه‌ها بسیار تلطیف شده و متعادل است و اصل مطلب معمولا بسیار پوشیده شده است.
در نامه‌ای که به وجدان خود مي‌نویسیم معمولا در تلاش هستیم که وجدان خود را راضی کنیم، بنابراين بی پرده و صریح سخن مي‌گویم.
در نهایت پس از نوشتن نامه‌ها و بعد از مدتی که از نوشتن آنها گذشت هر دو نامه را بايد خواند و یک نامه دیگر از ترکیب دو نامه یا گزارش نوشت.
۵) در نوشتن نامه به همکاران یا زیردستان از رسمیت بیش از حد بکاهید.
معمولا کسی دوست ندارد که یک نامه بسیار رسمی از یک دوست دریافت کند. علت آن هم این است که دادن رسمیت زیاد به نامه موجب این باور مي‌شود که قصد فخر فروشی یا نشان دادن سطح سواد بالاتر را داریم.
در نهایت باید متذکر شوم که برای اثربخشی بیشتر نامه‌ها علاوه بر اینکه طبق استراتژی‌هاي قبلی باید خود را جای مخاطب قرار داد و نفع وی را نیز در خواندن این نامه‌ها دید؛ باید به برخی موارد مانند جایگاه فرد مقابل، نوع پیغام ارسالی، زمان فرد مقابل و... نیز توجه کنیم.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۰ |


گروه خودرو- پراید در حالی بیشترین حجم از صادرات خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده که قیمت هر دستگاه آن در خارج از کشور (عراق)، حدود سه میلیون و 400 هزار تومان در مقایسه با بازار داخل ارزان‌تر است.

بنابر اعلام گمرک، در هفت ماه امسال هفت هزار و 900 دستگاه پراید (90 درصد کل خودروهای صادراتی کشور) به عراق (تنها بازار صادراتی فعلی پراید) صادر شده که ارزش آن ، به 41 میلیارد تومان بالغ مي‌شود.

اگر این عدد را بر تعداد پرایدهای صادراتی تقسیم کنیم، مشخص مي‌شود که خرید هر دستگاه از این خودرو، تنها پنج میلیون و 200 هزار تومان خرج روی دست مشتریان عراقی مي‌گذارد.این در شرایطی است که هم اکنون ارزانترین پراید در بازار ایران حدود هشت میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد، بنابراین مشتریان داخلی هم اکنون برای خرید این خودرو حداقل حدود سه میلیون و 400 هزار تومان، بیشتر پول مي‌پردازند.

ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۰ |

تازه ترین گزارش کیفی خودروهای تولید داخل اعلام شد
تفاوت تندر با تندر و 206 با 206

تازه‌ترین رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که بازهم چهار ژاپنی مونتاژی در صدر قرار گرفتند و رده‌های انتهایی نیز توسط پراید اشغال شد.
در این رده بندی که به مهرماه مربوط است، 24خودرو تولید داخل حضور دارند و مانند دوره‌های قبل، در 9 معیار «سيستم فنربندي، تعليق و فرمان»، «سیستم موتور»، «‌ترمز»، «تجهيزات الكتريكي»، «تزئينات داخلي و خارجي»، «صداهاي غيرعادي»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و برحسب مجموع نمرات منفی کسب شده، به دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» تقسیم شده‌اند.

در واقع هر خودرويي كه نمره منفي آن بين صفر تا 120 شده، به دسته «خيلي خوب» رفته و خودروهاي داراي نمره منفي 120 تا 200 نيز در گروه «خوب»‌ها جای گرفته‌اند.از نکات قابل توجه آمار کیفی مهرماه مي‌توان به افت کیفی شش خودرو از جمله پژو 405، MVM و تیبا اشاره کرد.
صدر در قرق ژاپنی‌ها



ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۰ |


به گفته دبيركل انجمن صنايع لوازم‌ خانگي ايران، گردش مالي صنعت لوازم خانگي در ايران 6 ميليارد دلار است كه 4 ميليارد دلار آن مربوط به لوازم خانگي انرژي‌بر و مابقي به ظروف، سرويس غذاخوري و لوازم ريز آشپزخانه مربوط است. حبيب‌الله انصاري در نشست خبري يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم خانگي كه 24 تا 27 آبان‌ ماه در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود، گفت: 206 شركت ايراني و 73 شركت خارجي در اين نمايشگاه شركت مي‌كنند.

