در سال 1977 رييس سيتي‌بانك ريسك بزرگي را پذيرفت و زماني كه هنوز دستگاه‌هاي خودپرداز مورد اعتماد مشتريان بانكي نبودند، با درك نقش اين دستگاه‌ها در قدرتمند ساختن برند اين بانك و پيشي گرفتن از رقبا، براي نصب دستگاه‌هاي خودپرداز در سراسر نيويورك بيش از 100 ميليون دلار هزينه كرد.

سرمايه‌گذاري سيتي بانك، ژانويه سال بعد به بار نشست، هنگامي كه يك توفان عظيم از نيويورك عبور كرد و برفي با ارتفاع 17 اينچ سطح شهر را پوشاند. بانك‌ها براي چندين روز بسته شدند و استفاده از دستگاه‌هاي


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

نشریه اقتصادی فوربس در تازه‌ترین گزارش خود شرکت تویوتا را به عنوان ثروتمندترین شرکت خودروسازی جهان در سال 2011 میلادی معرفی کرد.

فوربس که همه ساله فهرست دو هزار شرکت برتر جهان را منتشر می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود شرکت ژاپنی تویوتا را با 358.3 میلیارد دلار دارایی به عنوان ثروتمندترین شرکت خودروسازی جهان معرفی کرد. دو شرکت گروه فولکس‌واگن و دایملر نیز به ترتیب با 328.7 و 188.7 میلیارد دلار رده‌های دوم و سوم ثروتمندترین شرکتهای خودروسازی جهان را به خود اختصاص دادند. همچنین شرکتهای فورد، بی.ام.و، جنرال‌موتورز، هوندا، نیسان، فیات و هیوندای از نظر شاخص دارایی رده‌های چهارم تا دهم برترین شرکتهای خودروسازی جهان را بدست آوردند.
رنو، پژو، پورشه، صنایع خودروسازی شانگهای، کیا، سوزوکی، تاتا، مزدا، دانگ فنگ، میتسوبیشی، صنایع سنگین فوجی، ایسوزو، ماهیندرا، بی.وای.دی، گوانگژو اتومبیل، هوایو اتوموتیو و گریت وال موتور نیز در رده‌های بعدی جای گرفتند. تهیه شده در: وب نوشت پنگان


برچسب‌ها: برند
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هفتم اردیبهشت ۱۳۹۱ |


نویسنده: مایک میکالوویچ
مترجم: سیمین راد
آیا می‌دانید زبان بدن در اقتصاد نوین چه معنایی دارد؟ آیا می‌دانید زبان بدن یکی از مهم‌ترین ارکان بازاریابی امروز است؟

زبان بدن یعنی همه رفتارها و کردارهای تنانه شما همچون ژست‌ها، حالت‌های صورت، اخم‌ها، پلک‌زدن‌ها، خوردن لب‌ها، تکان‌دادن سر، حرکت گردن شما، لرزش پاها، دست کشیدن به موها، جویدن ناخن‌ها، خیره‌شدن به طرف مقابل، بسته‌شدن بی‌دلیل چشم‌ها، وضعیت دست‌ها و غیره. اگر زبان بدن شما مناسب و حساب‌شده باشد، می‌توانید از بستن قراردادهای کلان و موفق مطمئن باشید. اما اگر هنوز به زبان بدن فکر نکرده‌اید، بی‌تردید بازاریاب موفقی به حساب نمی‌آیيد و از اصول مدرن بازاریابی بی‌خبر هستید. بازاریابی صرفا


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

و چه فعالیتی کار واقعی او محسوب می‌شود؟
هفته گذشته، وال استریت ژورنال مقاله‌ای را در ارتباط با‌این موضوع که مدیران عامل در کشورهای مختلف دنیا چگونه وقت خود را سپری می‌کنند، منتشر کرد.

در تحریر‌این مقاله از داده‌های تحقیقاتی گسترده استفاده شده بود. اکثر‌این داده‌ها توسط گزارش‌هاي منشي‌هاي عامل، از ساعات فعالیت آنان به دست آمده است. در ‌این مقاله همچنین ذکر شده است که منشی‌ها فقط فعالیت‌هایی را گزارش داده‌اند که بیش از ده دقیقه از وقت مدیرعامل را به خود اختصاص داده است.
شکل زیر نمایانگر نحوه فعالیت مدیران عامل در یک هفته متشکل از 55 ساعت کاری است.
قسمتی از‌این داده‌ها که توجه ویژه‌ای را به خود معطوف کرده است، ساعات سپری شده


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

  نشریه معتبر «فوربس» در تازه‌ترین گزارش خود، پرفروش‌ترين شركت‌هاي جهان را معرفی كرد؛ بر اساس اين گزارش نام 30 شركت آمريكايي در فهرست يكصد شركت پرفروش دنيا قرار دارد. پس از آمریکا به ترتیب چین و ژاپن هر یک با 8 شرکت، آلمان و فرانسه هر کدام با 7 شرکت، انگلستان، برزیل، استرالیا و سوئیس هر کدام با 5 شرکت، روسیه با 4 شرکت، اسپانیا و کانادا با 3 شرکت، هلند، ایتالیا و کره جنوبی با 2 شرکت، هنگ کنگ، نروژ، بلژیک و عربستان سعودی با یک شرکت در اين فهرست جاي گرفته‌اند.

«آمریکا» یک سوم شرکت‌های پرفروش دنیا را در خود جای داده است
غول‌های اقتصادی دنیا به روايت «فوربس»

 نشریه اقتصادی «فوربس» در تازه‌ترین گزارش خود، فهرست 100 شرکت پرفروش جهان را معرفی کرده که


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

مترجم: رویا مرسلی
نویسندگان: Michael Mankins, Richard Steele
نوآوری‌های تکنولوژیک علت اصلی تقریبا نیمی‌از رشد اقتصادی‌ ایالات‌متحده در 50 سال گذشته بوده است اما جایگاه ‌این کشور به عنوان سردمدار قطعی نوآوری، اکنون در معرض خطر قرار گرفته است.

در ماه دسامبر، کشور چین از لحاظ اختراع ثبت شده و حق امتیاز در جهان از آمریکا پیشی گرفت. ‌این اولین بار بود که کشوری، آمریکا را از لحاظ نوآوری پشت سر می‌گذاشت.
در دنیای پر از رقابت امروز، ما باید روش‌هایی بیابیم تا «تفکر جمعی» را گسترش دهیم، یعنی تفکری 

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

پيش از آنكه اهميت برند در فضاي كسب و كار مورد توجه قرار گيرد، به نظر مي‌رسد، با رويكرد تاريخي- تحليلي بايد دنبال اين پرسش بود كه چرا برند در فضاي كسب و كار ايران از اهميت منطبق با مقياس منطقه‌اي برخوردار نيست؟

براي ارائه پاسخ به اين پرسش مي‌توان از دريچه فرهنگ، سياست و اجتماع به آن نگريست، اما از بعد رفتارشناسي اقتصادي مي‌توان دلايل عميق‌تري براي آن متصور شد و ريشه‌يابي كرد. از بعد اقتصادي، پرسش اصلي بحث را مي‌توان اين گونه هم مطرح كرد: چرا با وجود اينكه خوشنامي و داشتن اعتبار از گذشته تاكنون به عنوان يك ارزش در مبادلات اقتصادي بازرگانان و تجار در ميان اصناف مختلف اهميت دارد، اما نام و نشان تجاري از اهميت و اولويت بالايي برخوردار نيست.
از بعد ساختاري پاسخ‌هاي زير براي سوال فوق قابل طرح است:


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خواندن یک مطلب خودرویی با عباراتی نامفهوم روبرو شوید. مثلاً این جمله که مرسدس‌بنز CLS خوردویی در کلاس Fastback است. یا اینکه به عنوان مثال پورشه 911 مدل Targa جدید خود را رونمایی کرد. و مثال‌هایی از این دست. کلمات گفته شده ترجمه دقیق فارسی ندارند. آنها اصطلاحاتی رایج درباره توصیف کلاس طراحی یک خودرو هستند. در این گزارش تمام کلاس‌های موجود را برای شما توضیح خواهیم داد.   Cabrio     کبریو مخفف عبارت Cabriolet به معنی


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

باشگاه خبرنگاران جوان - با توجه به اينكه اين روزها قيمت نفت خام و برنت شمال در بازار نيويورك و لندن دچار نوسانات مثبت و منفي بسياري بوده، قصد داريم به بررسي قيمت بنزين در كشورهاي مختلف بپردازيم و ارزان‌ترين و گران‌ترين كشورهاي عرضه‌كننده بنزين را به طور اجمالي با تبديل قيمت به تومان، معرفي كنيم.

