از آنجا كه سيستم توزيع، رابط بين توليد و مصرف است، هرگونه تغيير و تحول اساسي و عمده در يكي از دو بخش توليد و مصرف، به تغييري بنيادي در بخش توزيع منتهي میشود که باید گفت، قرون هجدهم و نوزدهم ميلادي در اروپا مبدا تحولات جدید در روشهاي توليد و پس از آن، توزیع بود که در پی آن، روشهای نوین توزیع و عرضه کالا اعم از فروشگاههای زنجیرهای، جایگزین روشهاي سنتي عرضه شدند و بازار توزیع را متحول کردند.
نخستین فروشگاه بزرگ خرده فروشی در سال 1792 توسط هنری وارتون اسمیت در لندن پایهگذاری شد. پس از آن در فرانسه بازرگانی به نام آریستید بوسکیو در سال 1852 میلادی با تاسیس فروشگاه کوچکی به نام بن مارشه برای فروش اجناس خرازی و پارچه، اندیشه ایجاد یک واحد خرده فروشی بزرگ به عنوان مادر فروشگاههای زنجیرهای دیگر را محقق کرد. حدود 70 سال بعد از نوآوری انگلیسیها در سال 1859، ايده تاسيس چنين فروشگاههايی به ینگه دنیا سرايت کرد و آمریکاییها نیز به صرافت تاسیس فروشگاه زنجیرهای افتادند و فروشگاه زنجیرهای پاسيفیک آتلانتیک یا A&P را راهاندازی کردند. در ادامه این روند، ایجاد فروشگاههای زنجیرهای در آمریکا به سرعت رو به افزایش نهاد تا اینکه در سال 1929 یعنی 80 سال قبل، قریب به 22 درصد از کل خرده فروشی در کشور آمریکا توسط فروشگاههای زنجیرهای انجام میشد.
این روند ادامه پیدا کرد تا آنجا که طبق آمار در سال 1997 بیش از 60 درصد خرده فروشی در آمریکا به وسیله فروشگاههای زنجیرهای انجام پذیرفت. از سوی دیگر، طبق برآورد بانک مرکزی در سال 1384 تنها 2/0 درصد از حجم خرده فروشی کالا در ایران از طریق فروشگاههای زنجیرهای انجام گرفته است.
در این میان، اگرچه اهداف اوليه شكلگيري اين فروشگاهها پس از ایجاد شرايط مساعد در قالب انقلاب صنعتي، عمدتا اقتصادي و با نگاه به حاشیه سود بالا در این اقدام بود، اما به تدريج پا گرفتن اين نهاد نوين توزيع علاوه بر سودآوري براي صاحبان سرمايه در بخش خصوصي، براي جامعه نيز مزاياي عمدهاي به ارمغان آورد و سبب شد كه دولتمردان ساخت و توسعه اين فروشگاهها را بيش از پیش دنبال کنند.
فروشگاه زنجیرهای، داریم... نداریم!
فروشگاه زنجیرهای مفهومی مدرن است که در قرن هفدهم و همراستا با دوران صنعتی شدن اروپا پدید آمد؛ از آنجا که در غرب سنت «بازار» به معنای شرقی آن وجود نداشته است شکلگیری فروشگاه زنجیرهای آن هم با ساز و کاری متفاوت از مفهوم و کارکرد بازار، یکی از شاخصههای مدرنیته غربی در بخش توزیع و پخش کالا میتواند قلمداد شود. در سایت «ویکیپدیا» برای فروشگاه زنجیرهای چند مشخصه تعریف شده است از جمله؛ سهولت دسترسی به طیفهای مختلف کالایی برای مشتری، ارزانی قیمت به دلیل حذف واسطهها، خدمات بهتر و امکانات گستردهتر و... در حال حاضر از فروشگاههای زنجیرهای «وال مارت»، «کی مارت» و «تارجت» به عنوان بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای دنیا نام برده میشود که هر سه «آمریکا»یی هستند. فروشگاه وال مارت با 2 میلیون و 100 هزار کارمند و کارگر و 180میلیارد و 663 میلیون دلار دارایی، بزرگترین شرکت درآمد زای دنیا در سال 2010 بود و پیشبینی شده که امسال درآمد خالص آن حدود 17 میلیارد دلار باشد. وال مارت در حال حاضر 8500 فروشگاه در 15 کشور جهان با 55 نام متفاوت دارد که شعبههای آن در کانادا، انگلستان و چین آوازهای چشمگیر دارند هرچند که گزارش بازرسان این شرکت در سال 2010 نشان میدهد که شعبههای آلمانی و کره جنوبی این شرکت چندان موفق عمل نکردهاند. شاید رسیدن به الگوی وال مارتی فروشگاههای زنجیرهای دور از دسترس باشد، اما همسایه غربی، یعنی ترکیه نیز ید طولایی در راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای دارد از تکثیر «مک دونالد» در سراسر اين کشور گرفته تا مجموعه A101 که همچون نمونهای مثالی از فروشگاههای خردهفروشی میتواند به کار آید، اما به نظر میرسد که در ایران بهرغم خواست دولت، بخش خصوصی انگیزه و سرمایه کافی برای دست زدن به چنین کار بزرگی را ندارد و ادامه کار فروشگاههای غیر زنجیرهای موجود، چه دولتی و چه خصوصی، نشانهای به همین واقعیت است.
ماخذ:دنیای اقتصاد/تهیه شده در: وب نوشت پنگان