سيد محمد اعظمي‌نژاد* 

منبع: Mindtools

مديريت ذی‌نفعان، موضوعی حياتی برای موفقيت هر پروژه‌ای است که در آن مشارکت داريد.

 تعامل با افراد مناسب به شيوه‌ای صحيح در پروژه، باعث می‌شود طعم موفقيت را به شيوه‌ای متفاوت در پروژه و زندگی حرفه‌ای حس کنيد. مديريت ذی‌نفعان مقوله حائز اهميتی است که افراد موفق از آن برای کسب پيروزی با استفاده از کمک و همراهی ديگران استفاده می‌کنند. 

ابزار تجزيه و تحليل ذی‌نفعان، روشی برای شناسايي افراد کليدی است که به موفقيت شما کمک می‌کند. بعد از شناسايي ذی‌نفعان، با برنامه‌ريزی و ارتباط با آنها خواهيد توانست موفقيت خود را تضمين کنيد.  مزيت‌های استفاده از اين ابزار را می‌توان اين‌گونه برشمرد: 

• شما می‌توانيد از نظرات و ايده‌های ذی‌نفعان قدرتمند برای شکل‌دهی پروژه‌های خود در مراحل اوليه استفاده کنيد. 

• جلب حمايت ذی‌نفعان قوی می‌تواند احتمال دسترسی شما به منابع را بيشتر کند که اين موضوع، می‌تواند عاملی مهم برای موفقيت پروژه‌ها باشد. 

• با برقراری ارتباط با ذی‌نفعان می‌توانيد اطمينان حاصل کنيد که در مورد آنچه که بايد انجام شود و منافع حاصل از آن، درک مشترکی وجود دارد و اين به اين معنی است که آنها در موارد لازم از شما حمايت خواهند کرد. 

• توانايي پيش‌بينی واکنش‌های احتمالی ذی‌نفعان نسبت به يک پروژه مزيتی است که به شما امکان برنامه‌ريزی مناسب برای جلب حمايت و کسب موفقيت حداکثری را می‌دهد. 


معرفی ابزار 

اولين گام در تجزيه و تحليل ذی‌نفعان شناسايي آنها می‌باشد. گام بعدی ارزيابی قدرت، نفوذ و منابع در اختيار آنهاست. به اين ترتيب خواهيد فهميد روی کدام ذی‌نفع بايد تمرکز بيشتری داشته باشيد. گام نهايي توسعه شناخت متقابل از مهم‌ترين ذی‌نفعان برای جلب بيشترين حمايت از آنهاست:

گام اول) ذی‌نفعان را شناسايي کنيد: اولين گام در تجزيه و تحليل ذی‌نفعان شناسايي آنهاست. افرادی که بيشترين تاثير را روی کار شما دارند، صاحب نفوذ و قدرت هستند يا موفقيت يا عدم موفقيت شما، آنها را تحت تاثير قرار می دهد. جدول زير می‌تواند مثالی برای ذی‌نفعان شما باشد:


 

به خاطر داشته باشيد اگر چه ممکن است ذی‌نفعان شما يک سازمان يا يک فرد باشند، اما در نهايت شما بايد با افراد ارتباط برقرار کنيد.

گام دوم) ذی‌نفعان را اولويت‌بندی کنيد: ممکن است پس از برداشتن گام اول، فهرست بزرگی از افراد و سازمان‌هایی که تحت تاثير شما قرار می‌گيرند، به دست آيد. برخی از آنها ممکن است قدرت زيادی برای حمايت يا مانع شدن در پيشرفت کار شما داشته باشند. ممکن است برای بعضی فعاليت شما منفعت ايجاد کند و بقيه نيز بدون نفع باشد. ذی‌نفعان را براساس دو مولفه قدرت و منفعت  اولويت‌بندی کنيد. برای مثال، فرد مافوق شما احتمالا قدرت و منفعت زيادی در فعاليت‌هایتان به عنوان يک‌ذی‌نفع دارد. در شکل بالا، با تعيين موقعيت مکانی افراد می‌توانيد اقدامی که برای ذی‌نفع خود مناسب‌تر است انتخاب کنيد: 

• قدرت زياد-منفعت زياد: افرادی که در اين ناحيه قرار دارند مهم‌ترين ذی‌نفعان هستند. بنابراين بايد بيشترين تعامل را با آنها داشته باشيد و همه تلاش خود را برای راضی نگه داشتن آنان به کار ببنديد. 

• قدرت زياد-منفعت کم: به اين افراد به اندازه ای که رضايتشان جلب شود، اطلاع رسانی کنيد. اين گروه بايد از مزيت‌ها و کليات پروژه و فعاليت‌های شما مطلع باشند تا در زمان لازم از شما حمايت کنند. 

• قدرت کم-منفعت زياد: به اين گروه از ذی‌نفعان هميشه اطلاع‌رسانی کنيد و به آنها اطمينان دهيد که مشکل خاصی وجود ندارد. اين گروه می‌توانند در جزئيات پروژه به شما کمک زيادی برسانند. 

• قدرت کم-منفعت کم: اين گروه را فقط زير نظر داشته باشيد و با ايجاد ارتباط، انرژی و وقت خود را بيهوده به هدر ندهيد. 

گام سوم) ذی‌نفعان کليدی خود را شناسايي کنيد: شما بايد اطلاعات دقيق‌تری از ذی‌نفعان کليدی خود داشته باشيد. بايد به خوبی بدانيد که در مورد پروژه يا فعاليت شما چه احساسی دارند و چه موقعی به آن واکنش نشان می‌دهند. همچنين بايد بدانيد چگونه آنها را به بهترين وجه درگير پروژه کنيد و از بهترين روش‌های ارتباط با آنها استفاده کنيد. 

تجربه نشان می‌دهد تنها با داشتن حمايت و همراهی ذی‌نفعان است که يک پروژه يا فعاليت، موفقيت به دست می‌آورد. در محدوده زندگی فردی نيز اين ابزار می‌تواند به شما در کسب موفقيت‌های شخصی و حرفه‌ای کمک کند. 

*عضو هيات ریيسه کميته تخصصي توسعه- انجمن مديريت منابع انساني ايران

 (hrjournalist.blogfa.com)

نوشته شده توسط سپهر برادران در پنجشنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۲ |