متاسفانه بر اساس آمار، آگاهي مديران نسبت به فناوري اطلاعات بسيار ناچيز است كه اين خود باعث ميشود درك متقابل روابط عموميها از مخاطبان و برعكس صورت نگيرد كه البته توجه به نيروهاي متخصص و جوان در حوزه روابط عمومي كه گاهي، افرادي خلاق و داراي سواد رسانهاي هستند ميتواند براي برون رفت روابط عمومي از شرايط بنبست فعلي مشكلگشا باشد.
مديران روابط عموميها در حال حاضر سنتي فكر ميكنند و سنتي عمل ميكنند؛ در حالي كه مخاطب به واسطه وجود ابزار و فناوريهاي نوين جلوتر از روابط عموميها حركت ميكند و مايل است افكار نويني را نيز ببيند. بنابراين ورود تفكرات و انديشههاي جوان و نو به روابط عمومي هم در سطح كارشناسان، مشاوران و بخصوص مديريت باعث تحرك اين عنصر ارتباطي خواهد شد.
در حال حاضر مديريت روابط عموميدر شركتها تبديل به بايگاني و جايگاهي براي پستهاي خالي در سازمانها شده است به گونهاي كه در بسياري از ادارهها مديريت روابط عمومي به عنوان پست خالي براي مديران بازنشسته به شمار ميآيد كه بدون شناخت از اين پست، براساس رابطه به عنوان مدير روابط عمومي انتخاب ميشوند.
در روابط عموميها، تخصص جايگاهي ندارد و تنها به تجربه فرد كه در سمت ديگري مشغول به كار بوده است، پرداخته ميشود، بدون درك اين موضوع كه روابط عمومي مهمترين بخش هر سازماني محسوب ميشود و ميتواند آن سازمان را يا توسعه بخشد و يا تا حد نابودي بكشاند.
به گفته كارشناس علوم ارتباطات، بيشتر نيروهاي حوزه روابط عمومي تخصص كافي و دانشگاهي ندارند. بسياري از افرادي كه در اين پست مشغول فعاليت ميشوند نيروهاي بازنشستهاي هستند كه ديگر از نظر كاري ناتوان شدهاند و تنها تجربه به كمك آنها ميآيد. تز دانشهاي روز دنيا نيز هرروز در حال تغيير است و به اين دليل بسياري از ادارهها و سازمانها فاقد هرگونه فناوري هستند. نيروهاي آنها آشنايي كافي براي استفاده از فناوري جديد را ندارند و حتي برخي افراد استفاده ساده از كامپيوتر را نيز بلد نيستند.
حتي دانشگاههاي كشور نيز از مباحث روز دنيا در خصوص روابط عمومي عقب هستند. كما اينكه هر سال در مقاطع دانشگاهي درسهايي تدريس ميشود كه در طي چند سال هيچ تغييري نكرده و درسهاي تدريس شده به روز نميشود و دانشگاهها تبديل به كتابخانههاي قديمي شده است. نبود مدرك دكتري در رشته روابط عمومي نيز از ديگر ضعفهاي اين رشته در كشور است كه بايد به آن به صورت جدي پرداخته شود.
جامعه و مخصوصا مديران سطوح بالا بايد توجه داشته باشند اگر خواهان يك روابط عمومي ايدهآل هستند كه بتواند نقش موثري در روند جامعه كنوني داشته باشد، ناگزير به اعتماد و توجه به نيروهاي جوان و خلاق هستند؛ نيروهايي كه فناوري اطلاعات را ميشناسند و تسلط بر مفاهيم افكار عمومي و روابط عمومي را خوب ميدانند.
منبع: جام جم