او همچنین با اعلام اينكه 70 درصد نياز كشور در حوزه لوازم خانگي از طريق توليدات ملي تامين مي‌شود، به آغاز اجرای طرح «شبنم» اشاره و اعلام كرد: از اين پس قرار شده تا در قالب این طرح، برچسبي برروي كالاهاي وارداتي زده شود تا كالاهايي كه به‌ صورت قانوني وارد شده‌اند، از كالاهای قاچاق متمايز شوند.

وي با اشاره به طرح تامین به عنوان طرح جايگزيني لوازم خانگي جديد با لوازم قديمی نیز، این طرح را ناموفق خواند و گفت: وزارت صنايع بدون كارشناسي، اين موضوع را رسانه‌‌اي كرد؛ در صورتي كه مشخص نبود اعتبار لازم براي اجراي اين طرح بايد از كجا تامين شود! ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان


نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۰ |

مترجم: پریسا حبیبی

مشتریان شرکت «چارجیفای» تا زمانی که مجبورنبودند هزینه‌ای پرداخت کنند، بسیار خوشحال بودند. اما به محض بالا رفتن قیمت‌ها، اعتماد مشتریان ‌این شرکت نیز از میان رفت.

همانند بسیاری از کارآفرینان، کسانی که از شرکت تازه تاسیس آنلاین چارجیفای عقب بودند، آرزو داشتند در محبوب‌ترین وب‌سایت‌های جهان تکنولوژی عليه اين شركت سر و صدا به پا کنند. یک روز در اوایل اکتبر یک سال بعد از راه‌اندازی ‌این شرکت بود که آنها به آرزویشان رسیدند.

یکی از مشتریان چارجیفای در خبرنامه آنلاین انجمن هکرهای بخش فن‌آوری در‌این باره نوشته بود: «من مطمئنم که شما هنگام رفتن به بانک چقدر خوشحال خواهید بود، اما نه با وجود پول‌های من». و شکایت دیگری که در‌این سایت آمده بود به‌این شرح بود: «امروز ناگهان زیر و رو شدید و آمدید تا به ما بگویید برایتان هیچ اهمیتی نداریم.»
شروع بحران:


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و یکم آبان ۱۳۹۰ |
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، متخصصین زنان و زایمان را در صدر بیشترین شکایات مردمی از پزشکان دانست و گفت: پزشکان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپدها و جراحان عمومی در رده های بعدی شکایات مردمی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامحسن نیک نژاد روز یکشنبه در نشست خبری سومین همایش ملی مسئولان انتظامی سازمان نظام پزشکی که قرار است 28 آبان ماه جاری در محل کتابخانه ملی برگزار شود، به تشریح اهداف این همایش و برنامه های حوزه انتظامی نظام پزشکی پرداخت.

وی با اشاره به وجود دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی در 185 شهر کشور، افزود: طبق قانون، امور تخلفات انتظامی گروه پزشکی توسط این دادسراها رسیدگی می شود.

نیک نژاد با اعلام اینکه رسیدگی به تخلفات پزشکی در دادسراهای انتظامی مثل دستگاه قضائی است، گفت: طبق قانون، تخلفات انتظامی پرستاران نیز توسط هیئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی رسیدگی می شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران به آمار شکایات و تخلفات پزشکی در کشور اشاره کرد و افزود: در 6 ماهه اول امسال حدود 1818 شکایت در سراسر کشور به دادسراهای انتظامی نظام پزشکی رسیده است که 1185 پرونده مورد رسیدگی و برای آنها رای صادر شده است.

