سيد محمد اعظمی‌نژاد*
منبع: Mindtools
بدبينی در زندگی به ضعف و خوش‌بينی به قدرت منتهی می‌شود.(ويليام جيمز) همه افراد در مدرسه و قبل از ورود به فضای کسب و کار آموزش‌های زيادی مثل رياضیات و روش حل مسائل را ياد می‌گيرند، اما در کنار يادگيری اين آموخته‌ها، آموزش «خوش‌بينی» در ميان افراد نيز می‌تواند بسيار مهم باشد. خوش‌بينی يک شايستگی عاطفی است که به افزايش بهره وری، افزايش روحيه کارکنان، غلبه بر تعارضات و تاثير مثبت بر افراد کمک می‌کند.
خوش‌بينی ابزار قدرتمندی است که نتايج قابل توجهی در زندگی فردی شما می‌گذارد و به شما در زندگی حرفه‌ای تان مزيت رقابتی می‌دهد.
خوش بينی در هيچ جا به اندازه‌ای که برای رهبران سازمانی مهم است، حائز اهميت نيست. رهبران بسيار موثر، توانايي تغيير در اجزای سازمان خود را دارند؛ آنها با استفاده از اين ابزار قادر به بالا بردن سطح عملکرد کارکنان به سطحی خيره کننده هستند. اين افراد می‌توانند تصويری خوشبينانه و قابل دسترس برای پيروان خود به تصوير بکشند. آنها افراد را از حالت توقف، به حالت «همکاری متقابل و چگونه بهتر انجام شدن کار» وا می‌دارند.
وارن بنيس می‌گويد: «خوشبينی يکی از ويژگی‌های کليدی است که افراد برای رسيدن به دستاوردهای مثبت، از رهبران خود انتظار دارند. موضوع خوشبينی بسیار مهم است و می‌تواند در ايجاد انگيزه و تعهد در ميان کارکنان نقش موثری داشته باشد»
در مقابل، بدبينی چه تاثيراتی بر خلاقيت و نوآوری سازمان می‌تواند داشته باشد. برای نوآوری، نياز به ارائه ايده‌های جديد، نگاهی باز به احتمالات، تمايل به مخاطره و تشويق ديگران جهت به چالش کشيدن فرآيندها و وضعيت موجود برای خلق يا بهبود فرآيند يا محصولی جديد است. خلاصه اينکه به حسی مشترک از ماجراجويي و موفقيت طلبی نياز داريد؛ اما کسانی که نگاه‌های بدبينانه دارند، معمولا از جملات آشنايي استفاده می‌کنند: «اين کار قبلا انجام شده و موفق نبوده!»، «اين کار جواب نمی‌دهد!». چگونه می‌توان با کسی که چنين نگاه بدبينانه‌ای نسبت به اطراف دارد به استقبال نتايج چشمگير رفت؟!
مطالعات بي‌شماری که در مورد افراد خوش بين انجام شده نيز بسيار قابل توجه است، اين يافته‌ها نشان می‌دهد افراد خوشبين، ارتباطات بين فردی سالم تری دارند، از سلامت روانی و جسمی بالاتری برخوردارند و زندگی طولانی تری نسبت به بقيه افراد دارند.
اما چگونه می‌توان فردی خوشبين بود؟ معمولا افراد خوشبين ويژگی‌های شخصيتی خاصی دارند؛ اين افراد در مواجه با مسائل به دنبال راه حل‌های جزئی می‌گردند و سعی می‌کنند با برداشتن گام‌های کوچک به سمت موفقيت حرکت کنند. ويژگی ديگر افراد با طبيعت خوشبين، استفاده از تصوير ذهنی برای تمرين موفقيت است. به عبارت ديگر، آنها نتيجه مورد نظر و مثبت خود را در ذهن خود به صورت يک فيلم ويدئويي بازی می‌کنند. برای مثال، مايکل جردن قهرمان معروف بستکبال، گفته بود: هرگز بازی را ارائه نکردم مگر آنکه قبل از آن يکبار آن را در ذهنم انجام داده باشم.
