امیرحسین توکلی
در حالی که محاسبه ریسک امری علمی و مبتنی بر ریاضیات و
آمار است، تصور ما از ریسک چنین نیست. تصور ما از ریسک امری روانشناختی،
جامعه شناختی و انسان شناختی است. تفکیک این دو موضوع، یعنی محاسبه ریسک از
سوی بیمهگران از تصور آن در ذهن مشتریان، بیانگر شکافی است که بین
بیمهگران و بیمه شوندگان در کشور ما، یا در هر فضای دیگر قابلبررسی است و
در بسیاری اوقات به آن «فرهنگ بیمه» و گاه کمبود آن نام میدهیم.
محاسبه فنی ریسک، که معمولا آن را آکچوئری مینامند، شاخهای از علم آمار
است که البته آمار خود زیرشاخهای از ریاضیات محسوب میشود. در این محاسبات
تواتر و شدت
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم:منصوره محمدپور
برای بسیاری از کارآفرینان شروع یکایده یا کار
از صفر آسان است ولی آنها ترجیح میدهند تا در هرچه بهتر کردن ایده دیگران
با آنها همکاری کنند. در هر حال این دو روش یعنی شروع یک کار به تنهایی و
همفکری و همکاری با دیگران، جنبههای کارآفرینی را به دنبال دارند.
تیموتی بوارد (Timothy Bovard)که مهارتهای کارآفرینی را تدریس میکند،
میگوید: بسیاری از افراد به جای اینکه به خلاق بودنشان فکر کنند بیشتر بر
مهارتهای کاریشان
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه نوزدهم آبان ۱۳۹۱
|
برگی از تاریخ فرش ایران (3)
حمید کارگر- سالهاست که کنشگران و اهالی هنر- صنعت فرش دستباف ایران همگی
بر این باورند که «کیفیت»، برگ برنده فرش ایرانی در هماوردی با رقباست و
اگر چه نیروی کار ارزان و قیمت تمام شده پایین نقطه قوت دیگر کشورهای
تولیدکننده فرش دستباف است، کیفیت بالای دستبافتههاي ایرانی موجب ميشود
تا خریدار و مصرفکننده نهایی این محصول حاضر به پرداخت بهایی افزونتر
باشد.
سالهاست که دلسوزان و پیشکسوتان هنر- صنعت فرش دستباف ایران هشدار ميدهند
که نباید با صدور فرشهاي نازل و بیکیفیت، اعتبار پیشین را خدشهدار کرد و
به برند فرش ایرانی آسیب برسانیم.سالهاست که اهل فن در این هنر- صنعت
انذار ميدهند که شاید با اندکی کاستن از مرغوبیت مواد اولیه یا ایجاد
تغییر در سبک بافت اصیل بتوان کمی سرعت بافت را بالا برد یا قیمت تمام شده
را قدری پایین آورد یا بازاری را برای مدتی کوتاه به کف آورد ولی در دراز
مدت آنچه از این ماجرا لطمه ميبیند، کلیت فرش ایرانی است و این زیان
گریبان همه را خواهد گرفت.سالهاست که دستاندرکاران هنر- صنعت فرش ایران
از تشکلهاي فعال در این حوزه ميخواهند تا مانع از صدور فرشهاي معیوب
شوند، از گمرک ميخواهند از صدور فرشهاي بیکیفیت جلوگیری کند، از دولت
ميخواهند سیستم نظارتی ویژهاي در این مهم تدارک ببیند و از همه ابزارهای
تنبیهی و تشویقی بهره ببرد.این هوشمندی در پیشینیان ما نیز بوده است که
آسیبهاي محتمل از صدور فرشهاي ناراست را دریابند و برای پيشگیری از این
روند تدبیری بجویند. تدبیری که همانا وادار شدن همه صادرکنندگان به اخذ
پروانه صدور از شرکت سهامی فرش ایران و مکلف شدن این شرکت به بازرسی همه
فرشهاي صادراتی بوده است.هیات وزرا در جلسه سوم خردادماه سال 1316 بر طبق
پیشنهاد اداره کل تجارت چنین مصوب کردهاند که:«...1) صدور فرش توسط تجار و
موسسات مختلف با رعایت شرایط ذیل مجاز خواهد بود.الف- صادرکنندگان باید
قبل از مبادرت به صدور کالا از شرکت سهامی فرش پروانه صدور تحصیل نمایند.ب-
شرکت فرش مکلف است فرشهايی را که برای صدور عرضه میشود بازرسی كرده در
صورتیکه از لحاظ صنعتی دارای معایب و نواقصی نباشند برای آنها پروانه صدور
بدهد....»در ادامه این مصوبه، چگونگی فهرست شدن نواقصی که مانع از صدور
فرش ميشود، شیوه اعلام عمومی آنها، فهرست مراکزی که با همکاری گمرک در
آنها بازرسی صورت ميپذیرد، شیوه حل اختلاف بین صادرکننده و عمال شرکت
درباره نتیجه بازرسی، شیوه بازرسی و عدلبندی فرشها در نقاطی که گمرک
نباشد و... درج شده است و بالاتر آنکه شرکت سهامی فرش موظف شده است «علاوه
بر بازرسی فرشهای صادره مکلف است در تهیه قالی در داخله کشور نیز نظارت
نماید...»

نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه نوزدهم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: رویا مرسلی
استیو کارلوتی به عنوان مدیر عامل شرکتی که من در آن
کار میکنم، همیشه میگوید: «فروش، آنچه شما میخرید است، اما تقاضا به
معنای آنچه میخواهید است. زمانی رشد محقق میشود که بتوانید این دو را در
کنار هم داشته باشید».
شرکتها سعی میکنند از فرصتهایی که حجم عظیم
اطلاعات برای آنها فراهم میآورند حداکثر بهره را ببرند،
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: مریم رضایی
منبع: Entrepreneur
در حالی که تحلیل روند
هزینهها بسیار مهم است، اما پیش از هر چیز به عنوان صاحب یک کسب و کار
باید بدانید که شما بیش از همه واجد شرایط انجام این وظیفه هستید. البته
اگر مدیر مالی یا حسابدار خوبی دارید، آنها نیز میتوانند در انجام این
تحلیلها موثر باشند. اما به هر حال، به یاد داشته باشید این کار فراتر از
مهارتها و تجربیات بیشتر حسابداران است.
در هر صورت، اگر قصد داشته باشید این کار را به تنهایی انجام دهید، یا از
کار تحلیلی مدیر مالی و حسابدارتان سر درآورید، برنامهای گام به گام به
شرح زیر وجود دارد:
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۱
|
مردان قبیله سرخ پوست درايالات متحده آمريكاي از رییس جدید می پرسن: آیا زمستان سختی در پیش است؟
رییس
جوان قبیله که هیچ تجربه ای در این زمینه نداشت، جواب میده «براي احتياط
برید هیزم تهیه کنید» بعد میره به سازمان هواشناسی کشور زنگ میزنه: «آقا
امسال زمستون سردی در پیشه؟»
پاسخ:
«اینطور به نظر میاد»، پس رییس به مردان قبیله دستور میده که بیشتر هیزم
جمع کنند و برای اینکه مطمئن بشه یه بار دیگه به سازمان هواشناسی زنگ
میزنه: «شما نظرقبلی تون رو
تایید می کنید؟»
پاسخ:
«صد در صد»، رییس به همه افراد قبیله دستور میده که تمام توانشون رو برای
جمع آوری هیزم بیشتر جمع کنند. بعد دوباره به سازمان هواشناسی زنگ میزنه:
«آقا شما مطمئنید که امسال زمستان سردی در پیشه؟»
پاسخ: بگذار اینطوری بگم؛ سردترین زمستان در
تاریخ معاصر!!!
رییس: از کجا می دونید؟
پاسخ : چون سرخ پوست ها دیوانه وار دارن هیزم جمع می کنن!!
خیلی وقتها ما خودمان مسبب
وقایع اطرافمان هستیم ..
حالا بنظر شما دلار باز هم گرون میشه ؟؟/تهیه شده در:
وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: حسین صرافی
معمولا به راحتی میتوانیم نقاط ضعف دیگران را در
یک سخنرانی متوجه شویم ، مواردی چون بیش از حد حرف زدن، طولانی شدن جلسه
و... اغلب در بیشتر سخنرانیها دیده میشود. اما وقتی پشت میکروفن قرار
میگیریم، اشتباههای دیگران را دوباره تکرار میکنیم. با مطالعه و اجرای
توصیههای زیر میتوانید از بروز چنین اشتباههایی جلوگیری کنید.
1- عدم تعامل عاطفی
نباید مطالب را بدون احساس و فارغ از موضوع جلسه، سن
و سال و شخصیت مخاطبان بیان کنید. همان قدر که با ذهن مردم ارتباط دارید
باید تلاش کنید تا قلب شان را نیز تسخیر کنید. تلاش کنید راهی بیابید تا
احساسات تان را با موضوع مورد بحث، اطلاعات، مدارک، استدلالهای منطقی و
... بیامیزید. سعی کنید سخن تان را با تعریف کردن یک داستان یا خاطره آغاز
کنید تا نظرها را به خود جلب کنید. برای آنکه بتوانید از احساساتتان برای
انتقال حرفهایتان استفاده کنید باید به یکسری از «چرا»ها پاسخ دهید. به
طور مثال اگر میخواهید به موضوع ذخیرهسازی ابری بپردازید، میتوانید با
طرح این سوال «چرا به ذخیرهسازی ابری نیاز داریم؟» سخنرانی تان را شروع
کنید. پاسخ تان ممکن است چنین باشد «برای ارائه اطلاعات به همکارانی که در
دور دست کار میکنند و برای نجات دادن جان انسانها تلاش میکنند.»
این شیره یک تله احساسی است. یک بار که چنین کنید، انتخاب کلمات و تصاویری که حمایت و همدلی را بر میانگیزند سادهتر میشود.