وی ادامه داد: 59 درصد از آرای صادر شده قرار منع تعقیب و 38 درصد نیز کیفرخواست بوده است.

نیک نژاد با اعلام اینکه برای 12 درصد از پرونده های رسیدگی شده در 6 ماهه اول امسال 3 ماه تا یک سال ممنوعیت طبابت در محل تخلف صادر شده است، افزود: برای 3 درصد نیز 3 ماه تا یک سال ممنوعیت طبابت در کشور و یک درصد هم یک تا 5 سال ممنوعیت طبابت در کشور صادر شده است.

معاون سازمان نظام پزشکی در تشریح بیشترین شکایات مردمی از گروههای پزشکی در کشور، گفت: بیشترین شکایت مربوط به متخصصین زنان و زایمان و رتبه های بعدی به ترتیب شامل پزشکان عمومی، دندانپزشکان، ارتوپدها و جراحان عمومی است.

وی در خصوص میزان شکایات جراحی زیبایی بینی نیز افزود: شکایت از جراحی بینی در تهران رتبه چهارم یا پنجم را دارد و در کشور رتبه هشتم است.

نیک نژاد با اعلام اینکه آمار شکایات از گروههای پزشکی در تهران طی سال گذشته بین 10 تا 15 درصد کمتر از سال 88 بوده است، گفت: این آمار در کشور 6 درصد بوده است

نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه بیستم آبان ۱۳۹۰ |

چه تعداد ایجاد شغل؟ چه تعداد تخریب شغل؟
تعداد خالص شغل‌ها مهم است، نه تعداد شغل‌های ایجادشده

ناصر یارمحمدیان*، شهرام معینی**
رقابت منصفانه اقتصادی و معضل اشتغال جوانان
میثم هاشم‌خانی* - معضل بيكاري در كشور با فارغ‌التحصیلی نزدیک به سه و نیم میلیون دانشجوی فعلی و پیوستن قریب‌الوقوع آنها به جمع جویندگان شغل، و نیز شتاب بالای ورود زنان به جمع متقاضیان اشتغال، تشدید خواهد شد. بدون شک ایجاد موقعیت‌های شغلی برای چنین جمعیت انبوهی، نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری‌های تولیدی در کشور است.

در وضعیتی که تولیدکنندگان بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه، مجبورند دلار مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت 20 درصد گران‌تر نسبت به رقبای دولتی و شبه‌دولتی خود خریداری کنند، نرخ سودی حدودا 24 درصد بیشتر برای دریافت وام بپردازند، از تخفیفات مالیاتی برخوردار نیستند، و باید بخشی از مواد اولیه خود را به قیمت گران‌تری در بازار آزاد خریداری کنند، برای دریافت مجوز تولید یا واردات یک محصول جدید مجبورند مدت‌ها در انتظار بمانند، چگونه می‌توان انتظار داشت که حتی ‌قوی‌ترین و متخصص‌ترین سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و اشتغالزا در ایران بپردازند؟ تامل در پاسخ به اين پرسش، کلید حل ریشه‌ای بسیاری از مشکلات مربوط به اشتغال در کشور خواهد بود. m.hashemkhany@gmail.com*

چکیده
با توجه به اعلام آمارهای غیررسمی در مورد ایجاد دو و نیم میلیون شغل در کشور ظرف یک سال و نیم اخیر و وعده ایجاد 4 میلیون شغل ظرف دو سال آینده، این سوال مطرح می‌شود که در کنار ایجاد این شغل‌ها، چند شغل از بین رفته است؟ و به عبارت دیگر، در نهایت چه تعداد موقعیت شغلی به طور خالص ایجاد شده است؟
با توجه به عدم اعلام آمار رسمی مربوط به تعداد خالص شغل‌های ایجادشده، مقاله پیش‌رو نتایج یک مدل‌سازی آماری را به تصویر می‌کشد که تلاش می‌کند تا تعداد خالص موقعیت‌های شغلی ایجادشده ظرف سال‌های اخیر را به طور تقریبی تخمین بزند.
در پایان این مقاله هم به بررسی مختصر سیاست‌های کوتاه‌مدتی (مانند افزایش شدید ظرفیت دانشگاه‌ها) پرداخته می‌شود که می‌توانند در کوتاه‌مدت اندکی از فشار ورود جوانان به بازار کار را بکاهند؛ اما در بلندمدت بدون تاثیر خواهند بود.

