کوشان غلامي
بخش پنجم
سبکهاي ارتباطی آلمانیها
آلمانیها صداقت و روراستی را بر سیاسی کاری مقدم ميدارند، چرا که اعتقاد دارند مساله اساسی واقعیت است و احساسات شخص نباید مانع از طرح واقعیات شود.
برخی فرهنگها (مانند انگلستان، ژاپن، کره، و...) اینگونه صراحت و روراستی را به بیادبی تعبیر ميکنند. با این وجود باید توجه داشت که در آلمان، بیپرده سخن گفتن نشانهاي از احترام و یک اصل اساسی در جستوجوی راهکار صحیح مشکلات مشخص، به شمار ميرود.
همچنین صراحت در شیوههاي ارتباطی، نمادی از عدم خود کوچکبینی و خود سانسوری محسوب ميشود. گاهی به بازرگانان آلمانی برچسب گستاخی زده ميشود و هرچند حقیقتا آلمانیها بابت دستاوردهاي خود بسیار مغرورند، این برداشت گستاخی، بیشتر سوء تعبیری از شیوه صراحت بیان آنها است.
آلمانیها ترجمانی مبتنی بر واقعیت از قابلیتهاي خود دارند که لزوما به معنای گستاخی نیست. در این گونه موارد آلمانیها عمدتا صریح و صادق هستند؛ در حالی که برخی فرهنگهاي دیگر در به کارگیری زبان به شدت مبهم عمل ميکنند.
در باب فقدان حس شوخ طبعی در آلمان بسیار گفتهاند. نمیتوان با اطمینان گفت آلمانیها فاقد حس شوخ طبعی هستند. آنها نیز مثل تمامی فرهنگها، شوخیهاي خاص خود را دارند. تفاوت در جایگاه و شیوه بروز آنها است.
در آلمان، شوخی زمان و محل خاص خود را دارد و جلسات کاری جدی، محل مناسبی برای مزاح کردن نیست. هر چه موقعیت جدیتر باشد، جدیت بیشتری مورد انتظار است. همچنین از خاطر نبرید که شوخی، مسافر چندان خوش فرجامی نیست. آن چه در یک فرهنگ خنده آور است، ممکن است در یک فرهنگ دیگر کاملا بیمعنی باشد.
در آلمان، بی پرده سخن گفتن نشانهاي از احترام و یک اصل اساسی در جستوجوی راهکار صحیح مشکلات مشخص، به شمار ميرود.
سبکهاي پوششی در آلمان
روی هم رفته آلمانیها در محیطهاي کاری شیک و خوش پوش هستند، اما خود را به کت و شلوارهاي آبی تیره و خاکستری تیره – که مطلوب نمایندگان تجاری انگلستان و آسیا هستند- محدود نمی کنند. در محیطهاي تجاری مردان عمدتا ژاکت و شلوار اسپرت، همراه با پیراهن و کراوات بر تن ميکنند؛ و زنان لباسهاي شیک غیررسمی ميپوشند. در برخی شرکتهاي نوین فناوری، لباسها غیررسمی تر هستند، چنان که پوشاک جین، پوشش قابل قبولی به شمار ميرود.
در کل بهترین شیوه آن است که پیش از ورود به هر شرکت جدیدی، از قبل اطلاعاتی پیرامون سبکهاي پوششی آن کسب کنید.
گذران مفید اوقات فراغت از كار در آلمان
از آنجا که آلمانیها شدیدا قائل به تفکیک زندگی شخصی از زندگی کاری هستند، بسیار غیرمعمول است که برای نهار به رستوران دعوت شوید. دعوت شدن به منزل یک نفر، از آن هم نادرتر است.
مواقع صرف نهار در رستوران – یا در شرکتهاي بزرگتر در سلف شرکت- عمدهترین زمان فراغت از کار است.
صحبت پیرامون مباحث کاری در حین صرف غذا غریب نیست، هر چند بد نیست گهگاه موضوعات غیر کاری را نیز پیش بکشید. (ورزش معمولا موضوع مقبولی است)
احیانا اگر به جایی دعوت شدید، مرسوم است که میزبان، هزینهها را بپردازد. متقابلا اگر شما نیز کسی را برای یک نهار کاری دعوت کنید، پرداخت صورتحساب بهعهده شما است.
در آلمان در تمامی زمان صرف غذا از کارد استفاده ميشود. غذا خوردن با یک دست در حالی که دست دیگر روی پا قرار گرفته باشد ( چنان که در آمریکای شمالی مرسوم است) برچسب معاشرتی نامطلوبی است.
روی میز گذاشتن انعامی در حدود 10درصد پس از صرف غذا، متداول است.
مواقع صرف نهار در رستوران یا در سلف شرکت، عمدهترین زمان فراغت از کار است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد