
در دنیای امروز تکنیکهای زیادی از تکنولوژیهای جدید استخراج شدهاند که به تبلیغکنندگان امکان دستیابی به اطلاعات مورد نظر برای بهبود فعالیتهایشان را میدهد. برای مثال در تحقیقی که اخیرا انجام شد، از دو تکنیک مختلف برای بررسی حالتهای مختلف بیننده هنگام تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی استفاده شد که یکی از این دو تکنیک، استفاده از یک دستگاه ردیاب مادون قرمز بود که امکان دنبال کردن حرکات چشم را میداد که از نتایج آن اطلاعات سودمندی درباره نکات قابل توجه بیننده طی زمان پخش ویدئو بهدستمیآمد و تکنیک دوم به کار بردن سیستمیبود که توانايی آنالیز تغییرات چهره فرد تماشاگر را، برای دستیابی به حالات و احساسات درونی وی داشت.
بهرهگیری از این تکنیکها نقش بسزایی در توسعه روشهای تبلیغاتی داشت، زیرا کمک میکرد تا

با این وجود شانس پذیرفته شدن یک ایده بیش از آنکه مربوط به محتوای ایده باشد، به طرز ارائه آن مربوط است. هرگاه لازم است ایده خود را به تایید رسانید، فکر نکنید چون ایده شما منحصر به فرد است، دیگران نیز آن را این گونه میبینند بلکه باید آنها را قانع کنید.
افراد خبره چه میگویند
وقتي يك تصميم ميتواند بر آينده شركتي تاثير گذارد، بار سنگيني بر دوش
تصميمگيرنده قرار ميگيرد؛ اما همين مسووليتپذيري است كه كارنامه او را
ممتاز و باارزش ميكند.

ایسنا- آمار و اطلاعات منتشر شده نشان میدهد که متوسط قیمت هر دستگاه
خودرو در ایران در سال گذشته حدود 14 میلیون تومان بوده است. براساس آمار
انجمن خودروسازان ایران و همچنین آمار گمرک ایران، حجم بازار خودرو کشور در
سال 1390 بالغ بر یک میلیون و 656 هزار و 832 دستگاه شد كه این رقم رشد
5/4 درصدی را نسبت به سال 1389 نشان میدهد.
بهرغم رشد خرید و فروشهای مجازی
اگر تنها یک گشت کوچک در محتوای فارسی، فضای وب بزنید با
سایتهای مختلفی آشنا خواهید شد که فعالیتشان تنها در بخش تجارت الکترونیک
خلاصه میشود.
آنقدر سایتهای فروش اینترنتی در فضای مجازی کشور زیاد است که مشخص نیست کدام یک از دیگري برتر است یا به کدامیک میتوان بیشتر اعتماد کرد. اما سوالی که با دیدن این انبوه سایت به ذهن خطور میکند این است که چرا با افزایش حجم سایتهایی که در این

اما اگر قیمتها خیلی پایین باشند، آنگاه اوضاع کمی پیچیدهتر خواهد شد، چرا که بالا بردن قیمت برای بسیاری
مترجم: نفیسه هاشمخانی
منبع: About.com Guide
با وجود مشکلات
اقتصادی در آمریکا کارآفرینی در این کشور پر رونق است حتی میتوان گفت گاهی
وجود مشکلات اقتصادی در یک کشور عاملی برای ترغیب بسیاری افراد برای
کارآفرینی میشود.

این روشها عمدتا بر پایه مشوقهای مالی یا امتیازات مختلفی است که به ازای خریدهای بیشتر، امتیازات بیشتری به مشتری تعلق میگیرد. ولی میزان اثرگذاری این روشها همواره مورد سوال محققان مدیریتی بوده است.
نتایج برخی تحقیقات اخیر راههایی را برای افزایش كارآيي برنامههای وفاداری مشتری نشان میدهد. محققان مدیریت، جوزف نونز و خاویر درز با فرض اینکه مشتری وفاداری بیشتری نشان میدهد اگر کوپنهای تخفیف را
گزارش نشريه «فوربس» از وضعيت توليد پوشاك در سال 2011 نشان ميدهد كه شركت فرانسوی
«کریستین
دیور» با فروش 9/31 ميليارد دلار بزرگترين تولیدکننده پوشاک و تجهیزات
مربوطه در جهان بوده و «نایک» آمریکا با 7/22 ميليارد دلار فروش و «آدیداس»
آلمان با 3/17 ميليارد دلار فروش در ردههاي بعدي قرار دارند.

آیا باید به ريیستان بگویید که به دنبال فرصت شغلی بهتر هستید؟ چگونه باید یک مرجع معتبر برای خود داشته باشید؟ اگر پیشنهادی دریافت کنید، آیا اعلام دو هفته زمان برای شرکت فعلیتان کافی است؟ از آنجایی که چگونگی ترک شغل فعلی برای آینده شغلی شما بسیار مهم است، پس باید پاسخ این سوالات را بدانید چون رفتار شما با شرکت قبلی نمایانگر برخورد شما با شرکت جدید خواهد بود.
افراد خبره چه میگویند
تعداد طلاق ثبت شده شهری نیز برابر با 121 هزار و 91 رویداد و تعداد طلاق روستایی نیز برابر با 21 هزار و 750 واقعه است. همچنین طی این مدت بیشترین طلاق ثبت شده مردان در گروه سنی 29-25 ساله با 35 هزار و 517 واقعه بوده و بیشترین طلاق ثبت شده زنان نیز در گروه سنی 29-25 ساله با 38 هزار و 647 واقعه بوده است. همچنین در سال 1390 بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده، مربوط به مردان ترکیب سنی 29-25 ساله با زنان 24-20 ساله بوده که تعداد آن برابر با 16 هزار و 71 واقعه است.
آمار ازدواج در سال 90
آمارهای
مربوط به ازدواج ثبت احوال نیز نشان میدهد طی این مدت 874 هزار و 792
واقعه ازدواج به ثبت رسیده که بدون احتساب آمار ثبت ازدواجهای معوقه نسبت
به مدت مشابه سال قبل حدود 7/1 درصد افزایش داشته است. تعداد ازدواج ثبت
شده شهری نیز برابر با 631 هزار و 457 رویداد و تعداد ازدواج روستایی نیز
243 هزار و 335 رویداد بوده است. همچنین بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در
گروه سنی 24-20 ساله با 340 هزار و 400 نفر بوده است و بیشترین ازدواج ثبت
شده زنان در گروه سنی 24-20 ساله 302 هزار و 991 نفر بوده است.براساس
آمارهای موجود بیشترین ترکیب ازدواج ثبت شده نیز مربوط به ترکیب سنی مردان
24-20 ساله با زنان 19-15 ساله بوده که تعداد آن 160 هزار و 108 واقعه بوده
است. همچنین براساس این گزارش، نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در سال گذشته
برابر با 1/105است که همین شاخص در مدت مشابه سال قبل 9/104بوده است؛ یعنی
در مقابل هر 100 واقعه ولادت ثبت شده دختر 1/105واقعه ولادت پسر به ثبت
رسیده است.