مقدمه
در حالي كه نرخ رشد اقتصاد جهان در سال 2009 (1388 شمسی) به مقدار منفی هفت دهم درصد رسیده و كمترين ميزان خود (7/0- درصد) در سال‌هاي پس از جنگ جهاني دوم را تجربه كرده [1]، آمارهاي رسمي منتشر شده توسط مركز آمار ايران نشان مي‌دهد اقتصاد ايران در دو سال اخیر داراي نرخ رشد اقتصادي 8/1 و 2/3 درصد بوده است.
در اين شرايط، بر مبنای ادعای ريیس مرکز آمار ایران، يك ميليون و ششصد هزار فرصت شغلي در سال 89 و يك ميليون فرصت شغلي در شش ماه نخست سال 90 ايجاد شده است. از طرف دیگر مدیران اجرایی ارشد کشور وعده ایجاد چهار ميليون فرصت شغلي ديگر نیز در يك سال و نيم آينده را مطرح کرده‌اند. در اين مقاله سعي مي‌شود با مد نظر قرار دادن متغيرهاي كلان اقتصاد ايران و فروض مربوط به وضعيت تعادل بلند مدت در اقتصاد ايران، به ارزیابی این آمارها بپردازیم.

مفروضات اولیه مدل‌سازی آماری
شواهد آماري متغيرهاي اقتصاد كلان در طي دوره بلند مدت نشان دهنده حقايقي هستند كه اصطلاحا به آنها حقايق آشكار شده (stylized facts) گفته مي‌شود. اين اصطلاح براي اولين بار توسط نيكلاس كالدور (Nicholas Kaldor) مطرح شد که معتقد بود مدل‌هاي رشد بايد با فروض متكي بر اين حقايق آشكار شده ساخته شود. به عنوان مثال، براساس یکی از این واقعیت‌ها ادعا می‌شود که نسبت سهم نیروی کار به کل تولید و سهم سرمایه به کل تولید در بلند مدت ثابت است، به طوري كه:

از طرفی کل سهم نیروی کار مساوی حاصل‌ضرب میانگین دستمزد ω در کل نیروی کار L است:
حال داریم:

اگر ابتدا از طرفین لگاریتم طبیعی و سپس مشتق بگیریم در نتیجه خواهیم داشت:

 

به عبارت دیگر در بلند مدت، تنها متغیر «تفاضل نرخ رشد اقتصادی از نرخ رشد دستمزد» است که تعداد خالص فرصت‌های شغلی ایجادشده جدید را تعیین می‌کند.
بنابراین برای افزایش اشتغال یا باید نرخ رشد اقتصادی بالا داشته باشیم یا سطح دستمزدها کاهش یابد یا استثنائا از طریق حرکت به سمت تولیدات «کار- بر» (labor-intensive)، سهم نیروی کار از کل تولید افزایش یابد. در حال حاضر و در طی مثلا 6 سال گذشته می‌توان بررسی کرد که بر این مبنا چقدر فرصت شغلی جدید ایجاد شده است [2].

