محسن رحمت - رتبهبندی وبومتریکس در سال 2004 توسط آزمایشگاه سایبرمتریک
(CINDOC) واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC) به منظور رتبهبندی
دانشگاهها و موسسات آموزشی دنیا ارائه شد. رتبهبندی وبومتریکس متشکل از
یک پایگاه داده شامل بیش از بیستهزار دانشگاه و مرکز تحقیقاتی است.
این
رتبهبندی بر اساس شاخصی مرکب از 4 پارامتر تهیه شده است که شاخصهاي آن
به مرور زمان اصلاح و به روز ميشود. وبومتریکس هر ساله در بهمنماه و
مردادماه به روز میشود و یک مقیاس وبی برای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی
فراهم میآورد. این رتبهبندی میزان فعالیت علمی وبسایتهای آموزشی را
بهصورت دورهای نشان میدهد.
درحقیقت هدف از این رتبه بندی نشان دادن
میزان توجه موسسات به نشر الکترونیکی است و موسسات و دانشگاههایی دارای
رتبه بهتری هستند که اهمیت بیشتری به این مساله ميدهند.
شاخصهاي وبومتریکس

مهرداد فضیلت*
نوع استراتژی: فردی
چه برای یک قرار کاری، چه برای یک
مراسم رسمی، چه با خانواده، دوستان، همکاران و... تقریبا همه ما یک بار به
رستوران سر زدهایم. اگر چه توجه ما در رستوران بیشتر معطوف به غذا، محیط،
نوع پذیرایی وغیره بوده ولی میتوان از نوع رفتار گارسونهای رستوران
چیزهای زیادی در مورد تعامل با دیگران دریافت.
نوع برخورد این افراد با مشتریان به میزان زیادی بر انعامیکه مستقیما از
آنها دریافت میکنند، موثر است. اگر این رفتار خوشایند، محترمانه و... باشد
انعام بیشتری میگیرند ولی اگر این رفتار غیرمحترمانه یا حتی چاپلوسانه
باشد شاید چیزی به عنوان انعام گیرشان نیاید. شاید این قسمت آشکار قضیه
باشد ولی تحقیقات نشان میدهد که برخی رفتارهای ناملموس این افراد بر
ناخودآگاه مشتری اثر میکند و مشتری بدون اینکه علت واضحی برای آن بیابد
انعام بیشتری به اومیدهد.
در این میان یکی از رفتارهایی که در این
استراتژی در مورد آن صحبت میکنیم، تکرار سفارش مشتری است. بارها شده است
که به رستورانی رفتهایم، سفارشی دادهایم و بعد از مدتی انتظار، غذای
دیگری برای ما سرو شده است. تحقیقاتی که توسط «ریک ون بارن» انجام شد، نشان
میدهد که هنگامیکه گارسون سفارش مشتری را بعد از تکمیل سفارش تکرار
میکند، تا ۷۰ درصد انعام بیشتری میگیرد. بسیاری از گارسونها بعد از
اینکه سفارش مشتری را میگیرند به گفتن بسیار خوب یا باشد» بسنده میکنند
ولی تکرار سفارشهای مشتری بعد از تکمیل سفارش موجب افزایش انعام آنها
میشود. ولی علت چیست؟
چرا تکرار سفارش یک نفر موجب دست و دلبازی بیشتر
او میشود؟ آیا این رفتار مختص تکرار جملات است یا تشبیه سایر رفتارها و
حرکات او چه ظاهری چه لفظی وغیره نیز موجب افزایش این دست و دلبازی میشود؟
علت روانشناسی پشت این قضیه چیست؟
در تحقیقاتی که «تانیا چارتراند» و
«جاش بارگ» انجام دادهاند دریافتند که شباهت رفتاری چه ظاهری باشد، چه
کلامی و... موجب ایجاد حس اطمینان بیشتر و در نتیجه علاقه بیشتر بین دو
طرف میشود. در یک تحقیق که این دو انجام دادند، از دستیار تحقیق خواسته شد
تا میمیک رفتاری فرد مصاحبه شونده را تقلید کند، یعنی اگر وی دست به سینه
نشست یا پایش را روی پای دیگر انداخت؛ بدون اینکه فرد مصاحبه شونده متوجه