ابتدا ارزان‌ترين كشورها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم:
1- ونزوئلا ارزان‌ترين كشور عرضه‌كننده بنزين كنوني جهان است؛ چرا كه در كاراكاس پايتخت اين كشور، بنزين هر ليتر 2 پني معادل 40 تومان عرضه مي‌شود و در برخي شهرهاي ديگر اين كشور، گران‌ترين قيمت، 3 پني معادل 60 تومان است. هوگوچاوز رييس‌جمهور ونزوئلا يكي از صادركنندگان بزرگ نفت، تثبيت قيمت بنزين را يكي از سياست‌هاي خودش مي‌داند.
2- عربستان سعودي، دومين كشور عرضه كننده بنزين ارزان قيمت بوده و در تمامي ‌شهرهاي اين كشور، 

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |
جایی که زیستن آسان‌تر است

امين گنجي
شاخص جدیدی قابلیت رقابت شهرهای جهان را رده‌بندی می‌کند.
واحد اطلاعات اکونومیست، شرکت همبسته اکونومیست، یک شاخص جدید را به وجود آورده است که قابلیت رقابت بین بزرگ‌ترین شهرهای جهان را با استفاده از متغیرهای اقتصادی، جمعیت‌شناختی و اجتماعی رده‌بندی می‌کند.

120 شهر به‌حساب‌آمده در این شاخص خانه 750 میلیون نفر هستند و 29 درصد از درآمد ناخالص جهانی، یعنی 2/20 تریلیون دلار، در آنها تولید می‌شود. تمرکز بالای ساکنان ماهر، زیرساخت‌ها و نهادها به این معنا است که کشورهای رده‌بالای شاخص را آمریکا و اروپای غربی اشغال کرده‌اند (24 شهر از 30 شهر ابتدای فهرست به این ناحیه تعلق دارد). با مقایسه این شاخص با داده‌های هزینه


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

حمیدرضا بهداد: کم پیش می‌آید در ایران مالک خودرو باشی و سر و کارت زود به زود به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش نیفتد. از یک سو کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل پایت را به نمایندگی‌ها باز می‌کند و از آن سو ترافیک سرسام‌آور و جاده‌های غیراستاندارد نیز گاهی خودروهای وارداتی را بسیار زودتر


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

شركت‌هاي خانواده محور در شرايط بحران بسيار بهتر از سايرين ركود را پشت سر مي‌گذارند. اما چگونه؟

مترجم: زهره همتیان
منبع: HBR
برای بسیاری از افراد عبارت «کسب‌و‌کار خانوادگی» تداعی کننده شرکتی کوچک یا متوسط با تمرکز محلی و مجموعه‌ای از مشکلات از قبیل جر و بحث بر سر جانشینی است.


در حالی که بسیاری از شرکت‌های خانوادگی قطعا با این تعاریف همخوانی دارند، اما نقش قدرتمندی را که این شرکت‌ها در اقتصاد جهانی بازی می‌کنند در این تعاریف منعکس نمی‌شود. این کسب‌و‌کارهای خانوادگی نه تنها شرکت‌های عظیم و جهانی مثل سامسونگ، والمارت، گروه تاتا و پورشه را شامل می‌شوند، بلکه آنها طبق تحلیل گروه مشاورین بوستون، بیش از 30 درصد تمام شرکت‌هایی با فروش بالغ بر یک میلیارد دلار را تشکیل می‌دهند.
خرد جمعی بر این باور است که ساختار مالکیت منحصر به فرد کسب‌و‌کارهای خانوادگی به آنها جهت‌گیری طولانی مدتی می‌دهد که سایر شرکت‌ها اغلب فاقد آن هستند. اما با این حال،آگاهی کمی درباره اینکه دقیقا چه چیزی کسب‌و‌کارهای خانوادگی را متفاوت می‌سازد، وجود دارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که به طور متوسط آنها بهتر از سایر کسب‌و‌کارها عمل می‌کنند اما سایر مطالعات خلاف آن را ثابت می‌کند.
برای پاسخ به این پرسش، گروه ما به همراه سوفیا میگنن، دستیار محقق در مرکز تحقیقاتی مدیریت و اقتصاد در دانشگاه اکول پلی‌تکنیک، فهرستی از 149 کسب‌و‌کار خانوادگی با درآمدهای بیش از یک میلیارد دلار را جمع‌آوری کردند، آنها در کشورهای کانادا، ایالات متحده، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا و مکزیک قرار داشتند.
خانواده در هر کسب‌و‌کار، مالک درصد قابل توجهی از سهام شرکت بود، البته این میزان لزوما شامل اکثریت سهام نمی‌شد و اعضای خانواده به طور فعال هم در کارهای اجرایی و هم در مدیریت مشارکت داشتند. سپس ما گروهی از شرکت‌هایی را از همان کشورها و بخش‌ها برای مقایسه انتخاب کردیم که به لحاظ اندازه با کسب‌و‌کارهای خانوادگی یکسان بودند، تنها تفاوتشان این بود که توسط خانواده‌ها اداره نمی‌شدند. (شایان ذکر است که ما به سراغ شرکت‌های آسیایی نرفتیم زیرا بسیاری از آنها کسب‌و‌کارهای خانوادگی هستند و برای مقایسه گزینه مناسبی نبودند) سپس به آنالیز شیوه‌هایی پرداختیم که در آن، این دو گروه از شرکت‌ها به واسطه آن به طور متفاوت مدیریت می‌شدند و اینکه این شیوه مدیریت چگونه بر عملکردشان تأثیر
می‌گذارد.
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد در زمان رونق اقتصادی، شرکت‌های خانواده محور به اندازه شرکت‌هایی با ساختار مالکیت پراکنده‌تر درآمد ندارند. اما زمانی که اقتصاد سقوط می‌کند، شرکت‌های خانوادگی از رقبای خود بسیار پیش می‌افتند. با نگاه به چرخه‌های کسب‌و‌کار از سال 1997 تا 2009، با توجه به بررسی کشورهای مورد مطالعه،متوجه شدیم که متوسط عملکرد مالی طولانی مدت برای کسب‌و‌کارهای خانوادگی بالاتر از کسب‌و‌کارهای غیرخانوادگی بود.