تهیه شده در: وب نوشت پنگان
آمار گمرك ايران نشان ميدهد كه در سال آخر رياستجمهوري
نيكولا ساركوزي، صادرات ايران به فرانسه 8/2 درصد افزايش يافته. در حالي
كه واردات ايران از فرانسه با كاهش 5/8 درصدي حدود 8/1 ميليارد دلار برآورد
شده است.
موضوع اين مقاله سفرهاي حاج محمدحسن امينالضرب- نخستين كارآفرين بزرگ
ايراني- است. سفرهاي امينالضرب از آن رو اهميت دارند كه شباهتي به سفرهاي
ديگر مسافراني كه در همان عصر در مقام جهانگرد و براي خوشگذراني به غرب
ميرفتند، ندارد؛ چه، امينالضرب با هدف بازرگاني سفر ميكرد.
![]() |
حاج محمدحسن امينالضرب مردي بود خودساخته و پدرش بازرگاني ورشكسته، او در
ميانه قرن نوزدهم، تنها با عبايي بر دوش و 100 ريال پول در جيب، از اصفهان
به تهران آمد. در سال 1863، در اواخر بيست سالگي، شركت بازرگاني بزرگي را
در ايران راه انداخت و ثروتمندترين و موثرترين بازرگان كشور شد. او در
تمامي شهرهاي بزرگ ايران و اروپا نماينده و با آسيا و آمريكا رابطه
بازرگاني داشت. او ملزومات خوشگذراني ناصرالدين شاه، خانواده سلطنتي و
اشراف را فراهم ميآورد و تمام معاملات خارجي، به ويژه امور ديپلماتيك آن
را در كشور انجام ميداد. همزمان در صنعت، واردات شيشه، چيني، ابريشم و
ديگر كارخانهها از اروپا سرمايهگذاري ميكرد.
همچنين در پروژههاي
كشاورزي و معدن نيز مشغول به كار شد و در پي آن خط راهآهن را به سوي درياي
مازندران ساخت. او همچنين به رياست ضرابخانه گمارده شد و از اين رو لقب
امينالضرب را گرفت و عملا بانكدار شخصي شاه بود. امينالضرب در طول زندگي
خود بسيار سفر كرد. نخستين سفر او از اصفهان به كرمان بود. او در سن جواني
در جستوجوي پدرش – كه در پي كسبوكار، خانواده را رها كرده، به كرمان رفته
بود و خبري از او نبود- به آن شهر رفت و پي برد كه پدر درگذشته است. دومين
سفرش از اصفهان بود به تهران؛ رفت تا بخت و اقبال خود را بسازد. در نخستين
روزهاي اقامت در تهران كه كسبوكار خود را محكم ميساخت، سفرهاي منظم
داخلي انجام داد و بيشتر به تبريز سفر كرد كه مهمترين شهر بازرگاني در
ايران بود. با اين حال تا سال 1863 سفر عمدهاي انجام نداد.
سال 1863 را
بايد سال بسيار مهمي براي امينالضرب دانست. در اين سال، به كاميابيهاي
بازرگاني دست يافت، به حج مشرف شد، ازدواج كرد و خود و خانوادهاش در خانه
بزرگي مستقر شدند كه پسرش در آن ديده به جهان گشود او تا آخرين روزهاي حيات
در آن ميزيست در اين سال، سرانجام شهرتي به هم زد و مقامي كسب كرد.
گزارش
دقيقي از سفر حاج امينالضرب در دست نيست و تنها اطلاعات موجود در آرشيو
خانوادگي، منابعي هستند كه خود پس از بازگشت گرد آورده است. با اين حال
تجربه او بايد شبيه ديگراني باشد كه به اين سفر رفتهاند. هنگامي كه
امينالضرب سفر خويش را براي به جاي آوردن مناسك حج در مكه آغاز كرد،
نخستين بار بود كه گام به بيرون از مرزهاي كشور ميگذاشت. اين سفر، بسيار
طولاني و دشوار بود، اما تجربههاي جديدي را هم در كشورهاي سرراه و هم در
استفاده از وسايل حملونقل (سفر) در برداشت. در آن هنگام هنوز راههاي
كالسكهرو در ايران نبود. بنابراين منظره راههاي سنگفرش شده كه در آن
كالسكهها ميروند و ميآيند، پستخانههايي كه اسبها را در آن تعويض
ميكنند و وسايل راحتي فراهم ميآيد و در راس تمام اينها راهآهن و
ايستگاههاي آن، همگي تازگي داشتند. با اين حال، منابع جديدتر نشان ميدهند
آنچه امينالضرب را شيفته خود ساخت، قدرت ماشين بخار بود كه وي كاركردهاي
مختلف آن را در مصر ديد و براساس دفتر ثبتنامهها از سال 1387 (71-1870)
بارها و بارها به قدرت ماشينهاي بخار اشاره كرده و يك تراكتور و يك تلمبه
بخار سفارش داده است. درباره اين موضوع، به برادرش حاجابوالقاسم
ملكالتجار در استانبول مينويسد:
«مطلب ديگر آنكه اگر ممكن شود يك
واپور كه زمين شخم ميكند، بخريد به ايران بفرستيد، خيلي خوب است، بر فرض
اينكه مايهكاري هم آدم بفروشد ضرر ندارد، به كار مسلمانان ميآيد، مردم
ميبينند طالب ميشوند. جان 10 هزار حيوانات خريده ميشود.»
اين را بايد
همچنين نتيجه تاثير سفر حج و شرايطي دانست كه در كشورهاي ديگر ديد و در
سال 1287 نامهاي به شاه نوشت و در آن تاسيس بانك ملي را پيشنهاد و براي
نخستين بار به نيروي بخار اشاره كرد:
«عقلاي آنها (اروپاييان) از قرينه
اسبها تهيه نمودند، به خيال ساختن كشتي بخار افتادند، چند نفر با يكديگر
متحد شدند و ساختند و جاري نمودند، چون نفع او را مشاهده كردند به راهآهن و
ساختن تلگراف پرداختند و متوجه ساختن كارخانههاي ابريشمكشي و قندسازي و
بلورسازي و زري و ماهوتبافي و چيزهاي ديگر شدند. تا آنكه مستدرجا كار را
به جايي رسانيدند كه آنچه مايحتاج خلق است، جميعا با كارخانههاي بخار
ميسازند.»
