نویسنده: ویویان جیانگ
مترجم: سیمین راد
اهمیتی ندارد که چقدر از عمل مذاکره متنفر هستید یا تا چه اندازه از پرداختن به مناسبات، مباحث و موضوعات مرتبط با آن منزجر می‌شوید، چراکه توانایی مذاکره را باید یک مهارت شغلی بسیار مهم دانست که واجد حدود و ثغوری قانونی نیز هست.

وضعیت حتی بغرنج‌تر از این گفته‌ها خواهد بود اگر کسب‌و‌کار کوچکی را به راه انداخته باشید یا در پی گسترش زمینه‌های کاری‌تان باشید؛ چراکه به عنوان یک کسب‌و‌کار کوچک باید بتوانید در مقابل کسب‌و‌کارهای بزرگ‌تر از خود قرار بگیرید و عملا با آنها در بازار رقابت کنید. شما باید به شرکت‌های بسیار قدرتمندتری فکر کنید


برچسب‌ها: استراتژي‌‌هاي مذاكره
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه سی ام مهر ۱۳۹۱ |


بیشتر استراتژیک شوید

مترجم: نفیسه هاشم‌خانی
نویسنده: Michael Birshan و Jayanti Kar

برای دستیابی به جهت‌گیری استراتژیک در سازمان خود نیازی به وجود نقش‌های رسمی نیست. تنها لازم است از چارچوب‌ها خارج شوید و روش‌های جذاب‌تری را انتخاب کنید.


یک روش قدرتمند برای مقابله با محیط‌های کاری بی‌ثبات امروزه این است که مدیران ارشد هر سازمان زمان بیشتری را صرف پرداختن به موضوع استراتژی نمایند. هرچه مدیران بیشتری در این روند حضور یابند امکان


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و نهم مهر ۱۳۹۱ |

این روزها با توجه به مشکلاتی که برای صنعت خودرو در ایران و نقاط دیگر دنیا نظیر اروپا پیش آمده است، این سوال به ذهن می‌رسد که الگوی مصرف خودرو در آینده به چه شکل خواهد بود؟ در اروپا الگوی مصرف خودرو تا به حال به این شکل بوده است که با توجه به وفور انواع وسایل حمل و نقل عمومی، خودرو یک وسیله لوکس محسوب می‌شود که بیشتر برای سفرهای آخر هفته کاربرد دارد.

با توجه به همین موضوع هم میزان تقاضا برای خرید خودروهای نو در اروپا کاهشی بی‌سابقه پیدا کرده است، اما در ایران ماجرا شکلی متفاوت دارد و به نظر می‌رسد که میزان تقاضای خودرو با توجه به کمبود وسایل 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: مریم رضایی
منبع: TCB Review
بخش دوم و پایانی
دون پپرز و مارتا راجرز، مشاوران مدیریتی و نویسندگان کتاب «اعتماد مفرط: صداقت به عنوان یک مزیت رقابتی»، معتقدند ترکیب رسانه‌های اجتماعی و افزایش شفافیت، روابط بین شرکت‌ها و مشتری را در آستانه تحولی قرار داده تا آن را به نوعی روابط دوستانه تبدیل کند. به نظر این دو نویسنده همه شرکت‌ها برای بقا در میدان رقابت باید این نوع رابطه را ایجاد کنند.

بخش دوم گفت و گو با آنها را می‌خوانید:
• تعریفی که تاکنون در مورد قابل اعتماد بودن شرکت‌ها مطرح کرده‌اید، بسیار فراتر از ارائه خدمات خوب به مشتری است. اما حتی شرکت‌های محبوب مردم – مثلا اپل به عنوان یک نمونه – گاهی عملکرد نامناسبی دارند. من فکر می‌کنم هیچ شرکتی کامل نیست، اما بیشتر ما با بی تفاوتی از آن می‌گذریم. ممکن 

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیست و هفتم مهر ۱۳۹۱ |
مترجم: مریم رضایی

منبع: TCB Review – بخش نخست
شرکت شما قانون شکنی نمی‌کند، مرکز توجه شما ارزش سهام سهامداران است، تا جایی که می‌دانید هیچ کس قصد ندارد خرید محصولاتتان را تحریم کند یا در شعبه‌های شرکت اعتصاب کند یا از طرف مصرف‌کننده طرح شکایتی را پیگیری کند. شما کم و بیش شرایط یک شرکت قابل اعتماد را دارید. اما به گفته دون پپرز و مارتا راجرز، مشاوران مدیریتی و نویسندگان کتاب «اعتماد مفرط: صداقت به عنوان یک مزیت رقابتی»، داشتن این شرایط کافی نیست.