نگاهی به عملکردکسب‌و‌کار خانوادگی در طولانی مدت
اگرچه شرکت‌های خانواده محور در زمان رونق اقتصادی اندکی از رقبای خود عقب می‌افتند، اما در نهایت آنها در شرایط بحران بسیار بهتر از سایرین رکود اقتصادی را پشت سر می‌گذرانند.
در این بررسی‌ها به نتیجه ساده‌ای دست یافتیم مبنی بر اینکه کسب‌و‌کارهای خانوادگی بیشتر از اینکه به عملکرد توجه کنند روی قابلیت انعطاف‌پذیری (توانایی بازگشت به بهبودی بعد از شرایط سخت) متمرکز می‌شوند. آنها به منظور افزایش امکان بقا در شرایط بد اقتصادی، از کسب سودهای اضافی در اوضاع خوب اقتصادی چشم پوشی می‌کنند.
مدیرعامل یک شرکت خانوادگی ممکن است حقوق و مزایای مالی مشابه با رییسان شرکت‌های غیرخانوادگی داشته باشند، اما به دلیل دارا بودن تعهد خانوادگی، به سراغ انتخاب‌های استراتژیک بسیارمتفاوتی
می‌رود.
مدیران کسب‌و‌کارهای خانوادگی اغلب با چشم‌انداز 10 یا 20 ساله سرمایه‌گذاری می‌کنند و بیشتر تمرکزشان روی این موضوع است که چه راهکاری را در حال حاضر می‌توانند انجام دهند که برای نسل آینده مفید واقع شود. آنها همچنین تمایل دارند روند نزولی خود را بیشتر از روند صعودی مدیریت کنند، بر خلاف اکثر مدیرعامل‌ها که سعی می‌کنند به واسطه عملکرد بهتر، خود را برجسته نشان دهند.
زمانی که همه شرکت‌ها به مدیریت بلند مدت ترغیب می‌شوند، به عقیده ما کسب‌و‌کارهای خانوادگی می‌توانند نقش الگو را ایفا کنند. در واقع، ما در تحقیقات خود به تعدادی شرکت غیرخانوادگی برخوردیم که استراتژی و شیوه مدیریت خود را از شرکت‌های خانوادگی الگوبرداری کرده بودند.
شرکت‌های مذکور همچنین الگوی عملکرد مشابهی را دارا بودند: در زمان رونق اقتصادی از رقبای خود پایین‌تر بودند، اما در مواقع بحرانی از رقبای خود پیشی می‌گرفتند.
بنابراین شرکت‌های خانواده محور چگونه شیوه مدیریت انعطاف‌پذیر را در پیش می‌گیرند؟ ما در بررسی روش‌های آنها به چند تفاوت پی بردیم:
1. شرکت‌های خانواده محور در زمان رونق اقتصادی صرفه‌جو و مقتصد هستند.
برخلاف بسیاری از شرکت‌های چندملیتی، اکثر این شرکت‌ها دفاتر لوکس و تجملی ندارند. مدیرعامل یکی از شرکت‌های جهانی خانوادگی به ما گفت، «آسان ترین پولی که می‌توانیم به دست آوریم، پول‌هایی است که خرج نمی‌کنیم.» در حالی که بسیاری از شرکت‌ها به منظور تبدیل مدیران به سهام داران شرکت و به حداقل رساندن تعارض بین رییس و کارگزار از اهدای سهام و امکان خرید سهام استفاده می‌کنند، شرکت‌های خانوادگی این حس در آنها القا شده است که پول شرکت، پول خانواده است و در نتیجه آنها در کنترل هزینه‌هایشان بهتر عمل می‌کنند.
2.آنها برای هزینه‌های سرمایه‌گذاری تعادل را حفظ می‌کند.
شرکت‌های خانوادگی در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای (capex :هزینه‌ای است که برای خرید دارایی‌ها انجام می‌شود و فایده آن در بیش از یک دوره مالی عاید می‌شود.) بسیار با تدبیر عمل می‌کنند. مدیرعامل و مالک یکی از شرکت‌های خانوادگی گفت «ما قانون ساده‌ای داریم. بیشتر از درآمدمان خرج نمی‌کنیم.» شما هرگز این جملات را از مدیری که مالک شرکت نیست نمی‌شنوید. مدیرعامل و مالک شرکت فوق‌الذکر افزود: «ما هرساله تقریبا نزدیک به 450 میلیون یورو جریان نقدی آزاد داریم، بنابراین سعی می‌کنیم بیش از400 میلیون یورو در سال خرج نکنیم و برای روزهای بد اقتصادی تعادل را حفظ کنیم.»
در اکثر شرکت‌های خانوادگی، موانع در زمینه سرمایه‌گذاری‌های capex دوچندان است:یک پروژه در ابتدا باید با تکیه بر قابلیت‌های خودش، درآمد و بازدهی خوبی داشته باشد؛ سپس در برابر سایر پروژه‌ها قضاوت شوند. کسب‌و‌کارهای خانوادگی به دلیل ویژگی سختگیرانه و صرفه جویانه، تمایل دارند تنها در پروژه‌های بسیار مطمئن و پررونق سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین آنها طی دوره‌های رونق و شکوفایی برخی از فرصت‌ها را از دست می‌دهند، اما در زمان بحران کمتر با پروژه‌هایی روبه رو می‌شوند که در آن احتمال ضرر است.
3. شرکت‌های خانوادگی بدهی کمی دارند.
در مدیریت مالی شرکت‌های سهامی، میزان معقولانه بدهی خوب است، زیرا اهرم مالی می‌تواند ایجاد ارزش را به حداکثر رساند.با این حال بدهی شرکت‌های خانوادگی بااحتیاط و ریسک همراه است. بدهی به این معنی است که در صورت تنزل ووقفه در پیشرفت، فضای کمتری برای مانور وجود دارد. شرکت‌های خانواده‌محوري را که مورد مطالعه قرار دادیم کمتر از گروه مقایسه سرمایه‌گذاری کرده بودند، از سال 2001 تا 2009 به طور میانگین بدهی محاسبه شده 37 درصد سرمایه آنها بود اما برای شرکت‌های غیرخانوادگی 47 درصد بود. در نتیجه، شرکت‌های غیرخانوادگی برای برآوردن تقاضاهای سرمایه‌گذاری در طی دوران رکود نیازی به فداکاری‌های بزرگ
ندارند.
4. کسب‌و‌کارهای خانوادگی دارای شرکت‌های کمتر و کوچک‌تر هستند.
از تمام نقش‌ها و وظایفی که یک مدیر می‌تواند داشته باشد، خرید و تملک شرکت سخت‌ترین چیزی است که می‌تواند تحمل کند. این کار دارای ریسک بالایی است، اما می‌تواند منافعی را هم در پی داشته باشد. بسیاری از شرکت‌هایی که مورد مطالعه قرار دادیم از این کار اجتناب می‌کردند. آنها ترجیح می‌دهند تملک‌های کوچک‌تر نزدیک دفتر مرکزی خود یا معاملاتی با گسترش جغرافیایی ساده داشته باشند. البته استثناهایی در این قانون وجود داشت و آن زمانی بود که خانواده قانع می‌شد که بخش قدیمی با مشکلات ساختاری مواجه می‌شود یا مدیران احساس می‌کردند عدم شرکت کردن در ادغام صنعت ممکن است بقای طولانی مدت شرکت را به خطر بیندازد.
5. آنها بیشتر از سایرین بین‌المللی هستند.
شرکت‌های خانوادگی در مورد گسترش کار خود در خارج از مرزها همواره جاه طلب و بلندپرواز بوده‌اند. فروش خارجی آنها نسبت به سایر کسب‌و‌کارها بیشتر است؛ به طور میانگین 49درصد از درآمدشان از خارج از کشور تامین می‌شود، در مقابل 45درصد از درآمدهای کسب‌و‌کارهای غیرخانوادگی از خارج از کشور تامین می‌شود. کسب‌و‌کارهای خانوادگی بدون صرف هزینه‌های بسیار، رشد درآمد خارجی خود را به صورت ذاتی یا از طریق تملک و خرید محلی کوچک به دست می‌آورند و زمانی که وارد بازار جدیدی می‌شوند بسیار صبور هستند. یکی از مدیران شرکت‌های جهانی کالاهای مصرفی اظهار می‌دارد «ما پذیرفته بودیم که در ایالات متحده به مدت 20 سال سرمایه از دست می‌دهیم، اما بدون این صبر و پشتکار اکنون ما پیشرو بازار در دنیا نبودیم.»
6. کسب وکارهای خانوادگی در حفظ استعدادها و سرمایه‌های انسانی بهتر عمل می‌کنند.
حفظ استعدادها در کسب وکارهای خانوادگی که ما مورد مطالعه قرار دادیم به طور میانگین بهتر از شرکت‌های غیرخانوادگی بود؛ در شرکت‌های خانوادگی، سالانه تنها 9 درصد از نیروی کار تعویض می‌شدند در حالی که در شرکت‌های غیرخانوادگی این میزان 11درصد بود.
روسای شرکت‌های خانوادگی برای حفظ و نگهداشت طولاني‌مدت کارمندان به دلیل امکان اعتماد بالاتر، آشنایی با رفتار همکاران و تصمیم‌گیری، فرهنگ قوی تر، ارزش قائل می‌شوند. مدیرعامل یکی از شرکت‌های خانوادگی 10میلیاردی می‌گوید: «ما باهوش ترین افراد را نداریم، اما آنها کار خود را بهتر از هرکس دیگری انجام می‌دهند و هنگامی که مشکلی پیش می‌آید می‌توانند فورا به عنوان یک تیم عمل کنند.»
این اصول را امتحان کنید، آنگاه مشخص می‌شود که چقدر این اصول هماهنگ و مرتبط هستند. پیروی از یکی از آنها اغلب اجرای بعدی را آسان‌تر می‌کند. اگر این روند ادامه یابد، استراتژی انعطاف‌پذیر شرکت‌های خانوادگی ممکن است برای تمام شرکت‌ها جذاب‌تر شود. در اقتصاد جهانی امروز که مرتبا با بحران‌های متعدد مواجه می‌شویم، پذیرش سود و بازدهی کمتر در اوقات خوب اقتصادی برای اطمینان بقا در اوضاع بد اقتصادی ممکن است یک مبادله و تبادلی باشد که مدیران به انجام آن ترغیب شوند.

نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |


مترجم: فرهاد امیری
هدایت یک کسب‌وکار کوچک می‌تواند گیج‌کننده باشد. بسياري از صاحبان کسب‌وکار تنها به قدری موفق هستند که کسب‌وکارشان را به‌کل رها نکنند و ضرر ندهند. مسیر پیش روی کسب‌وکارهای کوچک مبهم و پرخطر است. آیا کسب‌وکارتان را باید به امید‌ آینده باز نگه دارید یا‌اینکه باید همین حالا از آن دست بکشید؟

چه زمان درخواهید یافت که موفق بوده‌اید یا نه؟ در‌این مقاله 12 نشانه را پیش رویتان می‌گذاریم که به شما می‌گوید کسب‌وکارتان تنها نبردی برای ادامه‌ بقا است یا توانسته‌اید فراتر از آن حرکت کنید.


1. وقتی به تعطیلات رفته‌اید، باز هم شرکت‌تان درآمد کسب می‌کند.