نامه امينالضرب به شاه گرچه به شكلگيري بانك ملي با سرمايه
كارخانهها نينجاميد، اما افسون موتور بخار، امينالضرب را وارد عرصه صنعت
كرد. او كار خود را در سال 1302/1887 ادامه داد. امينالضرب هنگام دريافت
اين امتياز، از پيامدهاي اين پروژه آگاه نبود. او انتظار نداشت كار چنان
پيش رود كه مجبور شود بيشتر سرمايه شخصي خود را در اين كار سرمايهگذاري
كند. خلاصه پس از گرفتن امتياز براي به دست آوردن برآورد اوليهاي از كار،
مهندسان خارجي را استخدام كرد. در همين حال از برادرش حاج محمدرحيم در
فرانسه خواست ديگ گداخت فلز بخرد. او در نتيجه بررسيها دريافت كه موقعيت
جغرافيايي معدن چنان است كه حملونقل كارخانه يا تجهيزات ساخت آن را
غيرممكن ميسازد، در نتيجه سفارش خود را لغو كرد. جستوجوي وسيله حملونقل
ميان دريا و معدن، امينالضرب را در مسير جهانگردي قرار داد كه از روسيه
آغاز شد و در بلژيك و فرانسه پايان يافت. بنابراين ايده سفر اروپايي از دل
ايده راهآهن زاده شد.منبع:ويژهنامه ريشههاي رشد شاخههاي شكوفايي
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان
حاج محمدحسن امينالضرب؛ مسافري ژرفانديش و كارآفرين
اروپا، تاجر ايراني را شگفتزده كرد
سفر به اروپا برای حاج محمدحسین امینالضرب، تجربهای شگفتانگیز بود. او
با مشاهده وضعیت پویای این کشورها و مقایسه آن با كشورش بیش از پیش
اندوهگین شد. در بخش سوم از خاطراتاین تاجرایرانی که از ویژه نامه
«ریشههای رشد شاخههای شکوفایی» انتخاب شده است؛ توصیف اروپاي قرن 19
میلادی را از زبان امینالضرب ميخوانيم.
![]() |
در نامهاي ديگر كه به امينالسلطان مينويسد، ميگويد: «از برلين
اليالآخر خاك بلجيك(بلژيك) كارخانه است از بس كارخانهها متصل به كارخانه
است مثل اين ميباشد كه يك كارخانه يكپارچه است، ميگويند پيش فرنگستان
(احتمالا منظور وي بقيه اروپاي غربي است) هيچ است. ديروز مخصوصا در كارخانه
بلورسازي و تفنگسازي رفتم، مبهوت و بيهوش برگشتم. در كارخانه شمن
دوفرسازي رفتم، يك كارخانه 11,000 عمله دارد هيچ يك مجال اين را ندارد نگاه
آن طرف كند، نظم كار را اين طور قرار داده و تمام مردم ايران بيكار مانده
از گرسنگي و برهنگي مرده و خواهند مرد... منافع زراعت و صنعت ايران به قدر
كارخانه شمن دوفرسازي بلجيك نميشود.»
امينالضرب همچنين بر خود فرض
ميدانست كه علاوه بر صنعت، اشتغال و بازرگاني، وضعيت سفيران و كارداران
ايران را در خارج از كشور نيز به امينالسلطان گزارش كند. در توضيح عملكرد
سفيران، او نخست، روشي را بررسي ميكند كه از راه آن، سفيران پرستيژ
كشورشان را حفظ ميكنند. در اين زمينه، بالاترين نمره به ميرزارضاخان
مويدالسلطان- نخستين نماينده ديپلماتيك ايران در آلمان- داده شد.
امينالضرب خانه، اثاثيه و كالسكههاي او را با الگوي سليقه و ظرافت
ميداند كه با سفيران ديگر كشورها قابل مقايسه است. او تاكيد ميكند كه
ميرزا رضاخان ميتوانست خود را در دولت بيسمارك جاي دهد و روابطي را با
اطرافيان بيسمارك و دربار برقرار كرده است كه در ميان آنها به ويژه ميتوان
به وارث تاج و تخت سلطنت اشاره كرد.
در توضيح بيشتر روابط ميرزاخان،
امينالضرب يك ميهماني شام را در سفارت تعريف ميكند كه در آن امينالضرب
نيز دعوت بود. جالب است كه سفير در تهيه ليست ارائه شده از ميهمانان، از
زنان آغاز ميكند. اين بايد نخستين ميهماني شام باشد كه او در آن دعوت شده و
زنان بيحجاب در آن حاضرند. گر چه اين احتمالا يك داستان است و تجربهاي
غيرمعمول براي او، اما امينالضرب در نامهاش بيشتر به مهم بودن آن زنان
توجه ميكند تا نشست و برخاست آزادانه زنان با مردان. او يكي از زنان را
همسر وزير دربار معرفي ميكند و ديگري را خواهر او. در پايان ميهماني شام،
ميهمانان پاي ميفشرند كه امينالضرب را سوار كالسكه خويش كنند و اين امر
را نشانهاي مضاعف ميداند بر اهميت روابطي كه ميرزارضاخان با جمع برقرار
كرده بود. فرد ديگري كه ستايش شده، ميرزارضاخان دانش معينالوزرا، كنسول
ارشد ايران در تفليس است. علت ستايش امينالضرب از او مخالفتش با فرستاده
فوقالعاده دولت ايران به سن پترزبورگ، سيد محمودخان علاء الملك بود.
فرستاده فوقالعاده در اتاقهايي بد در بدترين بخش شهر اقامت گزيد و نشانه
خفتآور و ننگيني براي ايران ايجاد كرد. هر سه نفري كه امينالضرب نام برد،
ديپلماتهاي مهم آن دوره بودند و نمايندگي ايران را در كشورهاي مختلف بر
عهده داشتند. پاريس، گوهر پايتختهاي اروپايي، بايد بيهمتاترين تجربه براي
امينالضرب بوده باشد. اگر چه او مناظر عجيب و ناشناخته بسياري را در
امپراتوري عثماني طي سفر حج و در مسكو، ورشو، برلين و بلژيك در راه پاريس
ديده بود، هيچ يك نتوانست او را براي ديدار از شهر مجلل و باشكوه پاريس و
مقايسه آن با وضع كشورش آماده كند. نه تنها الگوي زندگي فرانسه بلكه
نهادهايي كه نيازهاي اين شيوه زندگي را برآورده ميساختند، مورد علاقه او
بود. او دريافت كه اينها توانايي بر عهده گرفتن كاركردهايي را داشتند كه
براي موجوديت دموكراسي از يك سو و تضمين امنيت داراييها از سوي ديگر – كه
موجوديت شركتهاي خصوصي را تشويق ميكرد – ضروري بود.
