
سرمايهگذاري سيتي بانك، ژانويه سال بعد به بار نشست، هنگامي كه يك توفان عظيم از نيويورك عبور كرد و برفي با ارتفاع 17 اينچ سطح شهر را پوشاند. بانكها براي چندين روز بسته شدند و استفاده از دستگاههاي

نشریه اقتصادی فوربس در تازهترین گزارش خود شرکت تویوتا را به عنوان ثروتمندترین شرکت خودروسازی جهان در سال 2011 میلادی معرفی کرد.
فوربس
که همه ساله فهرست دو هزار شرکت برتر جهان را منتشر میکند، در تازهترین
گزارش خود شرکت ژاپنی تویوتا را با 358.3 میلیارد دلار دارایی به عنوان
ثروتمندترین شرکت خودروسازی جهان معرفی کرد. دو شرکت گروه فولکسواگن و
دایملر نیز به ترتیب با 328.7 و 188.7 میلیارد دلار ردههای دوم و سوم
ثروتمندترین شرکتهای خودروسازی جهان را به خود اختصاص دادند. همچنین
شرکتهای فورد، بی.ام.و، جنرالموتورز، هوندا، نیسان، فیات و هیوندای از نظر
شاخص دارایی ردههای چهارم تا دهم برترین شرکتهای خودروسازی جهان را بدست
آوردند.
رنو، پژو، پورشه، صنایع خودروسازی شانگهای، کیا، سوزوکی، تاتا،
مزدا، دانگ فنگ، میتسوبیشی، صنایع سنگین فوجی، ایسوزو، ماهیندرا،
بی.وای.دی، گوانگژو اتومبیل، هوایو اتوموتیو و گریت وال موتور نیز در
ردههای بعدی جای گرفتند. تهیه شده در: وب نوشت پنگان

زبان بدن یعنی همه رفتارها و کردارهای تنانه شما همچون ژستها، حالتهای صورت، اخمها، پلکزدنها، خوردن لبها، تکاندادن سر، حرکت گردن شما، لرزش پاها، دست کشیدن به موها، جویدن ناخنها، خیرهشدن به طرف مقابل، بستهشدن بیدلیل چشمها، وضعیت دستها و غیره. اگر زبان بدن شما مناسب و حسابشده باشد، میتوانید از بستن قراردادهای کلان و موفق مطمئن باشید. اما اگر هنوز به زبان بدن فکر نکردهاید، بیتردید بازاریاب موفقی به حساب نمیآیيد و از اصول مدرن بازاریابی بیخبر هستید. بازاریابی صرفا
و چه فعالیتی کار واقعی او محسوب میشود؟
هفته گذشته، وال استریت ژورنال
مقالهای را در ارتباط بااین موضوع که مدیران عامل در کشورهای مختلف دنیا
چگونه وقت خود را سپری میکنند، منتشر کرد.
در تحریراین مقاله از دادههای تحقیقاتی گسترده استفاده شده بود. اکثراین
دادهها توسط گزارشهاي منشيهاي عامل، از ساعات فعالیت آنان به دست آمده
است. در این مقاله همچنین ذکر شده است که منشیها فقط فعالیتهایی را
گزارش دادهاند که بیش از ده دقیقه از وقت مدیرعامل را به خود اختصاص داده
است.
شکل زیر نمایانگر نحوه فعالیت مدیران عامل در یک هفته متشکل از 55 ساعت کاری است.
قسمتی
ازاین دادهها که توجه ویژهای را به خود معطوف کرده است، ساعات سپری شده
نشریه معتبر «فوربس» در تازهترین گزارش خود، پرفروشترين
شركتهاي جهان را معرفی كرد؛ بر اساس اين گزارش نام 30 شركت آمريكايي در
فهرست يكصد شركت پرفروش دنيا قرار دارد. پس از آمریکا به ترتیب چین و ژاپن
هر یک با 8 شرکت، آلمان و فرانسه هر کدام با 7 شرکت، انگلستان، برزیل،
استرالیا و سوئیس هر کدام با 5 شرکت، روسیه با 4 شرکت، اسپانیا و کانادا با
3 شرکت، هلند، ایتالیا و کره جنوبی با 2 شرکت، هنگ کنگ، نروژ، بلژیک و
عربستان سعودی با یک شرکت در اين فهرست جاي گرفتهاند.
