در حالي كه ميزان صادرات زعفران ايران در بسته‌بندي‌هاي كوچك كاهش شديدي نشان می‌دهد، ميزان صادرات زعفران در بسته‌هاي 30 گرمي كه در كشورهاي مقصد باز و مجدد بسته‌بندي مي‌شوند رشد چشمگيري داشته است. بر اساس بخشنامه گمرك صادرات زعفران در دو تعرفه مجزا تعريف شده كه يكي مربوط به بسته‌بندي‌هاي زير 10 گرمي و ديگري مربوط به بسته‌بندي‌هاي 10 تا 30 گرمي است. با این حال اگرچه دولت براي بسته‌بندي‌هاي زير 10 گرمي جوايز صادراتي در نظر گرفته است، اما در چهار ماه نخست امسال صادرات اين نوع زعفران از 5/48 ميليون دلار در مدت مشابه سال گذشته به پنج ميليون دلار در چهار ماهه امسال كاهش يافته است.

اين در حالي است كه صادرات زعفران در بسته‌بندي‌هاي 30 گرمي كه به گفته نايب‌رييس اتحاديه صادركنندكان زعفران ايران به راحتي در خارج از كشور باز و مجددا بسته‌بندي مي‌شوند، روند بسيار فزاينده‌اي داشته و ميزان صادرات اين نوع زعفران در چهار ماهه امسال با بيش از 500 درصد رشد نسبت به رقم 16 ميليون دلاري سال گذشته به 100 ميليون دلار رسيده است.
نايب رييس اتحاديه صادركنندگان زعفران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» علت رشد صادرات در بسته‌های بزرگ تر را این می‌داند که صادرات بيش از 30 گرمي مشمول جريمه صادراتي مي‌شود به همين دليل صادركنندگان، زعفران در بسته‌هاي 30 گرمي را كه راحت‌تر قابل باز شدن هستند، صادر مي‌كنند.
سعيد غفارزاده گفت: طبق اعلام دولت صادركننده‌هايي كه زعفران را به صورت فله‌اي يا در بسته‌هاي بيش از 30 گرمي صادر كنند به ازاي هر كيلو 166 دلار جريمه مي‌شوند كه چون صادركننده‌هاي زعفران به ميزاني منفعت ندارند كه اين جرايم را بپردازند، بنابراين در بسته‌هاي 30 گرمي زعفران را صادر مي‌كنند تا اين بسته‌بندي‌ها در اروپا و كشورهاي ديگر خريدار عوض شود. به گفته او معمولا اين زعفران‌ها پس از تغيير بسته‌بندي در كشورهاي خريدار در بسته‌بندي‌هاي كوچك‌تر عرضه مي‌شوند.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان


برچسب‌ها: نتايج تحقيقات بازار
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه یکم شهریور ۱۳۹۰ |