مقايسه وضعيت
پوياي فرانسه با وضعيت ايستا و راكد ايران او را بينهايت اندوهگين كرد. در
نامهاش به تاريخ 11 ذيالقعده 1305/20 جولاي 1887 به امينالسلطان
مينويسد: «از غصه، شب و روز در اين پاريس كه جاي هيچ گونه غصه نيست، مثل
الاغ بر گل ماندهام، از چشمهايم خون برون ميآيد. وا...العظيم، شب و
روزي نيست كه در وقت نماز بياختيار گريه و زاري و توبه و انابه نكنم.
وضعيت اين مملكت و مردم را ميبينم و وضع آنجا را ميبينم، ديوانه ميشوم.»
در نامه ديگر برخي از اوضاعي را كه موجب حيرت و شگفتي او شدهاند، شرح
ميدهد: «علم اينها را به كار واداشته است و علم آنها از روي توجه است و
مجلس وزرا و عقلاي آنها را به طوري مجبور كردهاند كه احدي نميتواند غرض
به خرج بدهد يا مداخله كند. نوشتههاي تاجر و بقال و كفشدوز و وزير و
سايرين، تمام بدون تعلل و تعطيل اجرا ميشود. هر كس راه خود را و تفكر خود
را ميداند، كسي را زهره دزدي و تقلبي و خيال بدي نيست... يكصد و ده هزار
درشكه كرايه در اين مملكت توي كوچهها و بازارها حركت ميكند غير از مخصوص
مردم و غير راهآهن، كوچهها از لندن و ينگه دنيا و برلين و روسيه و اتريش،
هر ساعت راهآهن وارد ميشود و مسافر و مالالتجاره ميآورد و از آن طرف
ميبرد. صدا از احدي بلند نيست، كسي نميفهمد چه آمد، چه رفت، چه شد.
نميدانم چه قانون و قواعد گذشته است. تمام ايران به قدر پاريس جمعيت ندارد
و همه دولت پرست هستند. حكمات دولت را به گوش و جان و دل اجرا ميكنند و
مطيع هستند. سبب اينكه كارها اين طور شده است همه در فكر اين هستند كه از
همديگر بيرون بياورند ملك خوب و منال خوب هر كس دارد، مال آنها باشد.»او در
تشريح منافع بانك براي اقتصاد ملي كشور به اهميت اسكناس در برابر سكه و
انجام مبادلات، اعتبارات و سرمايهگذاريها در بخش خصوصي و دولتي به واسطه
اسكناسي كه دولت به وسيله بانك مركزي پذيرفته است، اشاره ميكند. بايد
يادآوري كرد كه امينالضرب مدتها پيش از سفر اروپايياش در سال 1878 تشكيل
يك بانك مركزي را به شاه پيشنهاد كرده بود. با اين حال بيش از آن يكدلي و
جديت و فعاليت منظم و اشتغال مردم بود كه توجه او را جلب كرد. او ميگويد:
«تمام مردم اروپا يكپارچهاند و متحد به يكديگر هستند. اعلي، ادني، فقير و
غني، حتي سگها متحدا مشغول كار هستند و كار ميكنند و هر يك صبح و روز و
شب در هر ساعت تكليف معين و مشخص دارند. زارعان در ساعت مشخص بايد حكما
زراعت خود را بكنند.»
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

در یک شرکت تولیدی که فعالیتی جهانی داشت، کارمندان حدود هفتاد و پنج درصد زمان خود را دور از تلفنها میگذراندند، تحت فشار معاملات متوقف شده قرار داشتند، به طور مداوم به دنبال جمعآوری اطلاعات برای پاسخگویی به مشتریان بودند و مجبور بودند حتی برای سادهترین مسائل دور هم جمع شوند و به گفتوگو بپردازند.
در این میان، کارمندان بخشهای ویژهتر که حقوقی بالاتر داشتند، 45 درصد زمان خود را صرف پشتیبانی

کدام کت و شلوار برای چه تیپی؟
اگر شما جزو آن دسته از افرادي هستيد كه
معمولا در محل كار، مهمانيها يا ديگر محافل ترجيح ميدهيد لباس رسمي
بپوشيد، كتوشلوار بهترين گزينه براي شماست؛ عدهاي از آقايان هنگام خريد،
مترجم : مهرداد واشقاني فراهاني
منبع : فارن پاليسي
صنعت جهاني
تنباكو در حال تلاش براي جذب زنان در بازارهاي تازه است. آيا سياستهاي
عمومي باعث اين چالش شده است؟هنگامي كه يك دستيار وكيل در شهر مومباي و
ياهانوي سيگاري را روشن ميكند، اين كار بسيار احساس خوشايندي را براي او
به همراه خواهد آورد.
او
عاشق گرماي نيكوتين موجود در سيگار است. در تمام كشورهاي در حال توسعه،
زنان جواني كه حقوق مكفي دارند، ولي از آزادي كافي براي تصميم گرفتن
برخوردار نيستند، براي رسيدن به روياهاي خود به كشيدن سيگار روي آوردهاند
و در عوض آرزوي بازاريابان تنباكو در كشورهاي صنعتي و ثروتمند ديگر رنگ
واقعيت به خود نميگيرد. چنين شرايطي براي اعضاي سازمان جهاني بهداشت به
كابوسي تبديل شده است.
طبق جديدترين چاپ كتاب اطلس تنباكو، 200 ميليون
زن و 800 ميليون مرد در سرتاسر دنيا سيگار ميكشند. چنين شكافي بين جنسيت
افراد سيگاري در قاره آفريقا، آسيا و خاورميانه شديدتر است. به عنوان
مثال، در ويتنام بيش از نيمي از آقايان سيگاري هستند، درحالي كه تنها كمتر
از 2 درصد از زنان سيگار ميكشند.
در سال 2001، سيگار 6 ميليون نفر را
به كام مرگ كشاند. 80 درصد از اين افراد ساكن كشورهاي فقير و نيمه فقير
بودند. انتظار ميرود كه اين عدد در چند سال آينده با افزايش موج مرداني كه
در تمام طول عمر خود به كشيدن سيگار مشغول بودهاند افزايش پيدا كند. اما
با نگاهي به دهههاي گذشته، ميتوان فهميد كه دامنه تعداد افراد سيگاري تا
حدود زيادي به انتخاب زنان در كشورهاي در حال توسعه بستگي خواهد داشت.