يکی ديگر از ويژگی‌های افراد خوشبين، اين است که فکر می‌کنند هنوز راه زيادی برای رسيدن به حداکثر ظرفيت فردی خود دارند. بنابراين خوشبينی، بخشی از فرآيند موفقيت است و به ويژه در شرايط بروز بحران اهميتی دوچندان پيدا می‌کند. معمولا کسانی که نگاه خوشبينانه دارند، افرادی پيشقدم تر، فعال تر و ماندگارتر در حل مسائل هستند و هرگز نااميد نمی‌شوند.
معرفی ابزار
خبر خوب اين است که خوشبينی امری اکتسابی است؛ در اين نوشتار راهکارهايي برای استفاده از ابزار خوشبينی به شما معرفی می‌شود که می‌توانيد به خوبی از آن استفاده کنيد:
1) از افراد منفی دوری کنيد؛ کار آسانی نيست! اما تمام تلاش خود را به خرج دهيد تا افراد مثبت محيط کار خود را پيدا کنيد. سعی کنيد از افرادی که هميشه در حال شکايت و غرغر هستند دوری کنيد.
2) به نقاط قوت خود افتخار کنيد؛ کليد ورود به دنيای خوشبينی، استفاده هرچه بيشتر از نقاط قوت تان است. اگر نقاط قوت خود را نمی‌شناسيد، می‌توانيد از ابزار «تجزيه و تحليل SWOT فردی» که قبلا در همين ستون معرفی شد، استفاده کنيد. البته فراموش نکنيد بايد برای نقاط ضعف خود نيز برنامه بهبود داشته باشيد.
3) برای روحيه خود خوراک روزانه تهيه کنيد؛ با خواندن مطالب الهام بخش به صورت روزانه اينکار را انجام دهيد؛ خواندن جملات برگزيده روزانه، زندگينامه افراد موفق که دستاوردهای ماندگاری داشته اند و مراجعه به وب سايت‌هايي که خوراک ذهنی روزانه مناسب به شما می‌دهد، می‌تواند به شما برای اين کار بسيار کمک کند.
4) موارد غيرقابل تغيير را، مديريت يا از آن چشم پوشی کنيد؛ هنگامی که با مانعی مواجه می‌شويد، بررسی کنيد چه چيزی را می‌توانيد تغيير دهيد و فعالانه به دنبال راه حل برای آن باشيد. اما به ياد داشته باشيد زمانی که قادر به کنترل تمام آنچه در اطراف اتفاق می‌افتد نيستيم، مهم ترين کاری که می‌توانيم انجام دهيم کنترل آن چيزی است که در درون ما اتفاق می‌افتد!
5) مراقب گفتار خود باشيد؛ دقت کنيد که تغييری ساده در کلام شما، می‌تواند نوع نگاه تان را تغيير دهد. اگر اغلب می‌گوييد:«بله، اما ...»؛ به طور خودکار کلمه«اما»، پيامی منفی منتقل می‌کند. در حالي که با تغيير ساده به صورت «بله، و...» پيامی مثبت منتقل می‌شود. به ايميل‌ها يا مکاتباتی که اخيرا ارسال کرده ايد دقت کنيد و ببينيد نسبت تعداد کلمات مثبت به کلمات منفی چگونه است؛ اين نسبت می‌تواند معيار خوبی از خوشبينی شما باشد. سعی کنيد در جلسات و مکالمات روزمره‌تان نيز به اين موضوع به خوبی توجه کنيد.
6) فرهنگ خوشبينی را تقويت کنيد؛ در محل کار و در تعامل با ديگران فرهنگ خوشبينی را تقويت کنيد، افراد موفق حتی در شرايط بحران يا شکست، خود را برای چالش بعدی آماده می‌کنند و به خود و افراد گروه می‌گويند«به طور يقين باربعدی موفق خواهيم شد».
به ياد داشته باشيد، خوشبينی ابزاری قابل توجه برای کسب موفقيت و دستاوردهای مهم است، اما بايد مواظب بود چون خوشبينی با ساده لوحی تفاوت دارد!
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران(azaminejad@gmail.com)