پپرز و راجرز در این کتاب عنوان می‌کنند که ترکیب رسانه‌های اجتماعی و افزایش شفافیت، روابط بین شرکت‌ها و مشتری را در آستانه تحولی قرار داده تا آن را به نوعی روابط دوستانه تبدیل کند. این حداقل کاری است 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: مانا مصباحی

سوالات هوشمندانه پاسخ‌های خوبی به ارمغان می‌آورد. اگر خواهان این هستید که بدانید واقعا در شرکتتان چه می‌گذرد، مطمئن شوید که از کارمندانتان سوالات درستی می‌پرسید. تعامل شما با واحد فروشتان تاثیر به سزایی بر روند کسب و کارتان دارد و سوالاتی که می‌پرسید می‌تواند منجر به بهبود یا تنزل عملکرد شرکتتان شود.

یک رییس زیرک می‌تواند با پرسیدن سوالات درست و سپس با دقت گوش فرا دادن به پاسخ کارمندانش، به روحیات، صلاحیت و شایستگی‌ آنان، همچنین اثر بخشی جمعی کارکنانش پی برده و بر آنها تاثیر بگذارد. اگر
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و ششم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: مریم رضایی

منبع: TCB Review
اشتباه کردن اجتناب‌ناپذیر است. اهمیتی ندارد که قبل از آن در مورد موضوع چقدر بحث و مناظره داشته‌اید، چه میزان شبیه‌سازی کامپیوتری انجام داده‌اید و چقدر ریسک‌های احتمالی را مرور کرده‌اید.

باید بدانید پیش‌بینی‌ها گاهی غلط از آب درمی‌آیند، خطوط تولید جدید شکست می‌خورند، ابتکارات در رابطه 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ |


مترجم: علیرضا ابوالفتحی
شما صاحب کسب‌وکاری هستید و علاقه‌مندید تا یک مدیر خوب استخدام کنید که بتواند به شما در پویایی و موفقیت کسب‌وکارتان کمک کند. وقتی آگهی استخدام شما منتشر می‌شود، احتمالا تعداد زیادی رزومه به دستتان خواهد رسید.

ممکن است شما با انتخاب کردن افرادی که شرایط بهتری دارند این تعداد را کاهش دهید، ولی باز هم تعدادی به مصاحبه دعوت می‌شوند وشما باید از بین آنها بهترینشان را انتخاب کنید. حالا سوال این است: چگونه می‌توانید بفهمید که کدامیک فرد مورد نظر شماست؟
در اینجا به 10 ویژگی مهمی که باید یک مدیر موفق داشته باشد، اشاره شده است:

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ |

يك بازارياب و فروشنده حرفه‌اي، بايد در درك زبان بدن (Body Language) و رفتار مشتري تبحر داشته باشد؛ چرا كه تاثير مهارت‌هاي غيركلامي (زبان بدن) پنج برابر بيشتر از مهارت‌هاي كلامي است.

فروشندگان بدون آگاهي از مهارت‌هاي غيركلامي نمي‌توانند يك ارتباط اثربخش با مشتريان برقرار كنند؛ 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: رویا مرسلی
اگر قرار است به زودی یک مصاحبه شغلی برای کاری که به آن علاقه‌مند هستید داشته باشید، احتمالا می‌دانید که این تنها شانس شما برای تحت تاثیر قرار دادن مصاحبه کننده است؛ امادقیقا چگونه باید این کار را انجام دهید؟باوجود همه دستورالعمل‌های گیج کننده‌ای که ارائه می‌شود و قوانین بسیار متغیری که درباره نحوه مصاحبه ارائه می‌شود، تعجبی ندارد که جویندگان شغل درباره بهترین روش آمادگی و رفتار در یک مصاحبه دچار سردرگمی شوند.

