این انگیزه در نتیجه محدودیتها و امکانات کم فعال میشود به این ترتیب که ابنا بشری هر کشور به منظور تداوم بقا و برای افزایش سهم خود، تقویت بنیه نظامی را یک راه حل عمده به شمار میآورد. اما تاریخ تکوین مفهوم منافع ملی به تشکیل «کشور – ملتهای» جدید و تکوین جوامع مدرن باز میگردد و «نظریه حاکمیت مردم» زاییده همین پدیده است.
دراین
جوامع نظرات همه مردم به نوعی درجامعه بیان میشود و حاصل این گفتوگوها و
نظرات به یک جمعبندی اساسی رسیده و در «حاکمیت ملی» تجلی مییابد و در
واقع عامل «حاکمیت قانون» و «حاکمیت مردم» در تعیین و تشخیص منافع ملی به
عنوان عامل اصلی عمل میکنند، یعنی تا زمانی که مردم به عنوان افراد عاقل و
بالغ درنظر گرفته نشوند و خود نتوانند مصالح و منافع خود را بیان کنند،
«منافع ملی» و «مصالح ملی و جمعی» اصولا وجود و امکان ظهور نخواهد یافت.
اندیشه اصالت فردو حوزه فردی در تفکر و اندیشه غربی نیز مفهومی است که به
منافع ملی کمک میکند، مسالهای که با بررسی تحولات جامعه ایران ردپایی
ازآن دراین جامعه یافت نمیشود. از سوی دیگر میان حوزه فردی و حوزه جمعی
نوعی دیالکتیک وجود دارد که «مفهوم مصلحت جمعی» نتیجه این دیالکتیک بوده و
تبلور خارجی حوزه جمعی نیز دولت (State) است همان دولت مدرن غربی که
نماینده و حافظ مصلحت عمومی و منافع ملی است.
اما در جامعه ایرانی که
عدم حاکمیت قانون و سرکوب دائمی فرد به عنوان شاخصههای اصلی آن به حساب
میآمد، نوعی الگوی رفتاری شکل گرفته بود که برآیند تاثیرات این نظام
استبدادی بر نظام اجتماعی و تیپولوژی شخصیت عنصر ایرانی شامل مواردی نظیر
عدم حاکمیت قانون، برابری بردهوار همگانی و بیقدرتی عمومی، نبود نهادهای
برخاسته از اراده آزاد افراد و براساس تمایل و انتخاب آنان و...) به عنوان
ویژگیهای جامعهای غیرمدنی میشد. باتوجه به ماهیت دولت مدرن غربی و
ارتباط آن با جوامع مدنی و اینکه جامعه ایران در دوره مصدق بهرغم وقوع
انقلاب مشروطه، جامعهای غیرمدنی بود مقوله مصلحت عمومی و منافع ملی دراین
جامعه وجود نداشت و در واقع نمیتوانست وجود داشته باشد. به این ترتیب
«دولت مصدق» نماینده منافع ملی و مصلحت عمومی نبود. جامعه ایران در اثر
انقلاب مشروطه، نهادهای حکومتی و غیرحکومتی را از جوامع مدنی غرب اخذ کرد
(پارلمان، احزاب، مطبوعات و...) بدون اینکه مقدمات لازم و ضروری آن را
فراهم کرده باشد. اندیشه قانون و حکومت قانون در غرب براساس یک رشته تحولات
فکری امکانپذیر شده است. چون مشروطه مبتنی بر یکسری تحولات فکری نبود،
نتوانست این تحول را دراندیشه و جامعه ایران بهوجود بیاورد، علل عدم
کارآیی نهادهای دموکراتیک اخذ شده از غرب و صوری بودن کلیه این نهادها در
واقع همین مطلب بود. زمانی که این نهادها به جامعه سنتی (جامعه غیرمدنی)
وارد میشوند عملا از محتوای واقعی خود تهی میگردند. این نهادها ابزار