مبارزه براي (سلامتي) قلب و ريههاي زنان در حال شدت يافتن است. از يك سو
شركتهاي توليد كننده تنباكو ميليونها دلار در بازارهاي كمتر سودده خرج
ميكنند تا بتوانند چهره زنان جذاب، زيبا و ظريف را به تصوير بكشند. از سوي
ديگر سازمان جهاني بهداشت به همراه فعالان محلي در تلاش است تا با
کارگاههای آموزشي درباره عواقب خطرناك سيگار كشيدن با تنباكو به مبارزه
بپردازد.
به طور سنتي، کارگاههای بهداشت عمومي در كشورهاي درحال توسعه
روي بيماريهاي واگيرداري كه با فقر رابطه مستقيمي دارد، تمرکز كردهاند.
مبارزه با چنين بيماريهايي بسيار راحت است. براي مثال شما ميتوانيد با
استفاده از
آفتكش و پهن كردن تور براي دفع حشرات با بيماري مالاريا
مبارزه كنيد. با اين حال، مبارزه با بيماريهاي قشر ثروتمند از قبيل
بيماريهاي قلبي و سرطان به معناي اين است كه افرادكمتر به تجملگرايي روي
بياورند.
عموما كشورها در شيوع تنباكو چهار مرحله را تجربه ميكنند. در
مرحله اول افراد تحصيل كرده و ثروتمند به كشيدن سيگار عادت ميكنند. در
مرحله دوم استفاده از تنباكو بين عموم مردم شايع ميشود. در مرحله سوم،
استعمال تنباكو بين افرادي كه از گذشته سيگاري بودند كاهش پيدا خواهد كرد و
اين در حالي است كه گروههاي كمتر تحصيل كرده و فقيرتر همچنان به كشيدن
سيگار ادامه ميدهند و در مرحله چهارم نرخ كلي مصرف سيگارحتي با وجود اينكه
تاثيرات به تاخير افتاده سيگار باعث افزايش مرگ ميشود، كاهش پيدا خواهد
كرد. در حال حاضر آمريكا در حال گذر از مرحله چهارم ميباشد. درصد افراد
آمريكايي كه سيگار ميكشيدند از 42 درصد در سال 1965 به 19 درصد در سال
2010 رسيده است.
تنها 6 درصد از آمريكاييهايي كه مدرك تحصيلي دانشگاهي
دارند، سيگار ميكشند (هرچند كه اين رقم براي افراد دبيرستاني ترك تحصيل
كرده 25 درصد است).
23 درصد آمار مرگ و مير در آمريكا با تنباكو رابطه مستقيمي دارد.
در سال 2009 آمريكاييها در مجموع 315 ميليون نخ سيگار كشيدند. اما، بهشت كارخانههای توليد سيگار آمريكايي قاره آسيا است.
ندا لهردی
مدیران دنیای تکنولوژی همیشه به خاطر فعالیتهای جالب،
محصولات انقلابیشان و البته روند موفقیت و رشد سرمایههایشان مورد توجه
بوده و هستند. درست به همین دلیل هم هست که زندگی افرادی مانند استیو جابز
یا بیل گیتس برای افراد مختلف جالب و جذاب میشود و کتاب زندگی استیو جابز
به یکی از پر فروشترین کتابهای جهان در سال 2011 تبدیل میشود.
در این میان بسیاری از افراد فکر میکنند که احتمالا رشته تحصیلی یا حتی دانشگاه محل تحصیل این مدیران تاثیر زیادی بر موفقیتهای کاری و آینده آنها گذاشته است. اگر شما هم چنین تفکری دارید بد نیست با این مطلب همراه شوید تا ده دانشگاه برتر برای مدیران تکنولوژی را بشناسید. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هیچکدام از دانشگاههای هاروارد، استنفورد یا MIT جایگاه اول و برتر را در این فهرست به خودشان اختصاص ندادهاند. در واقع هیچ کدام از مدیران بزرگ دنیای تکنولوژی از دانشگاههای بزرگ و معتبر فارغالتحصیل نشدهاند یا حتی در دبیرستانهای مربوط به نخبگان و تیزهوشان تحصیل نکردهاند. سایت NetworkWorld بهتازگی و با بررسی سابقه آموزشی و تحصیلی پنجاه نفر از پر درآمدترین و قدرتمندترین مدیران تکنولوژی جهان، برترین دانشگاهها برای مدیران تکنولوژی را انتخاب و معرفی کرده است.
برکلی، بهترین و اولین
شاید
بهتر باشد آنهایی که معتقدند مدیران تکنولوژی دانشجویان درسخوانی
بودهاند که تمام دوران تحصیلشان را به حل مسائل فیزیک و الکترونیک
میگذراندند، کمی نظرشان را عوض کنند. برخلاف تصور این عده، بزرگترین
دانشگاهی که مدیران تکنولوژی از آن فارغ التحصیل شدهاند دانشگاه برکلی
کالیفرنیا است؛ دانشگاهی که معمولا با دانشجویان هیپی و نه چندان درس خوانش
شناخته میشود. از میان مجموع 81 مدرک دانشگاهی که بزرگترین مدیران
تکنولوژی جهان موفق شدهاند بهدست بیاورند، پنج مدرک متعلق به دانشگاه
برکلی بوده است تا بیشترین سهم را از این رقابت داشته باشد. یکی از
بزرگترین مدیران فارغ التحصیل از این دانشگاه «پل جاکوبز» ريیس هیاتمدیره
و مدیرعامل شرکت Qualcomm است که سه مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و
دکترای خودش را در رشته مهندسی الکترونیک از این دانشگاه گرفته است. علاوه
بر این، «پل اوتلینی» مدیرعامل و ريیس شرکت بزرگ Intel و «شانتانو نارایان»
مدیرعامل و ريیس شرکت Adobe مدرک کارشناسی خودشان در رشته تجارت را از این
دانشگاه گرفتهاند.
استنفورد در دره تکنولوژی
این
دانشگاه محل تحصیل بسیاری از مدیران بزرگ و مشهور تکنولوژی بوده است. هر
چند بعضی از این مدیران در طول دوران تحصیلشان در این دانشگاه ترک تحصیل
کردهاند و هرگز فارغ التحصیل نشدهاند، اما از بین مجموع 81 مدرک دانشگاهی
برترین مدیران تکنولوژی، چهار مدرک متعلق به این دانشگاه است.