تقلیدی بودن رفتار شود، دستیار تحقیق نیز این رفتار وی را تقلید کند. در
نیمی از مصاحبهها این عمل انجام شد و در نیمی دیگر، مصاحبه بدون این
حرکت دنبال شد.
در پایان تمام مصاحبهها از فرد مصاحبه شونده خواسته شد
که به میزان راحتی خود و اطمینانی که به مصاحبهكنندهها در حین مصاحبه
داشت نمره بدهد. در مصاحبههایی که رفتاری از مصاحبه شونده تقلید شده بود
نمرات داده شده به مراتب بالاتر بود. نتیجه اینکه چه تکرار سفارش مشتری در
رستوران چه تکرار حرکت وی در یک جلسه؛ شباهت رفتاری دو طرف موجب تاثیر
بیشتر در مخاطب میشود.
ویلیام مادوکس و همکارانش این استراتژی را در محیط دیگری نیز سنجیدند، محیط مذاکره.
در یک تحقیق از دانشجوان MBA خواسته شد تا در یک مذاکره شبیهسازی شده، هر
فرد رفتار طرف مقابل را بدون جلب توجه وی شبیه سازی کند. نیمیاز مذاکرات
هم به صورت عادی و بدون این شبیهسازی پیش رفت. در پایان مذاکرات، گروه اول
که در آن هر فرد، رفتار طرف دیگر را شبیهسازی کرده بود در ۶۷ درصد
مذاکرات به توافق رسیدند؛ در حالی که در گروه دیگر تنها در ۱۲ درصد
مذاکرات به نتیجه رسیدند. نکته جالب این بود که در گروه اول هر دو طرف
مذاکره احساس اطمینان بیشتری به هم پیدا کرده بودند و بسیار راحتتر و
بازتر مسائل را مطرح و حل میکردند.
یک کاربرد دیگر این استراتژی در فروش و خدمات
پس
از فروش است. هنگامی که یک فروشنده پس از گوش کردن دقیق به درخواست
مشتری، درخواست او را تکرار میکند، محیط گرم تری برای بستن قرارداد فراهم
میآورد. محققان در بررسی نوارهای ضبط شده از مکالمات تلفنی در بخش خدمات
پس از فروش شرکت دریافتند که هنگامیکه مشتریان بعضا عصبانی برای شکایت به
شرکت زنگ میزنند، اگر با صبر طرف مقابل هنگام شنیدن شکایات خود روبهرو
شوند و در پایان هم مشکل خود را که از زبان متصدی خدمات پس از فروش تکرار
میشود بشنوند با آرامش و رضایت خاطر بیشتری مکالمه را خاتمه میدهند.
در
مذاکرات هم اگر این استراتژی با گوش شنوا همراه شود بسیار موثرتر خواهد
بود. هنگامیکه طرف مقابل مشغول حرف زدن است به دقت به حرفهای وی گوش
دهید،
بهگونهای که وی متوجه شود که شما به حرفهای او دقت میکنید.
در صورت لزوم حرفهای وی را یادداشت کنید، هر از چند گاهی به چشمان وی نگاه
کنید تا متوجه شود که شما مشغول یادداشت کردن نکاتی از حرفهای وی هستید،
تایید گفتههای وی با تکان دادن سر نیز بسیار موثر است.
سپس برخی از
جملهها را برای وی تکرار کنید؛ «اگر درست متوجه شده باشم شما نگران تحویل
پروژه در پایان سه ماه هستید؟» تا حد امکان برخی کلمات وی را تکرار کنید.
به موقعیت و حرکات وی دقت کنید، نوع نشستن، قرار گرفتن دستها، پاها و...
در هنگامی که شما مشغول صحبت میشوید سعی کنید برخی از این حرکت را شبیه
سازی نمایید (تن صدا، کلمات، اصطلاحات، نوع نشستن و...). اگر وی با انرژی
صحبت میکند شما هم با انرژی صحبت کنید، اگر عصبانی میشود شما آرام باشید،
تا وی با تقلید این حرکت شما آرام شود. و... .
در استراتژیهای آینده در مورد نحوه افزایش نفوذ در مذاکرات مطالب بیشتری بیان خواهد شد.
* ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگانM.Fazilat@AEX.ir

