مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می‌دهد، تبدیل شدن به یک مدیر موفق یک مسأله ذاتی و ژنتیکی است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان کالج دانشگاهی لندن (UCL)‌ دو تحقیق گسترده در حوزه سلامت آمریکا را مورد آنالیز دقیق قرار داده و نمونه DNA‌ بیش از چهار هزار نفر را بررسی کردند.

این مطالعه منجر به شناسایی توالی خاص ژنتیکی مرتبط با تصدی موقعیت مدیریت شد.

ژن rs4950‌ تعیین کننده تمایل فرد به مدیریت یا فرمانپذیری است و بر این اساس، افراد دارای این ژن تا 25 درصد بیش از سایرین دارای نقش نظارتی در محیط کار هستند.

دکتر «ژان مانوئل دنو» محقق ارشد این مطالعه تأکید می‌کند: ژن rs4950‌ تعیین کننده توانایی رهبری یا فرمانپذیری یک فرد است و داشتن این ژن، کلید تبدیل شدن به یک مدیر و رهبر موفق محسوب می‌شود.

با کشف «ژن مدیریت» می‌توان افراد مستعد تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ را از بدو تولد شناسایی کرد؛ محققان نیز مدعی هستند که شرکت ها در آینده می توانند با انجام تست های ژنتیکی، افراد مستعد برای تصدی مشاغل مهم و مدیریتی را انتخاب کنند.

نتایج بدست آمده در این مطالعه نشان می دهد که مدیران بزرگی مانند مارتین لوتر کینگ، گاندی و نلسون ماندلا نیز احتمالا دارای «ژن مدیریت» بوده اند.

مطالعات بیشتری برای درک تعامل ژن rs4950‌ با سایر عوامل مانند محیط و آموزه های دوران کودکی باید انجام شود.

نتایج این مطالعه در مجله Leadership Quarterly منتشر شده است.

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۱ |
حمید کارگر- در اهمیت و نقش بی‌بدیل «تبلیغات» برای معرفی و شناساندن کالا و خدمات به مشتریان و مخاطبان تردیدی نیست و امروزه این باوری عمومی است که برای عرضه ای موفق، نمی‌توان تبلیغ را نادیده گرفت. هرچند که امروز و هنوز هم بسیاری از نهادها و سازمان‌ها- به ویژه در بخش دولتی- با وجود باور پیش گفته، در ورطه عمل لنگ می‌زنند و در چنبره مشکلات مالی و بودجه‌های ناچیز نمی‌توانند آن چنان که باید و شاید از تبلیغات بهره ببرند.
فرش دستباف ایران هم به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی ایران که مایه ارتزاق بخشی از جامعه است و اشتغالزایی و ارزآوری را همراه هم دارد، در سالیان گذشته کم و بیش از گونه‌های متنوع تبلیغات برای شناساندن خویش بهره برده است و هرچند این تبلیغات ویژه و درخور توجه نبوده‌اند اما به هر روی چه در صداوسیمای داخلی، چه در شبکه‌‌های ماهواره‌ای و چه بر صفحات کاغذین نشریات و یا در قالب نمایشگاه‌های داخلی و برون‌مرزی از این ابزارهای مرسوم تبلیغاتی، سودی کمینه جسته و بخت خود را اندکی آزموده است.
این کالای هنری با همه ارزش‌ها و ويژگي‌هاي خاص خود به عنوان نماد برجسته ايران، همچنان نياز به آگاهی‌رسانی و تبليغات دارد و براي ماندگاري و گسترش بازار - چه بازار داخلي و چه خارجي-، بايد از همه ابزارهاي تبليغي بسته به ميزان اثرگذاري آنها بهره بگيرد.
این هوشمندی و تیزبینی و باور به اهمیت تبلیغات در پیشینیان ما در حوزه فرش دستباف تا بدانجا بوده است که رقمی قابل توجه را برای تبلیغ این کالا منظور داشته‌اند.
در مصوبه هیات مدیره شرکت سهامی فرش ایران در 13 تیرماه سال 1315 در ترسیم طرز مشی شرکت، بخشی به مقوله تبلیغات اختصاص یافته و چنین مصوب کرده‌اند که:
«برای توسعه فروش قالی ایران در خارجه و همچنین برای تبلیغات رجحان قالی ایرانی بر قالی‌های سایر ممالک، شرکت معتقد به تبلیغات مرتب و زیادی است. برای اجراي این منظور شرکت لازم می‌داند که تا میزان نصف از منافع حاصله را تا مدت ده سال به مصرف تبلیغات برساند و در صورتی که منافعی نباشد سالیانه در حدود یکصد هزار تومان صرف پروپاگاند خواهد نمود و مبلغ مزبور در سال‌هايی که منافعی عاید شود از محل منافع مستهلک خواهد نمود.»
باورمندی به اهمیت تبلیغات در این سطور که نزدیک به هشتاد سال از نگارش آن می گذرد مشهود است. آشنایی به لزوم گستردگی و تکرار در پیام‌های تبلیغاتی در این سطور آشکار است آن چنان که بر «تبلیغات مرتب و زیاد» تاکید می‌کند. هیات مدیره شرکت آگاه بوده‌اند که تبلیغ، فرآیندی یک بعدی نیست و نه تنها باید کالای خود را معرفی کنی که رجحان و برتری آن بر دیگران را نیز باید در نظر آوری.
مهم‌تر آنکه در گام نخست برای مدت 10 سال نیمی از منافع شرکت را به تبلیغات اختصاص می‌دهند و بالاتر آنکه حتی چنان تدبیر می‌کنند که اگر سودی هم نصیب شرکت نشد، هر سال حدود یکصد هزار تومان - که بی‌گمان در هشت دهه گذشته رقمی بسیار قابل توجه بوده است- به این امر اختصاص یابد.
دست مریزاد بر ایشان که شاید اگر چنین دوراندیشی‌ها و درایت‌هایی در پیشینیان ما نبود، فرش دستباف ایرانی امروز گردن فراز نمی‌داشت.

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیست و چهارم دی ۱۳۹۱ |
اگر قصد شروع یا ادامه تحصیل در سال جدید میلادی را دارید و هنوز درباره انتخاب رشته خود مردد هستید، نشریه نیوجاب نیویو با در نظر گرفتن بازار کاری، رشته‌های مناسب و پرتقاضا را به شما معرفی می‌کند.

1- حسابداری:


برچسب‌ها: اقتصاد خانواده
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه بیست و سوم دی ۱۳۹۱ |
نوشته: جیمز هاموند

ترجمه‌: مهدي سريرچي
بخش نهم
صدای محیط
هر مکانی که مشتری با بنگاه تعامل برقرار می‌کند خواه فروشگاه باشد، خواه محل پذیرش یا دفتر کار، عامل صداي محیطی عاملی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. در هر حال مشتريان یا صدایی را می‌شنوند که شما مي‌خواهيد بشنوید (و آن صدایی است كه در آن زمان مناسب است) يا اینکه صداهایی را می‌شنود که خارج از کنترل شما به گوش او می‌رسند.