2- استفاده بیش از حد از اسلایدها
امروزه
استفاده از ابزاری چون پاورپوینت در سخنرانیها بسیار مهم است. اما باید
طرز استفاده از آن را بیاموزید. مشکلات زمانی آشکار میشوند که اطلاعات
زیادی را در یک اسلاید قرار داده باشید. باید از قبل خود را آماده کنید تا
چیزی را فراموش نکنید. هیچ کس محتوای اسلایدها را نمی خواند، چون
کسلکننده است، بنابراین مطالب را با جزئیات توضیح ندهید.
3- استفاده کردن از اصطلاحات تخصصی
تاکنون
به حرفهای فردی گوش کردهاید که درباره موضوع مورد نظرش هیچ ایده مشخصی
نداشته باشد؟ اگر پاسخ تان مثبت است، حتما در سخرانی خود از اصطلاحات تخصصی
استفاده کرده است.
هر صنفی اصطلاحات تخصصی مختص به خود دارد که به گوش
کارشناسان و افرادی که در آن صنف فعالیت میکنند آشنا است. جز در مواردی که
برای کارشناسان و متخصصان یک صنف خاص سخنرانی میکنید باید از این
اصطلاحات استفاده کنید. تسلط و اشرافتان به موضوع باید در سخنانتان
متبلور شود. با به زبان آوردن کلمات تخصصی نمیتوانید عدم اشراف تان به
موضوع را پنهان کنید.
4- سخنرانیهای طولانی
هیچ چیز بدتر از آن
نیست که جلسه معرفی کالا، خدمات و... بیپایان به نظر برسد. خلاصه، سریع و
شمرده حرف بزنید. حضار هرگز شما را برای تمام کردن زودهنگام حرفهای تان
سرزنش نخواهند کرد. حتما قبل از سخنرانی یک برنامه زمانی مشخص برای خود
مشخص کنید.

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هجدهم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: بهزاد بهمننژاد
منبع: mckinsey
برای موفقیت در کسبوکار
باید بیاموزیم که چطور شرکتهای پیشرو توانستهاند با ترکیب دیدگاههای به
دستآمده از مصرفکنندگان، رقبا و قیمتها در تولید محصولات جدید و مقرون
به صرفه پیشرفت کنند.
امروزه روند رو به رشد اقتصادهای توسعهیافته، ماهیت
رقابت در میان تولیدکنندگان محصولات را تغییر داده است. این روند در واقع
با مطرح شدن همزمان زمینههای اقتصادی جدید و همچنین روبهرو شدن با
رقیبان
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۱
|
بازاريابي
مترجم: نفیسههاشمخانی
منبع: wharton
در سال 2010 یک کمدین
برجسته اروپایی شکایتی درباره نحوه سرویسدهی به مشتریان به توئیتر ارائه
کرد. او پس از دریافت معذرتخواهی از سوی شرکت که از نظر او به شکل
نامناسبی انجام گرفت، از دیگران دعوت کرد تا تجربههای این چنینی که با این
شرکت داشتند را با دیگران به اشتراک بگذارند.
در عرض یک هفته تعداد اظهارات منفی درباره نحوه برخورد این شرکت در رسیدگی
به شکایات افزایشیافت بهگونهای که این شرکت ادعا کرد که بین 25500 تا
382000 دلار از درآمد خود را در اثر این اتفاق از
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه هفدهم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: ملالي حبيبي
منبع: Consumer Packaged Goods Practice
توليدكنندگان
جهان براي رساندن محصول به مصرف كننده در بازارهاي نوظهور، نياز به
استراتژيهايي براي بررسي و هدايت چشماندازهاي خردهفروشي هم سنتي و هم
مدرن دارند.
تلاش چند مليتي و جهاني براي رساندن توليدات به
مصرفكننده در بازارهاي نوظهور، با استراتژيهاي گيجكننده و چالشهاي عملي
فوقالعاده زيادي مواجه است. از يك طرف بايد با خردهفروشيهاي سنتي دست
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه چهاردهم آبان ۱۳۹۱
|
دغدغه مشتريمداري مهمترين عامل موفقيت در هر موسسهاي است، مشتري
بزرگترين سرمايه هر موسسهاي است. مشتري همه حقوق، دستمزد و مزاياي ما را
ميپردازد. تحقيقات جهاني نشان ميدهد كه موفقيت در برخورد با مشتري و
رضايت مشتري و ارباب رجوع يكي از رازهاي تعالي سازمان است.
در سازمان با دو نوع مشتري روبهرو هستيم: مشتريان برون سازماني كه از
خدمات و محصولات سازماني استفاده ميكنند و مشتريان درون سازماني كه همان
كاركنان سازمان هستند.
لذا مشتري كسي است كه محصول يا خدمتي براي تحويل
به او فراهم ميشود. هر فردي در يك
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه چهاردهم آبان ۱۳۹۱
|
این روزها موسیقی در هر مکان کاری و در میان همه مشاغل، بیش از هر چیز
دیگری قابل دسترس است، اما همیشه اینگونه نبوده است. زندگی حرفهای تا
اوایل قرن بیستم بدون آهنگ و موسیقی سپری میشد.
