مهدیس فرقانی: هیچ خریداری در بازار مسکن نیست که در ازای پرداخت مبلغ اندک از دریافت یک واحد مسکونی با ارزش بیشتر، ذوق زده نشود، اما مساله این است که در واقعیت چنین اتفاقی نمیافتد البته از جانب فروشندهها زیرا معمولا در بازار معاملات ملکی خریدارانی هستند که با کمترین بودجه قصد دارند بهترین واحد را خریداری کنند و مشاوران املاک ادعای این دسته از متقاضیان را به اصطلاح «جیب خالی پز عالی» تعریف میکنند.
ادعای خرید 100 متری نوساز با 180 میلیون تومان
یکی از مشاوران املاک فعال در خیابان بلوار فردوس در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از خریداران در بازار مسکن به دنبال واحدهای 100 متری هستند البته اغلب این دسته از متقاضیان بودجه کافی برای خرید ندارند چرا که آنها با مبلغی حدود 180 میلیون تومان تصمیم دارند واحدی 100 متری با امکانات کامل را خریداری کنند در حالی که این امری محال است.
وی درباره وضعیت قیمتهای پیشنهادی فروش افزود: اکنون قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در بلوار فردوس غرب و شرق بین 2 میلیون و 200 هزار تا 3 میلیون و 300 هزار تومان از سوی مالکان پیشنهاد میشود و این نرخها بیانگر این مساله است که خریداران با 180 میلیون تومان نمیتوانند واحد دلخواه خود را خریداری کنند. طاهرخانی درباره خواسته متقاضیان اظهار کرد: هنگامی که خریداران متوجه میشوند که با این میزان بودجه نمیتوانند واحدی را خریداری کنند قصد دارند واحدی چند سال ساخت را خریداری کنند که در این مرحله هم با مشکل مواجه میشوند چراکه مالکان این دسته از واحدها از فروش واحدهای خود امتناع میکنند. این مشاور املاک درباره قدرت خرید متقاضیان در بازار خرید واحدهای مسکونی محدوده بلوار فردوس، تاکید کرد: این روزها حدود 70 درصد از مشتریان در بازار با بودجه کمتر از 180 میلیون تومان، 20 درصد بر پایه 200 میلیون تومان و 10 درصد با قدرت خرید واحدهای مسکونی بالای 200 میلیون تومان اقدام میکنند.
30 درصد خریداران به دنبال واحدهای 100 متری
در خیابان امیرآباد 30 درصد از خریداران در جستوجوی واحد 100 متری برای خرید هستند اما اکثریت متقاضیان با بودجه 100 تا 150 میلیون تومان در نظر دارند صاحبخانه شوند. بنگاهداری قیمت پایه آپارتمانهای نوساز در خیابان امیرآباد را بین 2 میلیون و 900 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرد و گفت: آخرین باری که بازار معاملات ملکی با رونق خوبی مواجه بود، مربوط به سال گذشته است.
کاکائی در رابطه با میزان ساخت و سازهای واحدهای مسکونی در خیابان امیرآباد اذعان کرد: در حال حاضر 50 درصد از ساخت و سازها مختص واحدهای کمتر از 100 متر مربع و 50 درصد مابقی بین 100 تا 250 متر مربع است.
محسن کریمی اندانی*
همچنان که پیشبینی میشد بحران بدهی دولت آمریکا که قرار بود تا دوم آگوست تعیین تکلیف شود، با توافق احزاب حاکم و افزایش 2400 میلیارد دلاری سقف بدهیها خاتمه یافت.
جمهوی خواهان و دموکراتها اگرچه مخالفتهایی در نحوه اداره کشور با یکدیگر دارند؛ اما از منافع ایالات متحده بیخبر نیستند. در این مقاله سعی بر آن است كه نشان داده شود منافع ملی ایالات متحده که احزاب رقیب در این کشور از آن با خبرند، چیست. همچنین تفاوت اصلی اقتصاد
ایالات متحده با اقتصاد سایر کشورهای جهان در چیست که بحران بدهی آن با توافق احزاب داخلی خاتمه مییابد؛ اما کشورهای دیگر در شرایط مشابه از چنین امکانی بیبهرهاند؟ نهایتا اینکه چگونه بحران بدهی اخیر آمریکا به نفع شهروندان آمریکایی و به زیان سایر کشورهای جهان ختم شد؟
سوال این است که چگونه دولت آمریکا که تولید ناخالص داخلی (GDP) آن 58/14 هزار دلار است میتواند با بیش از 3/14 ميليارد دلار بدهی به راحتی تصمیم بگیرد که 4/2 ميليارد دلار دیگر به بدهیهای خود بیفزاید و سقف بدهیهای خود را به 7/16 ميليارد دلار برساند؛ بدون اینکه نگران ورشكستگي و بازپرداخت این بدهی باشد؟ البته تنها اتفاقی که میافتد این است که یک موسسه رتبهبندی، اعتبار اوراق بدهی دولت این کشور را از بیشترین اعتبار ممکن تنها یک پله تنزل میدهد و با این وجود همچنان اوراق خزانه دولت آمریکا جزو معتبرترین اوراق بدهی در جهان محسوب میشود.
به نظر میرسد، بحرانی که قبل از دوم آگوست در ایالات متحده به وقوع پیوست بحران تصمیمگیری در عرصه سیاست داخلی بود و نه بحران ورشکستگی. حتی کاهش یک پلهای رتبه اعتباری آمریکا آن هم تنها به ادعای یکی از موسسات رتبهبندی (S&P) بیش از آنکه به دلیل عدم توان آمریکا در بازپرداخت بدهیهایش باشد به دلیل عدم تصمیمگیری به موقع دولتمردان این کشور بود که باعث نگرانی طلبکاران شد. آن چیزی که موسسه رتبهبندی S&P روی آن انگشت گذاشت و هشدار داد این بود كه سياستگذاري اقتصادي در آمريكا، ثبات و پيشبينيپذيري سابق خود را از دست داده است؛ چرا که موضوع سقف استقراض دولت در حد يك «موضوع چانهزني» میان احزاب، تنزل يافته است. به بیان دیگر موضوع افزایش سقف بدهیها که در گذشته به سادگی در مورد آن توافق میشد امروزه تبدیل به موضوعی برای امتیاز خواهی حزب جمهوریخواه از حزب حاکم شده است.
چرا ایالات متحده میتواند سقف بدهیهای خود را افزایش دهد، بدون آنکه نگران بازپرداخت آن و خطر ورشکستگی باشد؛ در صورتی که کشورهای دیگر و حتی کشورهای اروپایی نمیتوانند چنین کنند؟ به بیان دیگر اقتصاد آمریکا دارای چه وجه ممیزهای است که باعث میشود در مساله بدهیهای دولت آمریکا، مشکل اصلی همگرا کردن جریانهای مختلف داخلی باشد و نه خطر ورشکستگی و استقراض از نهادهای بینالمللی برای بازپرداخت دیون؟
مجيد اسكندري: صنعت بانكداري در بازار سرمايه از جايگاه ويژهاي برخوردار است. در حال حاضر تعداد 14 بانك در اين بازار حضور دارند كه در اين ميان هشت بانك پاسارگاد، پارسيان، ملت، صادرات، تجارت، اقتصاد نوين، كارآفرين و سينا در بورس و 6 بانك تات، سرمايه، دي، گردشگري، پست بانك و آرين نيز در فرابورس فعال هستند.
مجموع ارزش بازار اين 14 بانك حاضر در بورس و فرابورس رقمي بالغ بر 28 هزار ميليارد تومان است كه اين رقم حدود 24 درصد مجموع كل ارزش بازار بورس و فرابورس است.
در ميان بانكهاي يادشده، بيشترين سرمايه مبلغ 2725 ميليارد تومان است كه به بانك پاسارگاد تعلق دارد. پس از پاسارگاد، بانكهاي صادرات و ملت به ترتيب با سرمايههايي معادل 2016ميليارد تومان و 1600ميليارد تومان بالاترين سرمايه بانكهاي حاضر در بازار سرمايه را دارا هستند. از سوي ديگر كمترين سرمايه در اين گروه، رقم 56 ميليارد تومان است كه به پست بانك تعلق دارد.
انواع دارو، کتاب و کالاهای نظامی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند
گروه بازرگانی – فهرست كالاهاي وارداتي معاف از پرداخت چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده منتشر شد.بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده اشاره به اين دارد كه واردات كالاهايي بر حسب مورد از «پرداخت ماليات و عوارض» یا همان چهار درصد ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند.