افراد خبره چه می‌گویند



ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۱ |

نویسنده: سوآرات کرینر
مترجم:نسرین رضایی
امروزه خدمات و سرویس دهی در تجارت از جمله عوامل مهم کسب و کار محسوب می‌شود. به عنوان مثال دانشکده «کامالینی رامداس» لندن نگاهی انداخته به استفاده از اصول خدمات در بحث بهداشت و درمان.

پروفسور رامداس معتقد است: در بحث مراقبت‌های بهداشتی نو آوری در ارائه خدمات تا حد زیادی منجر به کاهش هزینه‌ها و همزمان بهبود نتایج خواهد شد، بدون اینکه حتی از 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و سوم مهر ۱۳۹۱ |

نویسنده: کتی مورل
مترجم: سیمین راد
مذاکره بخشی از زندگی هرروزه همه ماست. ما با کودکان‌مان راجع به مشق‌هایی که باید بنویسند، گفت‌وگو می‌کنیم. ما با فروشندگان و خریداران مختلف راجع به قیمت‌ها، هزینه‌ها و کارهایمان مذاکره می‌کنیم.

مذاکره در سطح کسب و کارهای کوچک در سرتاسر زمان کاری شرکت اتفاقی همیشگی و دائم است. ما،


برچسب‌ها: استراتژي‌‌هاي مذاكره
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ |

براساس تازه‌ترین گزارش بزرگ‌ترین شرکت رنگ خودروی جهان، رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ خودرو در جهان محسوب می‌شود.

شرکت صنایع PPG در گزارش سالانه خود اعلام کرده که هم‌اکنون خودرو در رنگین کمانی از رنگ‌ها در سراسر جهان به تولید رسیده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. با این وجود رنگ سفید بیشترین متقاضی را در بین خریداران خودرو دارد. این برای دومین سال پیاپی است که سفید به عنوان محبوب‌ترین رنگ خودروی جهان معرفی شده است. بعد از سفید نیز رنگ‌های نقره‌ای، مشکی، خاکستری و قرمز به عنوان محبوب‌ترین رنگ‌های خودروی جهان معرفی شده‌اند. اگرچه در منطقه آمریکای شمالی بعد از رنگ سفید محبوب‌ترین رنگ‌ها به ترتیب سیاه، نقره‌ای و خاکستری هستند. شرکت PPG رنگ خودروهای شرکت‌های بزرگی مانند فورد، جنرال‌موتورز و بی.ام.و را تامین می‌کند. ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و دوم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: مریم رضایی
منبع: Fast Company
هر شرکتی این روزها تلاش می‌کند گروه هدف اصلی خود را تعریف کند. اگر آنها بتوانند این کار را انجام دهند، زندگی – یا حداقل کسب و کارشان – بسیار آسان‌تر خواهد بود. بعد از آن می‌توانند منابع شرکت را هدایت و انرژی خود را در مسیر درستی متمرکز کنند.

اما یک گروه هدف از عوامل نامتجانس زیادی تشکیل شده است. به عنوان مثال، مک دونالدز را در نظر بگیرید. این رستوران زنجیره‌ای چه کسی را می‌تواند گروه هدف اصلی خود بنامد؟ آنها روزانه به 47 میلیون مشتری خدمات می‌دهند. در مورد اپل و نایک چطور؟ تعداد 362 فروشگاه شرکت اپل در مدت 3 ماه بسیار


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیستم مهر ۱۳۹۱ |

منبع: Open Forum
مک دونالدز یکی از موفق ترین مجموعه‌های زنجیره‌ای دنیا است. آیا دلیل این موفقیت این است که مک دونالدز خوشمزه‌ترین همبرگرها را دارد؟ واقعیت این است که یکی از دلایل سودآوری مک دونالدز این است که همبرگرهای آن در کلیه شعبه‌های شیکاگو، نیواورلئان، سان دیگو و غیره طعم یکسانی دارند. این چیزی است که مشتری انتظار دارد. آنچه مزیت رقابتی ثابتی برای مک دونالدز ایجاد می‌کند طعم خوب غذاهای آن نیست، بلکه فرآیندهای عملیاتی ثابت در هر مرحله از کسب و کار این رستوران است. هر کاری در این رستوران، از سفارش گرفتن تا تمیز کردن، به دقت مستند‌سازی می‌شود.