در آن زمان بهتدریج نواختن موسیقی در فروشگاهها و مکانهای عمومی با
ملودیهای آرام، شروع شد و خرید کردن را برای مردم جذاب کرد. در دهه 40
میلادی، شرکت رادیویی موزاک، مجموعه آهنگهایی برای دفاتر کاری ساخت که
باعث میشد افراد هنگام گوش کردن به آنها در محل کار انرژی بگیرند و سر شوق
بیایند. اکنون برخی شرکتها مانند مود مدیا، بر این موضوع متمرکز شدهاند و
موسیقیدانان این شرکتها موسیقیهایی برای پخش در سالن انتظار، اتاق
استراحت یا انبار شرکتها در سراسر نقاط دنیا، میسازند، اما حتی اگر ترجیح
میدهید پشت میزتان و به صورت شخصی موسیقی گوش دهید، باید بدانید این کار
به روشهایی که ممکن است خودتان نفهمید، بر طرز فکر و کار شما تاثیر
میگذارد.

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه چهاردهم آبان ۱۳۹۱
|
همه ميدانيم كه در عصر جهاني شدن زندگي ميكنيم. فناوري دنيا را كوچكتر و
آدمها و فرهنگها را به يكديگر نزديكتر كرده است. اين يعني افراد داراي
فرهنگهاي مختلف براي انجام كارهايشان يكديگر را پيدا كرده و با هم ارتباط
بيشتري برقرار ميكنند. اين موضوع همان طور كه هيجانانگيز و جالب است، به
همان اندازه هم مخرب و ترديد برانگيز است. چگونه با فردي از فرهنگ ديگر
ارتباط برقرار كنيم؟ براي درست شروع كردن يك گفتوگو، چه بگوييم يا چه
نگوييم؟
ارتباط برقرار كردن با افراد ديگر فرهنگها در سراسر جهان، تنها يكي از
ابعاد تمايزات فرهنگي است در حالي كه ما با موضوعات ديگري مانند انگيزش
افراد، ساخت پروژهها و توسعه يا ايجاد استراتژي در شرايطي كه افراد از
فرهنگهاي گوناگون حضور دارند، نيز روبهرو هستيم. شيوهاي كه در برخي
موارد جواب ميدهد، ممكن
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه دهم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: رویا مرسلی
این اشتباهات بزرگ به طرز عجیبی رایج هستند. مطمئن شوید که مرتکب هیچ یک از این اشتباهات نشوید.
پاسخ دادن به موضوعاتی که مشتری درباره آن سوال نکرده است.
هر چند پرداختن به موضوعاتی که ممکن است باعث نگرانی مشتری باشد و آماده
کردن جوابهای منطقی برای این نگرانیها ایده خوبی است؛ اما اینکه خودتان
این نگرانیها را مطرح کنید اصلا ایده خوبی نیست؛ چرا که با این کار ممکن
است موضوعی را ایجاد کنید که اصلا وجود خارجی
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱
|

ترجمه: بهزاد بهمننژاد
امروزه دیگر دوره شرکتهای بزرگ سپری شده است و
آنها نمیتوانند هر تصمیمی را که در ذهن دارند، عملی سازند. شرکتهای
امروزی بایدبه دنبال راههایی باشند که از طریق آنها بتوانند اعتماد
مشتریان را جلب نمایند.
ما در دورانی زندگی میکنیم که به علت حضور رسانههای جمعی، هیچ چیز از
دیدگان مردم پوشیده نمیماند. در نتیجه اگر شرکتهای بزرگ و چندملیتی
همچنان خواستار بازار محافظتشده باشند، به طوری که سیاستها تنها
درونشرکتی و مخفی بمانند کار بسیار دشواری در پیش خواهند داشت؛ چراکه عصر
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه هفتم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: ملالي حبيبي
منبع:BSR
سرمايهگذاري براي شروع كاري جديد
مسير پيش فرض براي كسب سرمايه بيشتر و گسترش يك کسب وکار است. اما
جانموليسون ميگويد مسير ديگري هم وجود دارد.
مسيري كه هم براي كارآفرينان و هم سرمايهداران به
يك نحو عمل ميكند. شيوه نظارت و رویکردهای نوین این كارشناس را در
گفتوگویی که با BSR انجام داده است در زیر میخوانیم:
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه ششم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: ملالي حبيبي
منبع: Mckinsey
شرح حال امروز كارمندان ارشد
مالي نشان ميدهد كه چگونه نقش و وظيفه آنها در حال تكامل بوده و سوالات
مهمي را براي هيات مديره درباره گسترش استعداد و رهبري مطرح ميكند.

|
بيشتر مدیران به خوبي آگاه هستند كه نقش كارمند ارشد مالي در دهه گذشته به
كلي گسترش يافته است. امروز جدا از مسووليتهاي اصلي مانند گزارش مالي،
حسابرسي، رسيدگي و تاييد، برنامهريزي منابع مالي و ساختار سرمايه، بيشتر
كارمندان ارشد مالي نقش قويتري در مديريت موجودي مشترك و اختصاص سرمايه
بازي ميكنند.
آنها با تبديل شدن به صداي شركت به عنوان رهبراني در
مديريت اجرا و صادركننده پرسنل با تجربه در امور مالي به ديگر بخشهاي
سازمان، در روابط سرمايهگذار و در رابطه برقرار كردن با هيات مديره
جايگاه خاصي پيدا كردهاند.
