کوشان غلامی
بخش ششم
مهمترين نکات پيرامون فرهنگ کسبوکاردر مالزي
1- مالزي بازديدکنندگان خود را با انواع بي شماري از فرهنگهاي مختلف در دنياي کسبوکار خود روبهرو ميکند. البته يکسري شباهتهاي کليدي بين آنها وجود دارد که تمامي اين فرهنگها را به هم متصل ميکند.
2- از آنجا که مالزي داراي انواع قوميتهاي متفاوت ميباشد، قبل از ورود به جلسات سعي کنيد تا جايي که ميتوانيد درباره پتانسيل ارتباطي خود تحقيق و بررسي کنيد. اين فاکتورها ميتواند تاثير بسزايي در قبول يا رد پيشنهادهاي شما در جلسه داشته باشد.
3- با وجود اينکه دولت مالزي تبعيض مشهودي به نفع گروههاي قومي مالايي قائل ميشود، هنوز هم جوامع تجاري چيني و هندي نقش حياتي در دنياي کسبوکار مالزي ايفا ميکنند.
4- اکثر ساختارهاي کسبوکار در اين کشور، تمايل به داشتن سلسله مراتب دارند. جريان اطلاعاتي از پايين به بالا بوده و اکثر تصميمات مهم توسط افراد کليدي مديريت ارشد گرفته ميشود.
5- از آنجايي که مباحثه با افرادي که نقش کمي در تصميمگيري سازمان دارند، زمان زيادي را از شما ميگيرد، از کليدي بودن سمت افرادي که با آنها در ارتباط هستيد، اطمينان حاصل کنيد.
6- از مدير انتظار ميرود که مديريت کرده و به تصميمگيري بپردازد. کارکنان دوست ندارند که با دستورالعملهاي مبهم و کلي روبهرو شوند.
7- وظايف، هرچند بسيار محرز باشد که نياز به توجه مبرم و فوري داشته باشد، تا زماني که با جزئيات کامل توسط مديريت ارشد سازمان مشخص نشوند، ممکن است انجام نشده باقي بمانند.
8- روابط رييس و مرئوسي ميتواند به روابط پدر و فرزندي تشبيه شود. از رييس انتظار ميرود که اهميت زيادي براي رفاه حال کارکنان خود قائل باشد. کارکنان نيز در مقابل اين امر، از هيچگونه سعي و کوششي دريغ نکرده و با وفاداري و پشتکار به فعاليت ميپردازند.
9- آرمانهاي فردي به عنوان نيازهاي ثانويه گروه تلقي ميشوند. پاداشها و عوامل انگيزشي در ازاي موفقيتهاي گروهي اعطا ميگردند.
10- جلسات ممکن است بسيار طولاني بوده و با صحبتهاي جستهگريختهاي در جهت ايجاد و تحکيم روابط آغاز شوند و اصلا بعيد نيست که تمرکز اصلي جلسات نخست، روي مسائل و موضوعات غيرکاري باشد.
11- بايد قبل از شروع کار، روابط به صورت پايدار و مستحکم ايجاد شوند. هيچگاه نياز به اختصاص زمان و منابع براي تشکيل روابط در پروژهها را دست کم نگيريد.
12- هدف اکثر جلسات، گسترش و افزايش روابط کاري است. اين مهم توسط ايجاد يک محيط هماهنگ و يکپارچه به دست ميآيد. هيچگاه سعي نکنيد براي گرفتن يک تصميم آنقدر پافشاري کنيد تا اين هماهنگي را از بين ببريد.
13- از تاخير در شروع جلسات يا طولاني شدن زمان خاتمه آنها تعجب نکنيد. سعي کنيد هميشه اين تاخيرها را از قبل در برنامه خود بگنجانيد.
14- تمام فرهنگهاي اصلي که در کسبوکار خود در مالزي ممکن است با آنها سروکار داشته باشيد، معمولا گروهمحور هستند و مهم است که در مذاکرات خود نيازهاي کل گروه را در نظر بگيريد، نه فقط نياز افرادي خاص. جدا کردن يک فرد از گروه براي دادن يک هديه کوچک يا حتي ستايش و تمجيد، ميتواند باعث خجالت آن فرد در ميان اعضاي گروه شود.
15- ادب و سياست از جمله پيشنيازهاي کسبوکار در مالزي است. رک و صريح بودن ميتواند به عنوان خشونت و گستاخي تلقي شده و فرد مورد نظر را به احترام نگذاشتن محکوم کند. همچنين به نظر ميرسد چنين کساني خواهان احترام متقابل براي خود نميباشند.
16- گفتن «نه» يا ارائه اخبار بد براي افراد بسيار سخت بوده و در تاييد گفتههاي سايرين معمولا از کلمه «بله» استفاده نميکنند. اصولا کلمه «بله» براي بيان درک و فهميدن موضوع مورد بحث به کار ميرود.
17- زبان انگليسي کاربرد بسيار زيادي در اين کشور داشته و بسياري از افراد داراي گويشي نزديک به زبان انگليسي ميباشند؛ بنابراين برقراري ارتباط در مالزي معمولا بسيار راحتتر از ساير کشورهاي منطقه بوده و مشکل خاصي تلقي نميشود، ولي به هر حال بايد هوشيار باشيد که آن چيزي که شنيده ميشود، لزوما آن چيزي نيست که مورد نظر است. هميشه به دنبال معني رمزدار در پشت هر صحبتي باشيد.
18- در هنگام دادن هديه، از پيشينه فرهنگي و قوميطرف مقابل مطلع شويد. بايد بدانيد که فرد هديه گيرنده يک مالايي مسلمان است يا اصالت چيني دارد.
19- بايد از اصول ديني و مذهبي اکثريت جمعيت مسلمان مالزي آگاه بوده و درباره مسائلي از قبيل نماز، روزه و عادات غذايي آنان مطلع باشيد.
20- زنان در هنگام کار در مالزي با مشکلات کمتري نسبت به ساير کشورهاي همسايه از جمله ژاپن و کرهجنوبي مواجه خواهند شد.
منبع: دنیای اقتصاد
تهیه شده در: وب نوشت پنگان