حکومتی انسان مدرن است. بهرغم انقلاب مشروطه «ساختار سنتی سیاسی» درجامعه
ما ادامه یافت. ما سابقه بحثهایی را که منتج به تکوین و تشکیل این نهادهای
مدرن شده است نداریم. به عنوان مثال، ما مفاهیم «آزادی» و «برابری» را
وارد جامعه خودمان کردیم و این تصور پیش آمد که مفاهیم یادشده متعلق به ما
است. در حالی که در فرهنگ و تاریخ گذشته اندیشه و تمدن ایرانی، طرح این
مفاهیم نه سابقه داشته و نه مطرح بوده است. ما سابقه بحثهای فلسفی سیاسی،
اجتماعی درباره این مفاهیم را در فرهنگ خودمان نداریم. این مفاهیم به صورتی
که در دوران جدید مطرح شدهاند، مفاهیمی نو و جدید هستند.«مفهوم منافع
ملی» باتوجه به پایهها و بستر تاریخی آنکه به پیدایش دولتهای جدید و
جوامع مدرن باز میگردد، بخشی از یک «سلسله مفاهیمی» است که به تبع فکر و
اندیشه غربی وارد جامعه ما شده است و ما مقدمات و شرایط لازم جهت طرح این
مفهوم را در جامعهمان نداریم. بر این اساس باید گفت که عنوان کردن «مفهوم
منافع ملی در دوره مصدق» ناشی از خلط مفاهیم قدیم و جدید و یک نوع «التقاط
فرهنگی و مفهومی» است که محصول درآمیختن اندیشهها و ارزشهای سنتی و
مفاهیم علوم اجتماعی جدید است. از درون «جامعه سنتی ایران» آن دوره به
عنوان «جامعهای غیرمدنی» این مفهوم بیرون نمیآید که دولت مصدق تبلور
خارجی آن و حافظ آن باشد، البته دولت مصدق و شخص وی وارث چنین جامعهای
(غیرمدنی) با الگوهای رفتاری و ساختاری ویژه اینگونه جوامع بود و روشن است
که دولت مصدق به عنوان نظام سیاسی دارای کارکردهایی بود، اما کلام این است
که در «دنیای سنتی» نمیتوان راجع به «منافع ملی» صحبت کرد.
گزیدهای
از پایان نامه رضا افشار با عنوان «منافع ملی، مصدق، بحران نفت» استاد
راهنما: دکتر محمود سریعالقلم، استاد مشاور دکتر علی معنوی؛ تاریخ دفاع
سال 1372
مهندس آرتاخه/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
در جستوجوی کلیت از دست رفته
جامعهشناسی مهاجرت مهندسان به علوم انسانی
دکتر بهاره آروین
جامعهشناس
چرا بسیاری از تحصیل کردگان رشتههای فنی – مهندسی به رشتههای علوم انسانی و اجتماعی تغییر رشته میدهند؟
ده اشتباه متداول كه شركتها با ذينفعان باارزش خود در دورههاي تلاطم در بازار مرتكب ميشوند:
منبع:smallbiztrends
اکنون اصلا زمان
ایدهآلی برای صاحبان شرکتهای کوچک و متوسط نیست. هزینه زندگی بالا است،
مردم تمایلی برای خرج کردن ندارند و سرمایه گذاران هر روز محافظه کارتر
میشوند.

مشتری، یک نام مرسوم
يك روش ساده و در عين حال بسيار موثر براي مديريت كسبوكارها در قرن
بيستويكم، آخرين آموزههاي پيتر دراكر، پدر مديريت نوين است كه با عنوان
«مديريت هدفگرا» (مديريت به وسيله اهداف)، مطرح شد. اين اصل قدرتمند، به
مدت بيش از 50 سال، از زماني كه وي آن را در سال 1954 ارائه كرد، به خوبي
در برقراري ارتباط در زمان مناسب بين بازارهاي واقعي و اقتصاد، به
كسبوكارها خدمت كرد.