اما وظيفه اين كارمندان تا كجا بوده و حدود
آن چيست؟ كاملا بي فايده است كه اين نقش را بيش از حد گسترش دهيم و خيلي
غيرمنطقي است كه از يك كارمند ارشد مالي انتظار داشته باشيم كه در هر كاري
خوب و مفيد باشد. چطور يك كارمند ارشد مالي و هيات مديره – از طريق كميته
رسيدگي قادر خواهند بود وضعيتي قابل مديريت را براي اين منصب ايجاد كنند؟
براي
دست يافتن به تصويري با جزئيات بيشتر از اينكه چگونه اين نقش به تكامل خود
ادامه دهد، ما تجربيات مرتبط، شرايط لازم و پسزمينههاي كارمندان ارشد
مالي 100 شركت جهاني را تجزيه و تحليل كرديم. بررسي ما، در حالي كه خيلي
قطعي نيست، بيان ميكند كه شركتها وظايف را طوري ايجاد ميكنند كه
احتياجات متداول خود را برآورده کنند. در واقع، ما چهار وضعيت متفاوت اين
نقشها را كه توسط تجربيات كارمندان ارشد مالي در امور مالي يا عملكرد و
وظايف غير مالي تعريف شده است شناسايي كردهايم؛ تمركز حرفهاي چنين
كارمنداني، خواه تمركزي داخلي بر وظايف يا تمركزي خارجي بر استراتژي
باشد؛ همچنین منبع تخصص كارمندان ارشد مالي، خواه برگرفته از سالهاي
متمادي تجربه در خود شركت يا شركتهاي ديگر باشد يا بر گرفته از مدرك
تحصيلي حسابداري يا چيز ديگري باشد.
اين چهار وضعيت شامل ويژگيهايي
است كه ما از آن به عنوان متخصص مالي، (generalist) شخصي كه علاوه بر دانش
عمومی گسترده در حوزههای متعدد مهارت دارد)، مدير اجرايي و قهرمان رشد و
پيشرفت شناسايي ميكنيم.
این در حالي است كه تعريف خاصي براي يك كارمند
ارشد مالي وجود ندارد كه قادر باشد با همه احتياجات يك شركت انطباق داشته
باشد. هر شركت بايد كارمنداني را با تواناييهايي مورد هدف قرار دهد كه
به بهترين نحو با استراتژي، تركيب ديگر گروهاي ارشد شركت و توانايي مالي
عملكردي آن انطباق داشته باشد. اين توضيحات نگاه آني دارد به اينكه چگونه
چنين نقشهايي در حال تكامل است و شركتها كجا به دنبال كارمندان ارشد مالي
با استعداد و مبتكر ميگردند. همچنين سوالات مهمي را براي كميتههاي هيات
رسيدگي كه در مورد توسعه كارمندان ارشد مالي يا وضعيت شخصي كه قصد استخدام
آن را دارند و همچنين براي مديران اجرايي كه به دنبال شكل دادن به وظايف
آنها يا ايجاد نقشهاي جديد هستند، مطرح
ميكند.
چهار گروه كارمندان ارشد مالي امروزه
مديريت
وظايف، بسته به تاريخ شركت، مشخصه صنعت آن و تقاضاي سرمايهگذاران، از
شركتي تا شركت ديگر متفاوت است و هرچند قرار دادن كارمندان ارشد مالي در
گونهاي روشن و مشخص به نظر مصنوعي ميآيد، به منظور دست يافتن به تصويري
روشنتر از تغييرات يك شركت، اين عمل را براي دانستن اينكه چطور شركتها
نقشها و وظايف را پر ميكنند، مفيد يافتهايم. بر اساس تحقيقاتمان، ما
كارمندان ارشد مالي را به چهار حالت كلي تقسيم ميكنيم.
1. متخصص مالي:
معمولا استخدام درون سازماني هستند، كارمندان ارشد مالي تجربه سالها گردش
بين وظايف و سمتهاي مالي كنترل، خزانه داري، حسابرسي و مميزي، طرحريزي و
تحليل مالي يا واحدهاي مالي تجاري را دارند. محتملا دانش كاري پيچيدهاي
از شركت داشته و معمولا متخصصيني در مسائل مالي و حسابداري مرتبط، مانند
قواعد مالي، حسابداري بينالملل، يا ساختار سرمايه هستند. بيشتر آنها
مدارك تحصيلي حسابداري يا تجربه كاري بالايي دارند.
2. Generalist
(کلیگرا): شركتهاي فعال در زمينه صنايع متمركز بر سرمايه، مثل مواد
اوليه، نفت و گاز و ارتباطات، حق بيمه بالايي به تواناييهاي عملي و
آماده بهرهبرداري اختصاص ميدهند. بنابراين طبيعتا اين شركتها به دنبال
مديران اجرايي با تجربه بالا مانند كارمندان ارشد مالي هستند كه زماني را
خارج از سازمان مالي در زمينههاي عملكردي، استراتژيك، بازاريابي يا مديريت
صرف كردهاند.