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستيد که به فکر درآمد و ارتقا بیشتر، شروع کسب و کار جدید، زندگی سالمتر هستید و یا بهبود روابط را در سر میپرورانید به دقت و حمایت بیشتری نیاز خواهید داشت. بنابراین، سعی کنید استفاده از چنین عباراتی را از واژگان روزمره زندگی خود کنار بگذارید.
1. استفاده از عبارت «زمانی که» براي پیشرفت در زندگی، مناسب نیست
برای
مثال میگویید «زمانی که 5 کیلو لاغر بشوم آن کار را انجام میدهم. زمانی
که سنم بالاتر برود
اين اصول مربوط به فرآيند ايجاد بخشهاي بازار و تصميمگيري در مورد استراتژي نهايي بازار هدف ميباشند:
باشگاه دورتموند رکورد درآمد در یک نیمسال را شکسته و بیش از 100 میلیون
یورو درآمد داشته است. درآمد نیمسال دوم سال 2011 میلادی مدافع عنوان
قهرمانی بوندسلیگا 4/101 میلیون یورو بوده که برای نخستین بار بالاتر از
100 میلیون یورو شده است.
ندا لهردي - وقتی بحث نوآوری پیش میآید، طبیعتا شرکتهای تکنولوژی گوی رقابت را از دیگر شرکتهای فعال در بخشهای دیگر میربایند.
درست به همین دلیل هم هست که وقتی قرار میشود فهرستی از نوآورانهترین شرکتهای جهان منتشر شود، اغلب جایگاهها به شرکتهای تکنولوژی اختصاص دارد. وبسایت معتبر FastCompany که هر سال فهرستی از نوآورانهترین شرکتهای تکنولوژی را منتشر میکند، امسال هم به تازگی این فهرست را منتشر کرده است. در واقع شرکتهای حاضر در این فهرست شرکتهایی هستند که بیشترین تاثیر نوآورانه را در صنایع مختلف و فرهنگ مردم گذاشتهاند. این شرکتها با رای کاربران این وب سایت و البته شاخصها و معیارهای مشخصی انتخاب و معرفی شدهاند. به این ترتیب پنجاه شرکت از نوآورانهترین شرکتهای جهان معرفی شدهاند که در آن جایگاههای اول به شرکتهای بزرگ و شناخته شدهای مانند Apple، Facebook، Google و Amazon اختصاص پیدا کرده است. در این فهرست عنوان نوآورانهترین شرکت به خاطر امکان ویژه برنامه Siri ب

مفاهيم اقتصاد در زندگي روزمره
محمدحسين رحمتي*
این ستون مثالهایی ساده از کاربرد آموزههای اقتصاد در زندگی روزمره است و نشان میدهد که در هر رویدادی استفاده از مفاهيم اقتصادي به فهم بهتر مساله كمك ميكند.27تیر 1390- امروز گزارشی در روزنامه شرق به چاپ رسید با این محتوا که قیمت هتلها در شهرهای توریستی ایران به طور متوسط حدود 2 برابر قیمت هتلهای معادل در کشورهای توریستی مشابه است. برای مثال قیمت هتل 5 ستاره در شیراز شبی 70 هزار تومان و در استانبول شبی 45 هزار تومان گزارش شده است. دلايل متعددی برای این گرانی میتوان ذکر کرد. اول آنکه در شیراز تنها 5 هتل پنجستاره دائر میباشد درحالیکه در استانبول حداقل50 هتل فعال میباشند.
اگر تعداد مسافرین در استانبول کمتر از 10
برابر تعداد مسافرین در شیراز باشد، میتوان ادعا کرد که هتلهای5 ستاره در
شیراز نسبت به استانبول قدرت بازار بیشتری دارند و لذا گرانتر قیمتگذاری
میکنند. دلیل دوم اینکه در استانبول این 50 هتل پنجستاره در تمام شهر
گسترده شده است و لذا در استانبول هتل با هر کیفیتی در دسترس است. برای
مثال میتوان هتلهایی یافت که در مناطق با زمین ارزانتر احداث شده باشند و
لذا با هزینه فرصت زمین کمتر، اجاره هر شب کمتری دارند.
بنابر قانون،
قیمتگذاری در هتلهای ایران در سرتاسر سال باید بدون تبعیض باشد و لذا
قیمت هتلها در بیشترین روز تقاضا در سال، با قیمت همان اتاق در یک روز
معمولی برابر است. هتلداران برای بیشینهکردن سودشان ترجیح میدهند، برای
روزی که بیشترین مسافر را دارند وزن بیشتری در قیمتگذاری قائل شوند.
بنابراین وضع چنین قانونی موجب میشود هتلدارانی که قدرت بازار دارند،
متوسط سالانه گرانتری اخذ کنند.
در نهایت و احتمالا از همه مهمتر
«نرخ تبدیل ارز» است. اجاره هتل به یک مسافر خارجی صادرات خدمات است. وقتی
نرخ حقیقی دلار کاهش مییابد باعث میشود در مقایسه میان قیمت هتل در
ایران و ترکیه، قیمت هتل ایرانی گران شود و قیمت هتل استانبول ارزان شود.
فرض کنید یک روزه قیمت ارز دوبرابر شود. در این صورت فردا قیمت یک شب اتاق
در هتل استانبولی 90 هزار تومان میشود، در حالیکه قیمت هتل در شیراز همان
75 هزار تومان میماند.
*دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه آستین
Mh.rahmati@gmail.com
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: هوتسا عسکری نسب
منبع:Forbes
با اینکه فروش، کار دشواری است اما با اطلاع از اصول فروش معاملات آسانتر و موفقیت آمیزتر انجام خواهند گرفت.
جف هادن
مترجم: فرهاد اميري
هر چه کسب و کار شما کوچکتر باشد،
کارکنان کمتری نیز خواهید داشت ... و مصاحبههای شغلی کمتری نیز باید انجام
دهید. اما حتی مصاحبهکنندههای باتجربه نیز اغلب اشتباه میکنند.

