گروه خودرو – ایران پس از پاکستان در جایگاه دوم کشورهای دارنده خودروهای گازسوز دنیا قرار دارد این در حالی است که بخش اعظمی از ساخت و تولید تجهیزات خودروهای گازسوز همچنان وارداتی است.

هر چند با رشد صنعت CNG در دنیا، ایران مي‌تواند با توجه به جایگاهی که طی چندسال گذشته به آن دست یافته، یکی از ابرقدرت‌های صنعت مذکور در جهان باشد اما به دلیل فراز و نشیب‌هايي که این صنعت طی سالیان گذشته با آن روبه‌رو بوده هم اکنون حرف چنداني برای گفتن در این صنعت ندارد.
از یک سو با توجه به اهمیت تولید خودروهای گاز سوز در ایران به دلیل صرفه‌جویی در مصرف بنزین، هنوز واردکننده تجهیزات CNG هستیم از دیگر سو این صنعت هنوز هم با موانع و مشکلاتی روبه‌روست که توسعه و رشد آن در آینده با ابهاماتی مواجه است.
هرچند بسیاری از مسوولان کشور، خواستار تغییر نگاه‌ها از تولید خودرو برپایه بنزین هستند اما موانع ساختاری صنعت CNG، در کشور نمي‌تواند منجر به تغییر دیدی شود که مسوولان خواستار آن هستند. در همین زمینه روز گذشته با کلید خوردن چهارمین همایش و نمایشگاه CNG فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی این صنعت در کشور مورد بررسی قرار گرفت.
مجید هدایت مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) یکی از مدعوین و سخنرانان این همایش در ابتدای سخنرانی خود از کارگروهی خبر داد که قرار است با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی، سازمان استاندارد، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت و وزارت نفت به رفع مشکلات بخش CNG بپردازد.مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین از تولید نسل جدید خودروهای پایه گازسوز کشور در سال جاری خبر داد و افزود: موتور ملی پایه گازسوز با راندمان بالا در سال جاری وارد حمل‌ونقل کشور می‌شود.مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار كرد: در صنعت CNG در سال‌های اخیر رشد مناسبی ایجاد شده است.این مقام مسوول همچنین با اشاره به خودکفایی و بومی سازی ساخت اکثر تجهیزات، کالا و قطعات مورد نیاز صنعت CNG در بخش خودرویی و جایگاه‌های سوخت تصریح کرد: در شرایط فعلی هیچ‌گونه کمبود کالا و تجهیزات برای توسعه صنعت CNGدر کشور وجود ندارد ضمن آنکه شبکه گسترده توزیع و انتقال گاز زمینه ساز توسعه بیشتر صنعت CNGاست.
به گفته هدایت قیمت‌گذاری بلند مدت یکی از مولفه‌های توسعه صنعت CNG است به همین منظور قیمت‌گذاری بلند مدت CNGحداقل برای یک مدت 10 ساله باید تعیین شود.
دوبرابر شدن خودروهای گاز سوز دربرنامه پنجم
سردار محمد رویانیان ريیس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه در برنامه پنجم توسعه دو میلیون و 500 هزار خودرو جدید دوگانه‌سوز وارد ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌شود گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1394 مجموع تعداد خودروهای کشور به بیش از 20 میلیون دستگاه و تعداد موتورسیکلت‌ها نیز به مرز 10 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت با بیان اینکه هم اکنون دو میلیون و 700 دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در سطح کشور تردد می‌کند، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در برنامه پنجم توسعه به طور میانگین دو میلیون و 500 هزار خودروی جدید گازسوز به خودروهای مذکور افزوده شود.
به گفته رویانیان هم اکنون 20 درصد از خودروهای کشور گاز سوز هستند.
رویانیان با تاکید بر اینکه مطابق با استانداردهای بین‌المللی به ازای تردد هر یک هزار خودروی گازسوز باید یک جایگاه CNGوجود داشته باشد، افزود:‌ سیاست دولت ایجاد تعادل بین تعداد خودروهای گازسوز و جایگاه‌های CNGاست.ريیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همچنین از فعالیت همزمان 120 گروه صنعتی برای بومی‌سازی تجهیزات صنعت CNGدر کشور خبر داد و گفت: در شرایط فعلی حدود یک هزار و 700 جایگاه CNGدر استان‌های مختلف کشور راه اندازی شده است و پیش‌بینی می‌شود به زودی 500 جایگاه جدید CNGراه‌اندازی شود.
وی با اعلام اینکه مطابق با برنامه‌ریزی انجام گرفته تعداد جایگاه‌های CNGتا پایان برنامه پنجم توسعه به 4 هزار باب افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: تاکنون ساخت دو هزار و 500 جایگاهCNG با حمایت دولت انجام شده است، اما برای ساخت جایگاه‌های جدیدCNGباید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.
افزایش کارخانه‌های مخزن ساز
حسین‌هاشمی سخنگو و رییس خودرو ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز در این مراسم اظهار كرد: سال گذشته بیشترین مخازن CNG به صورت واردات تامین شد، اما در سال جاری و با توجه به گسترش شرکت‌های سازنده مخزن در کشور مي‌توانیم بخش اعظمی از نیاز کشور را تامین کنیم.
به گفته‌هاشمی، در حال حاضر سه شرکت سازنده مخزن در کشور مشغول به فعالیت هستند که این تعداد تا پایان سال به هشت شرکت خواهد رسید و به این طریق ظرفیت ساخت مخزن به یک میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا مي‌کند.