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

در جديدترين سرمقاله اكونوميست مطرح شد


طرح: اكونوميست

تازه‌ترین سرمقاله اکونومیست منتشر شد

سومین انقلاب صنعتی
 شادی آذری
نخستین انقلاب صنعتی، اواخر قرن 18 میلادی در بریتانیا و با مکانیزه کردن صنعت نساجی آغاز شد. کارهایی که تا پیش از آن به دست کارگران و در صدها کلبه متعلق به بافندگان انجام می‌شد، در یک جا جمع و به کارخانه نخ‌ریسی منتقل شد.
چنین بود که کارخانه نخ ریسی پا به عرصه حیات نهاد. دومین انقلاب صنعتی در اوایل قرن بیستم رخ داد، وقتی که هنری فورد نظارت بر مونتاژ متحرک را بر عهده گرفت و طلایه‌دار تولید انبوه شد.
دو انقلاب صنعتی نخست، مردم را ثروتمند‌تر و متمدن‌تر ساخت. اکنون اما سومین انقلاب صنعتی در شرف وقوع است. تولید در مسیر دیجیتالی شدن گام می‌نهد. همانطور که در گزارش ویژه این هفته نشریه اکونومیست هم آمده است، این انقلاب نه تنها می‌تواند موجب تحول کسب و کارها شود، بلکه تبعات جانبی فراوان دیگری هم در پی دارد.
چندین فناوری قابل توجه و مهم رو به همگرایی و یکی شدن می‌گذارند: نرم افزار‌های هوشمند، مواد جدید، روبات‌های ماهرتر، فرآیندهای جدید (که یکی از مهم‌ترین آنها چاپ سه بعدی است) و کل خدمات شبکه بنیان. تاکنون کارخانه‌ها براساس تولید انبوه محصولات مشابه کار می‌کردند: این گفته فورد مشهور است که 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

گروهی متشکل از نویسندگان خانم حوزه ی صنعت خودرو، که از 12 کشور جهان، برای انتخاب بهترین اتومبیل ها، و خودروی سال 2012 گردهم آمده بودند، نتایج بررسی های خود را اعلام کردند. روند بررسی و اعلام نظرات به این صورت است که ابتدا خودروها در کلاس خودشان به چالش کشیده شده و مقام های اول تا سوم مشخص می شوند. سپس اتومبیلی که بتواند در تمام زمینه ها، و از هر لحاظ امتیاز بیشتری را نسبت به 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه یکم اردیبهشت ۱۳۹۱ |


اگر چه در دنيا اغلب ثروتمندان در كنار رسيدن به رفاه لازم اهدافي همچون كسب شهرت را جست‌وجو مي‌كنند، اما در ميان سرمايه‌گذاران موفق جهان هستند افرادي كه ناشناس مانده و البته خواهان ناشناخته ماندن هم هستند، ولي عقايد جالب و خواندني در مورد ثروتمند شدن دارند؛ مثل برنارد مست كه از بيم تورم و كاهش قدرت خريدش در دوران پيري ثروتمند مي‌شود.