الیور الکسی و مارکوس ریتزیگ
مترجم: عادله جاهدي
منبع: فصلنامه مک کینزی - ژانویه 2012
بر عواملی تمرکز کنید که از قابلیت بازتعریف رقابت بر سر مالکیت معنوی در صنعت شما برخوردارند.
چندین سال پیش، اتفاق جالبی در بخش زیرساخت نرمافزاری رخ داد: شرکت IBM و تعدادی از شرکتهای دیگر، برخی از حقوق انحصاری خود را به دولت واگذار کردند تا در بخشهایی از زنجیره ارزش به ایجاد حوزههای فاقد مالکیت معنوی بپردازد.این اقدام به دنبال
شهر آسمارا اریتره آفریقا در صدر 10 شهر دنيا از نظر
قيمت گران بنزين قرار دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی «مین استریت» میانگین
قیمت هر گالن بنزین معمولی در شهر آسمارا، بیش از 58/9 دلار است.
ما اکنون مشکلات بزرگتری داریم
مترجم: منیر غلامزاده
منبع: فارن پالیسی
نوریل روبینی و ایان برمر
به افشای حیرت آور برندگان و بازندگان سال پيشرو میپردازند و به گفتوگو
مینشینند که متفکران برجسته در داووس درباره بحران اقتصادی جهان چه
ميگويند؟
گردهمایی نخبگان جهانی مجمع جهانی اقتصاد در حالی برگزار شد که موضوع مذاکرات کمتر در مورد ایجاد ثروت برای افراد کم سعادت یا کمک به کشورهای در حال توسعه، بلکه در مورد نجات محور مرکزی است.
شاید
این خیلی هم تعجب برانگیز نیست که اقتصاددان نوریل روبینی میگوید:
«نفسها را در سینه حبس نکنید» و سال 2012 را سالی «بدون پیشرفت» مینامد.
البته ایان برمر از گروه اورآسیا نیز همچنین نگرانیهایش را در عقبنشینی
دموکراسی و بروز ناعدالتی به عنوان یک جنگ طبقاتی ابراز میدارد. این دو
کارشناس همچنین پیشگوییهای حیرت آورشان را در مورد فاتحان اقتصادی و
جغرافیای سیاسی بزرگ سال 2011 افشا میکنند همانند آن روزی که وزیر دارایی
سابق اروپا بر سر روبینی فریاد کشید:
«به آفریقا برگرد.»
***
ندا لهردی- با روند رشد سریع تکنولوژی، چندان هم دور از انتظار نیست که
آمارهای مربوط به تعداد دستگاههای دیجیتال قابل حمل هر روز سر به آسمان
بگذارند.
درست به همین دلیل هم هست که حالا جدیدترین آمارها نشان میدهند که تعداد ابزارهای موبایل قابل اتصال به اینترنت مانند موبایلهای هوشمند، تبلتها، نت بوکها، لپتاپها،

جوآن ماگرتا: به نظر شما اشتباههای رایجی که معمولا در استراتژی شرکتها دیده میشوند، چیست؟
تقریبا
فکر و خواسته همه افراد دستیابی به بهترین نتایج است، اما نباید فراموش
کرد، این آزمونی است که به سختی میتوان برنده آن بود.
یکی از
اشتباههایی که اغلب مدیران مرتکب آن میشوند، اشتباه گرفتن اثربخشی
عملیاتی با استراتژی
مترجم: سیمین راد
منبع: سایت کارآفرینان
اینجا
میخواهم به شما 5 گامی را معرفی کنم تا در 5 دقیقه بتوانید از کسب و
کارتان محافظت کنید. یک نکته مهم را خوب به خاطر داشته باشید: بزرگترین
درس در این زمینه را خودتان به خودتان خواهید آموخت.
من «رنه شیمادا»، موسس شرکت High Tech Connect
هستم. ممکن است ذاتا آدمی قانونمندی باشم، اما زمانی که پای شرکتم به میان
میآید خوب میدانم که چه وقت از قوانین سرپیچی کنم.