بسته به اینکه در چه محلی این تعامل انجام می‌شود، صدای محیط می‌تواند، موزیک‌هایی که با بدسلیقگی انتخاب شده‌اند، موزیک‌هایی که با صدای بسيار بلند (يا برعکس با صدای بسيار پایین) پخش می‌شوند، صداهاي ناخوشايندی که توسط دستگاه‌های مختلف تولید می‌شوند، گفت‌وگوهاي


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیست و یکم دی ۱۳۹۱ |


تجربه مدیرعامل بربری (Burberry)

مترجم: مریم رضایی

منبع: HBR
قبل از اینکه آنجلا آرندتس مدیر عامل شرکت بربری (Burberry) شود، مجوزهای گوناگونی که برای فعالیت شرکت در نقاط مختلف دنیا صادر شده بود، قدرت منحصر به فرد این برند را در معرض تهدید قرار داده بود. اما مرکزیت دادن به طراحی‌ها و تاکید بر نوآوری روی محصولات اولیه و اصلی شرکت، آن شركت را نجات داد. آرندتس چگونگی انجام این کار را توضیح داده است.

وقتی در ژوئیه 2006 به عنوان مدیر عامل شرکت بربری انتخاب شدم، بازار کالاهای لوکس یکی از پرسرعت ترین بخش‌های در حال رشد جهان بود. برند بربری با تاریخ غنی خود و متمرکز شدن بر تولید بارانی‌های بلند که در سراسر جهان شناخته بود، از مزایای فراوانی بهره می‌برد. اما وقتی در اولین جلسه عمومی شرکت برای برنامه‌ریزی استراتژیک با مدیران بالادستی ملاقات کردم، موضوعی فورا مرا تحت تاثیر قرار داد. آنها از نقاط مختلف دنیا به بریتانیا که هوایی ابری و بارانی داشت سفر کرده بودند، اما هیچ کدام که تعدادشان به


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه نوزدهم دی ۱۳۹۱ |


نوشته: جیمز هاموند
ترجمه : مهدي سريرچي
بخش هشتم
مسلما همه كسب و كارها نمي‌توانند در بازاريابي خود روی هر پنج حس اصلی انسان تاثیر بگذارند؛ اما این موضوع نباید مانع از تلاش برای تاثیرگذاری روی تمامی حواس شود. مثلا درباره حس شنوایی با قدری خلاقیت می‌توان روش‌های زیادی را برای بهره‌گیری از موسیقی در جهت منافع بنگاه ابداع كرد. برای بهره بردن از موزیک جهت بهبود و ارتقای تجربه مشتری، سه حوزه اصلي وجود دارد:

لوگوی صوتي و طنين زنگ هدایت صوتی مشتري،واین سه با هم چيزي را تشکیل می‌دهند كه آن را


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه هفدهم دی ۱۳۹۱ |

مترجم: مریم رضایی
منبع: Wall Street Journal
وندی کرپاک، حدود یک سال پس از راه اندازی شرکت کاردکابی، با یک فرصت غیرمنتظره در کار خود روبه‌رو شد.

مجله People در ویژه نامه دسامبر 2009 خود، در قسمت راهنمای خرید هدیه کریسمس، مطلب مبالغه‌آمیزی در مورد یکی از محصولات شرکت، یعنی کیف پولی که وندی طراحی کرده بود تا اسکناس، کوپن و پول خرد را به سادگی و کاملا مرتب در خود جای دهد، چاپ کرده بود. بلافاصله بعد از چاپ این مطلب، تعداد سفارش هایی


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه یازدهم دی ۱۳۹۱ |

مترجم: سید فرهاد نقیب

منبع:strategy+ business
در صورتی که شرکت‌ها از اصول و قواعد خاصی تبعیت کنند، وجود داده‌های بزرگ(Big Data) می‌تواند ایجاد مزیت رقابتی نماید.

داده‌های بزرگ عبارت است از: اطلاعات قابل‌اندازه‌گیری در مقیاس بسیار زیاد که بیشتر توسط رفتار مردم در اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود. امروزه وجود این اطلاعات ذهن شرکت‌ها،


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه یازدهم دی ۱۳۹۱ |

مترجم: فاطمه باباخانی - گابریل بونهئور معروف به «کوکو شانل»، طراح مد فرانسوی و پدیدآورنده مارک شانل است. او تنها طراحی است که در لیست 100 فرد تاثیرگذار قرن بیستم در مجله تایم جای گرفت. شانل از جمله زنانی است که در رهایی بخشی زنان از لباس‌های دست و پاگیر دوره خویش نقش موثری داشت.

این خالق پر کار مد نفوذی فراتر از لباس‌های دوخته شده به دست آورد. طرح‌های او در زمینه فرانسوی نقش


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه یازدهم دی ۱۳۹۱ |

صونا ولی‌پور

می‌توان به این فکر کرد که تبلیغات اثرگذار، یعنی تبلیغاتی که پس از سال‏ها هنوز به یادها مانده‌اند و بهره خاصی از یک ایده داشته‌اند، چه ویژگی‌هایی دارند؟ می‌توان برای هر تبلیغی دو بعد اصلی قائل بود: طنین داشتن و مربوط بودن.

طنین داشتن تبلیغات به معنای اثرگذاری بر احساسات است.یا به عبارت دیگر طنین‌اندازی یک تبلیغ، نفس‌گیر بودن آن است و توانایی‌اش در متاثر کردن مخاطبان. یک تبلیغ موثر،


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه دهم دی ۱۳۹۱ |
نوشته: جیمز هاموند

ترجمه: مهدي سريرچي
بخش هفتم
گاهی به نظر می‌رسد گستاخی در ارائه خدمت به مشتریان جزو استثنائات است. اما در جهان واقعي گستاخی به مشتریان وجود دارد و هر روز اتفاق می‌افتد.

تعريف شما از گستاخي به مشتری هنگام ارائه خدمت چيست؟ وقتی به عنوان مشتری با شرکت دیگری سروکار دارید کدام رفتار غیرحرفه‌ای پرسنل آن شرکت بیشتر موجب عصبانیت شما می‌شود؟
گاهی اوقات رفتاری که از آن به گستاخی تعبیر می‌شود تعمدی نیست و اغلب در نتیجه بی میلی یا بی توجهی یک کارمند بروز می‌کند. به گفته نانسی فریدمن مدیر عامل و بنیانگذار شرکت تلفن داکتر که در سنت لوئیس به امر آموزش خدمات مشتری اشتغال دارد؛ ارائه خدمت بد به مشتریان به معنی کم شدن فروش و از دست دادن بازار است.
شرکت تلفن داکتر بر پایه تحقیقاتش، 15 خطای عمده‌ای را که پرسنل امروزی بخش خدمات مشتریان مرتکب می‌شوند، گردآوری کرده است. این 15 خطا را مي‌توانيد به همراه توصیه‌های (در پرانتزها)شرکت تلفن داکت


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه دهم دی ۱۳۹۱ |



مترجم: مریم رضایی
منبع: CEO
با وجودی که رقابت در بازار صنایع غذایی این روزها بیش از گذشته است، شرکت «نودی» که تولیدکننده آبمیوه‌های طبیعی است، به کمک ایده‌های متفاوت و خلاقانه خود (حتی در میان رقبای بزرگ) توانسته مسیر پیشرفت را در پیش بگیرد.