این فهرست 10 گروهی کالاهای زیر را شامل میشود:
*گروه محصولات كشاورزي فرآوري نشده
ـ محصولات زراعي و باغي
ـ نباتات زنده و محصولات گلكاري
ـ گل و غنچه و شاخ و برگ و ساير اجزاي نباتات
ـ سبزيجات و نباتات خوراكي (سبزيجات و نباتات، سبزيجات كلافدار، ريشهها و غدههاي زيرخاكي، ميوههاي خوراكي و محصولات علوفهاي)
ـ قهوه، چاي و انواع گياهان تازه (قهوه و چاي سبز)
ـ انواع گياهان تازه به استثنا انواع كوبيده شده، خرد شده و پودر شده همانند فلفل و دارچين
ـ غلات همانند گندم
ـ دانه و ميوههاي روغندار از جمله دانه سويا، بادام زميني، دانه كتان، دانه آفتابگردان، انواع تخم و دانهها شامل دانه ميوه و نطفه تخم چغندر قند و تخم سبزيجات، چغندرقند، دانه كاكائو، توتون و تنباكو، پنبه
ـ محصولات دامي از جمله گوشت قرمز، احشاء خوراكي، احشاء خوراكي پرندگان، تخم پرندگان، عسل طبيعي، پوست و ساير اجزاي پرندگان، استخوان حيوانات، اسپرم حيوانات، ابريشم خام، پشم و موي حيوان
* گروه دام و طيور زنده آبزيان، زنبور عسل و نوغان
ـ دام و طيور زنده مانند اسب، الاغ، قاطر، گاو، گوسفند، مرغ، خروس، خوك، بوقلمون و ساير حيوانات زنده
ـ آبزيان از جمله انواع ماهيها، قشرداران و صدفداران مانند ميگو، كروكوديل، خرچنگ، خاويار خام و بچه ماهي و همچنين مرجان و مشابه آن
* گروه كود، سم، بذر و نهال
ـ كود (انواع كودهاي حيواني يا نباتي، معدني و ساير كودهاي قبل مصرف)
ـ سم (انواع سم حشرهكشها، قارچكشها، علفكشها)
ـ بذر و نهال (پياز گل، بذر سيبزميني، بذر سبزيجات، ريشهها و غدههاي زيرخاكي، دانه و تخم گياهان براي كشت، كليه غلات مانند گندم، برنج و ذرت)
* گروه آرد خبازي، نان، گوشت، قند، شكر، برنج حبوبات و سويا، شير، پنير، روغن نباتي و شيرخشك مخصوص تغذيه كودكان
ـ آردخبازي (آرد براي توليد نان اعم از نان صنعتي و سنتي)
ـ نان (اعم از صنعتي و سنتي)
ـ گوشت (گوشت قرمز، گوشت آبزيان، گوشت پرندگان)
ـ قند و شكر(قند و شكر آماده مصرف)
ـ برنج (انواع برنج)
ـ حبوبات (مانند نخود فرنگي، عدس، لپه)
ـ سويا (پروتئين سويا)
ـ شير (شير به استثناي انواع شيرهاي طعمدار)
ـ پنير (انواع پنير)
ـ روغن نباتي (روغن سويا، روغن بادام زميني، روغن زيتون، روغان ياليم آويل، روغن يالم اولتين، روغن سوپر يالم اولتين، روغن دانه آفتابگردان، روغن نارگيل، روغن تخم كتان، روغن ذرت، روغن كرچك، روغن كنجد، روغن جلاء، كره كاكائو، ساير روغنهاي نباتي آماده مصرف)
ـ شير خشك (شير خشك مخصوص تغذيه كودكان)
* گروه كتاب، مطبوعات، دفاتر تحرير و انواع كاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات
ـ كتاب (كاتالوگهاي طبي، نشريات و مجلات علمي)
ـ مجله و نشريه
ـ دفاتر تحرير (دفاتر ثبت و حسابداري)
ـ كاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات(انواع كاغذ جهت چاپ و تحرير)
* گروه كالاهايي كه همراه مسافر و براي استفاده شخصي تا ميزان معافيت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد كشور ميشود. مازاد بر آن طبق مقررات اين قانون مشمول ماليات خواهد بود.
* گروه انواع دارو، لوازم مصرفي درماني، خدمات درماني (انساني و حيواني و گياهي) و خدمات توانبخشي و حمايتي
ـ انواع دارو (كليه داروهاي وارداتي مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان به استثنا مكملها و ويتامينهاي مصرفي انسان)
ـ لوازم مصرف درماني (لوازم مصرف عمومي مانند سرنگ، بيهوشي و تنفسي، زنان و زايمان، جراحي عمومي، گوش و حلق و بيني، اورولوژي، ارتوپدي، قلب و عروق، چشم، جراحي عمومي و پلاستيك، مغز و اعصاب، اقلام مصرفي آزمايشگاههاي تشخيص طبي، تصويربرداري)
* گروه فرش دستباف شامل فرش و كفپوشهاي دستباف از مواد نسجي و از پشم و موي نرم حيوان
* گروه خوراك دام و طيور
انواع علوفه هاي زراعي ـ سبوس و كاه
* گروه اقلام با مصرف صرفا دفاعي (نظامي و انتظامي) و امنيتي براساس فهرستي كه به پيشنهاد مشترك وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه ميشود و به تصويب هيات وزيران ميرسد.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
توسعه بانکداری الکترونیک و استفاده از خدمات این سیستم در تمام کشور رو به گسترش است، به طوریکه در حال حاضر تعداد کارت های پرداخت الکترونیک که به کارت عابر بانک معروف هستند به رقمی بیش از 142 میلیون کارت رسیده است که با احتساب جمعیت کشور می توان گفت سرانه ای نوع کارتها در کشور به حدود 1.36 کارت به ازای هر ایرانی رسیده است.
ريانووستي:
طبق يك نظرسنجي كه توسط كمپاني بين المللي synovate انجام شد، مردان
ايتاليايي بعنوان زيباترين مردان جهان شناخته شدند كه با گذر زمان و پديدار
شدن چين و چروك صورت نيز جذابيت خود را از دست نمي دهند.
به گزارش رويترز، در اين نظرسنجي 10 هزار زن و مرد در سنين 15 تا 64 سالگي
از 12 كشور روسيه، استراليا، برزيل، كانادا، فرانسه، يونان، مالزي، جمهوري
آفريقاي جنوبي، اسپانيا، بريتانيا و آمريكا شركت داشتند.
عليرغم اين كه ايتاليا در شمار كشورهايي كه نظرسنجي در آنها انجام شد، قرار
نداشت، اما مردان ايتاليايي از نظر زيبايي به مقام اول دست يافتند. در
جايگاه دوم مردان آمريكايي، جايگاه سوم مردان روس و چهارم برزيلي ها هستند.
به اعتقاد شركت كنندگان در اين نظرسنجي، جذابيت مردان حتماً بخاطر داشتن
اعضاي صورت زيبا و بدن ورزشكاري نيست و معتقدند كه هر مردي كه مرتب و تميز
باشد و صورت خود را بتراشد، شانس زيادي براي تحت تاثير قراردادن اطرافيان
خود دارد.
دومين شرط، اعتماد بنفس و پس از آن خودداري و لبخند زيبا ناميده شدند. در
عين حال تنها 1% از شركت كنندگان معتقدند كه موهاي پرپشت و سالم، شرط حتمي
براي زيبايي مرد است.
اين نظرسنجي نشان داد كه خانم ها اهميت زيادي براي عطر مردان قائلند و بنظر آنها بوي خوش ادكلن مرد را جذاب تر مي كند.
همچنين مشخص شد كه در اسپانيا مردان بيش از زنان بدن عضلاني و لباس خوب را
براي مرد ضروري مي دانند. در يونان برعكس است، زنان بيشتر مردان قوي و
داراي بدن عضلاني را ترجيح مي دهند.
براي زنان انگليسي، فرانسوي و استراليايي لبخند مردان مهم است.
علاوه بر اين 60% پرسش شوندگان گفتند كه مردان با گذر زمان حتي جذابيت
بيشتري پيدا مي كنند كه در آمريكا، چين، يونان و مالزي بيشتر چنين عقيده اي
دارند.
منبع:روزنامک دکتر کیهانی زاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
منبع:روزنامک دکتر کیهانی زاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
شرکت خودروسازی بی ام و آلمان اعلام کرد مرسدس بنز بزرگترین فروشنده خودروهای لوکس در سال 2012 میلادی خواهد بود.
پیشبینی ميشود در سال آینده بی ام و آلمان هم از این نظر در جایگاه دوم دنیا قرار داشته باشد. این دو برند که هر دو به آلمان تعلق دارند در سال جاری میلادی نیز از بزرگترین خودروسازان دنیا بودند و انتظار ميرود در سال 2012 میلادی فروش این دو برند در دنیا 10 درصد رشد کند.