«آمریکا» یک سوم شرکتهای پرفروش دنیا را در خود جای داده است
غولهای اقتصادی دنیا به روايت «فوربس»
نشریه اقتصادی «فوربس» در تازهترین گزارش خود، فهرست 100 شرکت
پرفروش جهان را معرفی کرده که
مترجم: رویا مرسلی
نویسندگان: Michael Mankins, Richard Steele
نوآوریهای
تکنولوژیک علت اصلی تقریبا نیمیاز رشد اقتصادی ایالاتمتحده در 50 سال
گذشته بوده است اما جایگاه این کشور به عنوان سردمدار قطعی نوآوری، اکنون
در معرض خطر قرار گرفته است.

پيش از آنكه اهميت برند در فضاي كسب و كار مورد توجه قرار گيرد، به نظر
ميرسد، با رويكرد تاريخي- تحليلي بايد دنبال اين پرسش بود كه چرا برند در
فضاي كسب و كار ايران از اهميت منطبق با مقياس منطقهاي برخوردار نيست؟
براي ارائه پاسخ به اين پرسش ميتوان از دريچه فرهنگ، سياست و اجتماع به آن
نگريست، اما از بعد رفتارشناسي اقتصادي ميتوان دلايل عميقتري براي آن
متصور شد و ريشهيابي كرد. از بعد اقتصادي، پرسش اصلي بحث را ميتوان اين
گونه هم مطرح كرد: چرا با وجود اينكه خوشنامي و داشتن اعتبار از گذشته
تاكنون به عنوان يك ارزش در مبادلات اقتصادي بازرگانان و تجار در ميان
اصناف مختلف اهميت دارد، اما نام و نشان تجاري از اهميت و اولويت بالايي
برخوردار نيست.
از بعد ساختاري پاسخهاي زير براي سوال فوق قابل طرح است:

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خواندن یک مطلب خودرویی با عباراتی نامفهوم روبرو شوید. مثلاً این جمله که مرسدسبنز CLS خوردویی در کلاس Fastback است. یا اینکه به عنوان مثال پورشه 911 مدل Targa جدید خود را رونمایی کرد. و مثالهایی از این دست. کلمات گفته شده ترجمه دقیق فارسی ندارند. آنها اصطلاحاتی رایج درباره توصیف کلاس طراحی یک خودرو هستند. در این گزارش تمام کلاسهای موجود را برای شما توضیح خواهیم داد. Cabrio کبریو مخفف عبارت Cabriolet به معنی
باشگاه خبرنگاران جوان - با توجه به اينكه اين روزها قيمت نفت خام و برنت
شمال در بازار نيويورك و لندن دچار نوسانات مثبت و منفي بسياري بوده، قصد
داريم به بررسي قيمت بنزين در كشورهاي مختلف بپردازيم و ارزانترين و
گرانترين كشورهاي عرضهكننده بنزين را به طور اجمالي با تبديل قيمت به
تومان، معرفي كنيم.
امين گنجي
شاخص جدیدی قابلیت رقابت شهرهای جهان را ردهبندی میکند.
واحد
اطلاعات اکونومیست، شرکت همبسته اکونومیست، یک شاخص جدید را به وجود آورده
است که قابلیت رقابت بین بزرگترین شهرهای جهان را با استفاده از متغیرهای
اقتصادی، جمعیتشناختی و اجتماعی ردهبندی میکند.
120 شهر بهحسابآمده در این شاخص خانه 750 میلیون نفر هستند و 29 درصد از درآمد ناخالص جهانی، یعنی 2/20 تریلیون دلار، در آنها تولید میشود. تمرکز بالای ساکنان ماهر، زیرساختها و نهادها به این معنا است که کشورهای ردهبالای شاخص را آمریکا و اروپای غربی اشغال کردهاند (24 شهر از 30 شهر ابتدای فهرست به این ناحیه تعلق دارد). با مقایسه این شاخص با دادههای هزینه

حمیدرضا بهداد: کم پیش میآید در ایران مالک خودرو باشی و سر و کارت زود به زود به نمایندگیهای خدمات پس از فروش نیفتد. از یک سو کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل پایت را به نمایندگیها باز میکند و از آن سو ترافیک سرسامآور و جادههای غیراستاندارد نیز گاهی خودروهای وارداتی را بسیار زودتر
شركتهاي خانواده محور در شرايط بحران بسيار بهتر از سايرين ركود را پشت سر ميگذارند. اما چگونه؟
مترجم: زهره همتیان
منبع: HBR
برای بسیاری از افراد عبارت
«کسبوکار خانوادگی» تداعی کننده شرکتی کوچک یا متوسط با تمرکز محلی و
مجموعهای از مشکلات از قبیل جر و بحث بر سر جانشینی است.