نتایج مدل‌سازی آماری برای تخمین خالص شغل‌های ایجادشده در ایران
با توجه به مطالب بیان‌شده در قسمت قبل، براي محاسبه خالص فرصت‌های شغلي ايجاد شده جدید در هر سال، نياز به آمارهاي رشد توليد ناخالص داخلي حقيقي و رشد ميانگين دستمزدهاي حقيقي و جمعيت شاغل داريم.
در این مدل‌سازی آماری، به دليل عدم ارائه آمارهای رسمي حساب‌هاي ملي و رشد اقتصادي بانك مركزي براي سال‌هاي پس از 1386، براي اين دوره از داده‌هاي بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول استفاده شده است.
همچنین آمار «جمعيت شاغل» از سايت اینترنتی رسمی «مركز آمار ايران» به‌دست آمده است؛ ضمن آنکه به دليل در دسترس نبودن «دستمزد متوسط نيروي كار»، به جای آن از متغیر «حداقل دستمزد نيروي كار» استفاده شده است. نتایج تخمین‌های حاصل از این مدل‌سازی آماری، در جدول شماره 1 قابل مشاهده است.
در این جدول، اعداد محاسبه‌شده در ستون آخر، بيانگر تعداد خالص فرصت‌های شغلي ايجاد شده طي دوره مورد بررسي هستند. براي مثال این محاسبات نشان مي‌دهد در سال 1389، به طور خالص 379 هزار و صد شغل جدید در کشور ایجاد شده است.
اما بايد توجه داشت كه مدل بالا مبتني بر فروض مربوط به دوره بلندمدت بوده و به دليل اينكه ما هيچ وقت در بلندمدت نيستيم، بهتر است نتايج را به طور دوره‌اي مورد توجه قرار دهيم. براي مثال نتايج نشان مي‌دهد که در دوره 84 تا 86 به طور ميانگين سالانه 644 هزار و 500 فرصت شغلي جدید، و در دوره 87 تا 89 سالانه 548 هزار و 800 فرصت شغلي ايجاد شده است. البته نبايد فراموش كرد كه محاسبات انجام‌شده نشان‌دهنده فرصت شغلي خالص هستند، به این معنا که شغل‌هاي تخريب شده از آن كسر شده است.
براي محاسبه نرخ بيكاري مبتني بر مدل بالا و مقايسه با نرخ بيكاري رسمي، علاوه بر آمارهاي «جمعيت بيكار» و نیز «جمعيت فعال» در پایان هر سال و نیز «تعداد خالص سالانه فرصت‌های شغلي جدید»، نياز به داده‌هاي مربوط به جريان ورود و خروج از بازار كار داريم كه موجود نیستند. براي مثال ما نمي‌دانيم با انتقال بخشی از بيكاران جوياي كار به جمع شاغلين، سالانه چه تعداد به بيكاران جوياي كار افزوده مي‌شود و اين بيكاران از بيرون جمعيت فعال اضافه شده يا ناشی از بيكار شدن شاغلين بوده است.
با اين وجود مي‌توانیم این فرض ساده‌کننده را به کار ببریم که در هر سال دقیقا به تعداد فرصت‌های شغلی ایجادشده، به تعداد شاغلين اضافه مي‌شود، بدون اينكه بيكاران جوياي كار كاهش یابد. يعني تامين نيروي كار براي فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده، از خارج بازار كار (جمعيت فعال) انجام مي‌شود. با در نظر گرفتن چنین فرضی، نرخ بيكاري برای سال‌های 84 تا 89، به صورت جدول شماره 2 خواهد بود.
در جدول شماره 2 مشاهده می­‌شود که نرخ بيكاري محاسباتي در همه سال­‌ها غير از سال 88، نسبتا كمتر از نرخ بيكاري رسمي قرار دارد. علت چنین انحرافی به احتمال فراوان این است که اولا، بيكار شدن شاغلين يا تخريب شغل معادل صفر در نظر گرفته شده و ثانیا، جريان ورودي بازار كار (افرادي كه تصميم به كار مي­‌گيرند و شروع به جست‌وجوي شغل مي‌­كنند) معادل تعداد فرصت‌های شغلی جدید فرض شده كه ممكن است بيشتر باشد.