دو شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس مذکور در جریان بحران اقتصادی دنیا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کردند و شاهد کاهش تقاضا برای محصولاتشان بودند.

ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: آوا کشاورز
ریچارد راملت، استاد مدیریت دانشگاه UCLA معتقد است استراتژیهای بد بسیار فراوان است. مدیران ارشدی که بتوانند آنها را تشخیص دهند، میتوانند شانس بیشتری برایایجاد استراتژیهای درست و مناسب داشته باشند.
لرد هوراتیو نلسون، فرمانده ناوگان دریایی بریتانیا در جنگ با ناوگان فرانسه و اسپانیا (تحت فرماندهی ناپلئون) بود. دراین جنگ ناپلئون میخواست پس از شکست ناوگان بریتانیا در تنگه جبل الطارق به اهداف آن کشور نزدیک شود. مشکل لرد نلسون کم تعداد بودن ناوگانش نسبت به ناوگان دشمن بود. تا قبل ازاین جنگ در سال 1805، تاکتیک جنگ دریاییاین بود که هر یک از دو ارتش در یک خط در روبهروی دیگری قرار میگرفت و به سمت ارتش روبهرو شلیک میکرد. در این حالت، معمولا ناوگان برنده، ناوگانی بود که کشتیهای بیشتری در اختیار داشت که براین اساس ناوگان بریتانیا میبایست بازندهاین نزاع میشد.
لرد نلسون تاکتیک (استراتژی) دیگری دراین جنگ برگزید تا بتواند تعداد کمتر ناوگانش را جبران کند. او به جای استقرار کل ناوگان در یک ردیف، آنها را به دوستون عمودی تقسیم کرد. دراین حالت کشتیهای کمتری در تیررس ناوگان مقابل قرار میگرفتند هرچند که دو کشتی پیش رو در خطر بیشتری قرار داشتند. لرد نلسون با آگاهی از مهارت کمتر توپچیهای ناوگان فرانسه و اسپانیا نسبت به مهارت بالای توپچیهای بریتانیا بهاین نتیجه رسید که توپچیهایش میتوانند با این استراتژی با تلفات کمتر، کشتیهای بیشتری از دشمن را زیر آتش بگیرند. تصمیم او درست بود؛ ناوگان اسپانیا و فرانسه 22 کشتی از 28 کشتی خود را از دست داد و بریتانیا تنها یک کشتیاش را.
دراین مقاله بر آنم تا ویژگیهای استراتژی بد را ترسیم نمایم و دلایل رایج بودن آن را شرح دهم. توجه داشته باشید که گسترش و توسعه تدریجی استراتژی بد میتواند همه ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. دولتها زیر بار هدفها و شعارها چنان سنگین شدهاند که روز به روز توانشان در حل مشکلات کاهش مییابد.
هیات مدیره شرکتها معمولا استراتژیهایی را که کمی با افکار امال گونه شان فاصله دارد کنار میگذارند. سیستم آموزشی آمریکا از نظر «اهداف» و «استانداردها» بسیار قوی است، ولی در درک و ثبت عوامل کاهش عملکرد بسیار ضعیف است. تنها چارهاین است که بیش از پیش از رهبرانمان انتظار داشته باشیم. بیش از کاریزما و چشم انداز، ما باید از آنها استراتژی خوب بخواهیم.
نشانههای استراتژی بد
خبرگزاری میراث فرهنگی/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
جام جم /تهیه شده در: وب نوشت پنگان

لودويگ فون ميزس
مترجم: محسن رنجبر
منبع: كاپيتاليسم مگزين
در بيان ماركس و انگلس، واژههاي كمونيسم و سوسياليسم يك معنا دارند. گاه و بيگاه به جاي هم به كار ميروند، بي آنكه تمايزي ميان آنها نهاده شود.
اين داستان در مورد همه گروهها و فرقههاي ماركسيست تا سال 1917 نيز صادق بود. احزاب سياسي ماركسيست كه مانيفست كمونيست را مرامنامه لايتغير مكتب خود ميدانستند، خود را احزابي سوسياليست ميخواندند. اثرگذارترين و پرجمعيتترين اين احزاب يعني حزب ماركسيست آلمان، نام حزب سوسيالدموكرات را براي خود برگزيد. در ايتاليا، فرانسه و همه كشورهاي ديگري نيز كه احزاب ماركسيست در آنها تا پيش از سال 1917 نقشي را در زندگي سياسي بازي ميكردند، واژه سوسياليست به همين شيوه جاي واژه كمونيست را ميگرفت. پيش از 1917 هيچ ماركسيستي حتي جرات نميكرد كه ميان كمونيسم و سوسياليسم تمييز بگذارد.
در 1875، ماركس
مجتبي فخري: به طور یقین 50 میلیون تومان یا مبلغی نزدیک به این رقم، این روزها برای اغلب مستاجران ساکن در تهران، بودجهاي غیرقابل تامین برای خرید یک واحد مسکونی به اصطلاح سوئیت در مناطق کم کیفیت و پر ازدحام تهران است.
از سوی دیگر شواهد همیشه نشان داده مستاجرانی که از طریق وام، قرض، رهن و بودجه ناچیز تصمیم به خانه دار شدن گرفته اند در بازار مسکن مناطق جنوبی تهران تن به خرید ملکی میدهند، البته اکثر واحدهایی که با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان به بازار فروش عرضه میشوند، چند سال ساخت با حداقل امکانات هستند، اما خرید این دسته از واحدهای مسکونی از نظر مستاجرانی که قدرت مالی کافی برای خرید ندارند، گام بزرگی است برای صاحبخانه شدن و از طرف دیگر فروشندههای این سوئیتهای مسکونی سعی میکنند از کوچکترین یا پیش پا افتادهترین امتیاز واحدشان، برای برتری ملک شان استفاده کنند.
کوچه ماشینرو
در خیابان دامپزشکی یک واحد 27 متری به قیمت 37 میلیون تومان آماده تحویل به خریداران با این شرایط است، 10 میلیون تومان وام، 12 میلیون تومان رهن و 15 میلیون تومان نقد.
فروشنده این واحد مسکونی اعلام کرده موقعیت کوچه این واحد مذکور، ماشینرو است.
اکازیون، حیاط خلوت
واحدی 35 متر مربعی واقع در خیابان 16 متری امیری به همراه 20 میلیون تومان وام برای فروش به بازار عرضه شده و البته این واحد به میزان 12 میلیون تومان در رهن است و خریدار میتواند تنها با پرداخت 13 میلیون تومان صاحب این واحد شود و مالک اظهار کرده این واحد اکازیون است چرا که از حیاط خلوت برخوردار است.
علاوه براین یک واحد متراژ کوچک با شرایط ویژه به بازار معاملات ملکی معرفی شده است؛ این واحد مذکور 46 متر مربع واقع در طبقه دوم به صورت تک واحدی است. این ملک در خیابان راهآهن، ابتدای خیابان جوادیه است و به نقل از فروشنده رو به آفتاب بودن یکی از امتیازات مهم این واحد به شمار میآید.

ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

در حالي كه ميزان صادرات زعفران ايران در بستهبنديهاي كوچك كاهش شديدي نشان میدهد، ميزان صادرات زعفران در بستههاي 30 گرمي كه در كشورهاي مقصد باز و مجدد بستهبندي ميشوند رشد چشمگيري داشته است. بر اساس بخشنامه گمرك صادرات زعفران در دو تعرفه مجزا تعريف شده كه يكي مربوط به بستهبنديهاي زير 10 گرمي و ديگري مربوط به بستهبنديهاي 10 تا 30 گرمي است. با این حال اگرچه دولت براي بستهبنديهاي زير 10 گرمي جوايز صادراتي در نظر گرفته است، اما در چهار ماه نخست امسال صادرات اين نوع زعفران از 5/48 ميليون دلار در مدت مشابه سال گذشته به پنج ميليون دلار در چهار ماهه امسال كاهش يافته است.
اين در حالي است كه صادرات زعفران در بستهبنديهاي 30 گرمي كه به گفته نايبرييس اتحاديه صادركنندكان زعفران ايران به راحتي در خارج از كشور باز و مجددا بستهبندي ميشوند، روند بسيار فزايندهاي داشته و ميزان صادرات اين نوع زعفران در چهار ماهه امسال با بيش از 500 درصد رشد نسبت به رقم 16 ميليون دلاري سال گذشته به 100 ميليون دلار رسيده است.
نايب رييس اتحاديه صادركنندگان زعفران در گفتوگو با «ایسنا» علت رشد صادرات در بستههای بزرگ تر را این میداند که صادرات بيش از 30 گرمي مشمول جريمه صادراتي ميشود به همين دليل صادركنندگان، زعفران در بستههاي 30 گرمي را كه راحتتر قابل باز شدن هستند، صادر ميكنند.