به یاد داشته باشید در یک کسب و کار کوچک، کیفیت خوب همیشگی محصول یک مزیت رقابتی موقت و پرخرج است. این نوع فرآیندهای عملیاتی برای موفقیت بلند مدت مهم و حیاتی هستند. سودآوری زمانی اتفاق می‌افتد


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیستم مهر ۱۳۹۱ |

لیست پرفروش ترین پیراهن تیم های باشگاهی جهان در 5 سال گذشته منتشر شد. به گزارش خبرآنلاین؛ در حالی که همواره تردید‌هایی در مورد پرطرفدارترین تیم باشگاهی در جهان وجود دارد، به تازگی اسامی باشگاه‌هایی که پیراهن‌های آنها در 5 سال گذشته بیشترین تعداد فروش را داشته، منتشر شد.

در این لیست دو غول بزرگ و پرافتخار انگلیسی و اسپانیایی یعنی تیم های منچستر یونایتد و رئال مادرید با فروش چشمگیری در صدر قرار گرفته‌اند. این دو باشگاه از سال 2007 تاکنون تعداد 4/1 میلیون پیراهن


برچسب‌ها: بازاريابي ورزش
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیستم مهر ۱۳۹۱ |

فروشندگاني كه با مهارت‌هاي زبان بدن آشنا هستند و در دوره‌هاي يادگيري مهارت‌هاي غيركلامي شركت مي‌كنند، به اين توانايي دست مي‌يابند كه حتي با شنيدن تن صداي يك فرد از طريق تلفن، زبان بدن او را پيش‌بيني كنند.

فروشنده‌هايي كه در مقابل مشتري با حالت دست به سينه ژست مي‌گيرند و به نظر خود، ژست يك انسان مودب گرفته‌اند، به‌طور ناخودآگاه احساس ترس يا حالت مقاومت خود را در ذهن مشتري حك مي‌كنند؛ هرچند كه اكثر فروشنده‌ها از اين نوع رفتار اطلاع چنداني ندارند و براي همين است كه اكثر آنها در برخي 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه نوزدهم مهر ۱۳۹۱ |

با وجود آنکه مشتریان ابرخودروهایی چون فراری، بنتلی و لامبورگینی چندان نباید نگران بحران اقتصادی باشند، اما آمارها نشان می‌دهد فروش این سه خودروساز هم در پی این بحران کاهش یافته است.

بنابه گزارش‌ها تقاضا برای خودروهایی با قیمت بیش از 100‌هزار دلار کاهش یافته است. در سال گذشته حدود 26 هزار دستگاه خودروی سوپرلوکس در آمریکا به فروش رفته که این رقم 25 درصد زیر نرخ فروش در دوران پیش از بحران است. بنتلی پیش‌بینی کرده که سودش در سال آینده بیش از 5 یا 6 درصد رشد نخواهد کرد. کوین رُز، مدیر بخش فروش و بازاریابی بنتلی می‌گوید: بازار خودروهای سوپرلوکس در حال حاضر ثبات دارد، اما رشدش کمتر از پیش‌بینی‌های سال قبل بوده است. گسترش دایره رقابت این نوع خودروها و پدیدار شدن رقبایی تازه دلیل دیگری است که غول‌های سنتی این حوزه را نگران کرده است. تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه هفدهم مهر ۱۳۹۱ |

The rainbow logo, featuring a bitten apple in rainbow colors

موسسه اینتربرند معرفی کرد


در حالی که تنها یک روز از اولین سالگرد درگذشت استیو جابز نابغه محبوب دنیای تکنولوژی و مدیرعامل بزرگترین شرکت این حوزه می‌گذرد، شرکتی که او سال‌ها پیش همراه با استیو ووزنیاک تاسیس کرده بود همچنان عنوان ارزشمندترین شرکت تکنولوژی جهان را برای خودش حفظ کرده است.