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه پنجم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

مترجم: مریم رضایی
منبع: HBR
در گذشته، کانال‌های ارتباطی متفاوت، پیام کسب‌وکارها را به مخاطب منتقل می‌کردند. صاحبان کسب وکارها یا خودشان سیستم فروش را در اختیار داشتند یا در ازای پرداخت مبلغی از سیستم‌های دیگران استفاده می‌کردند.

در هر حال، کنترل انتقال پیام به هر صورت به دست خود آنها بود. در دنیای دیجیتال و اجتماعی امروز، این کانال‌های فروش اهمیت کمتری دارند. افراد، خود مجرای ارتباطی هستند. شما مالکیت
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

متاسفانه در مواردي مشاهده مي‌شود كه برخي مديران برداشت‌هاي متناقضي از مفاهيمي همچون ميانگين و پراكندگي در جامعه آماري دارند. برخي مديران توزيع آماري را با توزيع بعد از توليد محصول يكسان مي‌پندارند و... بر همين اساس در اين مقاله صرفا به منظور ترغيب مديران عامل به ضرورت آشنايي با منطق كلي و مباني آمار موارد حائزاهميتي به‌صورت خلاصه ارائه شده است.

به‌طور كلي آمار از جمع‌آوري، تجزيه و تحليل، تفسير و نمايش گروه‌هايي از داده‌هاي عددي بحث مي‌كند. موضوع آمار عبارت است از هنر و علم جمع‌آوري، تعبير و تجزيه و تحليل داده‌ها و استخراج تعميم‌هاي منطقي در مورد پديده‌هاي تحت بررسي. به عبارت ديگر، يك آماردان مي‌تواند براساس
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

مترجم: مریم رضایی
منبع: HBR
کالاها و خدمات جدید ایجاد می‌شوند تا افراد با استفاده از آنها بتوانند وظایف خود را بهتر از قبل انجام دهند یا کارهایی را که در گذشته توانایی انجام آن را نداشتند، انجام دهند. اما نوآوری ریسک‌‌هایی هم به همراه دارد.

اینکه یک نوآوری چقدر می‌تواند ریسک زا باشد، تا حد زیادی بستگی به این دارد که افراد چگونه از آن استفاده می‌کنند. از خودتان این سوال را بپرسید: اگر قرار باشد در کولاک برف، از شهری به شهر دیگر رانندگی


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

مترجم: ستاره بابايي
منبع: Organization Science
دنیای روابط شرکت‌ها و رسانه ها، دنیای پیچیده‌ای است. وقتی اوضاع روبه راه است، شرکت‌ها غالبا خواستار این هستند که خروجی خبرها، بلندگوی بی چون و چرایی برای تبلیغ آنها باشد. اما همین که بخت از آنها روی می‌گرداند، همان شرکت‌ها از اینکه از نظرها دور بمانند بسیار خرسند می‌شوند.

اما این مقاله جنبه مثبتی برای خبرهای بد می‌یابد «پوشش خبری منفی می‌تواند شرکت‌ها را به پذیرش تغییرات استراتژیک اساسی برانگیزاند.» از دید نگارندگان این مقاله، رسانه نه دشمن است و نه با مدیریت ارشد دوستی دارد، اما یکی از سهامداران

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

ابزاری قوی برای الهام بخشيدن به همکاران

سيدمحمداعظمی نژاد*
تاکنون چندبار مسحور يک داستان خوب شده‌ايد؟ يک دقيقه به آن فکر کنيد، احتمالا اغلب آن داستان در ذهن شما بوده است. تا به حال چندبار رمان جذاب را شروع کرده و تا زماني که آن را تمام نکرده‌ايد، زمين نگذاشته‌ايد؟ چند بار از شنيدن داستان زندگي يک شخص موفق تحت تاثير قرار گرفته‌ايد؟ يا پس از خواندن يک مقاله در مورد موضوعي تغيير نظر داده‌ايد؟

شکی وجود ندارد داستان‌ها می‌توانند فکر، احساس و عمل را تغيير دهند.به ويژه رهبران تيم‌ها مي‌توانند


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

  تولید انواع خودرو طی سال 91 نسبت به سال ماقبل آن با کاهش 44 درصدی مواجه شد.
تولید انواع خودرو در سال 1391 به 921 هزار و 380 دستگاه رسید این در حالی است که در سال 90 یک میلیون و 641 هزار و 529 دستگاه خودرو تولید شده بود؛ بنابراین خودروسازان کشور در سال گذشته با افت 44 درصدی تولید روبه‌رو بودند.

در همین حین براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته بالغ بر 788 هزار و 390 دستگاه انواع خودرو سواری در کشور به تولید رسیده است ، این در شرایطی است که سال 90 تعداد یک میلیون و 412 هزار و 220 دستگاه سواري از خط تولید خودروسازان خارج شده است، بنابراین

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

يک سازمان براي آنکه به اهداف عالي خود دست يابد بايد به دو مقوله «رهبري» و «مديريت» توجه داشت باشد. چرا که در جهان صنعتي امروز صرفاً برخوردار بودن از مهارتهاي مديريتي براي موفقيت يک مدير کافي نيست، بلکه مديران بايد شناختي اساسي از تفاوت ميان «مديريت» و «رهبري» داشته باشند و بدانند چگونه اين دو فعاليت براي تحقق موفقيت سازمان بايد با هم ترکيب شوند.