اين قسمت از كتاب 23 اصل موفقيت وارن بافت كه روايتگر زندگي نامه جالب اين سرمايه‌گذار ناشناخته از قول يكي از نزديكانش است را در ادامه بخوانيد:
هنگامي كه در هنگ‌كنگ مشغول آزمايش طرح خود با عنوان خصوصيات شخصيتي سرمايه‌گذار (اين طرح، نقاط ضعف و قوت يك سرمايه‌گذار را مشخص مي‌كند) بودم، براي اولين بار با برنارد ملاقات كردم. از پاسخ‌هاي او به پرسشنامه، كاملا متوجه شدم كه او تمام روش‌هاي پيروزمندانه سرمايه‌گذاري به غير از يك مورد را رعايت مي‌كند، كه اين امر مرا متحير كرد. به نظر مي‌رسيد كه از يكي از روش‌هاي مهم ـ هنگامي كه تصميم خود را در مورد خريد يا فروش چيزي گرفتيد، فورا اقدام به انجام آن كنيد ـ پيروي نمي‌كند.
در اين مورد از او پرسيدم، زيرا ‌ترديد داشتم كه شايد در ساختار پرسش‌هاي من نقصي وجود داشته باشد. او به من گفت كه صبح هر روز به بررسي پرتفوي سهام خود مي‌پردازد و تصميمات سرمايه‌گذاري خود را اتخاذ مي‌كند، اما تمام سفارش‌هاي خود را به بانكي در سوئيس مي‌سپارد. با توجه به اختلاف زماني، برنارد براي انجام سفارش‌هاي خود از طريق تلفن بايد در هنگ‌كنگ تا بعد از ظهر صبر كند، زيرا در آن موقع است كه در زوريخ بازار شروع به كار مي‌كند. هنگامي كه با او آشنا شدم و روش او را درك كردم، مشخص شد كه او در واقع از تمام 23 روش پيروي مي‌كند.
برنارد گواه زنده‌اي است مبني بر اينكه لازم نيست شما سرمايه‌گذاري با صدها ميليون دلار سبد سهام يا حتي متخصص‌سرمايه‌گذاري باشيد تا با موفقيت از اين روش‌هاي پيروزمندانه پيروي كنيد.
علاوه بر اين، برنارد هيچگونه انگيزه جاه طلبي براي مطرح‌شدن نام خود، همچون بافت يا شوارتز ندارد. او نمي‌خواهد سرمايه ديگران را مديريت كند و ‌ترجيح مي‌دهد ناشناس بماند. هدف او بسيار ساده است، همانطور كه به من گفت: «در حالي كه در سن هفتاد و پنج سالگي هستم، نمي‌خواهم قفسه‌هاي يك سوپر ماركت را پر كنم تا از اين طريق هزينه‌هاي زندگي‌ام را تامين كنم. شاهد بوده‌ام كه اين روند براي ديگران رخ داده است اما چنين اتفاقي براي من رخ نخواهد داد».
آنچه برنارد به عنوان بزرگ‌ترين تهديد براي امنيت مالي آينده خود مورد توجه قرار مي‌دهد، زياني است كه در اثر تورم در قدرت خريد پول ايجاد مي‌شود. همان طور كه او مي‌گويد، امروزه ارزش يك دلار كمتر از 5 درصد ارزش يك دلار در صد سال قبل، مي‌باشد. در مقابل، قدرت خريد يك اونس طلا نسبتا ثابت مانده است.
اين بحث، موضوعي است كه برنارد به طور مفصل به مطالعه آن پرداخته است. او حتي پايان نامه مقطع دكتراي خود در دانشگاه «سنت گالن» را در مورد بانك‌هاي مركزي و ذخاير طلاي آنها نوشته است (گرچه به دليل دريافت يك پيشنهاد جالب كاري در آسيا در واقع او هرگز پايان نامه خود را ارائه نداد). او مجذوب تاريخ و نظريه پول شده است و امروزه دانش او در اين زمينه، مبناي فلسفه سرمايه‌گذاري او را تشكيل مي‌دهد.
اولين سرمايه‌گذاري او روي نقره و در سال 1985 بود. او به ياد مي‌آورد كه به تعطيلات رفته بود و حتي به مدت ده روز هيچگونه روزنامه‌اي نخوانده بود. هنگامي كه با تاكسي به سوي فرودگاه مي‌رفت تا به خانه برگردد، در روزنامه از رشد 20 درصدي نقره باخبر شد. او فورا به شناسايي سود خود اقدام كرد.
نابغه سرمايه‌گذاري محو مي‌شود
در آن زمان، برنارد تنها به صورت تفنني در بازارها مشغول بود. تمركز اصلي او به ايجاد شركتش معطوف بود. او به من گفت كه تا سال 1992 هيچگونه سرمايه‌گذاري مهمي انجام نداده است. يكي از دوستان برنارد در بخش بازرگاني بانك بزرگي در سوئيس كار مي‌كرد. آنها با يكديگر وارد بازار معاملات آپشن نقره شدند و به ميزان 60000 دلار خريد كردند. كمي پس از ورود آنها به بازار، قيمت نقره به شدت افزايش يافت. به اين‌ترتيب آنها سرمايه خود را ده برابر كردند!
برنارد اينگونه به خاطر آورد: «ما احساس نابغه بودن كرديم!»
مي‌خواستم بدانم كه پس از آن چه اتفاقي افتاد. آنها از طريق فروش استقراضي شاخص S&P سعي در تكرار موفقيت خود داشتند. اما قيمت سهام شركت‌هاي موجود در بورس آمريكا پايين نيامد و آنها افزايش سرمايه‌گذاري خود را آغاز كردند. در حالي كه احساس نابغه بودن داشتند، برنارد و دوستش به فروش استقراضي خود افزودند، اما تنها شاهد رشد شديد بازار بودند. برنارد گفت: «نابود شدم. تمام سود حاصل از سرمايه‌گذاري روي نقره به علاوه سرمايه‌گذاري ابتدايي خود را از دست دادم و سپس متحمل زيان بيشتري نيز شدم».
در آن زمان بود كه برنارد متوجه اين واقعيت شد، كه اولين اقدام براي سرمايه‌گذاري موفق «حفاظت از خود در برابر خويشتن» مي‌باشد.
ايجاد قوانين
برنارد دست به كاري زد كه افراد بسيار كمي اقدام به انجام آن مي‌كنند. او چندين ماه را به ايجاد يك روش كامل سرمايه‌گذاري اختصاص داد و زمان بيشتري را صرف آزمايش اين روش كرد و به اين‌ترتيب توانست به هدف اصلي خود دست يابد: اطمينان يافتن از داشتن استقلال و امنيت مالي در باقي زندگي.
او هدف اصلي سرمايه‌گذاري خود را حفظ قدرت خريد سرمايه خود تعريف كرد. برنارد بر اين باور است كه ‌ايمن‌ترين راه براي رسيدن به اين هدف، سرمايه‌گذاري روي فلزات گرانبها، به ويژه طلا مي‌باشد.
برنارد دارايي‌هاي خود را به چهار بخش تقسيم كرد: بيمه عمر، املاك و مسكن، شمش طلا و يك پرتفوي سهام متشكل از سهام مربوط به معادن و سرمايه‌گذاري در معاملات آتي فلزات گرانبها.
او تمام اين چهار گروه را كاملا مجزا از يكديگر حفظ مي‌كند، تا حدي كه براي رهن دارايي‌هاي خود و براي نگهداري از شمش‌هاي طلاي خود از بانك‌هاي مختلفي استفاده مي‌كند.
سه گروه اول از دارايي‌هاي او ستون اصلي امنيت مالي او را تشكيل مي‌دهند. هدف او از حفظ اين سبد سهام و ايجاد سودي است كه از طريق آن مي‌تواند مالكيت خود در مورد طلا را افزايش دهد.
برنارد تصور مي‌كند كه كالاها، از جمله طلا، در حال حاضر پايين‌تر از ارزش واقعي خود ارزش‌گذاري شده‌اند و اين باور، مبناي اصلي سيستم سرمايه‌گذاري طراحي شده توسط او مي‌باشد.
طلا يا سهام طلا؟
برنارد مالك مقداري طلا است اما از آنجا كه بهره‌اي به طلا تعلق نمي‌گيرد، داشته‌هاي او در طول زمان افزايش نمي‌يابد. براي محقق ساختن اين هدف او اقدام به خريد سهام شركت‌هاي حفاري معادن طلا نمود. خود او اينگونه مي‌گويد: «افزايش قيمت سهام اين معادن به طور معمول در حدود 2 يا 3 برابر افزايش قيمت خود اين فلز است.»
برنارد سيستم سرمايه‌گذاري كاملي با معيارهاي دقيق براي انتخاب سهام معادن، در هنگام خريد، طراحي كرده است. اولين معيار مورد توجه او مكان سرمايه‌گذاري است. او از سرمايه‌گذاري در شركت‌هايي كه در كشورهاي خاصي واقع شده‌اند، خودداري مي‌كند. علت اين كار او چيست؟ او مي‌گويد: «من به هيچ وجه به اين بازارها اطمينان نمي‌كنم. حقوق اموال و دارايي در اين كشورها حوزه‌اي كاملا نا‌امن است. آنها دچار فساد هستند و دولت‌ها هر كاري كه مايلند انجام مي‌دهند».
برنارد به طور توجيه‌پذير از اين موضوع هراس دارد كه روزي از خواب بيدار شود و متوجه شود كه معادن شركتي كه او در آن سرمايه‌گذاري كرده است تعطيل شده و سهام او بي‌ارزش شده است.
در مرحله بعد برنارد به انواع ارز توجه مي‌كند. در آن زمان كه با او مصاحبه كردم، يعني ژوئن 2004، او از هيچ‌گونه سهام معادن در استراليا يا آفريقاي جنوبي «عمده‌ترين كشورهاي توليد‌كننده طلا در جهان» برخوردار نبود. دليل آن اين بود كه دلار استراليا و راند آفريقاي جنوبي هر دو به شدت در برابر دلار آمريكا با افزايش ارزش روبه‌رو شده بودند.
برنارد گفت: «تا حدود يك سال پيش، مقداري سهام طلاي آفريقاي جنوبي را داشتم، اما هنگامي كه متوجه شدم آنها نمي‌توانند براي من سودي ايجاد كنند، آنها را فروختم. با وجود اينكه آنها داراي حجم زيادي از طلا هستند، اما به دليل رشد بسيار زياد راند در برابر دلار، آنها نمي‌توانند آنرا با سود چنداني از زمين خارج كنند.»
معيار بعدي او، مديريت است. همچون بافت، او نيز مي‌خواهد از رفتار مناسب مديران با سهامداران مطمئن باشد. برنارد مي‌خواهد با مديراني سرمايه‌گذاري كند كه در گذشته با موفقيت سپرده‌ها را توسعه داده‌اند. او همچنين پروژه‌هاي كنوني آن شركت را بررسي مي‌كند تا ديدگاه‌هاي آنها را ارزيابي نمايد.
برنارد تمام اطلاعات خود را از طريق اينترنت جمع آوري مي‌كند. او مي‌گويد: «شما پنج سال قبل امكان انجام چنين كاري را نداشتيد. اما اكنون حجم زيادي از اطلاعات در دسترس شما قرار دارد.» وب سايت شركت‌ها، گزارش‌هاي سالانه، اطلاعات مالي، اطلاعيه‌هاي رسمي و مواردي از اين قبيل را در دسترس قرار مي‌دهند. اطلاعات مربوط به قيمت سهام در كنار نمودارهاي قيمت‌هاي گذشته آنها كاملا در دسترس مي‌باشد كه ابزار بسيار سودمندي براي برنارد هستند.
اهميت حجم سرمايه‌گذاري
از ميان حدود 350 سهمي كه او بررسي كرد، 47 سهم با معيارهاي او مطابقت داشت. به تبعيت از رويكرد آماري ويژه، او مالكيت تمام آنها را به دست مي‌آورد اما سرمايه‌گذاري مشابهي در تمام آنها انجام نمي‌دهد. ميزان تخصيص سرمايه براي هر يك از آنها به ارزيابي او از جايگاه آن شركت در چرخه توسعه، بستگي دارد.
براي او، سهام معادن به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
• شركت‌هاي توليد‌كننده‌اي كه معمولا سود سهام پرداخت مي‌كنند.
• شركت‌هايي كه به واسطه اكتشافات اثبات شده خود همچنان در فرآيند توسعه قرار دارند، كه اغلب در شراكت با يكي از شركت‌هاي عمده معدني مي‌باشند.
• شركت‌هاي اكتشافي كه صرفا در زمينه اكتشافات فعاليت دارند و احتمال از بين رفتن تمام سرمايه آنها در كنار احتمال كسب سودي كلان از طريق يك كشف بزرگ، وجود دارد.
برنارد احساس مي‌كند كه شركت‌هاي قرار گرفته در دسته دوم ـ آنهايي كه به توليد نزديك‌تر هستند ـ داراي بهترين تناسب از نظر ريسك‌پذيري ـ پاداش هستند. آنها در حال تبديل شدن از مصرف‌كنندگان پول نقد به توليدكنندگان بزرگ پول نقد هستند. بنابراين پرتفوليوي سهام برنارد به سوي اين دسته از شركت‌ها بيشتر است.
در حال حاضر او كمترين حجم از سرمايه‌گذاري خود را به توليد‌كنندگان موجود اختصاص مي‌دهد، زيرا احساس مي‌كند كه اين شركت‌ها كمترين ميزان اهرم در مورد قيمت طلا را ارائه مي‌كنند. برنارد همچنين قوانين مفصلي در مورد زمان‌بندي خريد و فروش سهام خود دارد.
منبع:www.bourse24.ir
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه یکم اردیبهشت ۱۳۹۱ |

نویسنده: susan A.Friedman
مترجم: نفیسه هاشم‌خانی
سرویس به مشتریان بخش اصلی کار سازمان‌ها محسوب می‌شود و نباید آن‌را به عنوان بخش اضافی کار به حساب آورد. مهم‌ترین سرمایه هر سازمانی مشتریان آن است، به عبارتی حضور موفق هر سازمانی در عرصه تجارت به وجود مشتریان وابسته است.