![]() |

چه زمان درخواهید یافت که موفق بودهاید یا نه؟ دراین مقاله 12 نشانه را پیش رویتان میگذاریم که به شما میگوید کسبوکارتان تنها نبردی برای ادامه بقا است یا توانستهاید فراتر از آن حرکت کنید.
1. وقتی به تعطیلات رفتهاید، باز هم شرکتتان درآمد کسب میکند.

در جديدترين سرمقاله اكونوميست مطرح شد
طرح: اكونوميست
تازهترین سرمقاله اکونومیست منتشر شد
سومین انقلاب صنعتی
شادی آذری
نخستین
انقلاب صنعتی، اواخر قرن 18 میلادی در بریتانیا و با مکانیزه کردن صنعت
نساجی آغاز شد. کارهایی که تا پیش از آن به دست کارگران و در صدها کلبه
متعلق به بافندگان انجام میشد، در یک جا جمع و به کارخانه نخریسی منتقل
شد.
چنین بود که کارخانه نخ ریسی پا به عرصه حیات نهاد. دومین انقلاب
صنعتی در اوایل قرن بیستم رخ داد، وقتی که هنری فورد نظارت بر مونتاژ متحرک
را بر عهده گرفت و طلایهدار تولید انبوه شد.
دو انقلاب صنعتی نخست،
مردم را ثروتمندتر و متمدنتر ساخت. اکنون اما سومین انقلاب صنعتی در شرف
وقوع است. تولید در مسیر دیجیتالی شدن گام مینهد. همانطور که در گزارش
ویژه این هفته نشریه اکونومیست هم آمده است، این انقلاب نه تنها میتواند
موجب تحول کسب و کارها شود، بلکه تبعات جانبی فراوان دیگری هم در پی دارد.
چندین
فناوری قابل توجه و مهم رو به همگرایی و یکی شدن میگذارند: نرم افزارهای
هوشمند، مواد جدید، روباتهای ماهرتر، فرآیندهای جدید (که یکی از مهمترین
آنها چاپ سه بعدی است) و کل خدمات شبکه بنیان. تاکنون کارخانهها براساس
تولید انبوه محصولات مشابه کار میکردند: این گفته فورد مشهور است که

گروهی متشکل از نویسندگان خانم حوزه ی صنعت خودرو، که از 12 کشور جهان، برای انتخاب بهترین اتومبیل ها، و خودروی سال 2012 گردهم آمده بودند، نتایج بررسی های خود را اعلام کردند. روند بررسی و اعلام نظرات به این صورت است که ابتدا خودروها در کلاس خودشان به چالش کشیده شده و مقام های اول تا سوم مشخص می شوند. سپس اتومبیلی که بتواند در تمام زمینه ها، و از هر لحاظ امتیاز بیشتری را نسبت به
اگر چه در دنيا اغلب ثروتمندان در كنار رسيدن به رفاه لازم
اهدافي همچون كسب شهرت را جستوجو ميكنند، اما در ميان سرمايهگذاران موفق
جهان هستند افرادي كه ناشناس مانده و البته خواهان ناشناخته ماندن هم
هستند، ولي عقايد جالب و خواندني در مورد ثروتمند شدن دارند؛ مثل برنارد
مست كه از بيم تورم و كاهش قدرت خريدش در دوران پيري ثروتمند ميشود.

نویسنده: susan A.Friedman
مترجم: نفیسه هاشمخانی
سرویس به
مشتریان بخش اصلی کار سازمانها محسوب میشود و نباید آنرا به عنوان بخش
اضافی کار به حساب آورد. مهمترین سرمایه هر سازمانی مشتریان آن است، به
عبارتی حضور موفق هر سازمانی در عرصه تجارت به وجود مشتریان وابسته است.
یک سیستم موفق و موثر حاکمیت شرکتی برای اعضای هیات مدیره و مدیران چارچوبی
را فراهم میآورد که نسبت به وظایف خود آگاه باشند و به آنها احترام
گذارند.

ساختن یک وبسایت عالی نیاز به علم و دانش کاملی ندارد، و تنها چند اصل راهنما به شما کمک خواهد کرد تا مشتریهای مورد نیاز خود را از طریق این وبسایت پیدا کنید.
ما برای یافتن این اصول راهنما
با دو تن از طراحان سایتهای کسبوکار به نام ران رایت و تونی اسکوبار،
صحبت کردیم. رایت از سال 1998 در آکسسنتیکس مشغول طراحی سایتهای کسبوکار
بسیار خوب بوده است. اسکوبار نیز جوانی 25 ساله است که در راهاندازی
ای.ام.تی.جی، شرکتی عرضهکننده خدمات وب برای کسبوکارهای کوچک، نقش
داشته است.
اسکوبار میگوید شما باید کسبوکار خودتان را در معرض دید
بقیه قرار دهيد و کاری کنید که بازدیدکنندگان سایتتان به عمل در راستای
منافع شما ترغیب شوند.
کیفیت محتوا
محتوا یکی از مهمترین عناصر بنیادی وبسایت کسبوکار کوچک شما است.
اگر
شما در حال فروختن یک محصول یا خدمات هستید، اطلاعات کافی درباره آن
محصول یا خدمات را ا
تاريخ معاصر-
نگاهی به کتاب «عقلانیت و توسعهیافتگی ایران» نوشته دکترمحمود سریعالقلم
برای اعتلای ایران چه کار باید بکنیم؟
فاطمه باباخانی
درآمد: «چه قدرتي موجب برتري شما نسبت به ما ميشود؟ علت پيشرفتهاي شما و سبب ضعف دائمي ما چيست؟
![]() |
شما هنر حكومت كردن و فاتحشدن را بلديد، در صورتي كه ما در جهل شرمآور خود، درجا ميزنيم و به ندرت آيندهنگري ميكنيم. آيا شرق كمتر از اروپا قابل سكونت و كمتر حاصلخيز است و غناي آنجا را ندارد؟ آيا پرتو آفتاب كه قبل از اينكه به شما برسد ما را روشن ميكند، براي ما بركت كمتري را موجب ميشود تا براي شما؟ آيا خالق عالم خير بيشتري به شما ميرساند تا به ما، آيا خداوند خواسته است براي شما امتياز بيشتري قائل شود؟ من اين طور فكر نميكنم. بگو اي مرد خارجي، ما براي اعتلاي ايران چه كار بايد بكنيم؟ آيا من هم بايد مثل تزار مسكويي رفتار كنم كه از تخت خود پايين آمد تا بتواند شهرهاي شما را از نزديك ببيند؟ آيا من هم بايد ايران را ترك كنم و اين ثروت انباشته شده را بدون استفاده بگذارم؟ آيا بايد بروم و هر آنچه را شاهزادهاي بايد بداند، ياد بگيرم؟»(از گفتوگوی عباس میرزا با ژوبر، نماینده ناپلئون)
دهه هفتاد خورشیدی برای ایرانیان تعریفی واضح و روشن دارد: عصر سازندگی. ایران تازه از جنگی تحمیلی و مخرب در پی انقلابی فراگیر، سر بر آورده است. شهرهای مرزی و جنوبی خسته از نبردی هشت سالهاند، صنایع سنگین کشور نیازمند بازسازی اساسی هستند، کارخانهها نیمه تعطیلاند و اوضاع اقتصادی چندان خوشایند نیست. بعد از بیش از یک دهه انقلاب و جنگ و هیجان و شلوغی، جامعه نیازمند آرامش و آسایش است تا به واسطه آن بتواند به آهستگی بر وضعیتی که به آن دچار است بينديشد و راه چارهای برای التیام زخمهاي تازه و کهن خود بیابد. گویی بار دیگر پرسش بنیادین عباس میرزا، ولیعهد نیک نام اما ناکام قاجار جان گرفته است: «براي اعتلاي ايران چه كار بايد بكنيم؟» اگرچه از زمان طرح این پرسش کلیدی ایران تجربه دو انقلاب، یکی مشروطه (1285) و دیگری اسلامی (1357) را از سرگذرانده و داغ زخم دو کودتای ویرانگر، یکی در سال 1299 و دیگری 1320 خورشیدی را نیز بر تن دارد.
