مترجم: مریم رضایی

منبع: IESE Insight

  رویای همه مدیران بازاریابی که در بازارهای خارجی کار می‌کنند این است که مشتریانشان دائما در مورد آگهی‌های بازرگانی شرکت صحبت و شعار آن شرکت را مثل سرود ملی خود زمزمه کنند. این همان کاری بود که شرکت گالینابلانکا با کمک سازگار کردن تلاش‌های بازاریابی خود با سلیقه مردم محلی، توانست در آفریقا انجام دهد. مسلما بیش از سه دهه طول کشید تا تلاش‌های این تولیدکننده اسپانیایی عصاره گوشت، سوپ آماده


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۲ |
به‌طور معمول زوج‌های جوان در ابتدای زندگی شاید چند هفته یا حتی یک ماه نیاز به خرید نداشته باشند زیرا مواد مورد نیاز آنها از قبل تامین شده است، اما پس از اتمام آذوقه اولیه باید برای خرید برنامه‌ریزی کنند. 

آنها در کنار تمام فراز و فرودهای زندگی یک نکته مهم را باید در نظر داشته باشند: چگونه باید خرید کنند. زوج‌های جوان یادشان باشد اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده‌های مرفه و ثروتمند نیست. این علم برای اقشار کم‌درآمد که اتفاقا دخل و خرجشان همخوانی ندارد، کاربرد‌های بیشتری خواهد داشت. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده این است که افزایش درآمد، به معنی بهبود معاش خانواده نیست، بلکه افزایش درآمد افزایش هزینه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت، بلکه مدیریت هزینه‌ها است که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می‌کند. خانواده‌ها نمی‌توانند هنگام مواجهه با کمبود بودجه‌شان یک متمم بودجه بیاورند و هزینه‌های اضافی را حذف کنند، بنابراین باید قادر باشند هزینه‌ها را مدیریت کنند. آنچه اقتصاد خانواده را منحصربه‌فرد می‌کند وجود ارتباطات درونی بین نقش‌های شغلی و خانوادگی است. با این وجود نباید فعالیت‌های اقتصاد خانواده را شوخی و سرگرمی دانست بلکه باید با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق آنها را پیگیری کرد. این بدان معنا است که تمام اعضای خانواده موظفند از سیاست‌های اقتصادی خانواده در جهت پیشبرد اهداف آن تبعیت کنند. مدیریت اقتصادی خانواده در شرایط عادی باید براساس میزان درآمدهای هر یک از اعضای خانواده و هزینه‌ها تنظیم شود. همان‌طور که در خانواده، والدین باید مدیریت عاطفی، روانی و اجتماعی را اعمال کنند، در بحث هزینه‌کردن و ایجاد تعادل بین دخل و خرج نیز نیاز به مدیریت است، اما در خرید مایحتاج باید به نکاتی توجه داشت.

خرید کردن

اگر تاکنون تجربه خرید نداشته‌اید، احتمالا هر چیزی که توجه شما را جلب می‌کند برمی‌دارید و چیزهای زیادی به خاطرتان می‌آید که نیاز دارید یا شاید بعدها به کارتان بیاید. همین می‌شود که کلی خرید مربوط و نامربوط انجام می‌دهید و زمان پرداخت هزینه اجناس، وقتی رقم مذکور را می‌شنوید، حس ناخوشایندی به شما دست می‌دهد و با خودتان می‌گویید: «وای خدای من این خرت و پرت‌ها چقدر گران شده است!» بسیاری از خانواده‌ها با این ذهنیت که فرزندانشان به اندازه کافی بزرگ شده‌اند آنها را روانه خانه بخت می‌کنند و از دادن برخی آموزش‌های کوچک و اساسی به آنها غفلت می‌کنند. یکی از این آموزش‌های کوچک، آموزش خرید کردن برای منزل است. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره می‌کنیم که برای خریدی مقرون به صرفه و اقتصادی لازم است بدانید.

فهرست تهیه کنید

قبل از ترک خانه به هدف خرید، حتما فهرستی به همراه داشته باشید. این کار علاوه‌بر جلوگیری از فراموشی احتمالی سبب می‌شود که خریدهای نامربوط و بی‌برنامه کمتری انجام دهید و حساب و کتاب دستتان بیاید. همیشه خریدهایی را که در طول روز انجام می‌دهید، در دفترچه‌ای یادداشت کنید و هر ماه هزینه‌ها را جمع کنید و هزینه‌های انجام شده را تحلیل کنید. بدین‌گونه مدیر مالی زندگی خودتان می‌شوید.

