حمید کارگر*- اندیشمندان حوزه مدیریت، یکی از مهم‌ترین وظایف هر مدیر را «نظارت و کنترل» دانسته‌اند. راهکاری که به حفظ نظام یک سازمان کمک می‌کند و عبارت است از سنجش دائمی و اصلاح عملکرد سازمان برای اطمینان يافتن از کاميابی در رسیدن به اهداف.

از طریق فرآیند «نظارت»، حداکثر کارآیی و اثربخشی در منابع و فعالیت‌ها در راستای اهداف سازمان حاصل می‌شود و در صورت بی‌توجهی به این مهم، سایر وظایف مدیریت همچون برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت، ضمانتی برای اجرای بهینه نخواهند داشت.
نزدیک به هشتاد سال قبل، هيات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران با باور به لزوم توجه به مقوله نظارت و بازرسی در فرآیند تولید فرش دستباف، با ادبيات آن روزگار بر ایجاد «دايره‌تفتیش» پای فشرده‌اند که خواندن مذاکرات و مصوبات آنان خالی از لطف نیست.
در صورتجلسه هيات‌مدیره شرکت سهامی فرش ایران در 13 تیرماه سال 1315 در ترسیم طرز مشی شرکت، بخشی به مقوله «تفتیش» اختصاص يافته و چنین مکتوب شده است:
آقای کاشف شرحی مبنی بر لزوم داشتن یک اداره تفتیش برای نظارت در بافت و نقشه و رنگ آمیزی به وسیله اشخاص متخصص و فنی اظهار فرمودند که ريیس دايره تفتیش تحت نظر هيات‌مدیره امور مربوطه را اداره نماید و راپورت عمليات را به هيات‌مدیره بدهند.
آقای هیلد براند این اداره تفتیش را فعلا لازم ندانستند موقع توسعه کارهای شرکت لازم دانستند. آقای کاشف مجددا این مساله را توصیه كردند. به اتفاق آرا پیشنهاد آقای کاشف پس از یک سلسله مذاکرات به شرح ذیل تصویب گردید:
نظر به اینکه کلیه موسسات شرکت اعم از خرید و تهیه مصالح و رنگرزی و بافت و فرش‌شويی و پشم‌شويی و اجراي قرارداد و تادیه مزد و وسايل کارگران محتاج به نظارت کاملی است لذا شرکت اداره به نام اداره تفتیش تحت رياست یکی از اعضاي هيات‌مدیره و در مواقع لازم مفتش خبره و بصیر انتخاب و به نظارت امور مربوط به شرکت خود خواهد گمارد.
ريیس اداره تفتیش از هيات‌مدیره شرکت خواهد بود و راپورت‌های خود را مستقیما به هيات‌مدیره و بعد آن را به اداره مرکزی شرکت خواهد داد.
شرکت از دولت تمنا خواهد کرد که حین‌اللزوم برای تسهیل در امر تفتیش از مامورین دولت استفاده نماید. برای تميیز فرش‌هايی که مطابق دستور و مقررات شرکت تهیه می‌شود و همچنین برای بعضی از قالی‌های ایران از قالی‌های سایر ممالک شرکت علامت خاصی را انتخاب و در قالی تعبیه خواهد نمود که حتی‌المقدور قابل تقلید نباشد.
شرکت علامت مزبور را در ایران و در کلیه مراکز عمل قالی فروشی به ثبت خواهد رسانید.»
*دانشجوی دکترای علوم ارتباطات
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه دهم فروردین ۱۳۹۲ |