در يک سازمان با وجود تفاوت عمده بين «رهبري» و «مديريت»، ارتباط تنگاتنگي بين آن دو وجود دارد؛ يک رهبر مي تواند مدير باشد و يک مدير نيز مي تواند «رهبري» کند. عکس اين قضيه نيز صادق است؛ يعني يک فرد مي تواند داراي هنر «رهبري» باشد بدون اينکه قادر باشد هدفهاي سازماني را تحقق بخشد (مدير نباشد) و يا اينکه يک فرد ممکن است مدير منظمي باشد ولي کارکنان از روي ترس و اجبار وظايف خودشان را انجام دهند (رهبر نباشد.)
در اين نوشتار سعي داريم به اين سئوال پاسخ دهيم که براي موفقيت يک سازمان به کدام يک از دو مقوله «مديريت» يا «رهبري» نياز داريم؟


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

مجاهدان جنبش مشروطيت در تبريز

خیزش مشروطیت ایران، فراگشتی شش مرحله‌ای بود که نخستین مرحله آن، عبارت بود از: صدور فرمان مشروطیت که در 24 جمادی الثانی سال 1324، برابر با 13 مردادماه سال 1285 (5 اوت 1906)، صادر شد. البته این مهم، حاصل مجموعه‌اي از مبارزه‌های پیگیر ملت ایران بود که فراگشت و نتیجه آن، صدور فرمان مزبور بود.

هنگامی که این فرمان صادر شد، در جهان تنها 43 کشور مستقل وجود داشت که امروز شمار آنها کما بیش به 200 کشور رسیده است. این کما بیش 150 کشورهای تازه، همگی برآمده از جنگ جهانی دوم‌اند. به اين سان، پرسابقه‌ترین این کشورها، ميان 45 تا 50 سال و دیگران کمتر، پیشینه تاریخی دارند.
از آن 43 کشوری که در زمان صدور فرمان مشروطیت ایران دارای استقلال بودند، تنها 16 کشور را با اما و اگر، می‌توان جزو کشورهای مردم‌سالار رده‌بندی کرد. یعنی، کشورهای دارای پارلمان. از ميان 43 کشور مستقل آن زمان، تنها ایران و عثمانی به عنوان کشورهای اسلامی، دارای استقلال بودند.
در همه کشورهای مردم‌سالار آن زمان، زنان دارای حق رای نبودند. زنان برای نخستین بار در سال 1921 م (1300 خ) در ايالات متحده آمریکا حق رای به دست آوردند و سپس در سال 1927 م (1306 خ) در بـریتانيا از ایـن حق بهره‌مند شدند. در ایران، زنان در سال 1342 خ (1963 م)، حق رای به دست آوردند و باید گفته شود که زنان سوئیسی، در دهه 80 م (دهه 60 خ)، از این حق‌، بهره‌مند شدند.
در ميان 16 کشوری که در آغازین سال‌های سده بیستم، دارای پارلمان بودند، همه مردان، به ویژه مردان طبقه‌های فرودست به دلیل پیچیدگی نظام انتخاباتی، حق رای نداشتند. باید دانست که همزمان با خیزش مشروطیت ایران، همه مردان انگلیسی، از حق رای برای گزینش نمایندگان پارلمان، برخوردار شدند. در چنین جهانی، ایران در سال 1285 خ (1906 م) بر اثر خیزش مشروطیت، به عنوان هفدهمین کشور، به جرگه کشورهای دارای سامان مردم‌سالاری پیوست. ایران، نخستین کشور از قاره پهناور آسيا بود که خیزش در راه مردم‌سالاری را آغاز کرد و در این تلاش ملی، پیروز شد.
چنان که گفته شد، مشروطیت ایران، فراگشتی است در شش گام که بر چهار سند پایه‌ای استوار است. نخستین گام يا نخستین سند مشروطیت ایران که برآمده از خیزش دامنه‌دار و ژرف ملت ایران برابر نظام استبدادی حاکم به شمار می‌رود، فرمان مشروطیت است.
دكتر هوشنگ طالع‌(بخشي‌از يك مقاله) 

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

چگونه من یک اقتصاددان شدم؟

پاول ساموئلسون
مترجم: سعید لاریجانی
از یک نظر می‌توان گفت که اقتصاد خواندن من نتیجه یک انتخاب کور و اتفاقی بود. قبل از اتمام دوره دبیرستان و وقتی که در ساعت 8 صبح 2 ژانویه 1932 وارد سالن کنفرانس دانشگاه شیکاگو شدم، بار دیگر متولد شدم.