چه چیزی بخریم؟

برای تهیه فهرست خرید اولویت را به اجناس ضروری بدهید. برخی اجناس و غذاهای فانتزی بیشتر جنبه تفننی دارد و به اصطلاح بَرج محسوب می‌شود نه خرج و می‌توان کاربرد آن را به روزهای خاص یا مناسبت‌های خاص محدود کرد. به یاد داشته باشید که حذف برخی اجناس از سبد خانواده آسیبی به رشد، سلامت و شادابی شما نمی‌رساند؛ حتی در صورت استفاده، می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. به‌طور مثال می‌توان از سس مایونز، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و... نام برد. پس برخی اجناس مصرفی غیرضروری را حذف کنید و برای آنها جایگزین‌های به صرفه‌تر و سالم تری پیدا کنید.

از کجا بخریم؟

به‌طور طبیعی برای هر کالای خاص، مرکز خاصی برای خرید آن وجود دارد که در مناطق مختلف شهر مستقر است. اگر وسیله نقلیه دارید می‌توانید از این مراکز اجناس موردنظرتان را تهیه کنید اما اگر وسیله نقلیه ندارید این کار برایتان چه از لحاظ مالی و چه زمانی به صرفه نیست. بهتر است مراکزی را برای خرید انتخاب کنید که علاوه‌بر دارا بودن بخش‌های موردنیاز قیمت‌هایشان هم مناسب‌تر از مراکز دیگر باشد. از تخفیفات فروشگاه‌های بزرگ استفاده کنید.

چه مقدار خرید کنیم؟

اینکه چه چیزی را به صورت کلی و چه چیزی را به صورت جزئی تهیه کنید، علاوه‌بر میزان مصرف به شاخص‌های دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان نمونه در ابتدای زندگی بهتر است میوه و سبزیجات را به میزان خیلی کم تهیه کنید. این کار هم جلوی اسراف و خراب شدن آنها را می‌گیرد هم باعث می‌شود که همه چیز را به صورت تازه مصرف کنید. انبار کردن برخی اجناس علاوه‌بر صرف هزینه، سبب فاسد شدن و گذشتن تاریخ انقضای آنها نیز می‌شود و گاهی اصلا فراموش می‌کنید که چنین جنسی را در خانه ذخیره کرده‌اید. تهیه برخی اجناس به صورت کلی به صرفه‌تر است زیرا دیگر نیازی نیست هزینه بسته‌بندی را بپردازید. به‌طور مثال خرید چند کیلو لوبیای باز به صرفه‌تر از خرید یک بسته لوبیا است یا خرید دستمال کاغذی تاشده فله‌ای در مقایسه با یک جعبه دستمال کاغذی به صرفه‌تر است. یادتان باشد قرار نیست هزینه شکیل بودن بسته بندی کالاها را شما بپردازید!

تحلیلگر باشید

همیشه قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید. برآورد کنید که با توجه به میزان مصرف و نوع محصولی که تهیه می‌کنید و میزان ماندگاری آن و از همه مهم‌تر پولی که برای خرید در نظر گرفته‌اید، خرید چه محصولی اولویت دارد. همیشه به قیمت و تاریخ تولید و انقضای درج شده روی اجناس توجه کنید. هیچ‌گاه از سوال کردن درباره قیمت اجناس خجالت نکشید، شما حق دارید قبل از انتخاب، قیمت آنچه را می‌خرید، بدانید. برای انتخاب بین برندهای مختلف موجود در بازار بهتر است با پدر و مادر یا دیگر آشنایانتان مشورت کنید. درآمدتان را صرف آزمون و خطای محصولات مختلف نکنید و در انتخاب‌هایتان دقت کنید. پس از چندین بار خرید کردن به یک تحلیلگر تمام عیار تبدیل می‌شوید که خوب می‌دانید از کجا، چه موقع و چه میزان خرید کنید.


برچسب‌ها: اقتصاد خانواده
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۲ |

مترجم:مریم بیدمشگی پور

منبع: time 1000

Harrods لندن یک موسسه بریتانیایی است که احتمالا شناخته‌شده‌ترین خرده‌فروشی در لندن به شمار می‌رود. به مدت 162 سال، این شرکت محبوبیت تجاری خود را با حمایت ارزش‌های کلیدی برندهای خود مانند: انگلیسی بودن، لوکس بودن، نوآورانه بودن و خدمت


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۲ |
چيا چاره خواه *

انتخاب یک نام برای محصول یا شرکت 

شما به اندازه کافی در مورد ایده و محصول خود اطلاعات کسب کرده‌اید و بازار رقابت را هم به خوبی بررسی کرده‌اید. هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده که برای محصول خود نامی انتخاب و لیستی از نام‌های کاندید را تهیه کنید.


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۲ |
Dorie Clark 

مترجمين: مهدي احمدي ندوشن-عليرضا احمدي ندوشن

منبع: HBR 

تازه سخنراني در يك شركت پيشرو در تكنولوژي را تمام كرده بودم که فردی نزدیک آمد و گفت:

 «من ایده‌های شما را در مورد برند شخصی دوست داشتم ومي توانم ببينم كه چقدر عملكرد خوبي دارند، اما بيشتر این ویژگی‌ها براي من کارآمد نيستند، چون من انساني درونگرا هستم، آيا كار ديگري هست كه بتوانم انجام بدهم؟ اما مساله‌اي كه او نمي‌دانست اين بود كه خود من نیز همانند نيمي از مردم (تخمينی) انسانی 


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۲ |

موردکاوی تلاش بانک سانتاندر برای اسپانسر شدن در مسابقات فرمول یک

مترجم: مریم رضایی

منبع: IESE Insight

در سال 2004، گروه بانکداری اسپانیایی سانتاندر به یکی از بزرگ‌ترین سودهای بانکداری در دنیا دست یافت. با این حال، شناخت عمومی از این برند در سطح جهان پایین بود. به‌رغم شناخت گسترده از بانک‌های اروپایی و آمریکای لاتین، سانتاندر از نظر شناخت جهانی رتبه 35 را داشت. دلیل این امر تا حدی این بود که بانک‌هایی که تحت تملک سانتاندر درمی‌آمدند، هویت قبلی خود را حفظ می‌کردند و بنابراین ارتباط عمومی زیادی با این گروه 


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۲ |
قیمت‌گذاری برای بلیت‌های لندن 2012 با حضور برجسته‌ترین کارشناسان بین‌المللی دنیا صورت گرفت. آیا می‌توان از این رویداد بین‌المللی برای قیمت‌گذاری، درس‌های فراوانی آموخت؟

پاسخ این پرسش را در این اثر کوتاه جست‌وجو کنید که در نوع خود برای قیمت‌گذاری کم‌نظیر است. هم 

ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه بیست و دوم آبان ۱۳۹۲ |

نویسنده: هنری دوریس

مترجم: مریم رضایی

منبع: Forbes

بزرگ‌ترین رمز موفقیت بازاریابی برای متخصصان، مشاوران و کسب‌وکارهای خدماتی کوچک این است که چگونه بتوانند به طور دائم و پایدار مشتریان پرسودی جذب کنند. باید بدانیم که مشتری می‌خواهد اختیار داشته باشد


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه سیزدهم آبان ۱۳۹۲ |
مقايسه خلق‌و‌خوي مذاكره‌اي كشور‌هاي مختلف

در مذاکرات حتما اهداف خود را بر اساس اهمیت رده‌بندی کنید. بهتر است همه با رده‌بندی رسمی اهداف 100 درصد توافق داشته باشند. با این حال ممکن است برخی اعضای تیم به خواسته‌هاي شخصی خودشان مقید 


برچسب‌ها: استراتژي‌‌هاي مذاكره
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در جمعه دهم آبان ۱۳۹۲ |

Stephanie Paul

مترجم : خدایار عبداللهی 

داشتن برنامه مشخص به بازاریابی کسب‌و‌کار شما هدف می‌دهد، بودجه بازاریابی به شما کمک می‌کند تا گام‌های عملی برای دستیابی به این اهداف بردارید. حال چقدر باید برای بازاریابی هزینه کنید ؟ و در کجا باید هزینه شود؟



ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه هشتم آبان ۱۳۹۲ |