گفتمان حاکم بر دهه شصت خورشیدی در ایران، به تعبیر جامعهشناسان سیاسی، گفتمانی ایدئولوژیک و اصولگراست که در پی بیش از یک سده حضور بیگانگان بر اصل استقلال تاکید ميکند. جنبشهاي بیگانه ستیز در عصر پسااستعماری در تمام کشورهای مستعمره و نیمه مستعمره استقلال و بیرون راندن بیگانگان و اتکای بر خویشتن را راه چاره ميدانند. ضمن آن که در ایران اسلامی، مدرنیزاسیون نیم بند پهلوی با نادیده گرفتن ضرورتهاي فرهنگی جامعه، خشم گروههاي اسلام گرا را موجب شده و ایشان را واداشته تا در برابر ناهنجاریهایی که به دلیل انکار و نادیده گرفته شدن اسلام به عنوان مهم ترین عنصر مقوم فرهنگ ایرانی به وجود آمده، موضع بگیرند و بر اصولگرایی خویش پافشاری کنند.
گو اینکه دهههاي 1960 تا 1980 میلادی تمام دنیا زیر سیطره مفهوم رادیکالیزم انقلابی بود، امری که با فروپاشی شوروی در پایان دهه هشتاد دیگر جذابیتش را از دست داده و دولت-ملتهاي سراسر دنیا فهمیدهاند که عصر آرمانهاي جهانی به سر آمده و به جای داعیههاي انترناسیونالیستی، اینک زمان رقابت برای به دست آوردن جایگاهی بهتر و برتر در میان سایر کشورها است. امری که جز از طریق توسعه همه جانبه در عرصههاي گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی پدید نمی آید. به این سان است که هم در پهنه بینالمللی و هم در گستره داخلی مساله توسعه به نقطه کانونی گفتمان سیاسی-فرهنگی جامعه بدل ميشود. روشنفکران، نخبگان و سیاستمداران نیز حیاتی بودن این امر را دریافتهاند و آگاهانه یا ناخودآگاه ميکوشند با کنکاش در جوانب مسالهای که عباس میرزای جوان در پی شکستی تلخ در برابر سپاهیان روسیه عنوان کرده بود، راهی برای برون شد از وضعیت فروبسته بیابند.
در چنین حال و هوایی است که در فضای اندیشگی ایران «توسعه» به عنوان معمای فراگیر محل بحث و جدلهاي فراوان است. در روزنامهها، مجلات، کتابها و بحثهاي جدی بارها این سوالها را ميشنویم که توسعه به چه معنا است؟ توسعه چه ضرورتهايي دارد؟ توسعه آیا به معنای غربی شدن است؟ توسعه سیاسی مقدم است یا توسعه اقتصادي؟ شاید هم باید از توسعه فرهنگی سخن بگوییم. به هر حال سیاستمداران که کمتر حرفشنوی محافل آکادمیک بودهاند، منتظر شنیدن پاسخ این پرسشها ننشستند و با پیچیدن نسخههاي مهندسی، عصری را رقم زدند که اینک درست یا غلط، «عصر سازندگی» خوانده ميشود. یعنی که توسعه اقتصادی به معنایی که سیاستمداران آن عصر ميخواستند مقدم است، در پی همین وضعیت است که وقایع خرداد هفتاد و شش پدید آمد و زمانهای که «عصر اصلاحات»ش خواندند و مرادشان از اصلاحات، همان توسعه سیاسی بود.
اما در همان اوان دهه هفتاد، برخی عالمان و اهالی آکادمی نیز که دلمشغول پرسش عباس میرزا، منتها در سطحی عالمانه بودند، فارغ از هیاهویی که معمولا حول یک مساله در سطح جامعه ایجاد ميشود، کوشیدند موضوع را به شکلی جدیتر نگاه کنند و به جای راهحلهاي سطحی و تبلیغاتی، ابعاد علمی مساله توسعه را واکاوند. چهرههايي چون فرامرز رفیعپور (توسعه و تضاد) و حسین بشیریه (موانع توسعه سیاسی در ایران). محمود سریع القلم استاد نام آشنای روابط بینالملل دانشگاه شهید بهشتی یکی از این چهرههاي علمی است که از همان ابتدای دهه 1370 با انتشار آثاری چون «توسعه، جهان سوم و نظام بينالملل» (1370) و «عقل و توسعهيافتگي» (1372) نشان داد که دغدغهاش چیزی جز توسعه ایران نیست، منتها در سطحی دانشگاهی و با طرح علمی مساله.