وقتی ما مشتریان خود را راضی نگه می‌داریم آنها نه تنها از طریق ادامه تجارت با ما باعث پیشرفت ما می‌شوند، بلکه همبستگی ما با آنها بیشتر مي‌شود که می‌تواند برایمان مفید باشد پس هرچه در زمینه سرویس‌دهی بهتر به مشتریان تلاش کنیم باعث پیشرفت بیشتر سازمان می‌شود.
چه کسی ريیس است؟
حضور شما در تجارت با هدف سرویس دادن به مشتریان است و این کار در صورتی به خوبی انجام می‌گیرد که دقیقا بدانید مشتریانتان چه می‌خواهند. شنیدن دقیق سخن مشتریان روشی است که از طریق آن می‌توانید 

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۱ |

یک سیستم موفق و موثر حاکمیت شرکتی برای اعضای هیات مدیره و مدیران چارچوبی را فراهم می‌آورد که نسبت به وظایف خود آگاه باشند و به آنها احترام گذارند.

وظایف و مسوولیت‌های هیات مدیره
• یک شرکت تحت هدایت و رهبری اعضای هیات
مدیره‌اش اداره می‌شود، سپس هدایت و رهبری از هیات مدیره به مدیر عامل و از مدیر عامل به مدیران ارشد 

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۱ |


مترجم: امین گنجی
اگر می‌خواهید یک کسب‌و‌کار موفق راه بیندازید، قطعا به یک وب‌سایت نیاز دارید. فرقی هم نمی‌کند کسب‌و‌کارتان کوچک باشد یا بزرگ.

ساختن یک وب‌سایت عالی نیاز به علم و دانش کاملی ندارد، و تنها چند اصل راهنما به شما کمک خواهد کرد تا مشتری‌های مورد نیاز خود را از طریق این وب‌سایت پیدا کنید.

ما برای یافتن این اصول راهنما با دو تن از طراحان سایت‌های کسب‌وکار به نام ران رایت و تونی اسکوبار، صحبت کردیم. رایت از سال 1998 در آکسسنتیکس مشغول طراحی سایت‌های کسب‌وکار بسیار خوب بوده است. اسکوبار نیز جوانی 25 ساله است که در راه‌اندازی ای.ام.تی.جی، شرکتی عرضه‌کننده‌ خدمات وب برای کسب‌و‌کارهای کوچک، نقش داشته است.
اسکوبار می‌گوید شما باید کسب‌و‌کار خودتان را در معرض دید بقیه قرار دهيد و کاری کنید که بازدیدکنندگان سایت‌تان به عمل در راستای منافع شما ترغیب شوند.

کیفیت محتوا
محتوا یکی از مهم‌ترین عناصر بنیادی وب‌سایت کسب‌و‌کار کوچک شما است.
اگر شما در حال فروختن یک محصول یا خدمات هستید، اطلاعات کافی درباره‌ آن محصول یا خدمات را ا


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه بیست و نهم فروردین ۱۳۹۱ |

تاريخ معاصر-
نگاهی به کتاب «عقلانیت و توسعه‌یافتگی ایران» نوشته دکترمحمود سریع‌القلم

برای اعتلای ایران چه کار باید بکنیم؟

فاطمه باباخانی
درآمد: «چه‌ قدرتي‌ موجب‌ برتري‌ شما نسبت‌ به‌ ما مي‌شود؟ علت‌ پيشرفت‌هاي‌ شما و سبب‌ ضعف‌ دائمي‌ ما چيست‌؟