موقعیت کسب و‌کار

جیمز آژاکا، مدیر عامل شرکت موفق نودی است که نزدیک به یک دهه گذشته فعالیت خود را 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۱ |
نوشته: جیمز هاموند

ترجمه: مهدي سريرچي
بخش ششم
چقدر در صحبت کردن با مشتریان و شنیدن حرف‌های آنها مهارت داريد؟ شاید باورتان نشود که خدمات به مشتریان اصلی‌ترین عامل متمایز‌كننده بنگاه است.

امروزه حجم عظیم و متنوعی از تكنولوژي‌هاي گوناگون در اختيار شركت‌ها قرار دارد. از نرم‌افزارهاي مديريت ارتباط با مشتري که به صورت عمومی در بازار عرضه می‌شوند تا سيستم‌هايي كه به سفارش و مطابق با نياز 


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۱ |

نویسنده: کتی مورل
مترجم: سیمین راد
راه‌اندازی نمایندگی و حواله وکالت به دیگران یکی از دشوارترین مفاهیم نزد صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک است. بسیاری از آنها شرکت‌های کنونی‌شان را با سرمایه اندک و روی سطح صفر آغاز کرده‌اند.

به همین خاطر، تصور راه‌اندازی نمایندگی یا حواله وکالت به کسی دیگر برای آنها سخت است. آنها می‌ترسند که مبادا همین نخستین گام‌هایشان با شکست مواجه شود. آنها حتی حق دارند که از سپردن مسوولیت‌های مهم به کسانی که چندان نمی‌شناسند، هراسان باشند، اما خوشبختانه نمایندگی می‌تواند ساده‌تر از


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۱ |

لیلا لطفی: این گزارش را شمایی بخوانید که درآمد خانواده تان ماهانه یک میلیون و 500 هزار و یا کمی بیشتر یا کمتر است؛ این خواسته نویسنده نیست بلکه اقتضای سوژه این گزارش است. ما می خواهیم به شمایی که درآمدی حدود یک میلیون و 500 هزار دارید، پیشنهاد دهیم چطور می توانید 200 هزار تومان ماهانه پس انداز کنید. آرزویی غیر ممکن و یا شاید آرزویی بسیار بزرگ  است که شاید بتوان  در برخی ماه های سال برآورده کرد. البته اگر ده سال پیش قرار بود چنین گزارشی نوشته شود قطعا به این موضوع می پرداخت که شما با چنین مبلغی در کجا می توانید سرمایه گذاری کنید که سودده باشد. بیست سال پیش این درآمد ماهانه برای هر خانواده می توانست درآمد هنگفتی بشمار آید و آنها می توانستند با درآمد هر ماه خود یک خانه ویلایی بخرند. اما سی سال پیش با این درآمد سرپرست خانواده می توانست گذشته از خانواده خود، کارخانه ای با 20 تا 25  کارگر را به تملک خود درآورد.

از رویا بیایید بیرون؛ امروز با این درآمد حداکثر دو نفر را تامین می شوند. پس نباید برای شما اتفاق های ناخوشایند و یا خوشایندی که عوارض ناخوشایند دارند، بیفتد.

ازدواج و طلاق، تولد و مرگ ، زیارت خانه خدا و بروز بیماری حاد، اتفاق هایی است که هزینه های هنگفتی به اقتصاد ضعیف خانواده شما تحمیل می کند و احتمال دارد آن را از پا بیندازد. البته اگر صاحب خانه  باشید اوضاع بهتر است. اما اگر نیستید نیز باید خانه ای بیابید که هزینه های مسکن برای شما، بیش از 50 درصد درآمدتان را در برنگیرد.

 1-  اگر در خانه   120 متری سکونت دارید و متوسط یک میلیون تا یک میلیون 200 هزار تومان اجاره می دهید.  یا در خانه 80 متری  سکونت می کنید و متوسط یک میلیون اجاره می دهید، حتما به دنبال خانه ای ارزان تر بگردید. شما با درآمد یک میلیون و 500 هزار تومانی باید در خانه ای حداکثر با متراژ 60 متر زندگی کنید تا با صاحبخانه بر سر اجاره بهایی حدود 700 هزار تومان توافق کنید. زیرا مجبورید به طور متوسط ماهانه 50 هزار تومان نیز شارژ بدهید.

فکر نکیند فراهم کردن پول پیش بیشتر می تواند معجزه ای در هزینه های مسکن ایجاد کند. چون در چنین حالتی نیز مجبورید ماهیانه مبلغی را علاوه بر اجاره خانه کنار بگذارید تا در پایان سال، به مبلغ رهن خانه اضافه کنید. در سال هایی که تورم بالای 36 پیش بینی می شود، پرداخت اجاره بالاتر مقرون به صرفه است و در بقیه سال ها، بالا بردن پول پیش.

اگر شما صاحب خانه نیز باشید، هزینه هایتان به صفر نمی رسد. اگر خانه وام داشته باشد باید ماهانه 240 هزار تومان برای قسط کنار بگذارید . شما برای شارژ ماهانه کماکان باید 50- 60 هزار تومان را کنار بگذارید. اگر خانه وامی ندارد، احتمالا قدیمی است، هزینه تعمیرات و شارژ این خانه نیز خیلی کمتر از وام 240 هزار تومانی نیست.

اما اگر در خانه ای نو ساز زندگی می کنید، می توانید با قدرت بیشتری نسبت به سایر کسانی که درآمد ماهانه مشابه دارند با تورم بیش از 30 درصد زندگی کنید.

 2- با سرمایه ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان به شما زوج های جدید و قدیمی توصیه می شود به ضرب المثل قدیمی «هر آن کس که دندان دهد، نان دهد» توجه نکنید؛ چون تا کنون مبنایی دینی برای این ضرب المثل پیدا نشده است.

حال اگر وسوسه بچه دار شدن به سراغتان می آید، ابتدا به جیب ها و کارت بانکی خالیتان نگاه کنید و سپس مروری سرانگشتی بر هزینه های این اتفاق خوشایند بیندازید. بدون شک این وسوهه چه صاحب خانه  باشید و چه نداشته باشید می خوابد. زیرا در شرایط نرمال هزینه های پیش از تولد  یک نوزاد، زمان تولد و پس از آن تا یک سالگیش با بیمه خدمات درمانی یا تامین اجتماعی بیش از 5 میلیون خواهد بود. اگر بیمه به یاری شما نیاید، ممکن است تولد هر فرزند تا 4 برابر این هزینه را به همراه داشته باشد.

