انتخاب یک نام برای محصول یا شرکت
شما به اندازه کافی در مورد ایده و محصول خود اطلاعات کسب کردهاید و بازار رقابت را هم به خوبی بررسی کردهاید. هماکنون زمان آن فرا رسیده که برای محصول خود نامی انتخاب و لیستی از نامهای کاندید را تهیه کنید.
به احتمال خیلی زیاد اولین نام منتخب شما قبلا انتخاب شده است؛ بنابراین هنگامی که در جستوجوی نام برای محصول یا شرکت خود هستید این نکات را مدنظر داشته باشید:
* سعی کنید نامی انتخاب کنید که در تلفظ راحت و قابل تفکیک باشد. مردم نامها در یادشان میماند و این انتخاب مهمی است.
* در این مورد فکر کنید که آیا میخواهید نام خودتان به عنوان چهره محصول مطرح شود یا خیر؟ ممکن است تصمیم بگیرید از نام خودتان برای بخشی از نام محصول استفاده کنید یا ممکن است از یك نام عمومی برای آن استفاده کنید.
* بررسی کنید که نام منتخب شما در زبانهای پرکاربرد دیگر بیانگر منظور نامناسبی نباشد.
به صدای درون خود اعتماد کنید
در خلال مسیر خود به سوالات مختلفی برخواهید خورد. شما باید تصمیمات مختلفی اتخاذ کنید. مانند فرآیند ساخت یک خانه، از نقشه روی کاغذ تا اجرای کامل. در شرایطی قرار خواهید گرفت که قبلا برخورد نکردهاید. ممکن است پاسخ صحیح را بلافاصله پیدا نکنید، اما از طرفی باید سریع تصمیم بگیرید. در اینجا لازم است مقداری به خود زمان دهید. قدری صبور باشید و گزینههای مختلف را بسنجید. قبل از تصمیم نهایی آن را مورد پرسش قرار دهید. اگر در تصمیماتتان دقت نظر به خرج دهید محدوده دانش شما در مورد محصول گستردهتر خواهد شد و اعتماد به نفس بیشتری درمورد انتخاب خود پیدا خواهید کرد.
ماكت اوليه را بسازيد. شما ایده خود را نوشتهاید سپس طرح اولیه آن را کشیدهاید و روی آن بحث کردهاید. اکنون زمان آن است که آن را بسازید. سعی کنید ماكت اوليه را با استفاده بهینه از توان خودتان بسازيد. برشها را انجام دهید. ممکن است لبهها تیز و نافرم باشند، اما خوب است ادامه دهید، چراکه این نمونه به شما امکان میدهد بدانید چه مواد اولیه و به چه میزان لازم دارید و روش سر هم بندی آنها را خواهید دانست. با این یافتهها شما میتوانید تولیدکنندهای را پیدا کنید که نیاز شما را تامین کند. اينگونه بهتر ميتوانيد با مشتريان بالقوه خود صحبت كنيد. با ساخت نمونه اوليه ممكن است جلوي انحرافي بزرگ در توليد گرفته شود.
نمونه اوليه را آزمايش كنيد. با چند روش ساده و كم هزينه ميتوانيد نمونه اوليه را مورد آزمايش قرار دهيد و اطلاعات مفيدي بهدست بياوريد: سعي كنيد با آن زياد خوش رفتار نباشيد، در مورد مشكلات احتمالي آن بينديشيد اما بدون تعصب و به دور از خوشبيني، آن را به يك فروشگاه محلي ببريد و نظر فروشنده يا مشتريان احتمالي را جويا بشويد. ايجاد تغييرات در اين مرحله راحتتر از مرحله توليد نهايي محصول است.
خود را جاي مشتري بگذاريم. در صورتي كه بتوانيم خود را به عنوان مشتري تصور کرده و از ديدگاه او به ايده يا محصول خود بنگريم ممكن است نتايج مفيدي اخذ شود. اين مهارتي است كه كارآفرين بايد در درون خود پرورش دهد.
ايده خود را بستهبندي كنيد. منظور از آن لزوما بستهبندي فيزيكي نيست؛ یعنی ايده آنقدر پرورش يافته و مستقل باشد كه لازم نباشد خود ايدهپرداز همراه آن حضور داشته باشد؛ یعنی بتوان ایده را در یک بسته گذاشت و آن بسته شامل تمام حالات و پیشامدهای ممکن باشد. مشتری بدون نیاز به ايده پرداز بتواند از آن استفاده کند.
باز هم ایده مبهم است!
گاهی چندین ایده جدید در ذهن دارید و به ایدههای خود خوشبین هستید، فقط نمیدانید که از کجا باید شروع کنید. تمام مراحل فوق را هم انجام دادهاید و بازهم ایده شما شکل مشخصی به خود نگرفته است؛ یعنی ایده شما هنوز در هالهای از ابهام قراردارد. تمام اینها باعث شده است که گام اول را برندارید. باید گفت که این خاصیت کارآفرینی است. نقطه شروع کار مشخص نیست. در این بخش 2 راه حل برای برخورد با ایدههای مبهم ارائه میشود:
راه حل 1: در این حالت بهتر است زمان زیادی را روی نقطه شروع صرف نکنیم. بهتر است از جایی آغاز کنیم. هرچند اگر نقطه شروع دلخواهمان نباشد، اما مهم این است که شروع کردهایم.
راه حل 2: گزارشنویسی روزانه برای شروع ایدههای مبهم. در این حالت شما اهداف و اقدامات کوچکی را به صورت روزانه برای خود تعریف میکنید. در پایان هر روز برای روز بعد هدفگذاری میکنید و آنها را یادداشت میکنید. روز بعد سعی میکنید به هر کدام از آنها رسیدگی کنید و نتیجه بگیرید. هنگامی که اقدام عملی را شروع میکنید به مرور زوایای ایده مبهمتان بیشتر روشن میشود. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد این است که برای شروع باید اقدامات روزانه را کوتاه و قابل دستیابی تعریف کنید، در این صورت در مدت یک ماه، شما توانستهاید مسیرهای مختلفی را آزمایش و نتایج مختلفی کسب کنید. مزیت این کار این است که شما بر روی نقطه شروع متوقف نشدهاید، بلکه وارد دنیای اجرا شده و با مسائل و چالشهای واقعی آن روبهرو هستید. ممکن است برخی از اقدامات کوتاه روزانه هدر بروند؛ اما شما چیزی از دست ندادهاید؛ چراکه با هزینه کمی شروع کردهاید و در صورت اشتباه به سرعت میتوانید مسیر را اصلاح کنید.
هماکنون شما تحقیقات کافی انجام داده و ایده خود را شکل دادهاید. در مسیری هستید که میخواهید محصول خود را تولید کنید. خود را برای پیمودن مسیر آماده کردهاید. نفسی عمیق بکشید و با اعتماد، صبر، قدرت درونی، استقامت و خط مشی به جلو بروید.
پی نوشت: مجموعه «ایده تا اجرا» متشکل از 17 نوشته گام به گام است که شامل راهنمای عملی و مرحله به مرحلهای است تا بتوان ایدههای موفق را پیدا کرده و ایده خامی را که در سر دارید، پرورش دهید و به آن رنگ واقعیت بدهید.تهیه شده در: وب نوشت پنگان
* info@hamfekri. com