این درحالی است که بسیاری در زمان مرگ وی معتقد بودند که شرکت اپل بعد از جابز نمی‌تواند روند موفقیت‌های گذشته‌اش را حفظ و تکرار کند. جدیدترین گزارش


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم:پژمان رمضانی
دنیایی را تصور کنید که شما قادر هستید تمامی فروشندگان‌تان را اخراج کنید و هنوز رشد درآمد پایداری داشته باشید. واقعا چگونه می‌توانید در این راه موفق شوید؟

برای بیشتر کسب و کارهای در حال رشد، کیفیت فروشندگان یک ضرورت است، اما نیروهای فروش نمی‌توانند به تنهایی پشتوانه توسعه یک کسب‌وکار باشند. حتی بهترین فروشنده 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه شانزدهم مهر ۱۳۹۱ |

شادی آذری
در هفته تبلیغات نیویورک، موضوعی که بیش از هر چیز دیگری مورد بحث است، چگونگی دستیابی به نتایجی قابل اندازه‌گیری برای برندهایی است که سهام آنها توسط معامله‌گران به فروش می‌رسند.

به گزارش نیویورک تایمز، همزمان با اینکه این بحث‌ها در نیویورک در جریان است، دیروز نتایج مطالعه‌ای منتشر شد که ارزش برندهای معروف و مشکلاتی که موجب افت ارزش آنها می‌شود، را مورد ارزیابی قرار داده است.

این مطالعه که سیزدهمین گزارش «بهترین برندهای جهان» نام دارد توسط شرکت مشاوره‌ای اینتربرند 


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه دوازدهم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: امیر رضایی

منبع: HBR
مدیریت کردن سوالات سخت مشتریان دیرباور و آینده نگر یکی از سخت‌ترین کارها در همه انواع فروش است. پس از مصاحبه با هزاران نفر از مشتریان که در راستای مطالعات مربوط به طرح برنده-بازنده انجام شد، با اطمینان می‌توان گفت تفاوت بین برنده‌ها و بازنده‌ها، ارائه پاسخ موفقیت‌آمیز به سوالات مشتریان است. در اینجا هفت نکته قابل‌توجه هنگام پاسخگویی به سوالات مشتریان آورده شده است:

ابتدا سوال را روشن کنید. مشتریان، دو نوع سوال اساسی می‌پرسند. بعضی از سوالات، سوالات خاص در مورد یک ویژگی یا موضوع است در حالی که برخی دیگر پیرامون دیدگاه کلی شما یا یک مساله


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه یازدهم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: محمود بیگلری*
به نظر منطقی می‌رسد که هر چه یک محصول بیشتر موردپسند مشتریان باشد درباره آن بیشتر صحبت کنند، اما تحقیق اخیر صورت گرفته توسط دو تن از استادان دانشکده وارتون این امر را تايید نمی‌کند، نوع برقراری ارتباط بین افراد (به طور مثال، رودررو یا از طریق ایمیل) عامل مهمی در تعیین موضوع‌های مورد گفت‌وگو میان آنها است. موضوعی که به‌ویژه در تدوین و اعمال برنامه‌های تبلیغات شفاهی(buzz-worthy advertising campaigns)1 باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در مقاله‌ای با نام «عوامل موثر در انتخاب رسانه مناسب برای بازاریابی شفاهی»، جونا برگر و رگورام


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه یازدهم مهر ۱۳۹۱ |


خبرگزاري ايسنا نوشت: نتايج يك پژوهش روي 27 هزار و 883 ايراني 18 تا 65 سال در كشور نشان داده است كه بيشتر مردم كشور (3/39 درصد) از شادكامي سطح متوسطي برخوردارند. 4/35 درصد نيز شادكامي خود را كم توصيف كرده‌ و در اين ميان، تنها 3 درصد خود را در سطح «بسيار زياد» شادكام مي‌دانند.