كارمندان ارشدي كه با اين تعاريف منطبق هستند بيشتر
مستعد درگير شدن در وظايف و استراتژيهاي تجاري بوده و غالبا بصيرت و
آگهيهاي قوي صنعتي و رقابتي را ارائه ميدهند. اين كارمندان معمولا در
بخشهاي كمال يافته و جا افتاده شركتها مثل تاسيسات مالي، جايي كه تشابهات
عملياتي در واحدهاي تجاري سكوي خوبي براي گردش مديران در بين انواع
كسبوكارها و نهايتا در ميان نقشهاي مديريتي عملي را فراهم ميكنند يافت
ميشوند. بيشتر چنين كارمنداني به صورت درون سازماني استخدام شده و
هماكنون سمت اجرايي دارند.
3. مدير اجرايي: كارمندان ارشد مالي كه
تجربهاي قوي در امر دگرگوني و تغيير شكل هم در امور مالي و هم در ديگر
بخشهاي سازمان دارند همان افرادی هستند كه ما به عنوان مدير اجرايي
ميناميم. آنها غالبا استخدام برون سازماني هستند و بيشترشان تجربياتي را
به عنوان كارمند ارشد مالي داشتهاند. بيشتر آنها سابقه كار بينالمللي را
دارند، در بين 51 كارمند ارشد مالي كه در نمونه ما بودهاند و در 3 سال
اخير استخدام شدهاند، 30 مورد تجربههاي ارزندهاي در كشورهاي متفاوت
داشتهاند. يا شركتهايي كه چنين كارمنداني را استخدام ميكنند معمولا
شركتهاي متنوعي بوده كه خواهان تحليل بسيار دقيق و موشكافانه هستند.
شركتهايي با رشد و اهداف هزينهاي پرريسك كه بايد در آيندهاي نزديك به آن
برسند يا شركتهايي با منابع كمياب كه بايد به دقت منابع خود را مصرف
نمايند.
4. قهرمان رشد: افراد حرفهاي كه به صورت برون سازماني استخدام
شده و كمترين جايگاه را در بين كارمندان ارشد مالي دارند، اما تعداد آنها
بالا رفته و نزديك به 25 درصد استخدام كارمندان ارشد مالي جديد را به خود
اختصاص دادند. چنين كارمنداني معمولا بيشتر در صنايعي با بي نظمي و فروپاشي
دائم كه مستلزم تغييرات فوق سريع در اختصاص منابع هستند يا در شركتهايي
كه هدف رشد سريع يا تغيير شكل نوع كار خود را دارند، مشغول
هستند.
چنين
حركاتي استخدام درون سازماني را به ويژه به خاطر تجربه عالي آنها در
M&A و همچنين شبكههاي خارجي آنها، قدرت تفكر مستقل و بصيرت استراتژيك
كه معمولا از طريق كار به عنوان كارمند ارشد مالي يا خدماترساني براي
سالهاي متمادي در كارخانههاي خدمات حرفهاي جمعآوري شده است، باارزش
كرده است. بيشتر قهرمانان رشد در ميان يك سوم از كارمندان ارشد مالي جديد
كه سهم كلاني از شغل خود را در سرمايهگذاري در بانكها، مشاورهدهي يا
عدالت خصوصي صرف كردهاند هستند.
هماهنگي و چيدمان وظايف و نقشها با شركت
مسلما
اين توضيحات جنبه تجويزي ندارد؛ پيشنهاد قوانين ثابت و قطعي كه حالت خاصي
از كارمند ارشد مالي را براي مدلهاي كلي شركتها تجويز ميكند خيلي ساده
انگارانه خواهد بود. با اين وجود، با مشخصههاي توضيحي گفته شده، شركتها
همانطور كه به استراتژي خود براي آينده شكل ميدهند، آن را موشكافي كرده و
تكميل ميكنند، همچنين آنها قادر خواهند بود كه خيلي صريحتر مهارتها و
تواناييهايي را كه انتظار دارند كارمندان ارشد مالي داشته باشند بسنجند.
ما چهار سوال را (به ترتيب اهميت) مطرح ميكنيم كه كارمندان ارشد مالي بايد
هنگام طرحريزي كار خود – طرحهاي توسعه يا كارمندان ارشد مالي و هيات
مديران هنگام جستوجو براي استخدام كارمندان ارشد مالي جديد به آنها جواب
دهند.
1- استراتژي و اهداف شما، به ويژه با در نظر گرفتن طبيعت صنعت مورد نظرتان چيست؟
در
حالي كه معمولا الگوهاي مشخصي در استخدام كارمندان مالي ارشد جديد وجود
دارد، شرح حال اين كارمندان بازتابنده ساختار، رفتار و عملكرد يك شركت
است. بخشهاي ثابت و با سابقه كلان بينالمللي و زنجيره ذخيره عظيم مانند
نفت و گاز و كالاهاي مصرفي در انتخاب كارمندان ارشد مالي خود خيلي
محدودتر عمل ميكنند.