با منتشر شدن آمار رسمی فروش خودروها در سال 2012 مشخص شد که مردم ایالات متحده همچنان علاقه خود به خرید وانت را حفظ کردهاند به گونهای که خودروهای وانت سری F فورد با فروش 645 هزار و 316 دستگاه در سال 2012 همچنان در صدر قرار دارند. شورولت سیلورادو که آن هم یک وانت است در جایگاه دوم قرار گرفته است. با این تفاوت که فروش 2 سال آن 418 هزار و 312 دستگاه است. به این ترتیب به نظر میرسد که فورد F خودرو بیرقیبی در بازار آمریکا است. در جایگاه سوم خودرو تویوتا کمری قرار دارد که مجموع فروش 3 سال اخیر آن 404 هزار و 886 دستگاه است. خودروهای هوندا آکورد، هوندا سیویک و نیسان آلتیما در جایگاههای بعدی قرار گرفتهاند. تهیه شده در: وب نوشت پنگان
ترجمه: مهدی سریرچی
منبع: Entrepreneur
بحرانهای
اقتصادی فرصتهای بزرگتری را در دل خود دارند؛ اما این فرصتها فقط
برای آنهایی است که قویتر و آمادهتر باشند و پشتکار بیشتری به خرج دهند.
خیلی از افراد در شرایط بحرانی تمام حواسشان را روی فراز و فرودهای اقتصاد
داخلی یا جهانی متمرکز میکنند. خیلیها منتظر میمانند تا معجزهای در
اقتصاد رخ دهد و دیر یا زود هم میفهمند كه هرگز رخ نمیدهد.
طی دو دهه گذشته از قرن بیستم، مشاوران مدیریت همواره این سوال را میپرسیدند که «آیا هزينه براي فروش واقعا ضروری است؟» بیشترین جوابی که به این سوال داده میشد این بود: «شاید، اما نه برای
مترجم: مهدی سریرچی
منبع: Entrepreneur
از
آنجا که افراد بسیار کمی وقتشان را برای درک صحیح معنای مذاکره و پیروی از
اصول آن صرف میکنند، اغلب افراد،حتی مدیران فروش خوب، فاقد هنر مذاکره
کردن هستند.
وقتی صبح روز 14 اکتبر 2012 خبر پرش فردی به نام
فلیکس بام گارتنر از مرز بین زمین و فضا در تمام جهان مخابره شد، کسی فکر
نمیکرد که این شیرینکاری چند میلیون دلاری از طرف ناسا حمایت شده باشد و
شرکت رد بول مسوول اجرای آن باشد.
اجرای این برنامه تنها یک کمپین تبلیغاتی برای نوشیدنی انرژیزای جدید ردبول بود که 8 میلیون بیننده داشت و در رسانههای 50 کشور جهان به طور مستقیم و زنده پخش

مترجم:سالومه عظیمی
هنگامی که کسبوکار جهانیتر میشود، پرورش
رهبران در جنرال الکتریک چه تغییری میکند؟ چگونه GE از فناوری برای آموزش
رهبران خود بهره میگیرد؟ ورود نسل متاثر از رسانههای اجتماعی (مانند فیس
بوک) چه اثری بر روش آموزشی رهبران دارد؟ سوزان پیترز سرپرست ارشد آموزش و
معاون پرورش مدیران در GE، که سخنگوی کنفرانس رهبری برگزار شده در وارتون
بود، به این سوالات پاسخ داده است:
ممکن است که یک تصویر کلی از آموزش در GE ارائه کنید؟
بیش از 3000 کالج و دانشگاه در ایالات متحده آمریکا برنامه های چهار ساله کارشناسی در رشته بازرگانی در مقطع کارشناسی ارائه میدهند و بیش از 1000 برنامه در سطح کارشناسی ارشد و مقطع تکمیلی

هر شركتي با انتخابهاي دشواري مواجه ميشود، به ويژه وقتي كه اقتصاد با
ركود مواجه است يا بدتر از آن به حالت توقف ميرسد. مجله بيزينس ويك، ده
اشتباه فاحشي را كه شركتها در تلاش براي رويارويي با اقتصاد دوره ركود يا
متلاطم مرتكب ميشوند، فهرست كرد.