همچنين يافته‌هاي پژوهش «شادكامي مردم ايران و عوامل موثر بر آن» از ميان 30 استان مورد بررسي، استان زنجان را با 3/69 ميانگين امتياز شادكامي، شادترين استان كشور معرفي كرده است و از يزد با 3/12 ميانگين امتياز شادكامي، به عنوان پايين‌ترين سطح شادكامي نام برده است. همچنين استان‌هاي گلستان، بوشهر، هرمزگان و كردستان از ميزان شادكامي بالاتري از خط ميانگين برخوردار بوده‌اند. نتايج تحقيق مورد اشاره، اين موضوع را مورد تاكيد قرار داده است كه افراد در سطوح اقتصادي پايين‌تر در مقايسه با افراد در سطح اقتصادي «خوب/ بسيار خوب» به صورت معناداري، سطح شادكامي كمتري دارند.هیه شده در: وب نوشت پنگان
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه یازدهم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: مریم رضایی
منبع: Mckinsey
رشد سریع بازارهای نوظهور، قدرت خرید بیشتری به میلیون‌ها مصرف‌کننده در این کشورها داده است. این مصرف‌کننده‌ها با نوعی فضای بازاریابی مواجه شده‌اند که مانند فضاهایی که در بازارهای توسعه یافته وجود دارد، پیچیده و به سرعت در حال نمو هستند. این روزها انتخاب محصول و کانال‌های ارتباطی و در نتیجه پتانسیل پایگاه‌های دیجیتال در حال گسترش است و این مساله باعث می‌شود مشتری گزینه‌های بیشتری برای انتخاب، پیش روی خود داشته باشد.

تاثیر این تغییرات در بازارهای توسعه یافته به قدری عمیق بوده که 3 سال پیش گروهی از محققان، رویکرد تازه‌ای برای درک رفتار مصرف‌کننده ارائه کردند. نتایج این تحقیق که در آن 20000 مصرف‌کننده در 5 حوزه