سعيد غفارزاده گفت: طبق اعلام دولت صادركنندههايي كه زعفران را به صورت فلهاي يا در بستههاي بيش از 30 گرمي صادر كنند به ازاي هر كيلو 166 دلار جريمه ميشوند كه چون صادركنندههاي زعفران به ميزاني منفعت ندارند كه اين جرايم را بپردازند، بنابراين در بستههاي 30 گرمي زعفران را صادر ميكنند تا اين بستهبنديها در اروپا و كشورهاي ديگر خريدار عوض شود. به گفته او معمولا اين زعفرانها پس از تغيير بستهبندي در كشورهاي خريدار در بستهبنديهاي كوچكتر عرضه ميشوند.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

داستان پول بيپشتوانه
مترجم: شاهین رسولیان
منبع: How an Economy Grows and Why it Crashes
بخش سيزدهم
همانطور که از قسمت قبل به خاطر دارید، جزیره یوسونیا کم کم صنایع تولیدی را به جزیره سینوپیا سپرد و خود مشغول به ارائه محصولات خدماتی شد. به مرور جزیره یوسونیا تبدیل به مصرفکننده کالاهای جزیرههای دیگر شد و در قبال آن فقط برگه ماهی میپرداخت. البته بن برناکل با خوشحالی از این اتفاق یاد میکرد چراکه میپنداشت مصرف بیش از حد تقاضا را زیاد میکند و تقاضای زیاد هم چرخ اقتصاد را به گردش در میآورد.
بالاخره همچنان که جزیره یوسونیا برگه ماهی چاپ میکرد و این برگهها در جزیرههای دیگر انباشته میشد، برای برخی جزیرهها این سوال پیش آمد که آیا یوسونیا توان بازخرید این تعداد برگه را دارد.
چاک دبونگو، رهبر خردمند جزیره طبلستان، میدانست که ادعای یوسونیا در مورد توانمندی اقتصادیاش نادرست است و همچنین میدانست که قبول برگه ماهی از آنها صرفا موجب منفعت بیش از پیش برای آنها میشود. لذا تصمیم گرفت تا برگههای جزیره خود را با ماهی واقعی در بانک جزیره یوسونیا معاوضه کند.
وقتی جزیره طبلستان دست به چنین اقدامی زد، اقتصاد یوسونیا دوباره دچار بحران شد. دوباره ماهیهای دولتی کوچک شد و تورم در جزیره به نقطه بحرانی رسید.
مشاور اقتصادی مجلس به نماینده ارشد جزیره، اسلیپری دیکسون، گوشزد کرد که اگر جزیرههای دیگر هم از طبلستانیها تبعیت کنند و برای بازخرید برگهها به بانک سرازیر شوند، ذخیره ماهی بانک به کلی تمام میشود و برگهها کاملا بیارزش میشوند. در این جا بود که برناکل و نمایندگان نگران شدند.
اسلیپری به دلیل کمبود استخوان ماهی برای حل مشکل و عدم تمایل برای اعمال فشار بر داخل، تصمیم گرفت تا ضررها و فشارهای احتمالی را به جزیرههای دیگر تحمیل کند. او باجه بازخرید ماهی را به روی خارجیها بست. از آن به بعد ارزش برگههای ماهی در بازار بین جزیرهای دیگر به قابلیت معاوضه شدن با ماهی واقعی بستگی نداشت، بلکه براساس توافق بین فروشنده و خریدار تعیین میشد. در واقع ارزش برگهها تابع موقعیت اقتصادی و نظامی یوسونیا بود.
از بین رفتن استاندارد ارزش برگه ماهی باعث شد تا جزیرههای اطراف اعتماد خود را نسبت به این برگهها از دست بدهند و لذا ارزش این برگهها بیش از پیش کاهش یافت. البته از آنجایی که این برگهها معمولترین نوع پول و ابزار مبادلاتی بود همچنان در بین مردم رواج داشت و ارزشش در یک سطح کمی تثبیت شد. بستن باجه بازخرید ماهی به روی خارجیها باعث شد تا جزیره بتواند بحران داخلی را کنترل کند و از بروز انقلاب در جزیره جلوگیری کند.
چاک دبونگو رهبر طبلستانیها سخنرانیهای تهدید آمیزی علیه یوسونیا میکرد، اما معلوم بود سخنان او غلوی بیش نیست. قدرت نظامی یوسونیا شکست ناپذیر بود.
اسلیپری چندی بعد خودش توسط عوامل خودی به قتل رسید.
اقتصاد یوسونیا به دلیل بحران ازدیاد پول نقد، تورم بیش از حد و مسئولیت در قبال برگههای ماهی موجود در بازار، بهرغم بسته بودن باجه بازخرید برگه، به کلی نابود شد. اما چند سال بعد با انتخاب رافی ردفیش به عنوان نماینده ارشد، امیدهای تازهای در جزیره پیدا شد.
رافی موفق شد تا مالیاتها را کاهش دهد، برخی قوانین دردسرساز را لغو کند و موانع تجارت آزاد با جزیرههای دیگر را بردارد. البته او نتوانست به قول خود مبنی بر کاهش هزینههای دولت عمل کند. بهرغم شرایط خوب تجاری که او فراهم کرده بود، مالیات دریافتی کفاف مخارج دولت را نمیداد.
خوشبختانه ماهی تازه از جزیرههای خارجی دوباره به بانک یوسونیا وارد شد. برگههایی هم که سابق بر این در قبال ماهیها پرداخت میشد هرگز با ماهی واقعی بازخرید نشد. با توجه به این اوضاع مساعد یوسونیا خود را برای تجربه یک شکوفایی بیسابقه آماده میکرد.
برای اطلاع خوانندگان بد نیست اشاره کنیم از بدو تاریخ تاکنون بشر اشیای زیادی همانند نمک، سنگ، صدف و ... را به عنوان پول نقد مورد استفاده قرار داده است. اما کمکم به سمت استفاده از فلزات قیمتی رفت. این تحول تصادفی نبود. فلزات قیمتی تمام شرایط لازم مانند کمیابی، یکتایی، دوام و شکل پذیری را داشتند تا تبدیل به پول نقدی با ارزش شوند.
حتی اگر مردم فلز را به عنوان پول نقد قبول نمیکردند، باز هم ارزش و کارآیی خود را داشت و میشد از آن استفادههای دیگر کرد.
اما پول کاغذی فقط تا زمانی ارزش دارد که عده زیادی از مردم اعتبار آن را قبول داشته باشند. از آنجایی که این نوع پول ارزش و کارآیی ذاتی ندارد و به هر میزان قابل تولید است، اگر تعداد زیادی از مردم نسبت به آن بیاعتماد شوند، هیچ گونه ارزش و کارآیی دیگری نخواهد داشت.
واقعیت این است که قبلا سابقه نداشت بشر همه فعالیتهای اقتصادی خود را براساس پول کاغذی غیرقابل بازخرید انجام دهد.
یک کشور در عمل نمیتواند با پول بیارزش فعالیت کند در حالی که کشورهای همسایه پول با ارزش چاپ میکنند. چراکه کشورهای همسایه این پول بی ارزش را قبول نمیکنند و در نتیجه کمکم در داخل بازار سیاه پولهای خارجی بهوجود میآید.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: زهره همتیان
توفان فکری یا یورش افکار روشی برای برانگیختن خلاقیت در یک گروه است که برای تولید تعداد زیادی ایده در مورد یک مساله به کار میرود و تکنیکی است که میتواند برای خلق ایدههای جدید و حل مسائل در کسب و کارمورد استفاده قرار گیرد. این یک تکنیک نوآورانه است که تفکرات خلاقانه را حمایت میکند و معمولا ایدههایی مطرح میشوند که ممکن است به طور معمول به آنها توجهی نشود.
توفان فکری (ایجاد ایدههای خلاقانه) برای یافتن راههای جدید در کسبوکار و همچنین تمرکز روی مشکلات یا فرصتهای جدید میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
چرا توفان فکری؟
توفان فکری با تولید انبوه ایدهها و راه حلها سر و کاردارد و ارتباطی با تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری ندارد، فرآیند تجزیه و تحلیل و تصمیمگیری در مرحله بعدی مورد توجه قرار میگیرد. هدف از برگزاری این جلسات مطرح شدن هر چه بیشتر ایدهها است و با کیفیت کاری ندارد.