شما هنر حكومت‌ كردن‌ و فاتح‌شدن‌ را بلديد، در صورتي‌ كه‌ ما در جهل‌ شرم‌آور خود، درجا مي‌زنيم‌ و به‌ ندرت‌ آينده‌نگري‌ مي‌كنيم‌. آيا شرق‌ كمتر از اروپا قابل‌ سكونت‌ و كمتر حاصلخيز است‌ و غناي‌ آنجا را ندارد؟ آيا پرتو آفتاب‌ كه‌ قبل‌ از اينكه‌ به‌ شما برسد ما را روشن‌ مي‌كند، براي‌ ما بركت‌ كمتري‌ را موجب‌ مي‌شود تا براي‌ شما؟ آيا خالق‌ عالم‌ خير بيشتري‌ به‌ شما مي‌رساند تا به‌ ما، آيا خداوند خواسته‌ است‌ براي‌ شما امتياز بيشتري‌ قائل‌ شود؟ من‌ اين‌ طور فكر نمي‌كنم‌. بگو اي‌ مرد خارجي‌، ما براي‌ اعتلاي‌ ايران‌ چه‌ كار بايد بكنيم‌؟ آيا من‌ هم‌ بايد مثل‌ تزار مسكويي‌ رفتار كنم‌ كه‌ از تخت‌ خود پايين‌ آمد تا بتواند شهرهاي‌ شما را از نزديك‌ ببيند؟ آيا من‌ هم‌ بايد ايران‌ را ترك‌ كنم‌ و اين‌ ثروت‌ انباشته‌ شده‌ را بدون‌ استفاده‌ بگذارم‌؟ آيا بايد بروم‌ و هر آنچه‌ را شاهزاده‌اي‌ بايد بداند، ياد بگيرم‌؟»(از گفت‌وگوی عباس میرزا با ژوبر، نماینده ناپلئون)
دهه هفتاد خورشیدی برای ایرانیان تعریفی واضح و روشن دارد: عصر سازندگی. ایران تازه از جنگی تحمیلی و مخرب در پی انقلابی فراگیر، سر بر آورده است. شهرهای مرزی و جنوبی خسته از نبردی هشت ساله‌اند، صنایع سنگین کشور نیازمند بازسازی اساسی هستند، کارخانه‌ها نیمه تعطیل‌اند و اوضاع اقتصادی چندان خوشایند نیست. بعد از بیش از یک دهه انقلاب و جنگ و هیجان و شلوغی، جامعه نیازمند آرامش و آسایش است تا به واسطه آن بتواند به آهستگی بر وضعیتی که به آن دچار است بينديشد و راه چاره‌ای برای التیام زخم‌هاي تازه و کهن خود بیابد. گویی بار دیگر پرسش بنیادین عباس میرزا، ولیعهد نیک نام اما ناکام قاجار جان گرفته است: «براي‌ اعتلاي‌ ايران‌ چه‌ كار بايد بكنيم‌؟» اگرچه از زمان طرح این پرسش کلیدی ایران تجربه دو انقلاب، یکی مشروطه (1285) و دیگری اسلامی (1357) را از سرگذرانده و داغ زخم دو کودتای ویرانگر، یکی در سال 1299 و دیگری 1320 خورشیدی را نیز بر تن دارد.
گفتمان حاکم بر دهه شصت خورشیدی در ایران، به تعبیر جامعه‌شناسان سیاسی، گفتمانی ایدئولوژیک و اصولگراست که در پی بیش از یک سده حضور بیگانگان بر اصل استقلال تاکید مي‌کند. جنبش‌هاي بیگانه ستیز در عصر پسااستعماری در تمام کشورهای مستعمره و نیمه مستعمره استقلال و بیرون راندن بیگانگان و اتکای بر خویشتن را راه چاره مي‌دانند. ضمن آن که در ایران اسلامی، مدرنیزاسیون نیم بند پهلوی با نادیده گرفتن ضرورت‌هاي فرهنگی جامعه، خشم گروه‌هاي اسلام گرا را موجب شده و ایشان را واداشته تا در برابر ناهنجاری‌هایی که به دلیل انکار و نادیده گرفته شدن اسلام به عنوان مهم ترین عنصر مقوم فرهنگ ایرانی به وجود آمده، موضع بگیرند و بر اصولگرایی خویش پافشاری کنند.
گو اینکه دهه‌هاي 1960 تا 1980 میلادی تمام دنیا زیر سیطره مفهوم رادیکالیزم انقلابی بود، امری که با فروپاشی شوروی در پایان دهه هشتاد دیگر جذابیتش را از دست داده و دولت-ملت‌هاي سراسر دنیا فهمیده‌اند که عصر آرمان‌هاي جهانی به سر آمده و به جای داعیه‌هاي انترناسیونالیستی، اینک زمان رقابت برای به دست آوردن جایگاهی بهتر و برتر در میان سایر کشورها است. امری که جز از طریق توسعه همه جانبه در عرصه‌هاي گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی پدید نمی آید. به این سان است که هم در پهنه بین‌المللی و هم در گستره داخلی مساله توسعه به نقطه کانونی گفتمان سیاسی-فرهنگی جامعه بدل مي‌شود. روشنفکران، نخبگان و سیاستمداران نیز حیاتی بودن این امر را دریافته‌اند و آگاهانه یا ناخودآگاه مي‌کوشند با کنکاش در جوانب مساله‌ای که عباس میرزای جوان در پی شکستی تلخ در برابر سپاهیان روسیه عنوان کرده بود، راهی برای برون شد از وضعیت فروبسته بیابند.
در چنین حال و هوایی است که در فضای اندیشگی ایران «توسعه» به عنوان معمای فراگیر محل بحث و جدل‌هاي فراوان است. در روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها و بحث‌هاي جدی بارها این سوال‌ها را مي‌شنویم که توسعه به چه معنا است؟ توسعه چه ضرورت‌هايي دارد؟ توسعه آیا به معنای غربی شدن است؟ توسعه سیاسی مقدم است یا توسعه اقتصادي؟ شاید هم باید از توسعه فرهنگی سخن بگوییم. به هر حال سیاستمداران که کمتر حرف‌شنوی محافل آکادمیک بوده‌اند، منتظر شنیدن پاسخ این پرسش‌ها ننشستند و با پیچیدن نسخه‌هاي مهندسی، عصری را رقم زدند که اینک درست یا غلط، «عصر سازندگی» خوانده مي‌شود. یعنی که توسعه اقتصادی به معنایی که سیاستمداران آن عصر مي‌خواستند مقدم است، در پی همین وضعیت است که وقایع خرداد هفتاد و شش پدید آمد و زمانه‌ای که «عصر اصلاحات»ش خواندند و مرادشان از اصلاحات، همان توسعه سیاسی بود.
اما در همان اوان دهه هفتاد، برخی عالمان و اهالی آکادمی نیز که دلمشغول پرسش عباس میرزا، منتها در سطحی عالمانه بودند، فارغ از هیاهویی که معمولا حول یک مساله در سطح جامعه ایجاد مي‌شود، کوشیدند موضوع را به شکلی جدی‌تر نگاه کنند و به جای راه‌حل‌هاي سطحی و تبلیغاتی، ابعاد علمی مساله توسعه را واکاوند. چهره‌هايي چون فرامرز رفیع‌پور (توسعه و تضاد) و حسین بشیریه (موانع توسعه سیاسی در ایران). محمود سریع القلم استاد نام آشنای روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی یکی از این چهره‌هاي علمی است که از همان ابتدای دهه 1370 با انتشار آثاری چون «توسعه، جهان سوم و نظام بين‌الملل» (1370) و «عقل و توسعه‌يافتگي» (1372) نشان داد که دغدغه‌اش چیزی جز توسعه ایران نیست، منتها در سطحی دانشگاهی و با طرح علمی مساله.
اما کتابی که موجب شد نام سریع القلم در میان دانش‌پژوهان ایرانی با مساله توسعه پیوند بخورد انتشار کتاب «عقلانيت و آينده توسعه يافتگي ايران» (1381، مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه) بود که استقبال فراوان از آن در میان محافل علمی و روشنفکری نشانگر آن بود که مساله توسعه دست کم در میان دانش پژوهان و دانشجویان ایرانی نیز جایگاه مهمی یافته است، دانشجویانی که سریع‌القلم در همان چاپ نخست اثر، آن را به ایشان تقدیم کرده بود. کتاب که به سرعت به چاپ‌هاي متعدد رسید، از یک پیشگفتار و چهار بخش تشکیل شده بود: مقدمه نظری، پایه‌هاي نظری توسعه‌یافتگی، جهان سوم و توسعه‌یافتگی و ایران و توسعه یافتگی.
چاپ ششم کتاب اما این بار با عنوانی تازه یعنی «عقلانیت و توسعه یافتگی ایران» (1390، نشر فرزان روز) منتشر شد. اساس بخش بندی کتاب همان است که در چاپ‌هاي پیشین شاهد بودیم، اما فصل بندی کتاب تغییراتی داشته است. در حالی که چاپ‌هاي پیشین بیست‌وچهار فصل داشت؛ چاپ اخیر بیست و شش فصل دارد یعنی دو فصل افزوده شده است و بعضی فصل‌ها پس و پیش شده اند، حذف مفهوم «آینده» از عنوان کتاب نیز دیگر تغییر ظاهری است که به چشم مي‌آید.
نویسنده در پیشگفتار چاپ ششم کتاب بر تداوم دغدغه هایش یعنی «پیشرفت، توسعه‌یافتگی و ثبات سیاسی ایران» تاکید دارد و مشکل عمده توسعه‌نیافتگی ایران را نه در افکار که «در شخصیت پرورش نیافته» ایرانیان مي‌داند و مي‌نویسد: «مشکل ما چگونگی تبدیل فکر به عمل است. مشکل ما ناتوانی در سیستم ساختن است...دو پایه متدولوژیک تمدن غرب، سامان‌دهی و تشکل از یک طرف و ظرفیت نقدپذیری افراد از طرف دیگر است. ما در هر دو مورد ضعیف هستیم». سریع القلم کتاب را حاصل بیش از بیست سال تحقیق و تدریس پیرامون توسعه یافتگی مي‌خواند. باید اضافه کنیم که او در این دو دهه براي روشن شدن مباحث نظری کتاب آثار تازه‌ای نیز نگاشته که مهم‌ترین شان عبارتند از: «فرهنگ سیاسی ایران» (1387) و «اقتدارگرایی در عصر قاجار» (1389). اما اساس نظریه‌ای که سریع القلم در «عقلانیت و توسعه‌یافتگی ايران» بیان مي‌کند، در فصل اول آن یعنی «مقدمه نظری: مکتب تحول شخصیت ایرانی» بیان شده است. نویسنده در این فصل کوشیده مبانی نظری دیدگاه خود پیرامون مساله توسعه را مبتنی بر ویژگی‌هاي فرهنگی جامعه ایران بیان کند. او در ابتدای این فصل رهیافت اساسی خود به مساله توسعه را با تفکیک میان اصول ثابت توسعه و الگوهای آن روشن مي‌کند و تلویحا در برابر دیدگاه‌هايي قرار مي‌گیرد که مي‌کوشند با هیاهوهای ایدئولوژیک، اصول توسعه را نادیده انگارند و بر روش‌هاي آزموده نشده و غیرعلمی بنا مي‌گردند. این اصول ثابت عبارتند از : دولت حداقل، صنعتی شدن، توجه فراگیر به علم و عقلانیت، سیاست خارجی مدافع اقتصاد ملی، بخش خصوصی فعال، نظام آموزشی کاربردی، حاکمیت کارآمد در تمامی سطوح نظام اجتماعی، نخبگان ابزاری منسجم، مردم پرکار و مسوولیت‌پذیر، دولت پاسخگو و... . سریع القلم صریحا تصریح مي‌کند که «این اصول از یک کشور به کشور دیگر متحول نمی‌شود، بلکه بسترهای کاربردی و عملی تغییر پیدا مي‌کند. از این منظر، اصول توسعه‌یافتگی جهان‌شمول است». اما نکته مهمی که سریع‌القلم در همان صفحات اولیه کتاب بیان مي‌کند این است که «الگوهای توسعه یافتگی متفاوتند ولی قابلیت بومی شدن را دارند». این تفکیک هوشمندانه میان اصول و الگوها، نقطه ختمی بر مباحثات به نظر بی‌پایانی است که سال‌هاست میان سیاستمداران دوام دارد. تفکیک مهم دیگر میان دو رهیافت جامعه محور و نخبگان محور به موضوع توسعه اختصاص دارد. نویسنده در پی توضیح الزامات هر یک از این دو رهیافت مي‌نویسد: «در رهیافت جامعه محور، جامعه با تشکلی که به لحاظ سیاسی دارد و آگاهی‌ای که آحاد مردم در گزینش‌ها دارند فضای بحث عمومی و آزاد را فراهم کرده و از طریق سیستم حزبی، رقابتی و انتخابات آزاد، دولتی را به کار مي‌گمارند و با نظام قانونی، پاسخگویی به مردم و نقد معقول رسانه‌ها، به صورت تدریجی انتظارات خود را تحقق مي‌بخشند» اما رهیافت نخبگان محور «نه به عنوان رهیافت مطلوب یا معقول، بلکه به عنوان تنها رهیافت جامع، کارآمد و عملی در کشورهای جهان سوم و کشورهای در حال توسعه مطرح مي‌شود.»
در فصل دوم کتاب، نویسنده با طرح نظریه انسجام درونی، توسعه یافتگی را یک تصمیم سیاسی و حکومتی مي‌خواند که بر زمینه‌سازی‌هاي فرهنگی استوار مي‌شود، «یعنی اگر فرهنگ متحول شود، توسعه یافتگی میسر خواهد شد». فصل سوم با عنوان «نخبگان و توسعه یافتگی» با تعریف نخبگان ابزاری و نخبگان فکری و تفکیک نهادن میان استراتژی ملی از سیاست روز، نقش و اهمیت نخبگان را در مباحث توسعه مورد بحث قرار مي‌دهد. نویسنده در فصل پنجم کتاب اصول ثابت توسعه سیاسی را در دوازده مورد برمي‌شمرد: اول تشویق فردگرایی مثبت، دوم تفکر استقرایی، سوم اهمیت تفکر به عنوان امر عمومی و تخصص به عنوان امر خاص، چهارم آموزش، پنجم آموزش زیست جمعی، ششم تحکیم هویت عمومی، هفتم قانون‌پذیری، هشتم همسویی منافع هیات حاکمه با مصالح عمومی، نهم رشد و گسترش نهادهای غیردولتی، دهم آرامش اقتصادی، یازدهم تصمیم‌گیری مبتنی بر اصلاح‌نگری و اصلاح‌پذیری و دوازدهم انتخاب افراد بر اساس لیاقت و توانایی. نویسنده در ادامه درباره هر یک از این اصول به طور مفصل بحث مي‌کند.
بخش سوم کتاب مساله توسعه یافتگی را از منظری جهانی مورد بحث قرار مي‌دهد. عناوین فصل‌هاي این بخش عبارتند از: بررسی ساختاری مسائل جهان سوم، فرهنگ و توسعه و جهان سوم، آزادی و توسعه یافتگی در جهان سوم، فضای خصوصی، منحنی جی و توسعه‌یافتگی موانع فرهنگی تجدد در کشورهای اسلامی و ضرورت‌هاي تربیتی برای انسان قرن بیست ‌ویکم.
اما مقالات بخش چهارم کتاب به مساله ایران به طور خاص اشاره دارد و توسعه‌یافتگی ایران را از منظرهایی چون سیاست خارجی جمهوری اسلامی، استراتژی فراملی، بحث دموکراسی، توسعه اقتصادی و آسیب‌شناسی گفتمان توسعه ایرانی مورد بحث قرار مي‌دهد. کتاب نثری روان و خوانا دارد و فصل‌هاي کتاب در عین استقلال محتوایی هر یک با مساله اساسی آنکه موضوع توسعه یافتگی است پیوند دارد. دسته‌بندی و طبقه‌بندی مطالب از دیگر مزیت‌هاي اثر است. شماری از فصل‌هاي پایانی کتاب نیز گفت‌وگوهایی است که نگارنده با اصحاب مطبوعات و رسانه‌ها حول محورهای کلی کتاب داشته و مطالعه شان برای روشن شدن مباحث اصلی کتاب مفید و ارزشمند است. در مجموع «عقلانیت و توسعه‌یافتگی ايران» کوشش یکی از دانشوران ایرانی است که دغدغه توسعه را در بیش از بیست سال آموزش و تدریس علوم سیاسی وجهه همت خویش قرار داده و از این حیث توجه و خوانش آن ضروری است، گو اینکه کتاب برای دانشجویان نگاشته شده، «دانشجویانی که عقل‌شان بر احساس‌شان غلبه مي‌کند». ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ |

میخواستم سهام بخرم. گفتم ببینم که این کارمزدها جریانشون چجوریه. و چقدر کارمزد باید بدم. چون هم برای خرید و هم برای فروش باید کارمزد بدم، پس باید در محاسبه سود انتظاری این مبلغ هم بعنوان هزینه از درآمد انتظاری کم کنم تا بررسی هام درست دربیاد.


قبل از هر چیز حداقل کارمزدی که باید بدم 2000 تومان هست. یعنی اگه حتی بیام برم یک سهام 100 تومنی هم بخرم یا بفروشم باید 2000 تومان کارمزد بدم.


کارمزد خرید: 0.5 درصد (0.005) قیمت معامله

بعنوان مثال: اگر یک میلیون تومان سهام بخرم باید 5هزار تومان کارمزد بدم


کارمزد فروش: 1.05 درصد (0.0105) قیمت معامله

بعنوان مثال: اگر یک میلیون تومان سهام بفروشم باید 10هزار و پانصد تومان کارمزد بدم


خوب حالا باید سه تا فاکتور حداقل کارمزد 2000، درصد کارمزد خرید و درصد کارمزد فروش را رویهم بریزم ببینم چی در میاد:


فرض می‌کنیم که مبلغ A سهام میخریم و سپس بدون افزایش قیمت و تغییر دیگری آن را می‌فروشیم. کارمزد ها را کم می‌کنیم:


مبلغ اولیه A => (0.995)A  سهام خریداری شده

=>  سهام خریداری شده x (0.9895)  مبلغ بدست آمده پس از فروش


بنابر این پولی که از خرید A مقدار سهام پس از فروش داریم:


A => 0.984 A 


و یا به عبارتی کارمزدی که برای A میدهیم 1.6 درصد A یا 4هزار تومان، (هر کدام که بیشتر بود) می‌باشد.


حداقل مقدار A ضرر نکنیم:

 0.005 A = 2000 => A=400000 خرید

0.0105 A = 2000 => A=190500 فروش


پس اگر خواستیم سهام بخریم باید حداقل 400هزار تومان باشد و اگر خواستیم بفروشیم باید حداقل 200هزار تومان باشد و گرنه ضرر میکنیم.


حداقل مبلغ خرید و فروش سهام که ضرر نکنیم!

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ |

شیوه‌های زیادی وجود دارد تا اعضای هیات مدیره، سطح فعالیت‌های خود را ارتقا دهند، اما مشکل اصلی اینجا مطرح می‌شود که در بیشتر این شیوه‌ها، مخاطب، کل هیات مدیره است و نه تک تک اعضای آن. هم اکنون اطلاعات چندانی برای هر یک از اعضای هیات مدیره در اختیار نیست.

این موضوع مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. اول اینکه وظایف مدیران، در مقایسه با سال‌های گذشته، دشوارتر شده است و مشکل دوم اینجا است که اگر هر یک از مدیران قادر به عملکرد صد در صدی نباشد، آنگاه کل هیات مدیره و در نتیجه شرکت، به پتانسیل خود دست نخواهد یافت. موارد زیر به اعضای هیات مدیره کمک خواهند کرد تا به میزان کافی، در فعالیت‌های مفید شرکت کنند. بدیهی است که هر یک از مدیران قادر به انجام تمامی‌این موارد نخواهند بود، اما تقسیم این فعالیت‌ها میان تمام اعضای هیات مدیره منطقی و عملی است.
١. در صورت امکان، محصولات را از دیدگاه مشتریان، فروشندگان و کارمندان بررسی کنید.

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ |

انجمن جهانی خودروسازان رتبه جهانی خودروسازان را اعلام کرد

ایران در رتبه سیزدهم

انجمن جهانی خودروسازان (OICA ) در حالی نسبت به انتشار تازه‌ترین رتبه‌بندی خودروسازان، در کشورهای مختلف دنیا پرداخته، که ایران با تولید یک میلیون و 648 هزار و 505 دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه 13 جهان شد.

این آمار که تولید جهانی خودرو در سال 2011 را بررسی کرده، میزان رشد تولید خودرو در ایران را 1/3 درصد ارزیابی کرده است.

طبق آمار یاد شده ایران از نظر رشد کمی خودرو بین دو کشور روسیه و تایلند قرار گرفته است.
انجمن جهانی خودروسازان همچنین با رصد کردن اطلاعات میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف،


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ |

در راستای اهداف سند چشم‌انداز 20ساله

ادیب عربی *
چکیده:
یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران در چند دهه اخیر با آن روبه‌رو بوده است، نرخ رشد نقدینگی بالا در کشور است.

این رشد نقدینگی بالا، عوارض بسیاری را برای اقتصاد ایران به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان به تورم بالا و دو رقمی، کاهش ارزش پول، نرخ سود بانکی بالا و مشکلاتی از این دست اشاره کرد. این مطالعه سعی در بررسی متغیرهای پولی اقتصاد ایران در برنامه‌هاي توسعه پنج ساله اول تا چهارم و نیز پیش بینی هایی از این متغیرها برای آینده ایران در افق چشم انداز بیست ساله کشور دارد. مطابق نظریه مقداری پول، به دلیل اهمیت نقدینگی در تورم، کنترل حجم پول و نقدینگی به عنوان ابزاری مهم در مهار تورم شناخته می‌شود.


مقدمه

به طور کلی بازارهای پول، سرمایه، کالا و کار، چهار رکن اساسی اقتصاد کلان محسوب می‌شوند. در این میان، بازارهای پول و سرمایه بخش مالی و بازارهای کالا و کار بخش واقعی اقتصاد را تشکیل می‌دهند. بخش مالی (بازارهای پول و سرمایه) به عنوان واسطه وجوه بین پس‌اندازکنندگان


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هشتم فروردین ۱۳۹۱ |
 
مطالب جدیدتر
مطالب قدیمی‌تر