 3- اگر در خانواده چهار نفر هستید بعید است، دخل و خرجتان به هم بخورد. با این حال ما به شما توصیه می کنیم با شکمتان شوخی نکنید. در آشپزخانه از موادغذایی مناسب استفاده کنید و مواد فاسد شدنی را تجربه نکنید. چون در این صورت هزینه دکتر و دارو شما حتی اگر بیمه باشید بیش از یک شام چهار نفره خواهد بود. شما می توانید به جای برنج ایرانی پارساله، برنج امسال را خریداری کنید که حدود هزار تومان ارزان تر است. در ضمن بهتر است چند نوع برنج را انتخاب کنید. در بین برنج های ایرانی خزر یک و دو که حدودا کیلویی 2 هزار تومان  و در واقع قیمت مناسب تری نسبت به بقیه دارند را می توانید برای غذاهایی مثل لوبیاپلو، عدس پلو  که کیفیت پایین برنج در انها خیلی مشخص نمی شود، استفاده کنید.

در مقابل برای تهیه برنج سفید، حجم کمی هاشمی یا طارم درجه دو استفاده کنید که حدود 3500  تومان هستند.  در ضمن بر برای سوپ و شله زرد از برنج های شکسته استفاده کنید که حدود هزار و 500 تا 2000 تومان هستند. ما برنج خارجی را توصیه نمی کنیم چون در آنها درصدی سم آرسنیک وجود دارد که برای انسان مضر  است؛ موضوعی که همواره دولتی ها پنهان کردند. البته حتی اگر این موضوع را هم در نظر نگیرید بهتر است برنج خارجی نخرید چون با افزایش قیمت دلار برنج هند و پاکستانی گرانتر از برنج ایرانی است. اما برای خرید گوشت قرمز به شما توصیه می شود، از سازمان میادین شهرداری خریداری کنید که قیمت محصولاتش نسبت به مغازه اغلب 5 درصد ارزان تر است. اما اگر می خواهید 20 درصد سود کنید بهتر است با خرید گوسفند زنده از میادین شهرداری یکبار هزینه هنگفتی را به خانواده تحمیل کنید. در این صورت شما هم صاحب گوشت برای تمام سال خواهید بود و هم از آلایش گوسفند نظیر کله و پاچه ، جگر و سیرابی بهره خواهید برد.  با این درآمد خرید سوسیس ، کالباس و همبرگر را که بعد از مدتی شما را بیمار می کند را فراموش کنید. برای خرید سبزیجات  و انواع  میوه ترجیحا مغازه نزدیک خانه را انتخاب نکنید. اگر شما هزینه رفت و آمد و معطلی در سازمان میادین را به جان بخرید کماکان از خرید محدود و یا انبوه مواد غذایی خود ضرر نخواهید کرد.

البته با این درآمد بهتر است شما هفتگی خرید کنید تا گذشته از کاهش هزینه حمل و نقل و انتظار در صف های میادین تهران، میوه وسبزی کمتری را روانه زباله خانه می کنید. برای خرید حبوبات اگر می خواهید به توصیه ما خرید کنید، به بازار بروید؛ البته اگر در محله شما مراکز عمده فروشی حبوبات وجود ندارد. در این بخش از خرید شما حدود 50 درصد سود خواهید کرد، هرچند مجبور هستید ساعت ها برای پاک کردن آنها وقت بگذارید.

اما اگر خانواده را بسیج کنید حداقل ظرف 4 ساعت خرید انبوه سامان دهی خواهد شد. ما توصیه می کنیم برای خرید لبنیات نیز به میادین مراجعه کنید چون حداقل محصول را با قیمت ثبت شده عرضه می کنند. درضمن اغلب شیر در کیسه های پلاستیکی را که ارزان تر از سایر انواع شیر است را میادین توزیع می کنند. شیر در کیسه های پلاستیکی هزار تومان، در ظرف های پلاستیکی هزار و 850  است و در ظرف های مقوایی 2 هزار و 300  به بالا است. انواع مارک های پنیر و کره تقریبا قیمتی یکسان دارند، اما اگر شما مصرف بالایی دارید از بسته های بزرگ پنیر و کره استفاده کنید تا هزینه های ماهانه خرید پنیر و خامه  شما بیش از ده هزار تومان کاهش می یابد. قیمت سایر لبنیات نیز تابع شیوه بسته بندی آنها است.

در ماه های اخیر با توجه به افزایش قیمت روغن، توصیه ما تهیه غذاهای کم روغن و یا آب پز است. مصرف روغن در حجم زیاد برای شما از دوجنبه توصیه نمی شود یکی گرفتگی عروق از باب مصرف روغن زیاد و دیگری گرفتگی قلب از باب هزینه آن. اکنون روغن لیتری 4هزار و 800 تا 4 هزار و 900 تومان است، شما برای خرید روغن هزار و 350  گرمی باید حداقل 5 هزار تومان هزینه کنید.  البته روغن کم کیفیت 3 هزار تومانی نیز در بازار هست. اما مصرف آن نیز احتمال بروز بیماری دارد. در نتیجه  سعی کنید خرید روغن را دوماه یکبار کنید. با این درآمد هزینه ای بیش از 30 هزار تومان برای تهیه نوشابه ، سس ، شیرینی و تنقلات هزینه نکنید.

تعاونی های مصرف، بازارهای روز شهرداری و فروشگاه های اتکا نیز مکان های مناسبی برای تهیه این اقلام و سایر موادغذایی و ضروری خانواده هستند. با سرمایه موجود شما ترجیحا از فروشگاه های زنجیره ای شهروند، رفاه ، سوپر استار و پروما خرید نکنید.

ما توصیه می کنیم برای خرید انواع  میان وعده های شیرین  به فروشگاه های شیرین اصل سر بزنید.  تولید ترشیجات خانگی هم راهی برای کاهش هزینه های خرید آن است؛ خوردن آن به همراه غذا در زمستان می تواند شما را از پرداخت هزینه انتی بیوتویک تا تزریق پنی سیلین معاف کند.

 4- در خانواده چهار نفره هزینه آموزش فرزندان چاهی عمیق است که با درآمد ماهانه یک میلیون و 500 هزار به سختی می توان آن را پر کرد؛ این گذشته از هزینه احتمالی تحصیل  پدر و مادر خانواده است.

با توجه به شرایط کنونی به فکر فرستادن فرزند یا فرزندتان خردسالتان به مهد کودک نباشید؛ بلکه او را به نوبت به دست مادربزرگانش بسپارید.

اگر به مهد می رود؛ راهی برای فرار از هزینه های هنگفت مهد پیدا کنید. اگر فرزندتان به مدرسه خصوصی یا دولتی می روند؛ آنها را با وسایل نقلیه عمومی آشنا کنید تا هزینه  150 تا 300 هزار تومانی سرویس مدرسه فرزندتان به سبد منابع خانواده بازگردد.