نحوه شکلگیری گروه
اگر تعداد افراد گروه بین 4 تا 12 نفر باشد، همگی فرصت لازم را برای مشارکت خواهند داشت. چنانچه اعضای گروه یکدیگر را بشناسند، تبادل اندیشه و ایدهها آسان تر خواهد بود. لازم نیست تمام افراد گروه در رشته مورد نظر متخصص باشند. در حقیقت، اغلب موارد بهتر است که یک گروه متنوع با تخصص و تجربههای گوناگون داشته باشیم. ترکیب افراد را در گروه با دقت انتخاب کنید. به ویژه اگر سطوح مختلف مدیریتی یا ارشد در گروه حاضر باشند، برخی از افراد ممکن است احساس کنند، نمیتوانند آزادانه صحبت کنند.
آگاهی و درک مشکلات و فرصتها
برای تمام افراد حاضر در گروه لازم است که درک کامل و شفافی از موضوع جلسه توفان فکری داشته باشند. اگر امکان دارد، قبل از شرکت در جلسه برای گروه در مورد پیش زمینه مشکل یا فرصت توضیحاتی ارائه دهید. جستوجو و کندوکاو را تا جایی ادامه دهید که علت اصلی مشکل یا موانع بر سر راه فرصتها درک شوند. سعی کنید مشکل یا مساله را در یک جمله تعریف کنید.
چند قانون اصولی را تنظیم کنید
قبل از شروع جلسه مهم است که تعدادی قانون را برای گروه قرار دهید:
• همه باید پذیرای افکار و ایدههای دیگران باشند.
• کسی نباید ایده خود را بسیار فوقالعاده بداند.
• ایدههای تمام افراد باید در نظر گرفته شوند.
• همه باید حامییکدیگر باشند.
• ایده هیچ کس نباید مورد انتقاد و سرزنش قرار گیرد.
• تمام ایدهها مورد استقبال قرار میگیرند، مهم نیست که ظاهرا احمقانه به نظر بیایند.
جلسات توفان فکری
• از یک تسهیل گر استفاده کنید. این فرد وظیفهاش این است که تمام ایدههای گروه را ترجیحا روی نمودار یا تابلویی در اتاق جلسه ثبت میکند.
• جوی آرامبخش را مهیا کنید. جلسه را با یک فعالیت
فرح بخش و سرگرمکننده آغاز کنید تا گروه را آماده سازید و به آنها این امکان را بدهید تا با هم آشنا شوند.
• سعی کنید جوی دوستانه را فراهم کنید تا از تمام ایدهها استقبال شود، اهمیتی ندارد که ایدهها غیرمنطقی و نامعمول باشند.
• همه را تشویق کنید تا ایدههای خود را مطرح کنند. هدف این است که تا آنجا که امکان دارد، ایده و فکر جمع کنید.
• ارزیابی در مراحل بعدی قرار دارد. هدف از جلسات توفان فکری تولید ایدهها است و نباید طي اين جلسه زمانی را برای ارزیابی اختصاص دهید.
• جلسات باید دارای ریتمی سریع و مفرح باشد. گروه را تشویق کنید تا ایدههای یکدیگر را گسترش دهند.
• زمان جلسه را به 45 تا 60 دقیقه محدود کنید. جلسه توفان فکری میتواند خستهکننده شود و اگر بحثی ناتمام باقی مانده، آن را به جلسه دیگری موکول کنید.
پس از جلسه
تمام ایدههای مطرح شده در جلسه را یادداشت کنید و آنها را در گروههای مرتبط دستهبندی کنید. یک کپی از برگه ایدههای یادداشت شده را به هر کدام از اعضای گروه بدهید و از آنها بخواهید پنج ایده برتر را انتخاب کنند. از همه افراد بخواهید تا دلیل انتخاب خود را با جزئیات شرح دهند و پتانسیل هر ایده را بیان کنند.
جمعبندی
جلسات توفان فکری راه خوبی برای تولید ایدهها و حمایت کردن از راهکارها و راه حلهایی است که قبلا مورد توجه قرار نمیگرفتند. دارا بودن ترکیبی مناسب در گروه حائز اهمیت است و تمام اعضای گروه باید بتوانند در محیطی حمایتی، آزادانه مشارکت داشته باشند. جلسات باید دارای ریتمیسریع و مملو از ایدههای مطرح شده باشد. طی جلسه، ارزیابی صورت نمیگیرد اما بعد از آن باید اين كار انجام شود.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

بررسيهاي انجام شده نشان ميدهند كه بيش از نيم ميليون خانواده در آمريكا در 100 شهر بزرگ اين كشور به هيچ نوع وسيله حملونقل عمومي اعم از خودرو، اتوبوس يا قطار شهري دسترسي ندارند.
براساس مطالعهاي كه از سوي موسسه بروكينگز انجام شده، اين تعداد از خانوادههاي آمريكايي دردسرهاي زيادي براي انجام امور روزمره خود مانند رفتن به محل كار، بردن بچهها به مدرسه و خريد مواد غذايي مورد نياز دارند. موسسه بروكينگز اعلام كرده كه 700 هزار خانواده آمريكايي در دسترسي به وسايل حملونقل حتي خودرو دچار مشكل جدي بوده و از اين تعداد بيش از 100 هزار خانواده در آتلانتا، دالاس و هوستون زندگي ميكنند. به گزارش رويترز، اين در حالي است كه براساس آمار در سال 2009 بالغ بر 133 ميليون دستگاه انواع وسايل حملونقل عمومي و خصوصي در آمريكا پلاكگذاري شدند. اما هنوز بيش از 10 ميليون خانواده آمريكايي فاقد خودروي متعلق به خود هستند. اغلب اين خانوادهها جزو خانوادههاي كمدرآمد آمريكا محسوب ميشوند.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نماينده صنف سيركاران گفت: در حالي كه واردات سير به كشور ممنوع است، اما روزانه 3 الي 4 هزار تن به صورت غيررسمي و قاچاق، وارد كشور و در بستههاي جديد حتي در حجمهای 50 تا 100 تنی، در ميادين شهرداري عرضه ميشود.
به گزارش «فارس» محسن رشيدي افزود: سير چيني كيلويي 500 الي 700 تومان، خريداري و از مسيرهاي دبي، سوريه و عراق وارد كشور میشود و سپس كيلويي 2 تا 3 هزار تومان در داخل عرضه میگردد. اين در حالي است كه كشاورزان داخل بذر سير را كيلويي 5 هزار تومان خريداري و كشت كردهاند. ضمن اینکه واردات سیر در حالی انجام میشود که دولت براي واردات هر كيلو سیر، 2 هزار تومان تعرفه در نظر گرفته است.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

منبع: دایره المعارف فلسفه استنفورد
اقتصاد معاصر بسیار گونهگون است و مکاتب مختلف و شاخههای مختلفی دارد. حتی آنچه اقتصاد «ارتدوکس» یا «جریان اصلی» نامیده میشود نیز بسیار گونهگون است.
برخی از اقتصادهای جریان اصلی بسیار نظریاند، در حالی كه بسیاری از آنها کاربردیاند و تنها متکی به یک نظریه ابتدایی هستند. هم شاخههای نظری و هم شاخههای کاربردی، خود به دو بخش اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم میشوند. اقتصاد خرد بر روابط میان افراد متمرکز است (البته بنگاهها و خانوارها اغلب به مثابه افراد تلقی میشوند و تقاضای مشتری در عمل اغلب به صورت کل (aggregate) در نظر گرفته میشود). افراد ترجیحاتی دارند که انتخابهایشان را هدایت میکند. مصرفکنندگان کالاهای بیشتر را کمتر ترجیح میدهند و بنابراین «نرخهای جانشینی نهايی نزولی» دارند؛ یعنی آنها وقتی مقدار زیادی از یک کالا دارند، مقدار کمتری برای هر واحد اضافه آن پرداخت میکنند و این در مقایسه با زمانی سنجیده میشود که مقدار کمی از آن کالا دارند. بنگاهها در پی افزایش سود با توجه به روند نزولی بازدهها هستند: یعنی با ثابت گرفتن همه نهادهها، افزایش واحدهای یک نهاده خاص موجب افزایش تولید میشود، اما نرخ این افزایش نزولی است. اگرچه اقتصاددانان، ایدهآلنگرانه فرض میکنند که در بازارهای رقابتی، بنگاهها و افراد نمیتوانند بر قیمتها اثر بگذارند، اما آنها به فعل و انفعالات استراتژیک نیز علاقهمندند که در آنها انتخابهای عقلانی افراد جدا از هم، به هم وابسته است. نظریه بازیها که به مطالعه فعل و انفعالات استراتژیک میپردازد، به همین دلیل اهمیتی روزافزون هم در اقتصاد خرد نظری و هم در اقتصاد خرد کاربردی یافته است. اقتصاددانان، خروجی فعالیتهای بنگاهها برای حداکثرسازی سود و تلاشهای مشتریان برای به بهترین نحو ارضا کردن ترجیحاتشان را همچون «تعادلی» مدل میکنند که در آن هیچ تقاضای اضافی در هیچ بازاری وجود ندارد. این، یعنی هر کس هر آنچه بخواهد را میتواند به قیمت جاری بازار تهیه کند. هیچ تقاضای اضافهای نیست و هیچ عرضه اضافهای هم نیست، مگر آن که کالایی مفت باشد.