نکته
جالب درباره دانشگاه استنفورد این است که این دانشگاه درست در قلب تکنولوژی
جهان یعنی سیلیکون ولی یا همان دره تکنولوژی واقع شده است تا به این ترتیب
شهرت و اعتبار بیشتری برای طرفداران تکنولوژی داشته باشد. یکی از
فارغالتحصیلان معروف این دانشگاه «اسکات مک گرگور» مدیرعامل و ريیس
هیاتمدیره شرکت Broadcom -که در زمینه طراحی و تولید تراشههای کامپیوتری،
تجهیزات شبکه و ابزارهای ارتباطی مانند بلوتوث و GPS فعالیت میکند- است.
هر
چند مک گرگور ابتدا مدرک کارشناسیاش را در رشته روانشناسی از این دانشگاه
دریافت کرد، اما خیلی زود متوجه شد که در قلب تکنولوژی دنیا بهتر است رشته
علوم کامپیوتری و مهندسی کامپیوتر را بخواند و در نهایت هم توانست مدرک
کارشناسی ارشدش را در این رشتهها از این دانشگاه بگیرد. علاوه بر مک
گرگور، یکی از موسسان و مدیرعامل مشهور غول موتور جستوجوی اینترنتی جهان
یعنی «لری پیج» مدیر عامل Google هم فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتری از
دانشگاه استنفورد است و مدرک کارشناسی ارشدش را از این دانشگاه گرفته است.
«رید هاستینگز» مدیرعامل شرکت Netflix که یک شرکت بزرگ و شناخته شده در
زمینه اجاره آنلاین فیلم به صورت DVD و دیسکهای Blu-ray است، هم مانند لری
پیج رشته علوم کامپیوتری را تا درجه کارشناسی ارشد در این دانشگاه خوانده و
فارغالتحصیل شده است.
هاروارد و دارتموث
رتبه
سوم اما به صورت مساوی به هر دو دانشگاههای هاروارد و دارتموث اختصاص
پیدا کرده است. هر چند هاروارد جزو بزرگترین و بهترین دانشگاههای جهان
است، اما تنها سه مدرک تحصیلی از مجموع 81 مدرک تحصیلی مدیران بزرگ
تکنولوژی را در اختیار دارد. صرف نظر از افرادی مانند بیل گیتس موسس شرکت
Microsoft و مارک زوکربرگ موسس شبکه اجتماعی Facebook که از دانشجویان ترک
تحصیلی دانشگاه هاروارد هستند، مدیران بزرگ دیگری از این دانشگاه
توانستهاند فارغالتحصیل بشوند. «استیو بالمر» مدیرعامل شرکت Microsoft
یکی از فارغالتحصیلان این دانشگاه است که توانسته مدرک کارشناسی خودش را
در رشته ریاضیات و اقتصاد از این دانشگاه بگیرد. «جیم وایت هورست» مدیرعامل
و ريیس هیاتمدیره شرکت نرمافزاری Red Hat و «مگ وایتمن» مدیرعامل و ريیس
هیاتمدیره شرکت HP هم مدرک کارشناسی خودشان در رشته مدیریت بازرگانی را
از دانشگاه هاروارد گرفتهاند.
هرچند
کنار هم قرار گرفتن دانشگاهی مانند هاروارد با دانشگاه دارتموث کمی عجیب
است، اما هر دو آنها از مجموع 81 مدرک دانشگاهی مدیران برتر تکنولوژی سهمی
به اندازه سه مدرک تحصیلی را دارند. «انریکو سالم» مدیرعامل و ريیس
هیاتمدیره شرکت Symantec مدرک کارشناسیاش در رشته علوم کامپیوتر را از
این دانشگاه گرفته است. «گلن بریت» مدیرعامل و ريیس هیاتمدیره شرکت Time
Warner Cable هم فارغالتحصیل رشته اقتصاد و رشته مدیریت بازرگانی از این
دانشگاه است.

هرچند هنوز هم اقتصاد در حال مواجه شدن با چالشهای بسیاری است، صنایع نو و تکنولوژیک وضعیت بسیار بهتری دارند. شرکتهایی نظیر لینکه این(LinkedIn)، پاندورا (Pandora)، گروپان (Groupon)، زینگا (Zynga) و کاربونیت (Carbonite)، به فروش سهام خود به عموم روی آوردهاند. همچنین شاهد بودجههای کلان شرکتهایی نظیر فیسبوک، تويیتر و دراپ باکس هستیم. تمایل برای سرمایهگذاری در شرکتهای اینچنینی بسیار زیاد بوده است و هر روز برنامههای تکنولوژیکی بیشتری معرفی میشوند.
سال گذشته سال بسیار شلوغی برای استخدام در شرکتهای اینچنینی بود و به نظر نمیرسد، این روند
رسول شقاقی: بررسی آمار تولید انواع خودرو در کشور از ابتدای سال 1347 تا پایان 9 ماهه اول سال جاری نشان میدهد رکوردهای عجیبی از تولید برجای مانده است. رکوردهایی که در کمتر بازاری میتوان نمونه آن را یافت از جمله آنکه 87.5 درصد از کل تولید سواری فقط به پنج خانواده پیکان، پراید، پژو405، پژو206 و سمند تعلق دارد که در این میان سمند با 677 هزار و 763 دستگاه کمترین است. این آمار در وانتها و دودیفرانسیلها نیز نشان میدهد علاوه بر انحصار شدید که منجر به عدم ورود خودروهای جدید در تیراژ بالا شده، نوعی تقسیم بازار نیز دیده میشود.
سواریها
خانواده پراید از قبیل نسیم، صبا و مدلهای دیگر با رکورد 3 میلیون و 615 هزار و 401 دستگاه حدود یک میلیون اختلاف با رتبه بعدی دارد و البته به تنهایی 33.65 درصد از تاریخ سواری سازی را به خود اختصاص داده است.
از سال 1347 تا پایان 9 ماهه اول امسال، 10 میلیون و 744 هزار و 539 دستگاه سواری در کشور تولید شده است. از این تعداد پس از پراید بیشترین آمار تولید به خانواده 405 شامل انواع 405، روآ، آردی، استیشن و پارس با عدد حیرت آور 2 میلیون و 295 هزار و 266 دستگاه تعلق دارد. پژو405 از سال 69 وارد خط تولید شد و تحولی اساسی در صنایع خودرو و قطعه سازی ایجاد کرد اما در همان سطح تا به امروز مانده است.
مقام سوم این جدول به پیکان عزیز و پیشکسوت تعلق دارد که در تمام سالهای تولید به تیراژ 2 میلیون و 62 هزار و 611 دستگاه رسید و در سال 84 راهی موزه شد. وانت این خودرو همچنان تولید میشود که به آن اشاره خواهد شد.
خانواده 206 که همچنان محبوبند و در بازاری کاملا انحصاری رقیب ندارند تا امروز 752 هزار و 14 دستگاه فروختهاند و از سمند ملی که 677 هزار و 763 دستگاه تولید شده، جلوترند.
ژیان نیز که در سال 61 با تولید دو دستگاه، به سرانجام کار رسید، رکورد قابل توجه 123 هزار و 59 دستگاهی دارد که در آن دوره کم از پراید نبود. اما اوضاع در گذشته آن قدر هم بد نبود چنانچه شورلت نوا با 13110، بیوک با 10709، کادیلاک با 2005 و شورلت اپل با 18859 دستگاه تا سالهای 67 و 68 همچنان تولید میشدند.
همچنین میتوان به دوو سییلو اشاره کرد. این سواری محبوب 50 هزار و 166 دستگاه تولید شد و در شرایطی که میتوانست رقیب سرسخت ایران خودرو و سایپا شود به دلیل واگذاری سهام دوو کره به جنرال موتورز آمریکایی از خط خارج شد تا خیال رقبای دولتی راحت شود. شاید بتوان ورنا و آوانته را جایگزین این خودور دانست که اولی با 17560 دستگاه و دومی با 7969 دستگاه همچنان به تولید محدود ادامه میدهند.
در این مدت خودروهایی نزدیک به این دوره که در حال تولید بوده و یا به تازگی از خط خارج شدهاند توانستهاند بخشی از آمار را به خود اختصاص دهند گرچه هیچ یک حتی به تیراژ 100 هزار دستگاهی نرسیده است. ماکسیما 23493 دستگاه، مگان 11317، ریو 90846 مزدا شامل مزدا 323 و مزدا3 در مجموع 43823 دستگاه تولید شدهاند.
در پایان این گروه باید به سه خودرو سپند، رنو5 و PK اشاره کرد که گرچه تولید نمیشوند ولی رکورد قابل توجه 251 هزار و 476 دستگاهی از آن خود کردهاند. PK گرچه یادآور رنو5 بود اما از قوای محرکه پراید سود میبرد.
دو دیفرانسیلها
در تمام سالهای صنایع خودروسازی کشور 294 هزار و 239 دستگاه خودرو دو دیفرانسیل تولید شده است. در این بخش پارس خودرو تاریخ درخشانی از خود به جا گذارده و در کارنامه آن جیپ صحرا (11898 دستگاه)، وانت سیمرغ (23306 دستگاه)، جیپ استیشن آهو (17588 دستگاه)، جیپ شهباز کالسکهای (17474 دستگاه)، جیپ شهباز کروکی (10570 دستگاه) و نیسان رونیز (10547 دستگاه) حضور دارند اما مهمترین خودرو این گروه پاترول افسانهای است که خریداران آن صف میکشیدند و حتی حاضر بودند خودرو را بدون چرخهایش تحویل بگیرند! پاترول 61552 دستگاه تولید شد و اثر بزرگی در بازار بوجود آورد.
در این گروه، خودروسازی مرتب نیز سابقه خوبی دارد. سواری پاژن (57370 دستگاه)، وانت نیم تن پاژن (14073) و وانت پاژن (11511) آخرین آمار تولید هستند. مرتب البته دیگر در روزهای اوج نیست.
اما این گروه علی رغم سابقه درخشانتر نسبت به گروه سواری و وانت، در چند سال اخیر شرایط ناامیدکننده داشته چنانچه از ابتدای سال جاری تا پایان نه ماه اول 11164 خودرو دو دیفرانسیل تولید شده که از این مقدار 10493 دستگاه به سه گروه سوزوکی (3615)، پیکاب پارس خودرو (3128) و وانت کاپرا بهمن (3750) تعلق دارد. این نسبت انحصاری در چند سال اخیر همیشه وجود داشته است.
وانتها
این بخش از آمار باعث تاسف بیشتری است. بازاری کاملا انحصاری با بدترین تولیدات در تمامی سالهای خودروسازی. تولیدات این بخش تکنولوژی برابر با اولین سالهای خودروساز شدن دارد و همچنان با تیراژ بالا ادامه میدهد. 99.7 درصد از این تولیدات به سه گروه پیکان وانت، وانت نیسان زامیاد و مزداهای گروه بهمن تعلق دارد.
در 40 سال گذشته یک میلیون و 910 هزار و 335 دستگاه وانت تولید شده که از این تعداد پیکان وانت با 879419 دستگاه بیشترین تولید را دارد. وانت مشهور زامیاد که معمولا به رنگ آبی است 727288 دستگاه تولید داشته و انواع مزدا 1000، 1600، 1800، 2000 و دو کابین بهمن 298135 دستگاه تولید شده است. در سالهای گذشته دیار خودرو نیز به تعداد محدود وانت تولید کرده است. همچنین زامیاد با تغییر بدنه وانت شوکا را عرضه کرده که مورد استقبال قرار نگرفته است.تهیه شده در: وب نوشت پنگان
|
سواری (از سال 47 تا پایان 9 ماهه امسال) - دستگاه |
ردیف |
||
|
تعداد کل |
آمار تولید |
خودرو |
|
|
10,744,539 |
3615401 |
خانواده پراید |
1 |
|
2062611 |
پیکان |
2 |
|
|
1131960 |
پژو 405 |
3 |
|
|
489808 |
پژو پارس |
4 |
|
|
670811 |
آردی و روآ |
5 |
|
|
677763 |
خانواده سمند |
6 |
|
|
752014 |
خانواده 206 |
7 |
|
|
251476 |
رنو5،سپند و پی کی |
8 |
|
|
123059 |
ژیان |
9 |
|
|
درصد از کل تولید سواری با تیراژ بالای 100 هزار دستگاه: 91 درصد |
|||
|
دو دیفرانسیل (از سال 47 تا پایان 9 ماهه امسال) - دستگاه |
ردیف |
||
|
تعداد کل |
آمار تولید |
خودرو |
|
|
294,239 |
61552 |
نیسان پاترول |
1 |
|
57530 |
جیپ صحرا، شهباز و آهو |
2 |
|
|
82934 |
انواع پاژن |
3 |
|
|
10547 |
رونیز |
4 |
|
|
23306 |
وانت سیمرغ |
5 |
|
|
14504 |
سوزوکی |
6 |
|
|
28837 |
پیکاپ پارس خودرو |
7 |
|
|
4291 |
کاپرا بهمن |
8 |
|
|
هم اینک از این تعداد فقط سوزوکی، پیکاپ و کاپرا تولید می شود. |
|||
|
دو دیفرانسیل (از سال 47 تا پایان 9 ماهه امسال) - دستگاه |
ردیف |
||
|
تعداد کل |
آمار تولید |
خودرو |
|
|
1,910,335 |
879419 |
پیکان وانت |
1 |
|
727288 |
وانت نیسان زامیاد |
2 |
|
|
298135 |
خانواده وانت مزدا |
3 |
|
|
درصد از کل تولید وانت: 99.7 درصد تهیه شده در: وب نوشت پنگان | |||
آمار واردات کشور در سال 90 نشان از ورود 18 میلیون دلار انواع کالا از یونان دارد.