اما کتابی که موجب شد نام سریع القلم در میان دانشپژوهان ایرانی با مساله توسعه پیوند بخورد انتشار کتاب «عقلانيت و آينده توسعه يافتگي ايران» (1381، مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه) بود که استقبال فراوان از آن در میان محافل علمی و روشنفکری نشانگر آن بود که مساله توسعه دست کم در میان دانش پژوهان و دانشجویان ایرانی نیز جایگاه مهمی یافته است، دانشجویانی که سریعالقلم در همان چاپ نخست اثر، آن را به ایشان تقدیم کرده بود. کتاب که به سرعت به چاپهاي متعدد رسید، از یک پیشگفتار و چهار بخش تشکیل شده بود: مقدمه نظری، پایههاي نظری توسعهیافتگی، جهان سوم و توسعهیافتگی و ایران و توسعه یافتگی.
چاپ ششم کتاب اما این بار با عنوانی تازه یعنی «عقلانیت و توسعه یافتگی ایران» (1390، نشر فرزان روز) منتشر شد. اساس بخش بندی کتاب همان است که در چاپهاي پیشین شاهد بودیم، اما فصل بندی کتاب تغییراتی داشته است. در حالی که چاپهاي پیشین بیستوچهار فصل داشت؛ چاپ اخیر بیست و شش فصل دارد یعنی دو فصل افزوده شده است و بعضی فصلها پس و پیش شده اند، حذف مفهوم «آینده» از عنوان کتاب نیز دیگر تغییر ظاهری است که به چشم ميآید.
نویسنده در پیشگفتار چاپ ششم کتاب بر تداوم دغدغه هایش یعنی «پیشرفت، توسعهیافتگی و ثبات سیاسی ایران» تاکید دارد و مشکل عمده توسعهنیافتگی ایران را نه در افکار که «در شخصیت پرورش نیافته» ایرانیان ميداند و مينویسد: «مشکل ما چگونگی تبدیل فکر به عمل است. مشکل ما ناتوانی در سیستم ساختن است...دو پایه متدولوژیک تمدن غرب، ساماندهی و تشکل از یک طرف و ظرفیت نقدپذیری افراد از طرف دیگر است. ما در هر دو مورد ضعیف هستیم». سریع القلم کتاب را حاصل بیش از بیست سال تحقیق و تدریس پیرامون توسعه یافتگی ميخواند. باید اضافه کنیم که او در این دو دهه براي روشن شدن مباحث نظری کتاب آثار تازهای نیز نگاشته که مهمترین شان عبارتند از: «فرهنگ سیاسی ایران» (1387) و «اقتدارگرایی در عصر قاجار» (1389). اما اساس نظریهای که سریع القلم در «عقلانیت و توسعهیافتگی ايران» بیان ميکند، در فصل اول آن یعنی «مقدمه نظری: مکتب تحول شخصیت ایرانی» بیان شده است. نویسنده در این فصل کوشیده مبانی نظری دیدگاه خود پیرامون مساله توسعه را مبتنی بر ویژگیهاي فرهنگی جامعه ایران بیان کند. او در ابتدای این فصل رهیافت اساسی خود به مساله توسعه را با تفکیک میان اصول ثابت توسعه و الگوهای آن روشن ميکند و تلویحا در برابر دیدگاههايي قرار ميگیرد که ميکوشند با هیاهوهای ایدئولوژیک، اصول توسعه را نادیده انگارند و بر روشهاي آزموده نشده و غیرعلمی بنا ميگردند. این اصول ثابت عبارتند از : دولت حداقل، صنعتی شدن، توجه فراگیر به علم و عقلانیت، سیاست خارجی مدافع اقتصاد ملی، بخش خصوصی فعال، نظام آموزشی کاربردی، حاکمیت کارآمد در تمامی سطوح نظام اجتماعی، نخبگان ابزاری منسجم، مردم پرکار و مسوولیتپذیر، دولت پاسخگو و... . سریع القلم صریحا تصریح ميکند که «این اصول از یک کشور به کشور دیگر متحول نمیشود، بلکه بسترهای کاربردی و عملی تغییر پیدا ميکند. از این منظر، اصول توسعهیافتگی جهانشمول است». اما نکته مهمی که سریعالقلم در همان صفحات اولیه کتاب بیان ميکند این است که «الگوهای توسعه یافتگی متفاوتند ولی قابلیت بومی شدن را دارند». این تفکیک هوشمندانه میان اصول و الگوها، نقطه ختمی بر مباحثات به نظر بیپایانی است که سالهاست میان سیاستمداران دوام دارد. تفکیک مهم دیگر میان دو رهیافت جامعه محور و نخبگان محور به موضوع توسعه اختصاص دارد. نویسنده در پی توضیح الزامات هر یک از این دو رهیافت مينویسد: «در رهیافت جامعه محور، جامعه با تشکلی که به لحاظ سیاسی دارد و آگاهیای که آحاد مردم در گزینشها دارند فضای بحث عمومی و آزاد را فراهم کرده و از طریق سیستم حزبی، رقابتی و انتخابات آزاد، دولتی را به کار ميگمارند و با نظام قانونی، پاسخگویی به مردم و نقد معقول رسانهها، به صورت تدریجی انتظارات خود را تحقق ميبخشند» اما رهیافت نخبگان محور «نه به عنوان رهیافت مطلوب یا معقول، بلکه به عنوان تنها رهیافت جامع، کارآمد و عملی در کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه مطرح ميشود.»