تنها 4 تا از 28 كارمند ارشد مالي در نمونه ما
در اين صنايع به صورت بيرون سازمان استخدام شدند و فقط 2 مورد تجربه خوبي
در خارج از آن بخش داشتند. هرچند تجربه بينالمللي خيلي مهم است، 9 تا از
13 كارمند ارشد مالي در زمينه نفت و گاز و 10 تا از 15 كارمند در زمينه
كالاهاي مصرفي سابقه كار در كشورهاي متعدد را داشتند. در سمت ديگر اين
گستره، صنايعي با تكنولوژياي كه با سرعت در حال تغيير است قرار دارد مانند
توليدات دارويي و پزشكي.
شركتهاي فعال در اين صنايع تمايل به داشتن
كارمندان ارشد مالي با تجربه بيشتر در استراتژي و معامله دارند و احتمال
بيشتري ميرود كه كارمنداني از خارج از شركت يا بخش استخدام نمايند. در
كنار شرايط و اوضاع صنعت، شركتها بايد اينكه چگونه شخصيت خاص كارمندان
ارشد مالي ممكن است به بهترين نحو طرحهاي استراتژيك آنها را حمايت كند،
مد نظر قرار دهند. تيمهاي رهبري شركتهايي كه به دنبال استراتژيهاي رشد
غير متشكل هستند نيازمند ميزان بالاتري از بصيرت بازاريابي و جهت گيري
استراتژيك هستند. مديران ارشد اجرايي شركتها به دنبال استراتژي رشد
سازمان يافته هستند و در عين حال توانايي و مهارت بالايي را در افراد و
رهبري سازماني به نمايش ميگذارند.
2- تركيب تيم اصلي مديريت شما چگونه است؟
انتخاب
كارمند ارشد مالي نميتواند در انزوا انجام گيرد؛ شركتها بايد نقاط قوت
ديگر اعضاي تيم اصلي را در نظر گرفته و توجه خاصي به نقاط كور آن و عدم
وجود برخي تواناييها مبذول دارند. تحقيقات اخير نشان داده است كه تيمهاي
اصلي شركتهايي با قدرت اجرايي بالا در تمام اقدامات مرتبط با مديريت –
شامل مديريت فكري، مديريت افراد و مديريت سازماني و مديريت كسب و كار
نسبت به شركتهايي با قدرت اجرايي پايين امتياز بيشتري دريافت كردهاند.
واضح است كه يافتن تيم درستي از مديران مشخصه مهمي براي ايجاد همكاري است.
اين به اين معني است كه براي ايجاد يك تيم قوي و پابرجا، شايد نياز
باشد كه وضعيت خاص كارمند ارشد مالي شما متفاوت از وضعيت كارمندان ديگر
شركتها باشد حتي شركتهايي فعال در صنايع مشابه يا شركتهايي با اهداف
استراتژيك مشابه. بازخورد منفي اشتباه در انتخاب تيم اصلي و به ويژه
كارمند ارشد مالي، نقش خيلي مهمي دارد. تيمهاي اصلي كه آينده نزديك را
ميبينند دستاوردهاي پر خطر و هزينه بري را به ارمغان ميآوردند، از ابتكار
عمل در بازار به دور مانده، يا از حفظ استعدادهاي كليدي باز ميمانند.
كارمندان ارشد مالي كه قدرت اجرايي بالايي دارند بايد توانايي در به چالش
كشيدن ديگر كارمندان و اعضاي ديگر تيم اصلي در موارد مربوط به استراتژيهاي
كليدي و تصميمات مالي داشته و بنابراين شركت را به سوي خط سير اجرايي
بالاتري هدايت كنند.
3- سطح توانايي شما در عملكرد مالي چيست؟
تا
جايي كه وضعيت و سابقه يك كارمند ارشد مالي در راستاي استراتژي يك شركت
بوده و تكميل كننده تيم اصلي باشد، ملاحظات بعدي خيلي حساب شدهتر خواهد
بود. سطح عملكرد مالي مهمترين گزينه است؛ زيرا وظيفه اساسي كارمندان ارشد
مالي اطمينان از اجراي وظايف اصلي گروه مالي به ويژه پذيرش و كنترل قوي،
دادههاي واقعي و ادغام سيستم است.
4- ساختار سازماني و گزارشي شركت شما چگونه است؟ كدام بخشها به كارمندان ارشد مالي گزارش كاري ميدهند؟
در
نظر گرفتن ساختار گزارشدهي شركت به اين معني كه آيا ساختار بي قيد و شرط
و مستمر گزارشدهي به كارمندان ارشد مالي حاكم است و ميزان مسووليتهاي
رسمي كارمندان ارشد مالي هم به نوبه خود داراي اهميت است. براي مثال در يك
شركت جهاني با ساختار ماتريسي و گزارشدهي بي قيد و شرط براي موفقيت بايد
يك كارمند ارشد مالي قادر باشد كه ميزان قابل توجهي از نفوذ شخصي را اعمال
كند.
اين شرايط شايد بتواند به استخدام يك كارمند ارشد مالي كه داراي
شبكه و دانش تاسيساتي لازم براي ايجاد تغيير است به صورت درون سازماني كمك
كند. تعريف حدود مسووليتي كه در ماوراي حوضههاي سنتي مالي قرار دارد،
مثل IT، تداركات و دگرگوني، كه مستلزم مديريت مستقيم و عملي روزانه است،
اهميت دارد.

نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه پنجم آبان ۱۳۹۱
|

موسسه تحقیقانی پولک در آمریکا اخیرا نتایج پژوهشی را منتشر کرده که نشان میدهد آمریکاییها در طول عمرشان کمتر خودروی نو میخرند.
بر
این اساس هر آمریکایی تا 76 سالگی به صورت میانگین تنها 4 بار اقدام به
خریداری خودروی نو میکند. به باور این موسسه 76 سالگی سنی است که کمتر کسی
در آن تمایلی به خرید خودروی تازه دارد. آنتونی پرات، از مدیران پولک،
میگوید دورانی که هر کس بعد از 4 یا 5 سال خودرویی نو میخرید به سر آمده
است. خودروها این روزها بیشتر عمر میکنند و قیمت خودروی تازه به نسبت
همتایش در 20 یا 30 سال گذشته بسیار بیشتر شده است. بحران اقتصادی بزرگ چند
سال اخیر هم مزید بر علت شده تا میانگین خرید خودروی نو به کمترین حد خود
برسد.
برچسبها:
نتايج تحقيقات بازار

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱
|
مترجم: رویا مرسلی
مديران طی تجربه طولانی که در کار کسب کردهاند
مفهومی را در ارزيابي كارآيي توسعه دادهاند که بیش از هر چیز بر آمار و
ارقام تاکید دارد. اما آنطور که مایکل لویس در کتاب توپ پول توضیح میدهد،
ورزشکاران ایالت اوکلند دریافتند معیاری که مربیان تیم، بازیکنان را
انتخاب میکردند هیچ ارتباطی با این مساله که آیا آنها امتیاز کسب میکنند
یا خیر نداشت. آنها معیار نادرستی برایاندازهگیری داشتند و شاید مدیران
هم همان اشتباه را تکرار میکنند.
آماری که شرکتها اغلب از آن برای پیگیری واندازهگیری کارآیی استفاده
میکنند شاملاندازهگیریهای مالی از جمله فروش و درآمد در رشد سهام است.
با این وجود،
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱
|

گفتمان آينده بازاريابي به شما خواهد گفت كه از نيازهاي مصرفكننده مراقبت
كنيد. چراكه نياز، نيازمند مراقبت است؛ مصرفكننده نميداند كه چطور از
مرحلهاي به مرحله ديگر گذر كند. او ميداند كه اكنون نوجوان است، اما
نميداند كه يك نوجوان به چه چيزي احتياج دارد. پس از احتياجاتش مراقبت
كنيد. آينده بازاريابي، مراقبت از مصرفكننده نيست مراقبت از احتياجات
مصرفكننده است. سازههاي جديدي كه در تبليغات براي مصرفكننده ساخته
ميشود، شكل بيبديلي از احتياجند كه در روايتي تصويري به مخاطب عرضه
ميشوند.
اين نيازها هستند كه تجربه را شكل ميدهند. هر چقدر نيازهاي مشتري پايدارتر
باشد تجربه عميقتري نيز از برطرف شدن آن نياز شكل ميگيرد. هر چقدر
نيازهاي بيشتري در او شكل گرفته
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه چهارم آبان ۱۳۹۱
|

زنجيره ارزش قرن 21، يك چارچوب كاري براي موفقيت كسبوكارها فراهم ميكند
كه در بالاي آن، مديريت انتظارات مشتري قرار دارد. اما منظور از مديريت
انتظارات مشتري چيست؟
اين يك ديدگاه از بيرون به درون كسبوكار است كه بر مشتريان متمركز است.
اين، نگاهي از منظر مشتري است. در پايان روز، تنها رضايت موجود در چشمان و
نگاه مشتري است كه هر
ادامه مطلب

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه یکم آبان ۱۳۹۱
|
به گزارش شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن، کمیسیون ارتباطات کره جنوبی آمار و
ارقامی ارائه کرده است که نشان ميدهد، مردم این کشور هر بیستوهفت ماه یک
بار، تلفن موبایل خود را عوض ميکنند. این در حالی است که همین رقم برای
مردم ژاپن، ایتالیا و برزیل، به ترتیب چهل و شش ماه، پنجاه و دو ماه و
هشتاد و یک ماه گزارش شده است.با وجودی که بازار موبایل کره جنوبی کاملا
اشباع شده، در طول سالهاي 2010 و 2011 میلادی، بیش از بیستوپنج میلیون
دستگاه گوشی موبایل در این کشورِ پنجاه میلیون نفری فروخته شده است. این
نشان میدهد که اکثر گوشیهای تلفنهای همراه فروخته شده در کرهجنوبی به
مشتریانی بوده که قبلا گوشی موبایل داشته و صرفا خواهان عوض کردن گوشی خود
بودهاند.ارائه چنین آماری در حالی صورت ميگیرد که پیش از این، برخی از
کارشناسان ایرانی مدعی بودند که کاربران ایرانی حداقل بین 18 تا 24 ماه
گوشیهاي خود را عوض ميکنند.تهیه شده در:
وب نوشت پنگان
برچسبها:
نتايج تحقيقات بازار

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه یکم آبان ۱۳۹۱
|