سهم 25 درصدی CNG در سبد سوخت
رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت كشور همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران از برگزاري جشن خودكفايي CNG در آبان‌ ماه سال جاری خبرداد و گفت: طي پنج‌سال گذشته توانستيم دو ميليون و 700 هزار خودرو را در كشور گازسوز كنيم كه رتبه دوم آسيا و جزو رتبه‌هاي سه‌گانه دنيا محسوب مي‌شوند.
وي افزود: كشور ما با داشتن يك هزار و 800 جايگاه سوخت CNG كه قابليت افزايش تا دو هزار و 500 جايگاه را دارد يكي از جايگاهداران بزرگ دنيا در اين بخش محسوب مي‌شود.
رويانيان در پاسخ به این پرسش که سهم خودروهای CNG در سبد سوختی کشور چند درصد است، اظهار كرد: امروز بيش از 25 درصد سهم خودروها در كشور به CNG اختصاص پيدا كرده، سهم بنزین نیز 55 درصد و دیزل نیز 20 درصد پیش بینی شده که این امر بیانگر آن است از این پس خودروسازان باید به سمت خودروهای دیزلی حرکت کنند.
رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت كشور همچنین در پاسخ به اين سوال كه آيا با خودكفا شدن CNG امكان كاهش قيمت خودروهايي با پايه سوخت گاز به وجود خواهد آمد گفت : صنعت CNG هر چقدر پايدارتر شود اقتصادي‌تر خواهد شد.
وي در پاسخ به این پرسش که در سال جاری خودروسازان برای تولید خودروهای پایه گاز سوز چه اقداماتی صورت داده‌اند عنوان کرد: ايران‌خودرو وعده داده در سال جاري 80 هزار خودروي پايه‌گازسوز توليد كند و در صورتی که این شرکت به وعده خود عمل کند قطعا قيمت‌ها نيز اقتصادي خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که سایپا دیگر خودروساز کشور تا کنون در خصوص پایه گازسوز کردن خودروهای چه اقداماتی صورت داده است اظهار كرد: سايپا در اين خصوص تلاش زيادي صورت نداده و ما امیدواریم اين شركت خودروساز نيز هرچه سریع‌تر وارد اين حوزه شود.
رويانيان همچنین از تشكيل كارگروه ويژه حمايت و توسعه CNG با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، سازمان محيط زيست، ستاد مديريت حمل و نقل سوخت خبر داد و گفت: با همكاري بين اين سازمان‌ها صنعت نوپاي CNG را مديريت و حمايت خواهيم كرد. رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت كشور در خصوص وضعیت نوسازی خودروهای فرسوده نیز گفت: در هيچ جاي دنيا تسهيلاتي كه امروز براي اين بخش در نظر گرفته شده اعطا نمي‌شود و چنانچه عمر خودروها از 25سال عبور كنند از رده خارج شده و حق تردد ندارند، اما در ايران علاوه بر وام‌هايي كه براي مالكان خودروهاي فرسوده در نظر گرفته مي‌شد فرآيند اسقاط و ساير اقدامات را نيز انجام مي‌دهيم لذا پروسه نوسازی هم اکنون پيچيده شده است.
وي ادامه داد: ستاد مديريت حمل و نقل سوخت موظف نيست همه اين اقدامات را انجام دهد اما اين روند جايگزيني برای مالکان این خودروها يك عادت شده در حالي كه بايد قاعده كار تغيير كند.
به گفته رویانیان در حال حاضر حدود 30هزار خودرو زير مدل 54در كشور وجود دارد که با وجود اعلام فراخوان از سه سال پيش تاکنون برای نوسازی مراجعه نكرده‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه ستاد در خصوص خودروهای مذکور چیست؟ عنوان کرد: قاعده كار اين است كه کارت سوخت اين خودروها باطل شده و از تردد آنها در کشور جلوگیری شود، اما در سال جاري نيز مساعدتي در زمينه اسقاط خودروي اين افراد در نظر گرفته است.
در همین زمینه رييس سازمان حفاظت محيط زيست، نیز اظهار كرد :که اگر نگاه ما در طراحي و توليد خودرو پايه‌گازسوز باشد بدون شك مشكلات كنوني در راستاي آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و هوا تا حد بسيار زيادي كاهش خواهد يافت. اما مشكل اينجاست كه نگاه ما در توليد خودرو دوگانه سوز و بر پايه بنزين است كه بايد اين نگاه را تغيير دهيم.
وي افزود: در حال حاضر در سطح جهاني كارخانه‌هاي خودروسازي بزرگي همچون بي‌ام‌و، تويوتا و ميتسوبيشي در فهرست توليدكنندگان قطعات مربوط به سي ان جي قرار دارند. رييس سازمان محيط زيست با اشاره به وجود 20 درصد ظرفيت گاز جهان كه در ايران وجود دارد، به توسعه شبكه گازرساني در كشور اشاره كرد و افزود: اگرچه اين كار هزينه بسيار زيادي براي دولت دارد، اما هدف از آن ارتقاي رفاه اجتماعي مردم است.
محمدي‌زاده گفت: صرفه اقتصادي ناشي از استفاده از گاز CNG به عنوان سوخت جايگزين نسبت به رقم تمام شده بنزين بسيار قابل توجه است و روند گازسوز شدن خودرو‌ها در دولت نهم و دهم شتاب بيشتري گرفته است. به گفته وي حداقل 25 تريليون متر مكعب منابع گازي در كشور وجود دارد كه براي 250 سال كشور كفايت مي‌كند، در حالي كه منابع نفتي در حال اتمام است و از اين رو بايد به جاي استفاده از منابع نفتي به استفاده از ذخاير گازي روي آوريم.

ماخذ:دنیای اقتصاد

نوشته شده توسط سپهر برادران در دوشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۰ |