در فصل دوم کتاب، نویسنده با طرح نظریه انسجام درونی، توسعه یافتگی را یک تصمیم سیاسی و حکومتی ميخواند که بر زمینهسازیهاي فرهنگی استوار ميشود، «یعنی اگر فرهنگ متحول شود، توسعه یافتگی میسر خواهد شد». فصل سوم با عنوان «نخبگان و توسعه یافتگی» با تعریف نخبگان ابزاری و نخبگان فکری و تفکیک نهادن میان استراتژی ملی از سیاست روز، نقش و اهمیت نخبگان را در مباحث توسعه مورد بحث قرار ميدهد. نویسنده در فصل پنجم کتاب اصول ثابت توسعه سیاسی را در دوازده مورد برميشمرد: اول تشویق فردگرایی مثبت، دوم تفکر استقرایی، سوم اهمیت تفکر به عنوان امر عمومی و تخصص به عنوان امر خاص، چهارم آموزش، پنجم آموزش زیست جمعی، ششم تحکیم هویت عمومی، هفتم قانونپذیری، هشتم همسویی منافع هیات حاکمه با مصالح عمومی، نهم رشد و گسترش نهادهای غیردولتی، دهم آرامش اقتصادی، یازدهم تصمیمگیری مبتنی بر اصلاحنگری و اصلاحپذیری و دوازدهم انتخاب افراد بر اساس لیاقت و توانایی. نویسنده در ادامه درباره هر یک از این اصول به طور مفصل بحث ميکند.
بخش سوم کتاب مساله توسعه یافتگی را از منظری جهانی مورد بحث قرار ميدهد. عناوین فصلهاي این بخش عبارتند از: بررسی ساختاری مسائل جهان سوم، فرهنگ و توسعه و جهان سوم، آزادی و توسعه یافتگی در جهان سوم، فضای خصوصی، منحنی جی و توسعهیافتگی موانع فرهنگی تجدد در کشورهای اسلامی و ضرورتهاي تربیتی برای انسان قرن بیست ویکم.
اما مقالات بخش چهارم کتاب به مساله ایران به طور خاص اشاره دارد و توسعهیافتگی ایران را از منظرهایی چون سیاست خارجی جمهوری اسلامی، استراتژی فراملی، بحث دموکراسی، توسعه اقتصادی و آسیبشناسی گفتمان توسعه ایرانی مورد بحث قرار ميدهد. کتاب نثری روان و خوانا دارد و فصلهاي کتاب در عین استقلال محتوایی هر یک با مساله اساسی آنکه موضوع توسعه یافتگی است پیوند دارد. دستهبندی و طبقهبندی مطالب از دیگر مزیتهاي اثر است. شماری از فصلهاي پایانی کتاب نیز گفتوگوهایی است که نگارنده با اصحاب مطبوعات و رسانهها حول محورهای کلی کتاب داشته و مطالعه شان برای روشن شدن مباحث اصلی کتاب مفید و ارزشمند است. در مجموع «عقلانیت و توسعهیافتگی ايران» کوشش یکی از دانشوران ایرانی است که دغدغه توسعه را در بیش از بیست سال آموزش و تدریس علوم سیاسی وجهه همت خویش قرار داده و از این حیث توجه و خوانش آن ضروری است، گو اینکه کتاب برای دانشجویان نگاشته شده، «دانشجویانی که عقلشان بر احساسشان غلبه ميکند». ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
میخواستم سهام بخرم. گفتم ببینم که این کارمزدها جریانشون چجوریه. و چقدر کارمزد باید بدم. چون هم برای خرید و هم برای فروش باید کارمزد بدم، پس باید در محاسبه سود انتظاری این مبلغ هم بعنوان هزینه از درآمد انتظاری کم کنم تا بررسی هام درست دربیاد.