اگر خودتان قصد تحصیل دارید، در شرایط کنونی فقط به دانشگاه های غیر پولی فکر کنید. از فرزندانتان نیز بخواهید خود را برای  شرکت در کنکور دولتی آماده کنند و هزینه ای بابت خرید فرم دانشگاه آزاد نپردازید. با این درآمد به فکر کلاس خصوصی و حتی عمومی کنکور نباشید. هزینه ارزان ترین معلم خصوصی ساعتی 35 هزار تومان و ارزان ترین کلاس کنکور 200 هزار تومان است. در شرایط فعلی ترجیحا کتاب های گاج  را نیز از سبد خرید خانواده خارج کنید. هزینه یک کتاب گاج 25 هزار تومان است.

درنتیجه باید خودتان به تنهایی آماده کنکورشوید. با این درآمد اگر خواستید دانشگاه پولی بروید، ترجیحا رشته های علوم انسانی را انتخاب کنید که هزینه کمتری نسبت به رشته های فنی، پزشکی و هنر دارد. اکنون در دانشگاه ها شهریه  هر ترم دانشجویان فنی و پزشکی حدود 3 میلیون تومان است و شهریه دانشجویان علوم انسانی حدود یک میلیون و 800 هزار تومان است. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها  در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب یک تا دو برابر بیشتر است.

 5- با این درآمد، بهتر است به جای سوار شدن تاکسی، با اتوبوس یا مترو در سطح شهر یا شهرهای همجوار تردد کنید. زیرا در این صورت شما می توانید 50 درصد از هزینه های حمل و نقل تان را کاهش دهید. هر چند با این کاهش، خستگی تردد به تن تان می ماند و شما را از فعالیت های بیشتر باز می دارد.  هزینه تردد با اتوبوس برای هر خط دست کم 250 تا 350 تومان است. هزینه سفر  با مترو نیز 300 تا 400 تومان برای هر سفر است. شما با خرید کارت تردد مترو، هزینه های رفت و آمدتان را تا 50 درصد کاهش می دهید.

اگر مجبور شدید در شرایط خاص سوار تاکسی شوید، حتما پول خرد به همراه داشته باشید. زیرا این روزها، بسیاری از رانندگان تاکسی، علاقه چندانی به پس دادن باقی پول مسافران نشان نمی دهند. همین باقیمانده پول تاکسی، برای کسی که روزانه یکی دو مسیر را از این وسیله استفاده می کند، ماهیانه حدود 20 هزار تومان می شود.

استفاده از خودروهای ون، هرگز به شما توصیه نمی شود. اگر چه هزینه کرایه ون 100 تا 200 تومان ارزان تر از سواری است، اما توجه داشته باشید که به مرور زمان، هزینه عمل جراحی 4 میلیونی دیسک کمر را برای شما به ارمغان می آورد. 

به یاد داشته باشید در روزهای آفتابی دست کم دو ساعت زودتر راه بیافتید تا بتوانید با در نظر گرفتن مدت انتظار در ایستگاه های اتوبوس و مترو مسیرتان در زمان دلخواه  به مقصد برسید. در مسیرهای طولانی شما مجبور هستید حداقل  یک ربع ساعت  تا 45 دقیقه در ایستگاه اتوبوس یا مترو  منتظر بمانید. اگر دیر راه بیفتید، ناچارید وسایل نقلیه گران قیمت را انتخاب کنید. در غیر این صورت به موقع به محل کار خود نمی رسید و در پایان ماه، با جریمه و کسری حقوق مواجه می شوید. دانشجوها و دانش آموزهایی هم که دیر به محل تحصیل خود برسند، ناچارند به استاد یا ناظم، جواب پس بدهند.

در شرایط کنونی به شما توصیه می کنیم. برخی از مسیرهایتان را پیاده حرکت کنید. البته آنقدر پیاده روی نکنید که مجبور شوید هر دو سه ماه یکبار، کفش جدیدی بخرید. در ضمن در روزهای بارانی و برفی آینده نیز  دو سه ساعت زودتر از زمان مورد نظر حرکت کنید چون اگر مجبور شوید دربستی بگیرید، با مسافرکش هایی مواجه می شوید که پول خون پدرشان را از شما مطالبه می کنند.

 6- سفر در روزهای شلوغ و تعطیلی های به هم پیوسته، گزینه خوبی نیست. چون در چنین مواقعی، قیمت سفر به شدت افزایش می یابد. افزایش قیمت بلیت هواپیما، قطار و استهلاک اتومبیل، بالا رفتن مصرف بنزین در ترافیک جاده ای، گران تر شدن هتل ها و سایر اقامتگاه ها و حتی بالارفتن هزینه خورد و خوراک و اماکن تفریحی، نمونه هایی از عوامل افزایش هزینه سفر در چنین روزهایی است.

به شما پیشنهاد می کنیم حداکثر یک بار در سال به سفر بروید. در این سفر نیز ترجیحا در منزل اقوام مستقر نشوید، چون احتمال دارد آنها برای بازدید، بیش از یک هفته به منزل شما بیایند.

سفر با قطار درجه یک، پیشنهاد خوبی است چون نسبت به ماشین شخصی یا هواپیما، راحتی بیشتر و هزینه کمتری برای شما دارد. برای این سفر، به سراغ اتوبوس هم نروید، چون شما خواهان ارامش هستید.

برای اقامت استفاده از چادر سفری، بهترین گزینه اقامتی در همه شهرهای ایران به حساب نمی آید.

می توانید به سراغ سوئیت های اجاره ای در نقاط پیرامونی شهر بروید که هزینه کمتری دارند. در غیر این صورت به بهانه نزدیک بودن به نقاط مذهبی یا گردشگری، باید هزینه اجاره چند برابری را پرداخت کنید.

 توصیه می شود برای سفر یکی دو وعده غذای فاسد نشدنی را به همراه داشته باشید. اگر با ماشین خود به سفر می روید، ترجیحا مواد غذایی بیشتری را همراه داشته باشید تا کمتر به رستوران احتیاج پیدا کنید.

قبل از حرکت، حتما ماشین خود را به جهت ایمنی و سلامت چک کنید چون هزینه حمل ماشین تا تعمیرگاه های بین راهی و هزینه تعمیر آن در جاده ها یا شهرهای توریستی، مبلغ مضاعفی از سبد سفر شما را می بلعد. اگر یکبار گرفتار بکسل کردن ماشین خود شوید، باید دست کم 100 تا 150 هزار تومان پیاده شوید. گذشته از آن که برای تعمیر هر قطعه کوچک از ماشین تان، دو سه برابر بیشتر از تعمیرگاه های شهر مبدأ می پردازید. البته اینها گذشته از مصدومیت  احتمالی است که با سهل انگاریتان ممکن است در سفر گریبانگیر شما شود و سفر را به کام تان تلخ کند.

7- برای خرید پوشاک و کیف و کفش و اقلامی از این دست، بهترین گزینه، پیدا کردن راسته ارزان فروشان در منطقه نزدیک محل سکونت خودتان است.