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دهم مهر ۱۳۹۱ |

بانک مرکزی منتشر کرد

گروه بازار پول- عملکرد فعالیت‌های ارزی 26 بانک و موسسه اعتباری در سال گذشته نشان از پیشتازی بانک‌های دولتی و خصوصی شده در این عرصه دارد؛ به گونه‌ای که مقایسه ارقام فعالیت‌های ارزی در این بانک‌ها با بانک‌های خصوصی یا موسسات اعتباری، سهم بالایی از کل فعالیت‌های ارزی بانک‌ها را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور که توسط بانک مرکزی منتشر شده؛ گردش فعالیت‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در سال 90 در مجموع به 363 میلیارد و 483 میلیون دلار رسیده که بر اثر فعالیت‌های مختلف ارزی به دست آمده است.
نوع فعالیت‌ها
برای فعالیت‌های مختلف ارزی، 6 دسته‌بندی در نظر گرفته شده است؛ اعتبارات اسنادی، حواله‌ها و ضمانت‌نامه‌های ارزی، خرید و فروش ارز و دیگر فعالیت‌های ارزی این 6 دسته فعالیت ارزی مورد نظر بانک مرکزی را تشکیل می‌دهد.
در این دسته‌بندی «اعتبار اسنادی» تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و بر اساس آن، تعهد می‌شود که «میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.» و در عوض «هرگاه خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد.»
اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین‌المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگه‌دارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان دریافت تاييدیه که کالاهای خریداری شده حمل شده‌اند وجه را پرداخت نخواهد کرد. ضمانت‌نامه‌ها و حواله‌هاي ارزی نیز در این دسته‌بندی تعریف خاص خود را دارد. چنانکه «ضمانت‌نامه بانکی» به عنوان «تعهدی کتبی و غیرقابل برگشت‏،‌ جهت پرداخت مبلغ معینی وجه نقد به ذی‌نفع ضمانت‌نامه» تعریف شده
است.
بالاترین و پایین‌ترین حجم اعتبار اسنادی
بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور سال گذشته در مجموع بیش از 62 میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی داشته‌اند. در گزارش عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری طی سال گذشته، بالاترین میزان گشایش اعتبار اسنادی در میان بانک‌ها به بانک خصوصی «سامان» اختصاص دارد که بیش از 14 میلیارد دلار گشایش اعتبار اسنادی داشته است. پس از این بانک در سال گذشته، بانک خصوصی شده تجارت 7 میلیارد و 533 میلیون دلار گشایش اعتبار اسنادی در کارنامه خود دارد. بانک ملت نیز سهم بالایی از گشایش اعتبار اسنادی انجام داده: بیش از 8/6 میلیارد دلار. دو بانک خصوصی پاسارگاد و پارسیان در رده بعدی هستند. بانک پاسارگاد حدود 8/5 میلیارد و بانک پارسیان بیش از 4/4 میلیارد دلار. بانک‌های انصار، ایران زمین، حکمت ایرانیان، دی، سپه، شهر، مهر و گردشگری در این دسته‌بندی هیچ نوع فعالیتي در زمینه گشایش اعتبار اسنادی نداشته‌اند. پست بانک ایران در میان بانک‌ها و موسسات اعتباری پایین‌ترین حجم گشایش اعتبار اسنادی را داشته است: 50 میلیون دلار. به نظر می‌رسد شرایط موجود در اعمال محدودیت‌های تجاری، موانع گشایش اعتبار اسنادی در بانک‌های دولتی را بیشتر کرده و موجب پایین آمدن سهم این بانک‌ها در این نوع فعالیت‌های ارزی شده است. در غیاب بانک‌های دولتی، بانک‌های خصوصی بوده‌اند که بار اصلی این کار را به دوش کشیده‌اند.
حواله‌های ارزی
کل حواله‌های ارزی صادر شده از بانک‌ها طی سال گذشته به بیش از 111 میلیارد دلار بالغ شده است.
در این میان، بانک ملت بالاترین میزان صدور حواله‌های ارزی را با رقم 20 میلیارد و 343 میلیون دلار به خود اختصاص داده و پس از آن بانک تجارت، 20 میلیارد و 476 میلیون دلار حواله ارزی صادر کرده است. فاصله دیگر بانک‌ها در صدور حواله ارزی با این دو بانک بسیار زیاد است. چنانکه دو بانک خصوصی پاسارگاد و سامان به ترتیب با 12 میلیارد و 734 میلیون و 8 میلیارد و 857 میلیون دلار در رده‌های بعدی صدور حواله‌های ارزی قرار گرفته‌اند. بانک‌های ایران زمین، دی، رفاه، شهر، مهر و گردشگری هیچ نوع فعالیتي در زمینه حواله‌های ارزی نداشته‌اند و به جز اینها، بانک سینا با نزدیک به 5 میلیون دلار صدور حواله ارزی پایین‌ترین سهم از این بخش را داراست.
خرید و فروش ارز
بخش مهم این آمارها به خرید و فروش ارز توسط شبکه بانکی اختصاص دارد که در موارد بسیاری طی سال گذشته «مصارف» بانک‌ها از «منابع» پیشی گرفته یا عکس آن نیز اتفاق افتاده است. سال گذشته در مجموع 82 میلیارد و 361 میلیون دلار از طریق شبکه بانکی به فروش رسیده است. این بخش «مصارف» بانک‌ها بوده، در بخش منابع، بانک‌ها نزدیک به 75 میلیارد دلار، ارز خریداری کرده‌اند. گزارش بانک مرکزی به روشنی مشخص نمی‌کند که این میزان ارز از چه طریقی و با چه عنوانی توسط بانک‌ها خریده شده و در کجا به فروش رسیده است. در میان سرفصل خرید و فروش ارز، که منابع و مصارف ارزی بانک‌ها محسوب می‌شود؛ طیف وسیعی از مولفه‌ها را در بر می‌گیرد. از جمله سپرده‌های ارزی، معاملات بین بانکی و ... که بدون در نظر گرفتن صورت‌های مالی بانک‌ها طی سال گذشته، آنالیز واقعی از میزان عملکرد منابع و مصارف ارزی بانک‌ها در سال گذشته را روشن نمی‌سازد.
با این همه، گزارش بانک مرکزی که بر اساس گزارش عملکرد بانک‌ها تدوین شده نشان می‌دهد سال گذشته در میان بانک‌های کشور، بالاترین میزان منابع به بانک ملی ایران اختصاص دارد که بیش از 31 میلیارد دلار منابع داشته است، اما نکته جالب توجه اینکه در مقابل این منابع، حدود 26 میلیارد دلار ارز توسط این بانک به فروش رسیده است. تفاضل این دو رقم حدود 5 میلیارد دلار است که در گزارش به نحوه مصرف آن اشاره نشده است.
در برخی از بانک‌ها نیز دیده می‌شود که وضعیت برعکس است و مصارف از منابع بیشتر شده است. به طور مثال، در گزارش بانک مرکزی در سال گذشته مصارف ارزی بانک پاسارگاد بیش از 300 میلیون دلار بیشتر از منابع بوده است. یا در مورد بانک توسعه صادرات که رقم بسیار درشتی از پیشی گرفتن مصارف بر منابع ارزی وجود دارد. رقمی که به بیش از 4 میلیارد دلار می‌رسد و در میان بانک‌های کشور یک رکورد به حساب می‌آید. رکورد پیشی گرفتن منابع از مصارف نیز به بانک کارآفرین اختصاص دارد. این بانک در سال گذشته بیش از 8/1 میلیارد دلار منابع ارزی در اختیار داشته که 132 میلیون دلار آن را فروخته است.
عملکرد پایین ضمانت‌های ارزی
در بخش ضمانت‌نامه‌های ارزی، به جز یکی دو بانک ( ملت و سامان) در بقیه بانک‌های کشور، فعالیت‌های این بخش در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است. بانک سامان در سال گذشته بیش از 8/3 میلیارد دلار و بانک ملت بیش از
7/2 میلیارد دلار ضمانت‌نامه ارزی صادر کرده‌اند. این در حالی است که در بخش عمده بانک‌ها این نوع فعالیت‌های ارزی صورت نگرفته یا ارقام آن پایین‌تر از یک میلیارد دلار است. به این ترتیب مجموع فعالیت‌های این سرفصل به حدود 3/8 میلیارد دلار رسیده است.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه دهم مهر ۱۳۹۱ |