اقتصاد کلان درگیر روابط میان کلهای اقتصادی است و خصوصا متمرکز بر مسائل مربوط به چرخه تجاری و تاثیر سیاستهای پولی و مالی بر اقتصاد است. بسیاری از اقتصاددانان جریان اصلی دوست دارند اقتصاد کلان و اقتصاد خرد را با هم یکی کنند، اما اقتصاددانان کمی هستند که از چنین تلاشهایی خصوصا از بحث «کنشگرهای نوعي» (representative agents) راضی باشند(کرمان 1992، هوور 2001). «اقتصادسنجی» سومین شاخه مهم اقتصاد است که به تخمینهای تجربی و جزئی میپردازد و تا حدی مدلهای اقتصاد خرد و اقتصاد کلان را آزمون میکند(سامرز 1991 و هوور 1994).
اختلاف میان متخصصان اقتصاد کلان بسی بیشتر از متخصصان اقتصاد خرد یا اقتصادسنجی است. علاوه بر کینزینها و طرفداران اقتصادپولی، «اقتصاد نئوکلاسیک» (نظریه انتظارات عقلانی- بگ 1982، کارتر و مادوک 1984، هوور 1988، مینفورد و پیل 1983) چندین زیرشاخه دیگر تولید کرده که مثلا یکی از آنها نظریات «چرخه تجاری واقعی» است(کیدلند و پرسکات 1991، 1994؛ سنت 1998). زیرشاخههای جریان اصلی علم اقتصاد به سوالات خاصی در مورد رشد، بازارهای مالی، اشتغال، کشاورزی، منابع طبیعی، تجارت بینالملل و غیره نیز میپردازد. درون علم اقتصاد ارتدوکس نیز زیرشاخههای بسیاری وجود دارد مثل «نظریه نمايندگي» (جنسن و مکلینگ 1976، فاما 1980)، «مکتب شیکاگو» (بکر 1976)، یا «نظریه انتخاب عمومی» (برنان و بوکانان 1985، بوکانان 1975).
اگرچه اقتصاد جریان اصلی، غالب است و بیشترین توجه را به خود جلب میکند، اما مکاتب بسیار دیگری نیز وجود دارد. «اقتصاددانان اتریشی» دیدگاه ارتدوکس را در مورد انتخابها و اجبارها میپذیرند، اما بر عدم قطعیت تاکید دارند و میپرسند، آیا باید خروجیها را تنها تحت تعادل دید و در مورد ارزش مدلسازی ریاضیاتی تردید دارند(بوکانان و ونبرگ 1989، دولان 1976، کرزنر 1976، میزس 1949، 1978، 1981، روتبارد 1957، وایزمن 1983). «اقتصاددانان نهادگرای» سنتی ارزش نظریهپردازی کلی و مجرد را زیر سوال میبرند(هاجسون 2000، داگر 1979، ویلبر و هریسون 1078، وایزمن و روزانسکی 1991). آنها بر اهمیت جهانیسازی با ملاحظه هنجارها و رفتارهای درون نهادهای خاص تاکید دارند. آثار کاربردی اقتصاد نهادگرایانه، گاهی بسیار شبیه به اقتصاد کاربردی ارتدوکس است. آثار اخیری که در اقتصاد صورت گرفته است و باز هم نهادگرایانه خوانده میشود، در تلاش برای توضیح ساختار نهادها با تاکید بر هزینههای معامله، ناکاملی ناگزیر مبادلات و مسائلی است که «مدیران» در دیدهبانی و هدایت نمایندگانشان با آن مواجهند(ویلیامسن 1985؛ ماکی و همکاران 1993). «اقتصاددانان مارکسی» به طور سنتی نظریات کارل مارکس را بسط و توسعه میدادند، اما اخیرا بسیاری از اقتصاددانان مارکسی در مفاهیم و موضوعات سنتی مارکسی بازنگری کردهاند و ابزارهای نظریه اقتصاد ارتدوکس را عاریه گرفتهاند (موریشما 1973، رومر 1981، 1982). دیگر مکاتب موجود شامل «اقتصاددانان اجتماعی» (اتزیونی1988)، «اقتصاددانان رفتاری» (کامرر 2003، کامرر و همکاران 2003، تالر 1994، بنر و پوترمن 1998، وینتر 1962)، «پساکینزیها» (داو 1985، کرگل1976)، «نوریکاردینیها» (سرافا 1960، پاسینتی 1981، رونگاگلیا 1978) و حتی «اقتصاد شناختی» (Neuroeconomics) (کامرر 2007، کامرر و همکاران 2005، کامرر و همکاران 2008، روستیسینی 2005) است. اقتصاد به هیچ وجه یک کل همگن نیست.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
ريسك و بازده
فنرسازی خاور
عوامل موثر بر قیمت و بازدهی هر سهم را میتوان به دو گروه تجزیه کرد؛ گروه نخست مرتبط با تاثیری است که هر سهم از عوامل کلی اقتصاد میپذیرد و گروه دوم وابسته به متغیرهایی است که تنها به خود همان سهم مربوط است. متغيرهاي اقتصادی مختلفی را میتوان به عنوان عامل تاثیرگذار روی بازده سهام در نظر گرفت اما اگر بخواهیم یک متغير را به عنوان تاثيرگذارترين متغير انتخاب کنیم بهترین انتخاب شاخص بازار سرمایه است. براي سادگي، تمام عوامل انحصاری که تنها بر یک سهم مؤثر هستند را نیز در یک عامل خلاصه میکنیم.
به این ترتیب میتوان مدل معروف به مدل بازار را ساخت. مطابق این مدل، بازده هر سهم از دو عامل تشكيل ميشود كه يك جزء آن ناشي از بازار است كه ضریب تاثیر پذیری سهم از بازار را بتا مينامند؛ جزء ديگر بازده هر سهم مربوط به خود سهم است كه آلفا ناميده ميشود. به بيان آماري، اين مدل از رگرسيون بازده هر سهم بر شاخص بازار، حاصل ميشود كه عرض از مبدأ رگرسيون آلفا و شیب رگرسيون نیز همان ضریب بتا است.
به عنوان مثال اگر متوسط بازده سهمی 15درصد، بتای آن 0/5 و بازده بورس 20درصد باشد، 10درصد= 0/5×20درصد از بازده آن متاثر از بازار و آلفای آن برابر 5درصد بوده است یعنی به طور متوسط، 5درصد از بازده آن سهم مستقل از وضع كلي بازار و مختص خود شركت و 10درصد از بازدهي متاثر از وضع كلي بازار بودهاست.
در اين مدل از داده هاي تاريخي جهت محاسبه آلفا و بتا استفاده شده و بديهي است ممكن است اتفاقات آتي متفاوت از روند گذشته سهم باشد.
مطابق محاسبات اين مدل، در طول سه سال گذشته، ميانگين بازده ساليانه فنرسازی خاور 8درصد، بتای آن 33/1 و ميانگين بازده سالیانه بورس در این مدت 35درصد بوده است. بنابراین حدود 46درصد (كه از ضرب 35درصد و 33/1 بهدست ميآيد) از بازده این شرکت متاثر از بازار و آلفای آن برابر 38-درصد بوده است؛ یعنی به طور متوسط، 38-درصد از بازده اين سهم مستقل از وضع كلي بازار و مختص خود شركت و 46 درصد از بازدهي متاثر از وضع كلي بازار بودهاست.
www.savbroker.com
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
«دنیای اقتصاد» گزارش میدهد
گروه مسکن – مهدیس فرقانی: قیمتهای پیشنهادی فعلی واحدهای مسکونی در کل مناطق تهران در مقایسه با نرخهای اعلام شده در مدت زمان مشابه در سال گذشته، در ازای هر متر مربع به طور متوسط بین 150 هزار تا 200 هزار تومان افزایش یافته است.
تحقیقات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» از بازار معاملات ملکی بیانگر این مساله است که کمترین نوسان قیمت خرید و فروش هر متر مربع از واحدهای مسکونی در مناطق جنوبی تهران از 75 هزار تا 100 هزار تومان، در اکثر مناطق تهران بین 150 هزار تا 200 هزار تومان است و همچنین شواهد نشان میدهد که قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکونی در برخی از مناطق خوشنشین تهران، تا 500 هزار تومان هم دچار نوسان شده است، زیرا قیمت هر متر مربع از یک واحد مسکونی 185 متر مربعی نوساز در محدوده ولنجک در سال گذشته 4 میلیون تومان به بازار عرضه شده بود اما هم اکنون نرخ پیشنهاد شده برای واحدی مشابه به آن از سوی فروشنده، 4 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.