مترجم: حسین مظاهری
نویسنده: Maria Luisa Agnese
منبع: Corriere della Sera
معمولا
زنان در پستهای بالا و مدیریتی با تضادهایی مواجه میشوند که نه تنها
شرایط پیچیدهای را برای آنها رقم میزند بلکه در اکثر موارد تحت تاثیر آن
مجبور به ترک صحنه مبارزه میشوند.
حتی میتوانیم در صورت نیاز به یک خروجی مطلوب، این خروجی را از طریق تغییر مقادیر متغیرها به دست آوریم ...»
تفکر
مهندسی را شاید بتوان در همین بند فوق خلاصه کرد. حال فرض کنید فردی که
اینگونه فکر میکند را تصمیمگیر اصلیِ یک سیستم اجتماعی- اقتصادی قرار
دهید. نتیجه کار، مشخص و البته فاجعه آمیز خواهد بود. درواقع این فرد،
حداقل با چهار فرض اساسی مخرب وارد این سیستم اجتماعی- اقتصادی خواهد شد:
به واقع مدرنيته ايراني با يكصد سال تاخير و
عقبماندگي از مدرنيته اروپايي حركت خودش را آغاز كرده است و اين فاصله
زماني در انتقال و درك پديدههاي مدرنيته غربي تقريبا تاكنون حفظ شده است.
بزرگترين
اشكالي كه در مدرنيته و صنعتي شدن ايران وجود داشت و هنوز هم وجود دارد،
وارداتي بودن
آنها این ایده را در کتابی تحت عنوان «فوقالعاده
قابل اطمینان» منتشر کردهاند و در این خصوص، مصاحبهای توسط متیو بودمن با
آنها صورت گرفته که به شرح ذیل است.
بودمن: آیا شرکتها اغلب خود را قابل اطمینان میدانند؟
راجرز:
تمام شرکتها تلاش میکنند که قابل اطمینان باشند و در واقع از نظر خودشان
و معیارهای
بخشی از هدف وی نابودی خرده فرهنگها و تشکیل زبان و آداب یک شکل بود. حدود 65درصد مشمولان
براین اساس لیست سهم هرکدام از برندهای خارجی از بازار سیگار ایران به شرح زیر است:
27درصد : بازار سیگار ایران در اختیار وینستون است
15 درصد : بازار سیگار ایران به برند اسه رسیده است
13 درصد : بازار سیگار ایران در اختیار برند کنت قرار گرفته است
5 درصد : سیگارهای بازار ایران متعلق به مارک مگنا است
12 درصد : بازار سیگار ایران متعلق به قاچاق سیگار مارلبورو است/ تهیه شده در: وب نوشت پنگان
مترجم: مریم رضایی
بار دیگر به روزهای پایان سال رسیدهایم و تصاویر آشنایی از هجوم خریداران به خیابانها برای یافتن کالای مورد نظرشان با بهترین قیمت و تلاش فروشندگان برای کسب درآمد هر چه بیشتر را شاهد هستیم.این دوره از سال، موقعیتی بسیار حیاتی برای خردهفروشیها است و هر یک تلاش میکنند با روشهایی خاص، این دوران را به خوبی پشت سر بگذرانند. یکی از راهکارهای فروشندگان برای جذب مشتری در این ایام،
بعد از این که یک شغل پیدا کردید، در مورد اینکه سپرده حساب بازنشستگی خود را برای خریدن سهام، اوراق مشارکت یا ديگر سرمایهگذاریهای سودآور مالی خرج کنید، تصمیمگیری میکنید، مثلا اگر
نقش و اهميت مشتري در بانکها به سبب تاثيرمستقيمي که بر رشد و بقاي بانکها در بازار رقابت ميگذارد و نيز کسب منافعي که براي ايشان دارد، سبب گرديده تا امروزه لزوم کسب رضايت مشتري درک و پذيرفته
کارآفرینان و دستاندرکاران بازار کار به نیکی واقفند که کسب مهارت و توانمندیهای مدیریتی، تنها با سپری کردن واحدهای دانشگاهی میسر نمیشود! میتوان گفت: دورههای آکادمیک و آموزشهای تئوریک با همه خوبیهایشان، به تنهایی نقش نظاممندکردن افکار و اندیشهها، در یک موضوع