قبل از هر چیز حداقل کارمزدی که باید بدم 2000 تومان هست. یعنی اگه حتی بیام برم یک سهام 100 تومنی هم بخرم یا بفروشم باید 2000 تومان کارمزد بدم.
کارمزد خرید: 0.5 درصد (0.005) قیمت معامله
بعنوان مثال: اگر یک میلیون تومان سهام بخرم باید 5هزار تومان کارمزد بدم
کارمزد فروش: 1.05 درصد (0.0105) قیمت معامله
بعنوان مثال: اگر یک میلیون تومان سهام بفروشم باید 10هزار و پانصد تومان کارمزد بدم
خوب حالا باید سه تا فاکتور حداقل کارمزد 2000، درصد کارمزد خرید و درصد کارمزد فروش را رویهم بریزم ببینم چی در میاد:
فرض میکنیم که مبلغ A سهام میخریم و سپس بدون افزایش قیمت و تغییر دیگری آن را میفروشیم. کارمزد ها را کم میکنیم:
مبلغ اولیه A => (0.995)A سهام خریداری شده
=> سهام خریداری شده x (0.9895) مبلغ بدست آمده پس از فروش
بنابر این پولی که از خرید A مقدار سهام پس از فروش داریم:
A => 0.984 A
و یا به عبارتی کارمزدی که برای A میدهیم 1.6 درصد A یا 4هزار تومان، (هر کدام که بیشتر بود) میباشد.
حداقل مقدار A ضرر نکنیم:
0.005 A = 2000 => A=400000 خرید
0.0105 A = 2000 => A=190500 فروش
پس اگر خواستیم سهام بخریم باید حداقل 400هزار تومان باشد و اگر خواستیم بفروشیم باید حداقل 200هزار تومان باشد و گرنه ضرر میکنیم.

شیوههای زیادی وجود دارد تا اعضای هیات مدیره، سطح فعالیتهای خود را
ارتقا دهند، اما مشکل اصلی اینجا مطرح میشود که در بیشتر این شیوهها،
مخاطب، کل هیات مدیره است و نه تک تک اعضای آن. هم اکنون اطلاعات چندانی
برای هر یک از اعضای هیات مدیره در اختیار نیست.

انجمن جهانی خودروسازان رتبه جهانی خودروسازان را اعلام کرد
ایران در رتبه سیزدهم
این آمار که تولید جهانی خودرو در سال 2011 را بررسی کرده، میزان رشد تولید خودرو در ایران را 1/3 درصد ارزیابی کرده است.
طبق آمار یاد شده ایران از نظر رشد کمی خودرو بین دو کشور روسیه و تایلند قرار گرفته است.
انجمن
جهانی خودروسازان همچنین با رصد کردن اطلاعات میزان تولید خودرو در
کشورهای مختلف،
در راستای اهداف سند چشمانداز 20ساله
این رشد نقدینگی بالا، عوارض بسیاری را برای اقتصاد ایران به همراه داشته است که از جمله آن میتوان به تورم بالا و دو رقمی، کاهش ارزش پول، نرخ سود بانکی بالا و مشکلاتی از این دست اشاره کرد. این مطالعه سعی در بررسی متغیرهای پولی اقتصاد ایران در برنامههاي توسعه پنج ساله اول تا چهارم و نیز پیش بینی هایی از این متغیرها برای آینده ایران در افق چشم انداز بیست ساله کشور دارد. مطابق نظریه مقداری پول، به دلیل اهمیت نقدینگی در تورم، کنترل حجم پول و نقدینگی به عنوان ابزاری مهم در مهار تورم شناخته میشود.
مقدمه
به طور کلی بازارهای پول، سرمایه، کالا و کار، چهار رکن اساسی اقتصاد کلان محسوب میشوند. در این میان، بازارهای پول و سرمایه بخش مالی و بازارهای کالا و کار بخش واقعی اقتصاد را تشکیل میدهند. بخش مالی (بازارهای پول و سرمایه) به عنوان واسطه وجوه بین پساندازکنندگان