موضوع ارائه آن روز تئوری مالتوس بود که بیان می‌کرد انسان‌ها مانند خرگوش‌ها تا جایی به زاد و ولد ادامه می‌دهند که کاهش زمین در اختیارشان موجب کاهش درآمدشان شود و این باعث کاهش نرخ زاد و ولد می‌شود


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

معمولا در ابتدا اين گونه به نظر مي‌رسد كه وجود تعارض، همواره بد و مخرب است. كساني كه اين گونه فكر مي‌كنند دو دليل دارند. نخست اينكه وجود تعارض نشان‌دهنده يك مشكل، يك اشتباه و يك تضاد مخرب است.

دوم اينكه فكر مي‌كنند تعارض هميشه نتايج بد و غيرسازنده‌اي به همراه دارد. برخي از دلايلي كه باعث مي‌شود تعارض، اثراتي مخرب داشته باشد در اينجا فهرست شده است. مطالعه و شناخت بيشتر عواملي كه تعارض را به سمت يك تعامل مخرب سوق مي‌دهند، كمك مي‌كند تا در هنگام بروز تعارض بتوانيم از آنها دوري جوييم:
برچسب‌ها: استراتژي‌‌هاي مذاكره
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دوم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

مترجم: رویا مرسلی
منبع: HBR
من زمان زیادی از زندگی خود را صرف آموزش افراد کرده‌ام تا به رهبران و مدیران بهتری تبدیل شوند.

از بخش‌های مهم کار من، کمک به آنها در توسعه روابط خوب با کارمندان کارآمد و سهامداران بوده است. ما روش‌های مختلف تاثیرگذاری، ایجاد انگیزه و رهبری افراد را با افزایش مهارت‌های آنها مورد بررسی قرار دادیم. من به مدیران کمک می‌کنم تا بهترین‌ها را از افرادشان به‌دست آورند.

یکی از جواب‌های رایج از رهبران و مدیران وقتی درباره شیوه کار آنها می‌پرسم این دو موضوع است:


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

سيدمحمداعظمی نژاد*
تاکنون به اين موضوع فکر کرده ايد که هركس به نحوي به دنبال فروش است؟ فروش فقط ويژه يک تاجر یا یک خرده فروش نيست، شايد شما نيز تلاش مي‌كنيد تا نظرات خود را به همسرتان برای برنامه‌ريزی تعطيلات آخر هفته بقبولانيد يا سعی می‌کنيد رييس خود را برای قبول پروژه قانع کنيد يا به دنبال قانع کردن يک کارشناس خبره برای پيوستن به شرکت‌تان هستيد.

به عبارتی هر چيز پيشنهادی برای ارائه (محصول، ايده، پروژه) فروش تلقی می‌شود و لازم است پيشنهاد با ارزشی برای فروش آنها داشته باشد.

پيشنهاد با ارزش برای فروش جمله كوتاهي است كه با شفافيت، فوایدي را كه مشتري بالقوه با استفاده


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

ترجمه : مهدی سریرچی

منبع : Entrepreneur
گرایش به سمت فروش‌های جدید یا رفتن سراغ مشتریان بزرگ‌تر همیشه وسوسه‌کننده است. اما برای کامیابی و پیشرفت كسب‌وكار باید به مشتریان موجود - فارغ از اینکه چقدر کوچک هستند- بیشتر توجه کرد.

راز کامیابی در کسب‌وکار تکرار و پیگیری موثر امور مشتریان است. پیگیری اثربخش بلافاصله بعد از فروش شروع می‌شود. همان زمانی که با مشتری تماس می‌گیرید تا از او تشکر کنید و رضایت وی از کالا یا خدمتی را که ارائه کرده‌اید جویا شوید.
علاوه بر این، روش‌هایی که در پی می‌آیند باعث می‌شوند که کسب‌وکار شما در ذهن مشتریان محفوظ بماند:

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ |

اولین کار احمد خیامی بعد از انتخاب اتومبیل انگلیسی «آرو» برای مونتاژ تاسیس یک شرکت بود. شرکت نام و سرمایه می‌خواست.

نامی که او برای کارخانه اتومبیل‌سازی اش انتخاب کرد ایران ناسیونال بود که امروز به ایران خودرو تغییر نام داده است و با آرم یا علامت گردونه‌ای باستانی که به وسیله اسب کشیده می‌شد. امروزه شاید کمتر کسی بداند چرا خیامی این نام را برای کارخانه اتومبیل سازی‌اش انتخاب کرده. یکی از همکاران سابق او در این باره 


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ |
 
مطالب جدیدتر