خرید از مغازه های لوکس توصیه نمی شود چون شما خواهان خرید جنس هستید نه مغازه. خرید از بازارهای جنوب شهر که شما با آن فاصله زیادی دارید، راه خوبی نیست چون در آنجا، غیر از هزینه خرید، هزینه حمل و نقل و خوراکی سرپایی هم به شما تحمیل می شود. البته خرید از بازار بزرگ تهران، می تواند یک گردش درون شهری باشد که گاهی برای تنوع، بد نیست. ولی فراموش نکنید که در بسیاری از مواقع، بازار تهران و بازارهایی از این دست، قیمت هایی همچون مغازه های بالای شهر دارند. پس لطفا تبلیغات فریبنده آنها را باور نکنید.  

8- چند سالی است که شهروندان، در محاصره قبض های مختلفی همچون آب، برق، تلفن و موبایل هستند. در این میان، قبض موبایل بیشترین رقم را به خود اختصاص می دهد، پس مراقب پیام های شرکت های تبلیغاتی و مخابرات که هر از چندی خبر از برگزاری مسابقه پیامکی می دهند، باشید که این پیام های فریبنده  بیش از 10 هزار تا 20 هزار تومان برای شما آب می خورد. در ضمن از انتقال خط خود به خط های دیگر جلوگیری کنید تا هزینه هنگفت انتقال نیز به هزینه های شما اضافه نشود. تلفن خانه را نیز مجهز به سیستم های پشتیبان مخابرات نکنید. اگرچه هزینه اینترنت کند مخابرات کمتر از سایر خدمات دهندگان اینترنتی است.

برای کاهش هزینه برق ترجیحا در زمان پیک مصرف از وسایل برقی که هزینه برق را دوبرابر می کند استفاده نکنید. برای کاهش هزینه آب نیز بهتر است در هنگام استحمام بدون وقفه شیر آب را باز نگذارید. در هنگام شستن وسیله نقلیه خود نیز از شلنگ استفاده نکنید.تهیه شده در: وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در چهارشنبه ششم دی ۱۳۹۱ |

هزینه‌هاي برگزاری جشن عروسی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌هاي جوانان دم بخت، خصوصا آقایان است. خانواده‌ها علاقه دارند هرچه زودتر فرزندانشان سرو سامان بگیرند و عروسی کنند اما جوانان همیشه از مخارج عروسی ترس و واهمه دارند. هزینه‌های عروسی یکی از دلایل طولانی شدن دوران نامزدی نیز هست و چه کسی است که نداند این طولانی شدن، چه مشکلاتی را در پی دارد؟

در اینجا نگاهی اجمالی به حدود مخارج و هزینه‌هاي برگزاری یک جشن عروسی مي‌اندازیم. این قیمت‌ها با توجه به شهر محل زندگی شما، کیفیت خدمات، تعداد مهمانان و... متفاوت است. در این محاسبات، به طور میانگین، هزینه‌هاي برگزاری یک جشن عروسی در تهران محاسبه شده است. آنچه در پی مي‌آید، هزینه‌هاي برگزاری یک جشن عروسی متوسط، در شهر تهران است. بدیهی است هزینه‌ها حتی در شهر تهران هم مي‌توانند کمتر از این یا خیلی بیشتر از این مقدار باشند.

هزینه‌هاي باغ یا تالار عروسی
عمده‌ترین بخش هزینه‌هاي برگزاری جشن عروسی، مربوط به پذیرایی از مهمانان است. آمار نشان مي‌دهد که چیزی حدود 30درصد تا 35درصد پول شما در این قسمت خرج خواهد شد. معمولا تالارهای پذیرایی یا باغ‌ها، مبلغی ثابت تحت عنوان «ورودی» از شما دریافت مي‌کنند که هیچ ارتباطی با تعداد مهمانان، نوع غذا و... ندارد. این مبلغ مي‌تواند در روزهای مختلف، متفاوت باشد. به‌عنوان مثال در روزهای وسط هفته کمتر و در روزهای تعطیل و آخر هفته بیشتر است. همچنین در ایام خاص مثل اعیاد مهم مذهبی مي‌تواند بسیار بیشتر از ایام معمولی باشد. بنابراین تاریخ برگزاری عروسی شما، نقش مهمی در هزینه‌ها دارد. بعد از ورودی، نوبت مي‌رسد به «هزینه غذا» که معمولا به ازای هر نفر محاسبه مي‌گردد و با توجه به نوع سرو غذا (سلف سرویس، دیس پرس، تک پرس) تنوع منوی غذایی، نوع پیش غذا، نوع دسر، سالاد، نوشابه و... متغیر است.

هزینه‌هاي گروه موسیقی یا سرگرمی
معمولا تمامی تالارهای پذیرایی عروسی و باغ‌ها، گروه موسیقی یا سرگرمی خود را دارند. به طور متوسط هزینه یک گروه موزیک معمولی به صورت اجرای Play Back (یعنی فقط صدای خواننده زنده است و موزیک ضبط شده پخش مي‌شود.) برای 90 دقیقه اجرا حدود 400 هزار تومان است.

هزینه خدمات تالار
هزینه خدمات، مبلغی است که معمولا تالارهای پذیرایی عروسی به صورتی درصدی از کل هزینه‌ها دریافت مي‌کنند. البته هزینه میوه و شیرینی جزء هزینه‌هاي تالار نیست و در این محاسبه، به حساب نمی‌آید.

هزینه انگشتر نشان، حلقه ازدواج، ساعت و جواهرات عروس
مطابق رسوم اکثر نقاط ایران، انگشتر نشان در شب بله‌برون، از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم مي‌شود. حلقه ازدواج نیز بايد در مراسم عقدکنان و بعد از جاری شدن خطبه عقد، توسط عروس و داماد به یکدیگر اهدا شود. بنابراین خرید حلقه ازدواج داماد به‌عهده خانواده عروس و خرید حلقه ازدواج عروس خانم به‌عهده خانواده داماد است. معمولا حلقه ازدواج داماد سنگین‌تر و طبیعتا گران‌تر است. در اکثر نقاط ایران، معمولا رسم بر این است که حداقل یک سرویس کامل طلا شامل : گردنبند، یک جفت گوشواره و یک دستبند از طرف داماد به عروس خانم اهدا مي‌شود. زمان اهدای سرویس طلای عروس، در حدفاصل بین عقد و عروسی است و معمولا در مراسم عقدکنان یا در مراسم حنابندان اهدا مي‌شود. مطابق رسوم ایرانی، عروس و داماد یک عدد ساعت مچی نیز به یکدیگر هدیه مي‌دهند.

هزینه‌هاي فیلمبرداری و عکاسی عروسی
موسسه‌هاي عکاسی و فیلمبرداری عروسی، خدمات متنوعی را ارائه مي‌دهند که با توجه به نوع و کیفیت خدمات، قیمت‌هاي متفاوت دارد. هزینه‌هاي عکاسی و فیلمبرداری از عروسی شما با توجه به تعداد دوربین‌هاي فیلمبرداری، تعداد و اندازه عکس‌هایی که چاپ مي‌کنید، اندازه و تعداد صفحات آلبوم دیجیتالی (ژورنال) هزینه‌هاي شما متفاوت خواهد بود.