تحقیقاتی كه مرحله هدف‌گذاري فرآيند بخش‌بندي بازار را بررسي مي‌كنند، فاكتورهاي متعددي را شناسايي كرده‌اند كه بر برآورد سازمان از جذابيت بازار هدف تاثير مي‌گذارند، از جمله:

* سهم فعلي سازمان از بازار و همگوني (تجانس) بازار- دانش سازمان از بازار كنوني بر ديدگاه آن در مورد جذابيت نسبي اين بازار در مقايسه با ساير بازارها تاثير مي‌گذارد.
* تخصص‌گرايي فعلي در محصول- در كاربري‌هاي مرتبط يا بازارهاي نزديك كه سازمان براساس آن

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه نهم مهر ۱۳۹۱ |

مترجم: نفیسه هاشم‌خانی
نویسنده: Cynthia A. Montgomery
در این مقاله یک پرفسور دانشکده‌ کسب‌وکار در هاروارد به انعکاس یافته‌های خود در آموزش و ارتباط با مدیران ارشد سخن گفته و اینکه چگونه رهبران استراتژیک می‌توانند ارزش‌های منحصربه‌فردی را برای شرکت خود به ارمغان آورند.

هفت سال پیش پس از 25 سال تدریس برای دانشجویان MBA در دانشکده کسب‌وکار هاروارد، بر آموزش مدیران و کارآفرینان شرکت کننده در دوره‌هایی که برای صاحبان کسب‌و‌کار در این دانشکده برگزار شد، تمرکز کردم


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه نهم مهر ۱۳۹۱ |

نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه هشتم مهر ۱۳۹۱ |

بازاريابي عصبي يك علم جديد است كه هدف آن كمك به بازاريابي و فروش محصولات با استفاده از علم عصب‌شناسي است. بازاريابي عصبي هم‌اكنون در بعضي از مدارس مهم بازرگاني تدريس مي‌شود و عصب‌شناسان به بسياري از شركت‌هاي بزرگ تجاري خدمات مشاوره‌اي مي‌دهند.

در دهه اخير، واقعيت‌هاي متعدد، تحقيقات قابل توجهي در زمينه گسترش فعاليت‌هاي علمي و مديريتي بازاريابي به وجود آورده است. اگرچه غالبا تحقيقات بازاريابي به طور خاص در كشورهاي صنعتي 
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه هشتم مهر ۱۳۹۱ |
 
مطالب قدیمی‌تر