چرا متولدین سال‌هاي 59 تا 65 در آمار رسمی بازار کار حضور ندارند؟
از طرف دیگر با نگاهي به آمارهاي متولدين بين سال‌هاي 59 تا 65، يعني كساني كه از سال 84 به بعد وارد 25 سالگي مي­‌شوند، مشاهده مي­‌شود كه تعداد متولدين اين سال‌ها با سال‌هاي قبل و بعد خود تفاوت محسوسی دارند، به‌طوري كه ميانگين زاد و ولد در اين سال­‌ها در حدود 2 ميليون و 200 هزار نفر است، در حالي كه براي سال‌هاي قبل و بعد به طور ميانگين 1 ميليون و 200 هزار در هر سال متولد شده‌­اند. يعني اگر بنا بود همه افراد در سن 25 سالگي وارد بازار كار شوند، بازار كار در سال 84 تا 90 ناگهان با حدود 2 ميليون تقاضاي جدید سالانه براي اشتغال مواجه مي‌شد، در حالي كه در سال‌هاي قبل از آن اين تقاضا به‌طور ميانگين سالانه 1 ميليون نفر بوده است. اين در حالي است كه طبق آمار رسمي مربوط به جمعيت فعال، بين سال‌هاي 85 تا 88 سالانه 138 هزار نفر به جمعيت فعال کشور (جمعیت متقاضیان اشتغال، اعم از شاغل و بیکار) افزوده شده است. اکنون این سوال مطرح می­‌شود که چرا انبوه جمعیت جوان متولدشده بین سال‌هاي 1360 تا 65، در آمارهای رسمی مربوط به بازار کار کشور نمود ندارند؟
يك جواب اين است كه افراد مذکور به دنبال فعاليت­‌هاي جانشين كار هستند و براي مثال به تحصیل در دوره‌­های آموزش عالی مشغول شده‌اند. قطعا افزايش چشمگیر پذيرش دانشجو در دوره‌­هاي كارشناسي ارشد و دكترا، يكي از عواملي است كه می­‌تواند عدم ورود تعدادي از جوانان به بازار را توضیح دهد؟ هم‌­اکنون تعداد کل دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی در دانشگاه­‌های کشور، تقریبا 3 و نیم میلیون نفر است.
همچنین پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در دانشگاه­‌هاي دولتي و آزاد سالانه به‌طور متوسط 100 هزار نفر بوده که در سال‌هاي اخير رشد چشمگيري داشته است؛ به طوري كه در سال 90 دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد با افزايش ظرفيت حدودا 60 درصدي، جمعا 120 هزار دانشجوي كارشناسي ارشد پذيرفته­‌اند [3] و بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تعداد پذيرش دانشجو در دوره دكترا در سال 90 بايد از 5 هزار و 600 به 10 هزار نفر افزايش يابد.
به هر روي، اين جمعيت جوان، هر كجا كه باشند دير يا زود وارد بازار كار شده و به متقاضيان اشتغال افزوده مي­‌شوند و هرگونه سياست ديگري غير از اشتغالزايي، فقط اين اتفاق را به تعويق مي­‌اندازد. بنابراین در صورت عدم برنامه­‌ريزي صحيح براي اين حجم تقاضای اشتغال، بايد شاهد اتلاف هزينه‌­هاي اقتصادي صرف شده و تحميل هزينه‌­هاي اقتصادي و غير‌اقتصادي جديد باشيم.
دانشجوی دکترای اقتصاد _ دانشگاه اصفهان*
(nsy6779@yahoo.com)
دانشجوی دکترای اقتصاد _ دانشگاه اصفهان**
(moeeni.shahram@gmail.com)

ارجاعات:
[1]: http://www.imf.org
[2]: براي استخراج رابطه اخر همچنين مي توان از رابطه لگاريتم گرفت و برابر با صفر قرار داد.

[3]: http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1421783


ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه بیستم آبان ۱۳۹۰ |

بخش‌بندي بازار بر يك اصل ساده بنا شده است: مشتريان با هم فرق مي‌كنند و خواسته‌ها و رفتارهاي خريد متنوعي دارند. اين مطلب در مورد همه بخش‌هاي تجاري و براي همه كالاها و خدمات صدق مي‌كند، حتي بخش‌هاي غيرانتفاعي؛ معني آن براي بازاريابان اين است كه مشتريان انتظار دارند انواع گوناگوني از محصولات با ويژگي‌ها و مزاياي متفاوت به آنها عرضه شود.