هزینه لباس عروس و ملزومات آن
لباس عروس به همراه تاج و تور عروس، کفش عروس، شنل و دسته گل عروس حدود 5درصد هزینه‌هاي عروسی را به خود اختصاص مي‌دهد. شما مي‌توانید لباس عروس را به صورت آماده خریداری کنید، سفارش دوخت بدهید یا اجاره کنید.

آینه و شمعدان و یک جلد کلام‌الله مجید
معمولا آینه و شمعدان و قرآن، در مجلس عقدکنان توسط داماد به عروس اهدا مي‌شود.

هزینه کت و شلوار داماد و ملزومات آن
خرید کت و شلوار داماد، پیراهن، کراوات یا پاپیون، کفش و کمربند ديگر ملزومات طبق رسم اکثر نقاط ایران به‌عهده خانواده عروس است و به طور متوسط چیزی حدود 500 هزار تومان آب مي‌خورد.

هزینه آرایشگاه عروس
آرایشگاه عروس، چیزی حدود 3درصد هزینه‌هاي عروسی را به خود اختصاص مي‌دهد. هزینه آرایش کامل عروس، شامل: آرایش صورت، آرایش مو، طراحی و کاشت ناخن در تهران به طور متوسط حدود 700 هزار تومان است.

ماشین عروس
ماشین عروس را مي‌توانید کرایه کنید یا از اتومبیل خودتان یا دوستان و آشنایان استفاده کنید. معمولا گل‌فروش‌ها، ماشین عروس هم سراغ دارند و با شرکت‌ها و اشخاصی که ماشین عروس کرایه مي‌دهند، در ارتباط هستند. آگهی‌هاي روزنامه هم گزینه خوبی است. از لامبورگینی گرفته تا پرشیا، هر مدل ماشینی که بخواهید، با راننده و بدون راننده، قابل کرایه است. گل آرایی و تزئین ماشین عروس نیز بستگی به نوع گل‌هایی که انتخاب مي‌کنید، حجم کار و... متفاوت است.

هزینه‌هاي خرید عروس و داماد
در اکثر نقاط ایران، مرسوم است که خانواده داماد برای عروس و بالعکس، خرید مي‌کنند. البته عمده خرید‌ها مربوط به خریدعروس است. معمولا خرید عروس شامل: سرویس لوازم آرایش عروس، سرویس حوله عروس، چمدان، لباس شخصی، لباس مجلسی و... است.
هزینه ذبح و قربانی
طبق آداب و رسوم، بعد از مراسم عروسی و در بدو ورود عروس و داماد به منزل جدید، برای سلامتی عروس و داماد قربانی مي‌کنند. معمولا قربانی، گوسفندی است که توسط داماد خریداری شده است. قیمت آن نیز بستگی به پروار بودن حیوان دارد.
ديگر هزینه‌ها و ذخیره احتیاطی
هر پروژه‌اي دارای هزینه‌هاي پیش‌بینی نشده است که معمولا از دید مدیر پروژه پنهان مانده است. از طرفی ریسک‌هایی نیز ممکن است در حین اجرای مراحل کار به وجود بیاید که هزینه‌بر خواهد بود. به طور کلی بهتر است چیزی حدود 5درصد کل هزینه‌هاي عروسی را به‌عنوان هزینه‌هاي پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.
البته این رقم بالایی است اما مي‌توانید مطمئن باشید که قابلیت مقابله با هر ریسکی را خواهید داشت.
تهیه شده در: وب نوشت پنگان



تهیه شده در: وب نوشت پنگان


برچسب‌ها: اقتصاد خانواده
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۱ |
نویسنده: گری هوور

مترجم: مهرداد واشقانی فراهانی*کتاب «دی ان ای مبتکران: دستیابی به پنج مهارت نوآوران» که اخیرا توسط کلایتون کریستیان، جف دایر و‌هال گریگرسن نوشته شده است، دو عادت تفکر کلیدی را که من سال‌ها درس داده‌ام به من یادآوری کرد: مشاهده (Observation) و همکاری (Association)، این عادات یا بهتر بگویم مهارت‌ها که شما با تمرین به آنها دست خواهید یافت در فرآیند تفکر کارآفرینی بسیار مهم هستند. با این حال، این مهارت‌ها را در مدرسه به شما نمی‌آموزند.