همچنین سال قبل در الهیه قیمت هر متر از یک واحد 215 متری نوساز 4 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده بود، اما امروز ارزش آن واحد مسکونی به متری 5 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است. البته این میزان اختلاف قیمت (یک میلیون و 300 هزار تومان) بین سال گذشته و سالجاری در بازار مسکن مناطق شمال تهران به ندرت دیده میشود و خاص واحدهای سوپرلوکس است، اما بیشترین تفاضل قیمت پیشنهادی بین سالجاری و گذشته، یعنی 500 هزار تومان برای اکثر واحدهای مسکونی در این مناطق قابل تامل است.
علاوه براین در برخی از محلههای تهران هنوز میتوان واحدهایی را پیدا کرد که نرخ فعلی آنها برابر با قیمت فروش پارسال است برای مثال در بلوار مرزداران واحد 68 متری نوساز، سال قبل متری 2 میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده بود که امسال واحدی نوساز با همین متراژ در بلوار مرزداران با همین قیمت برای فروش به بازار عرضه شده است.
از طرف دیگر تعدادی از واحدهای مسکونی هم دستخوش کمترین نوسانات قیمت طی یکسال گذشته شدهاند، چرا که در سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار تومان قیمت هر متر مربع از یک واحد 120 متری نوساز در منطقه سعادت آباد بود و امسال 2 میلیون و 540 هزار تومان قیمت پیشنهادی برای فروش واحدی مشابه این واحد 120 متری است که این موضوع نشان میدهد طی 12 ماه گذشته متری 40 هزار تومان افزایش داشته است.
جدول مقایسه قیمت ها در ادامه مطلب:

مرحله اول – شناخت يكديگر: مذاكره مانند هر وضعيت اجتماعي ديگري كه هدف معامله در آن وجود دارد، وقتي كه دو طرف براي شناخت يكديگر كمي وقت صرف كنند، مذاكره آرام پيش ميرود.
ارزيابي كساني كه درگير مذاكره هستند قبل از شروع مذاكره مفيد است. شناخت سوابق فردي براي تعيين حدود اهميت مسائل و در جهت مهارت لازم، رهنمودي عالي براي موضوع مورد بحث فراهم ميكند. همين كه جريان مذاكره شروع ميشود بايد ببينيد، بشنويد و بياموزيد. يك قاعده كلي اين است كه چانهزني را به صورت دوستانه ادامه دهيد و در عين جدي بودن،
خونسرد باشيد.
مرحله دوم – بيان اهداف: بعد از شناخت و معرفي مذاكره معمولا نوبت به بيان كلي اهداف دو طرف ميرسد. در اين زمان مسائلي اصلي ممكن است مطرح نشوند؛ زيرا هر طرف تازه درصد كشف نيازهاي طرف ديگر است. فردي كه سر صحبت را باز كرده است بايد منتظر دريافت بازخور از طرف مقابل باشد و كسب اطلاع كند كه آيا هر دو اهداف مشابه دارند. اگر اختلافي در اهداف وجود داشته باشد اكنون زمان آن است كه آگاهي حاصل شود. معمولا خوب است كه اولين جمله، مثبت و حاكي از توافق باشد.
مرحله سوم – شروع مذاكره: بعضي از مذاكرات پيچيدهاند و مسائل زيادي را در برميگيرند كه بايد حل شوند و بعضي مشكلات كمتري دارند، همچنين ممكن است پيچيدگي مسائل با هم تفاوتهايي داشته باشد تا زماني كه هر دو طرف مسائل خودشان را ارائه نكردهاند، هيچ كس نميتواند جهت مذاكره را پيشبيني كند. ممكن است نيازهاي نهايي در ميان باشد كه هيچ طرفي ابراز نكرده است، لكن هم چنانچه مذاكره پيش ميرود آن نيازها آشكار ميشوند. مسائل اغلب به صورت يك مجموعه هستند؛ بنابراين راهحل يكي به راه حل ديگري وابسته است.
به عنوان مثال، من با اين پيشنهاد موافقم به شرط اينكه شرايط كار را شما فراهم كنيد. يك مذاكرهكننده مجرب قبل از شروع مذاكره مسائل را دقيقا بررسي ميكند تا بر او روشن شود كه آيا بهتر است مسائل را به طور يكجا يا جداگانه در نظر گيرد.
بعد از اينكه مذاكرهكنندگان مسائل را دقيقا مرور كردند بايد به يكيك آنها توجه كنند. آيا كار را بايد با يك مساله عمده شروع كرد يا هر موضوع جزئي؟ در اين مورد عقايد متفاوت است. بعضي معتقدند كه مذاكره بايد با يك مساله جزئي كه حل آن بالقوه ساده است شروع شود، زيرا فضا را به نحو مطلوب براي توافق بيشتري آماده ميكند. عدهاي ديگر تصور ميكنند كه بهتر است شروع مذاكره با يك مساله عمده باشد؛ زيرا چنانچه آن مساله به طور رضايتبخش حل شود، بقيه اهميتي ندارند.
مرحله چهارم – بروز اختلافنظر، تعارض و برخورد: بعد از اينكه مسائل مشخص شدند غالبا اختلافنظر و تعارض و برخورد پيش ميآيد. اين امر طبيعي است، زيرا ميدانند كه در همين مرحله بده-بستان است كه معامله سر ميگيرد. اختلافنظر و تعارض و برخورد اگر به طور شايسته حل و فصل شود در نهايت مذاكرهكنندگان را به يكديگر نزديك ميكند؛ ولي اگر خوب رفع و رجوع نشود، اختلافات را بيشتر ميكند.
اين رويارويي (دو طرف مذاكره) ممكن است باعث فشار عصبي شود؛ بنابراين تحت اين شرايط، تعارض و برخورد يك آزمون قدرت نيست، بلكه فرصتي است براي معلوم كردن نيازهاي انسانها، اگر اين امر خوب درك شود به توافق و مصالحه ميانجامد.
مرحله پنجم – ارزيابي مجدد و مصالحه: سرانجام كار به جايي ميرسد كه معمولا گرايش به مصالحه و بياني كه اين گرايش را منعكس ميسازد، اغلب با كلماتي ابراز ميشود مانند تصور كنيد كه....؟ چه ميشود...؟ شما درباره آن چه نظري داريد...؟ وقتي اين اظهارات آغاز ميشود طرف ديگر مذاكره بايد دقيقا گوش بدهد تا ببيند آيا براي مصالحه پيشنهادي ميشود يا نه و پاسخ بايد به طور دقيق بيان شود. وقتي درخواست شود كه به پيشنهاد جواب بدهيد بهتر است كه پيشنهادات را دوباره تكرار كنيد. اين پاسخ سه مزيت دارد؛
1- پيشنهاد ممكن است تقليل يابد، زيرا احتمال دارد طرف مقابل خيال كند كه سخن شما حاكي از پاسخ منفي است.
2- طرف مقابل ممكن است سعي كند كه پيشنهاد را توجيه كند و اين كار فرصتي براي چانه زدن بيشتر به وجود ميآورد.
3- تكرار پيشنهاد به شما فرصتي ميدهد تا درباره پيشنهاد متقابل فكر كنيد.
مرحله ششم – توافق اصولي با مصالحه: وقتي توافق حاصل شد بايد به تاييد برسد، به اين معني كه آنچه به طور شفاهي توافق شده است به صورت نوشته درآيد. اين كار بايد در حالي انجام شود كه دو طرف حضور دارند، زيرا ميتوانند درباره عبارات متن قرارداد توافق كنند. چنين اقدامي خطر سوءتفاهم بعدي را كاهش ميدهد. از آنجا كه توافق هدف نهايي هر مذاكره است، بايد اول حدود اختيارات طرف معلوم شود. به عنوان مثال، برخي از مديران براي پي بردن به نظر شما ابتدا مذاكره ميكنند و سپس اطلاع ميدهند كه اختيار ندارند پيشنهاد شما را قبول كنند، سپس ظاهرا به شخص ديگري كه شما او را نميبينيد مراجعه ميكنند كه توافق اوليه را رد كند تا موضوع با شرايط بهتري انجام شود.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

گروه بازار پول- هر اندازه كه نمودار قيمت طلا در بازارهاي جهاني رو به بالا ميرود تحليلها از چشمانداز قيمت طلا به طور مشهودي متناقض ميشود. در حالي كه بسياري پيش بيني ميكنند طلا تا پايان سال در ارتفاع 2 هزار دلاري قرار گيرد، گروهي از حبابي بودن قيمت طلا سخن ميگويند.