در این میان بالاترین ارزش کالاهای وارد شده از یونان مربوط به زیتون است. ارزش واردات زیتون در دو ردیف مختلف در مجموع بیش از 3.8 میلیون دلار بوده است.
همچنین در سال گذشته ایران 2.5 میلیون دلار مربا، ژله و مارمالاد از یونان وارد کرده است. ارزش واردات هلو و شلیل هم به حدود 1.6 میلیون دلار رسیده است.
سال گذشته 288 هزاردلار هم مرکبات از یونان وارد ایران شده است. در سال 90 بیش از 70 هزاردلار هم آب پرتقال از این کشور وارد ایران شده است.
گفتنی است در سال 90 مجموع صادرات غیرنفتی ایران به یونان 12.8 میلیون دلار بوده است که نشان از کسری تجاری ایران-یونان دارد.تهیه شده در: وب نوشت پنگان

مترجم: طلیعه لطفیزاده
منبع: گاردين
اعتماد به شرکتها در حد
بسیار بحرانی قرار گرفته است. به گفته کلیر ملفورد، اما 7 گام وجود دارد که
توسط آن شرکتها میتوانند اعتماد از دست رفته شان را مجددا به دست آورند.
آیا اعتماد به شرکتها در پایین ترین سطح خود قرار گرفته است؟ اگر بتوان بر مبنای شاخصهایی که اخیرا منتشر شدهاند نتیجهگیری کرد، من عمیقا معتقدم که همینطور است. نتایج تحقیقات سال 2012 «Edelman Trust Barometer»، بیشترین نزول در سطح اعتماد به مدیر عاملها ــ به عنوان «منبع اطلاعات قابل اطمینان»ــ (از 50 درصد به 38 درصد) را نشان میدهد، همچنین نتایج تحقیقات نشان دهنده موج عظیمی

گامهای معلق برای نابودی
جواد رنجبر
بخش نخست
طبعا هیچ یک از ما دوست نداریم کارخانهمان
تعطیل یا ورشکست شود و وقتی چنین اتفاقی میافتد معمولا همه تقصیرها را
متوجه دیگران میکنیم. اما گاه خود ما مجری قهار و پيگير دستورالعملهای
شکست بودهایم.
چرا که برخی دلایل شکست ریشههایی در رفتار روزمره مدیران یا سلایق حرفهای آنها دارد که به تدریج باعث نهادینه شدن همان رویهها و در نهایت اثرگذاری قاطع آنها بر سرنوشت کارخانه میشود. اما چون این رفتارها از خود ما ناشی میشود توان قضاوت را دربارهاش نداریم. بنابراین برای شروع قضاوت درست درباره اعمال روزمرهمان میتوانیم آینهای در مقابل خود بگیریم و ببینیم که برای شکست یک کسبوکار چه میتوان کرد. به نظر میرسد 16 توصیه زیر برای به تعطیلی کشاندن یک کارخانه کافی باشد:

مهرداد فضیلت
نوع استراتژی: بازاریابیمشابه این کار را فوتبالیستها با بستن وزنه به پای خود هنگام تمرین انجام میدهند.
اصل سادهای کهاین تصورات بر پایه آن بنا نهاده شده، تضاد ادراکی نام دارد. در بیان ساده، این اصل بیان میکند که ادراکی که ما از یک چیز داریم به تنهایی شکل نمیگیرد، بلکه در مقایسه با ادراکی که از سایر
مترجم: محمدحسين رفعتنژاد
منبع: اینک دات کام
راههای متعددی
برای بهبود تبلیغات وجود دارد و این روشها تنها به محصول نهایی محدود
نمیشوند. کل فرآیند تبلیغ از دستورالعملها تا معاملات با مشتریان و
مصرفکنندگان، میتواند بهتر شود. در این مقاله به بررسی این موضوع
میپردازیم که همه ما چگونه میتوانیم مجبور به حرکت در مسیر تغییر شویم.
این نسخه روی موضوعی تاکید میکند که نه تنها محصول نهایی، بلکه فرآیند
تشويق افراد و کیفیت فکر کردن را نیز دربرمیگیرد. اعمال این موارد نه به
هزینه اضافی و نه به دستگاههای خاص نیاز دارد و تنها به میزان کمی آموزش و
تمرین نیاز دارد. این نیروی پیشبرنده که نتایج مثبتی دربر خواهد داشت،
«بازخورد سازنده» است.
بازخورد سازنده چیست؟
بعد از هنگ کنگ نیز کشورهای روسیه با 106 میلیون دلار، امارات با 101 میلیون دلار، آلمان با 70 میلیون دلار، عراق با 45 میلیون دلار و ویتنام با 39 میلیون دلار ردههای بعدی را به خود اختصاص دادند. به گفته رييس انجمن پسته ايران از سال گذشته آمريكا در توليد پسته رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده، اما با توجه به اين كه آمريكا از جمله مصرف كنندگان اصلي پسته محسوب ميشود، ميزان صادرات این کشور از ايران كمتر بوده و كشورمان همچنان در صادرات پسته مقام اول را در جهان دارد. پيشبيني ميشود امسال 180 تا 200 هزار تن پسته از باغهاي کشور برداشت شود كه 150 تا 160 هزار تن آن در طول سال زراعي 91 قابلیت صادرات خواهد داشت. ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان

ایسنا- آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده نشان ميدهد که تقريبا به ازاي هر پنج نفر يک دستگاه خودرو در ايران وجود دارد.
براساس
آخرين اطلاعات بدست آمده از سرشماري اخير، جمعيت ايران به حدود 75 ميليون
نفر رسيده است. از سوي ديگر رييس پليس راهور ناجا نيز چندی پیش خبر داد که
تعداد خودروهاي موجود در کشور از مرز 15 ميليون دستگاه گذشته است.
مترجم: پريسا حبيبي
مديريت چيست؟ وظيفه مديران چيست؟ چگونه ميتوان
مديريت درستي داشت؟ اينها سوالات متداولي است كه اكثريت ما در كار مديريت
بارها و بارها با آنها مواجه شدهايم و به دنبال پاسخي براي آنها بودهايم.
در اينجا سعي ميكنيم با نگاهي ساده به اين پرسشها بپردازيم.