آنها مي‌خواهند كه گزينه‌هاي مختلفي كه سازگار با خواسته‌هاي آنها باشد و در زمان و مكاني كه تناسب بهتري با الگوي خريد آنها دارد، به آنها عرضه شود. سازمان‌ها چه عرضه‌كننده لوازم آرايشي، تلفن‌هاي همراه، فعاليت‌هاي تفريحي و اوقات فراغت، يا حساب بانكي شخصي براي مصرف‌كننده باشند يا محصولات تجاري به شركت‌ها بفروشند، ‌نتيجه براي هر سازماني اين است كه محصولات و خدماتي كه ارائه مي‌كنند بايد دقيقا منطبق‌بر خواسته‌هاي مصرف‌كنندگان يا بنگاه‌هايي باشد كه هدف‌گذاري شده‌اند. براي مثال، ترجيحات دختران نوجوان براي محصولات مراقبت پوست با مادران ميان‌سال آنها كاملا متفاوت است. به همين خاطر، اين مصرف‌كنندگان انتظار دارند محصولات آرايشي عرضه‌شده به آنها متناسب با شرايط آنها باشند.
بخش‌بندي به سازمان‌ها كمك مي‌كند كه براساس اين تفاوت‌ها عمل كنند. منطق ساده‌اي دارد: مشترياني را كه خواسته‌ها و رفتارهاي خريد مشابهي دارند، مي‌توان با هم در بخش‌هاي بازار، هم‌گروه كرد. به طور ساده يك بخش بازار مجموعه‌اي از مشتريان است كه در چيزي اشتراك دارند كه باعث مي‌شود خواسته‌ها و رفتارهاي خريد كلي مشابهي داشته باشند.مطلب مهم ديگر اين است كه ويژگي‌‌هاي محصول مورد توجه مشتريان يك بخش با ويژگي‌هاي مورد انتظار مشتريان در بخش‌هاي ديگر متفاوت است.
منطق تجاري بخش‌بندي ساده است. از آنجايي كه بخش‌بندي بازار ريشه در نظريه اقتصادي قيمت‌گذاري (تاثير برخي متغيرها بر تقاضا و تاثير تقاضا بر قيمت) دارد، فرض بر اين است كه حداكثر منافع وقتي قابل حصول است كه سطوح قيمت‌گذاري تمايزي بين بخش‌هاي مختلف قائل شوند. بسياري از سازمان‌هايي كه بخش‌بندي را برمي‌گزينند به اين خاطر است كه يقين دارند منجر به توانايي ايجاد مزيت رقابتي و بنابراين تقويت عملكرد تجاري آنها مي‌شود؛ زيرا بخش‌بندي اثربخش سازمان‌ها را وادار به شناخت مشتريان و عادات خريد آنها مي‌سازد. با تمركز بر اين الزامات، تامين‌كنندگان به نحو بهتري قادر به برآورده ساختن خواسته‌ها و بنابراين افزايش رضايت مشتريان خواهند بود. مشتريان راضي به احتمال فراوان مشتريان وفادار خواهند بود.
منافع و مزاياي بخش‌بندي
بخش‌بندي، اگر به‌صورت مناسب به كار گرفته شود، سازمان‌ها را قادر مي‌سازد كه مشتريان را در اولويت قرار دهند، منابع را حداكثر سازند و توان تجاري خود را در برابر رقبا تقويت نمايند. سازمان‌ها درمي‌يابند كه به واسطه انطباق محصولات و برنامه‌هاي بازاريابي با خواسته‌هاي بخش‌هاي معين، بخش‌بندي به تعامل با بازارهاي نامتجانس همراه با كارآيي در منابع كمك مي‌كند. بنابراين تعادلي ميان توجه به تنوع مشتري و تمركز منابع بر قسمت‌هاي جذاب بازار ايجاد مي‌كند.
كاربرد بخش‌بندي بازار توام با منافع متعدد استراتژيك و تاكتيكي است. از جنبه استراتژيك، بخش‌بندي شركت‌ها را وادار مي‌كند كه سودآوري مشتري را ارزيابي كنند و تصميماتي در مورد زمان و مكان رقابت بگيرند. از آنجايي كه سازمان‌ها به ندرت منابع كافي براي هدف‌گذاري همه مشتريان در يك بازار معين را دارند، ناچار به انتخاب‌هاي دشواري مي‌شوند. تمركز بر بخش‌هاي خاص امكان بهترين استفاده از منابع در دسترس را فراهم مي‌كند. بخش‌بندي همچنين مستلزم بررسي دقيق رقباست كه مزاياي خود را دارد. بينشي كه از اين بررسي رقابتي حاصل مي‌شود از ايجاد مزيت رقابتي پشتيباني مي‌كند. اين منافع استراتژيك در تجربه يك شركت اجاره وانت منعكس شده كه پايگاه اطلاعات مشتريانش را براي بازبيني در استراتژي بخش‌بندي خود تحليل كرد. اين شركت دريافت كه سودآورترين و پايدارترين قراردادهايش با خرده‌فروشان محلي است كه توافقات اجاره بلندمدت با شركت دارند. با داشتن اين اطلاعات و پس از تحليل خدماتي را طراحي كرد تا اين نوع قراردادها را افزايش دهد. از جنبه تاكتيكي، بخش‌بندي باعث درك عميق‌تر از مشتري و ايجاد شناخت بهتر از خواسته‌ها و انتظارات مصرف‌كنندگان و بنگاه‌ها مي‌شود. نتيجه آن تناسب بهتر بين خواسته‌هاي مشتريان و برنامه‌هاي بازاريابي است. پيشرفت‌هاي حاصله از خدمت، افزايش رضايت مشتري و افزايش وفاداري آنها خواهد بود. براي مثال، شركتي كه تامين‌كننده قوطي و جعبه براي توليدكنندگان غذاي حيوانات دست‌آموز است، فهميد كه مالكين حيوانات از محصولات موجود ناراضي بودند؛ زيرا باز كردن و سپس نگهداري باقيمانده آنها سخت بود. بازاريابان شركت از اين اطلاعات براي توليد بسته‌بندي‌هاي كاملا جديدي استفاده كردند. بسته‌بندي فويل تك وعده‌اي كه نياز به نگهداري پس از باز شدن نداشت.