پس از آن ریجیو با سرمایهای اندک اما کافی فروشگاه «مبادله کتابهای دانشجویی» (SBX) را در منهتن تاسیس کرد و پس از مدتی کتابفروشی وی به خاطر کارمندان آگاه از کتابها، انتخاب متنوع در زمینه کتاب و نیز خدمات فوقالعاده به مشتریان معروف شد.
در دهه 1970 وی
توانست شش کتابفروشی دانشگاهی دیگر را نیز به فروشگاه خود بپیوندد و آن
زمان مارک تجاری بارنزاندنوبل را معرفی کرد. ریجیو چند سال بعد یکی از
کتابفروشیهای خود را به «بزرگترین کتابفروشی جهان» با حدود 150 هزار
کتاب آموزشی و تجاری بدل كرد. او پس از آن نیز مشتریان هدف خود را
دانشجویان باقی نگه داشت و توانست در محوطههای دانشگاههای پنجاه ایالت
آمریکا کتابفروشی خود را تاسیس کند و برای حدود 4 میلیون دانشجو خدمات
ارائه دهد.
نوآوریها و گسترشیافتن در کسب و کار بارنز اند نوبل

مهرداد فضیلت
نوع استراتژی: فردی
در
استراتژی قبلی در مورد وجوه تشابه و استفاده از آنها برای افزایش نفوذ در
دیگران در مواقع و موقعیتهای مختلف به خصوص در مواقع فروش و تعاملات رو در
رو صحبت شد، دراین بین وجه تشابه اسمیو اهمیت نام فرد مورد تاکید قرار
گرفت.
دراین خصوص روان شناسان نیز معتقدند که ما در ناخود آگاه خود تمایل مثبتی به سمت چیزهایی داریم که به آنها احساس تعلق میکنیم، مانند نام خودمان، شهر محل تولد، ماه تولد و... .
دراین استراتژی نیز در مورد اهمیت نام افراد و تاثیری که اهمیت دادن فرد مقابل به نام، در ما میگذارد توجه ویژهای شده است.

ندری: قدر مرا به حد کافی ندانسته اند. ما میتوانیم از این اتاق بر کل پارک نظارت داشته باشیم، آن هم با کمترین خدمه. فکر میکنی این شکل از خودکارکردن ساده است؟ یا ارزان است؟ کسی را میشناسی که بتواند ماشینهای اتصال هشتگانه را به هم شبکه کند و دو میلیون خط به زبان کد را کدگشایی کند؟ این کاری بود که من کردم. بله، اگر واقعا کسی را میشناسی، خیلی میخواهم ببینمش!
هاموند: به خاطر مشکلات مالیات واقعا متاسفم. واقعا! اما مشکل خودت هستند و به کس
بخشبندي با تعريف يا ايجاد بخشها به پايان نميرسد. بخشهاي نوظهور بايد
به اجرا گذاشته شوند و سازمان براي تطابق با استراتژي جديد بازار هدف،
سازماندهي مجدد شود:
مترجم: بيتا نظام دوست
منبع: مكنزي
بانکداران میگویند ابزار سَیار،
بانکداری سنتی را دگرگون میکند، اما در عین حال برای بهرهبرداری از چنین
فرصتهایی به قدر کافی سرمایهگذاری نمیکنند.
شرکت سیسکو پيشبيني کرده که تعداد کاربران موبایل که با استفاده از این
دستگاهها به اینترنت دسترسی مییابند تا سال 2016 از جمعیت جهان بیشتر
میشود.
نويسنده: استفاني دايموند
مترجم: م.زارع
بخش دوم
توجه!
مردم
روی وب بیشتر به دنبال چه هستند؟ یک بررسی از بالاترین میزان جستوجوهای
گوگل در آمریکا در آوریل 2007 نشان میدهد که مردم بیشتر چه اطلاعاتی را به
صورت آنلاین جستوجو میکنند:

مردم شهر تقریبا کاملا ناامید شده بودند تا اینکه خبر رسید که اهالی شهر کویینزی در ایالات ماساچوست در شمال شرق آمریکا کمکهای خود را به این شهر اعزام کردهاند و به زودی آب و مواد غذایی به دست