به اعتقاد اين كارشناسان طلا از نرمهاي قيمتگذاري خود خارج شده و به شكل بادكنكي رشد كرده است و اين رشد بادكنكي احتمال تركيدن آن را افزايش داده است.بر اساس اين نظر در صورت تركيدن حباب طلا قيمتها به همان شكلي كه رشد داشته ريزش خواهد كرد. گروهي كه ميتوان آنها را بدبينان به آينده قيمت طلا توصيف كرد شواهدي براي بدگماني به بازار ارائه ميكنند. افزايش تقاضا براي نرخ بهره اوراق قرضه 10 ساله در آمريكا به رغم آنكه شرايط اقتصادي چندان در اين كشور مطلوب نيست.چنين اتفاقي نشانه اعتماد سرمايهگذاران به آينده اقتصاد آمريكا است و نشان ميدهد خريداران علاوه برآنكه به بازگشت اصل سرمايه خود معتقدند به كسب بازدهي از اين محل نيز خوشبين هستند.بنابراين چنين رفتاري نشانه آن است كه شرايط در بازارهاي جهاني به همين روال ادامه نخواهد داشت و بازارها رو به سامان ميرود. نشانه ديگري كه در حبابي بودن قيمت ارائه ميشود برهم خوردن توازن رشد پناهگاههاي سرمايهگذاران در اقتصاد جهاني است. فرانك سوئيس، ين ژاپن، اوراق قرضه آمريكا و طلا پناهگاه سرمايهگذاران در حالت ابهام و كدر بودن آينده اقتصاد جهاني به حساب ميآيد. در حالي كه در يك سال و نيم گذشته قيمت هر اونس طلا به طور ميانگين 1300 فرانك سوئيس بوده است در روزهاي اخير اين نسبت به هر اونس 1450 فرانك رسيده است.چنين اتفاقي به منزله آن است كه هجوم براي خريد طلا بر خلاف يك سال و نيم گذشته بيش از فرانك سوئيس بوده است.در واقع فرار به سوي يكي از پناهگاهها با شدتي در حال رشد است كه از ديگر جايگزينهاي خود نيز پيشي گرفته است.در اين وضعيت ظرفيت پناهگاه به شدت در حال نزديك شدن به مرز اشباع و خالي شدن پناهجويان از آن است. به گفته تحليلگران طرفدار رويكرد بدبينانه افزايش مارجين(بيعانه خريد) در بازارهاي آتي يكي از شواهد احساس خطر از نوسانات قيمتي و اشباع شدن بازار طلا است.
رويكرد خوشبينانه
در مقابل اين رويكرد، گروهي قرار دارند كه خوشبينانه بازار طلا را تحليل ميكنند به اعتقاد آنان قيمت طلا تا پايان سال 2هزار دلار را ثبت ميكند.به گفته اين گروه به دليل آنكه نشانههاي از رونق اقتصاد آمريكا و اروپا وجود ندارد، قيمت طلا روند صعودي خود را طي خواهد كرد. به اعتقاد نظريه پردازان خوشبينانه بازار در كوتاه مدت شايد قيمت طلا اندكي با نوسان همراه باشد و حتي از رقم كنوني كمتر شود، اما در ميان مدت روند قيمتها صعودي خواهد بود.از اين منظر آنان حبابي بودن قيمتها را رد ميكنند و معتقدند: اقتصاد جهاني در حال حاضر در عمق ركود است و خروج از اين ركود حداقل بين يك تا دو سال زمان ميبرد. بنابراين تا آن زمان تمايل براي خريد طلا بالا است. دليل هجوم به بازار طلا نيز به گفته اين گروه نبود جايگزين با ويژگيهاي طلا است. قيمت مستغلات در آمريكا به شدت افت كرده و ماليات نيز از آن اخذ ميشود، بنابراين سرمايهگذاري در اين بخش جذابيت ندارد. فرانك سوئيس نيز به دليل برنامههاي دولت اين كشور در احتمال وضع ماليات خريد و فروش مامن مناسبي براي سرمايهگذاران نيست و البته فاقد جذابيت طلا است.نرخ واقعي بهره كوتاه مدت نيز در آمريكا منفي است به اين ترتيب طلا يكهتاز بازارهاي جهاني است و كماكان خريداران براي آن صف ميكشند، خريداراني كه بخش قابل ملاحظهاي از آنان شهروندان عادي هستند.
افزایش قیمت طلا تا دو سال آینده
روبيني اقتصادداني است كه ريشه ايراني اصل دارد و بحران سال 2008 را پيش بيني كرده بود او معتقد است اوضاع اقتصادي آمريكا و اروپا خراب است و اين وضع خراب در آينده نزديك درست نمي شود.حتي برخي برنامه آينده اوباما براي اشتغال را با نگاه تبليغاتي براي دور بعدي رياست جمهوري مينگرند.در اروپا هم به دليل آنكه بر سر اعمال سياستهاي مالي واحد به نتيجه نرسيدهاند وضعيت اميدواركننده نيست. بنابراين تا زماني كه همه کشورهای دارای کسری بودجه بتوانند بدهیهای خارجی خود را مثبت كنند، 2 تا 5 ساله زمان نياز دارد و بايد برای ریاضت اقتصادی، کاهش هزینههای مصرف، بازپرداخت بدهیهای خارجی و جبران کسری بودجه برنامهريزي كنند.
طرفداران نظريه افزايش قيمت طلا ميگويند مادامي كه این کشورها با بحران مواجهاند و اعتمادسازی برای کاهش نيافتن ارزش برخی ارزها صورت نگرفته، روند افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت.
ارزش سرمایهگذاریها در طلا از 104 میلیارد دلار فراتر رفت
در كنار تحليلها از آينده بازار طلا، تازهترین گزارش شورای جهانی طلا برای 3 ماهه دوم سال 2011 نشان ميدهد که ارزش سرمایهگذاری در صندوقهای ارزی با پشتوانه طلا از 104 میلیارد دلار فراتر رفته است. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای جهانی طلا حجم سرمایهگذاریها دراین بخش در سه ماهه دوم سال 2011 نسبت به مدت مشابه سال قبل با 2/2 درصد رشد به 3/2155 تن رسیده که طی این مدت 6/45 تن به آن اضافه شده است. بر این اساس ارزش این سرمایهگذاری به 3/104 میلیارد دلار رسیده است. بنا براین گزارش در مدت مورد اشاره فعالیت سرمایهگذاری در بخش طلا افزایش داشته است. در بازارهای اروپا و آسیا خرید شمش، سکهها و مدالهای طلایی رونق دوباره یافته است. این گزارش ميافزاید: چینیها در مدت مورد اشاره 3/205 تن طلا در بندر اقتصادی شانگهای تحویل گرفتهاند.شورای جهانی طلا در تازهترین گزارش خود اعلام کرد تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم 2011 نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 17 درصدی روبهرو شده است.شورای جهانی طلا در ادامه افزود تقاضای جهانی طلا از 1107 تن در سه ماه دوم 2010 به کمتر از 8/919 تن در سه ماه دوم امسال رسیده است. بحران بدهی اروپا تاثیر منفی زیادی بر بازار جهانی طلا داشته است. از نظر ارزش میزان مصرف طلا در این مدت با 6/4 درصد رشد به بیش از 5/44 میلیارد دلار رسیده است. همچنین میزان خرید طلا از سوی چین و هند در سه ماه دوم 2011 بیش از 25 درصد رشد داشته است. ادامه نگرانیهای بینالمللی نسبت به وضعیت بحران بدهی آمریکا و اروپا موجب شد تا قیمت جهانی طلا روز گذشته به رکورد بیسابقه 1880دلار برسد. قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2011 نیز بیش از 30 درصد رشد داشته است. این برای یازدهمین سال متوالی است که قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش روبهرو شده است. با توجه به افزایش رشد و رونق اقتصادی در چین و هند تقاضای طلا در این دو کشور به شدت رو به افزایش است. میانگین قیمت هر اونس طلا طی سه ماه دوم 2011 به بیش از 22/1509 دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد رشد داشته است. این قیمت نسبت به سه ماه نخست 2011 نیز بیش از 8/8درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش میزان تقاضای جهانی برای جواهر آلات نیز با 2/6 درصد رشد به بیش از 5/442تن رسیده است. میزان مصرف جواهر در هند در این مدت با 17 درصد رشد به 8/139 تن رسیده است. منبع: www.inc.com / ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
پیش بینی قیمت طلا3/ ارتباط قیمت طلا با فرمول و شاخص های بورس