با «مشاهده» شروع می‌کنیم که یکی از پنج ویژگی کلیدی مورد نظر کریستیان برای کسانی است که افکار بزرگ در سر می‌پرورانند. بسیاری از مردم با گوش و چشمانی بسته زندگی می‌کنند و آنقدر سرگرم آی‌پد iPod)و گوشی‌های هوشمند خود هستند که به دنیا و انسان‌های اطراف خود توجه‌ای نمی‌کنند. با این حال، از همین جا است که افکار عالی بروز می‌کند. من خودم در تبلت جیبی بیش از220 ایده برای کسب و کارهای تازه دارم. شاید اگر من به صحبت‌هایی که در رستوران‌ها رد و بدل می‌شود، گوش نمی‌دادم، بیش از یک سوم تا نیمی از این ایده‌ها نیز هرگز به ذهنم خطور نمی‌کرد.
بیشتر اطلاعاتی که شما نیاز دارید، دقیقا روبه‌روی شما است و انتظار مشاهده و دقت شما را می‌کشد.اگر شما به هر فروشگاه مواد غذایی که از مدیریت منطقی برخوردار است سری بزنید، می‌توانید 20 تا 30 دقیقه وقت صرف کنید و در مورد میانگین سنی، درآمد، تعداد اعضای خانواده وهمچنین قومیت افرادی که مشغول خرید هستند اطلاعات کاملی به دست آورید.
در دوره تفکر کارآفرینی که من درس می‌دهم، همواره یک بعد از ظهر را در بازار بارتون گریک به مشاهده اطراف می‌پردازیم. من بررسی می‌کنم هر مغازه فروشگاه مواد غذایی در طول 30 دقیقه چقدر درآمد کسب می‌کند؟ در همین مدت فروشگاه چه تعداد مشتری جذب می‌کنند؟ مردم چه نوع کفش و ساعتی استفاده می‌کنند؟
دانشجویان من که بین 120 تا 170 نفر هستند و از طیف گسترده‌ای از تجارب زندگی و پیشینه تحصیلی برخوردار هستند، همواره از تجربه‌ای که از چنین تمرینی کسب می‌کنند، متعجب می‌شوند. بسیاری از این دانشجویان، سال‌ها بعد می‌گویند که این تجربه و مواد این درس چگونه نحوه دید آنها به اطراف را تغییر داده است.
دوستان و دانشجویان دیگری هستند که با من به مکزیک، کاستاریکا، روسیه و تایلند سفر کرده‌اند و جهان را کنجکاوانه مشاهده کرده‌اند. این افراد هم معتقد هستند که همه چیز برای آنها تغییر کرده و فرصت‌ها و ایده‌ها آسان‌تر به ذهنشان خطور می‌کند.
نظر دیگری که حتی از تفکر خلاقانه هم مهم‌تر است، قدرت همکاری (power of association) است.
بسیاری از ایده‌های بزرگ صرفا نتیجه ترکیب دو چیز است که همه افراد دائما آنها را می‌بینند؛ ولی به فکر ترکیب آنها نیستند. در نگاه اول، چنین کاری ساده به نظر می‌رسد،‌اما این کار واقعا نیازمند قدرت زیادی می‌باشد. برای مثال، اولین کار اصلی من کتاب فروشی بود که اولین زنجیره از فروشگاه‌های بزرگ کتاب را تشکیل می‌داد. در حالی که اجراي ایده‌ها سخت و پیچیده بود، هسته اصلی این ایده اصلا این‌گونه نبود و خیلی ساده بود. ما مدل کسب و کار خرده فروشی فروشگاه اسباب بازی فروشی «ار یو اس» (R Us) را انتخاب کردیم. این مجموعه دارای فروشگاه‌های تک محصولی بزرگ با محصولاتی متنوع و قیمتی پایین است. من نیز این مدل را برای کتاب‌های خود انتخاب کردم. چارلز لازروس، صاحب فروشگاه، دارای ایده‌ای تک بود و بقیه ما تنها ایده او را در مجموعه‌های فروش خود استفاده کردیم.
با این حال، تدریس مهارت ترکیب برای من سخت تر از مهارت مشاهده بود.
در زیر به تعدادی از نکات اشاره می‌کنم:
1. آرامش داشته باشید. آماده باشید تا هر لحظه ایده‌ها به سراغ شما بیایند، ‌اما خیلی پافشاری نکنید. سختگيري شما را می‌تواند به هر ناکجا آبادی بکشاند.
2. زمان کافی برای بروز ایده‌هاي خود بگذارید. در هر چیزی که می‌بینید و می‌شنوید خوب فکر کنید و از هر منبعی از جمله مشاهدات، گفت‌وگو‌ها و حتی مطالعه کتاب و مجلات، داده و اطلاعات کسب کنید. اجازه دهید تا ایده‌های جدید خود را بروز دهند و در فکر خود با آنها بازی کنید. جدول بکشید، تخته‌ها را پر کنید و هر کار دیگری که می‌توانید برای بروز ایده‌های خود انجام
دهید.
3.لیستی از چیزهای ساده‌ای که در اطراف خود می‌بینید تهیه کنید. به عنوان مثال می‌توانید از خلاقیت‌های کسب‌وکار که در هفته نامه‌های «Economist» و «Fortune» یا تبلیغات جدیدی که در تلويزیون و کتاب‌ها می‌خوانید و می‌شنوید و همینطور از محصولات و خدماتی که دوستان به شما معرفی می‌کنند استفاده کنید. از کارآفرینان بزرگ گذشته درس بگیرید. سپس، به آرامی شروع به ترکیب لیست کنید. آیا چیزی بین لاس وگاس و آی پد وجود دارد که باعث نوعی رابطه جذاب شود؟
سعی کنید بین ایده‌ها و مشاهدات خود نوعی رابطه ایجاد کنید. در نگاه اول ازکنار هیچ رابطه‌ای به سادگی نگذرید. اجازه دهید تا این رابطه‌ها شکل بگیرد. حداقل پنج دقیقه کاملا جدی به فرصت‌هایی فکر کنید که می‌تواند از این ارتباط به وجود آید.
رهبران و متفکرانی که حقیقتا آغوش خود را به ایده‌های جدید باز می‌کنند، جمع آوری منابع از هر منبعی، از جمله مشاهدات را به حساب می‌آورند و سپس تلاش می‌کنند این اطلاعات را به شکلی خلاقانه با هم ترکیب کنند. آنها بیشتر این ‌امکان را دارند در معرض ايده‌هايي قرار گیرند که سود بیشتری برای جامعه داشته باشد یا حداقل بتواند خدمات بهتری به مشتریان و حوزه‌های خود ارائه دهد.
* Mehrdadfarahani1365@gmail.com


برچسب‌ها: اقتصاد خانواده
نوشته شده توسط سپهر برادران در سه شنبه پنجم دی ۱۳۹۱ |

نوشته: جیمز‌هاموند

ترجمه : مهدي سريرچي
بخش پنجم
نکاتی که قبل از اقدام به برندسازي بايد در نظر داشت:
* آیا تقاضاي قبلي براي محصول یا خدمت بنگاه وجود دارد؟ وضعیت کنونی بازار چگونه است؟ آیا بازار در حال تنزل و رو به افول است یا در حال رشد است؟ چه سهمی از بازار به شما تعلق دارد؟

براي پيش بيني ظرفيت‌هاي آينده بازار چه تحقیقاتی انجام داده‌اید؟ آيا مي‌دانيد وضعيت بازار در 5 یا 10 سال 


برچسب‌ها: برند
ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۱ |


نویسنده:دیوید گانیر و کارلا مارتین
مترجم: مجید اعزازی
منبع: business+strategy
امروزه برای خرده‌فروشان دنیای سختی است. چرا که تکنولوژی‌های نوین این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند تا کالاها و قیمت‌ها را به صورت آنلاین مقایسه کنند، این موضوع تجربه خرید حضوری از فروشگاه‌ها را تغییر داده است

در حالی که اقتصاد راکد و افزایش رقابت، وفاداری مصرف کنندگان به برندها را در بوته آزمایش


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۱ |

نویسنده: جان یانتش
مترجم: سیمین راد
جهان بازاریابی طی سال‌های اخیر به نحو فزاینده‌ای تغییر کرده است. تا اندازه زیادی می‌توان علت این تغییرات را ناشی از اینترنت، دسترسی به اطلاعات، و تغییر در شیوه خرید، جست‌وجو، آموزش، گردآوری، و شبکه‌سازی دانست.

این تغییرات مستلزم آن هستند که بازاریابان، حتی بازاریابان موفق، رویکردشان نسبت به این مقوله را کاملا دگرگون سازند و با شرایط جدید تطبیق دهند. شعار عصر چهارم بازاریابی ت


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه چهارم دی ۱۳۹۱ |

نویسنده: کیم باسین
مترجم: سیمین راد
چه بسا در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان سرمایه چندانی برای بازاریابی نداشته باشید، اما این مساله موجب نمی‌شود تا گمان کنید که هیچ راه موثر دیگری برای تبليغ کسب‌و‌کارتان وجود ندارد.

قبل از آنکه سروکله اینترنت پیدا شود، کسب‌و‌کارهای کوچک فقط چند راه کم‌هزینه برای بازاریابی محصولات 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه دوم دی ۱۳۹۱ |