فرآيند بخش‌بندي
فرآيند بخش‌بندي شامل سه مرحله است:
1- شناسايي بخش
* متغيرهاي موجود براي بخش‌بندي مشتريان را بررسي كنيد.
* از متغير برگزيده يا تركيبي از متغيرها براي هم‌گروه كردن مشتريان در بخش‌ها استفاده كنيد.
* پروفايل (مجموعه ويژگي‌ها) بخش به دست آمده را بررسي كنيد.
* روايي (اعتبار) بخش‌هاي نوظهور را كنترل كنيد.
2- هدف‌گذاري
* يك استراتژي براي هدف‌گذاري انتخاب كنيد.
* تصميم بگيريد كه كدام بخش‌ها وچه تعداد از بخش‌ها بايد هدف‌گذاري شوند، به وسيله:
* ارزيابي جذابيت هر بخش
* بررسي توانايي‌ سازمان در ارائه خدمت به هر بخش.
3- موضع يابي(تعيين جايگاه)
* در هر بخش شناختي از تصورات مشتري نسبت به محصولات عرضه شده اصلي را به دست آوريد.
* در ذهن مشتريان هدف موضعي براي كالا(ها)ي سازمان ايجاد كنيد.
* برنامه بازاريابي مناسبي را طراحي كنيد و موضع مطلوب را در ميان مشتريان هدف تبليغ كنيد.
منبع:كتاب بخش‌بندي بازار در عمل - ترجمه: محمدحسين بيرامي - انتشارات: سازمان مديريت صنعتي
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان


برچسب‌ها: بخش بندي بازار
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۰ |
 
مطالب قدیمی‌تر