احمد آخوندی – محسن جاوید‌مؤید- تعداد کتابهایی که در ایران در حوزه‌ی بازاریابی سیاسی داریم، نسبتاً اندک است. با وجود این، همان کتابهای ترجمه‌شده نیز می‌تواند تا حدودی راهنمای مؤثری برای کاندیداهای انتخاباتی باشد.


برخی از این کتابها معرفی می‌شوند. در پایان برخی منابع دیگر نظیر نشریه، و فیلم نیز آمده است که در جای خود، راهنماییهای مفیدی برای کاندیداهای ریاست جمهوری، و یا کاندیداهای شورای شهر و روستا دارد (همه‌ی این اطلاعات را می‌توانید از فروشگاه انتشارات بازاریابی خریداری کنید).


کتابهای ترجمه‌ای برای کاندیداهای انتخاباتی
برخی از اصلی‌ترین کتابها در پی آمده است که ملاحظه خواهید کرد:
1. بازاریابی انبوه در سیاست. کتاب بازاریابی انبوه در سیاست، پنگانکتاب فوق‌العاده جالب است. کتاب از بروس آی.نیومن است. این کتاب ترجمه‌ی خوبی دارد. مترجمان این کتاب خانم دکتر آرام طاعتی، و آقای دکتر امید مهدیه هستند.
حوزه‌ی تخصصی خانم دکتر آرام طاعتی، علوم سیاسی است. و حوزه‌ی تخصصی دکتر امید مهدیه، بازاریابی. به احتمال همین پیوند بین‌رشته‌ای مترجمان سبب شده تا واژگان تخصصی کتاب به خوبی ترجمه شود. درباره‌ی نیومن می‌توان گفت که او هم یک استاد دانشگاهی است و هم یک مشاور حرفه‌ای است. درباره‌ی توانایی او همین بس که مشاور ریاست جمهوری کلینتون بوده است. درسهای فراوانی از کمپین بازاریابی آموخته است که کاملاً تجربی است اما در پرتو دانش تخصصی و علمی.


2. عصر تبلیغات. عصر تبلیغات اثر آنتونی پراتکانیس والیوت ارنسون است. این هر دو مؤلف در حوزه‌ی رسانه و روانشناسی اجتماعی اشتهار بین‌المللی دارند. ارنسون بیش از 45 سال از عمر خود را وقف مطالعه‌ی فنون اقناع کرده است. البته دکتر چیالدینی نیز متخصص صاحبنظر و برجسته‌ای است که مشاوره برای شخصیتهای بزرگ سیاسی داده و توانسته در پرتو فنون اقناع، مناصب عالی را برای افراد مهیا سازد.
خوشبختانه این کتاب (عصر تبلیغات) دارای ترجمه‌ی خوبی است و به بسیاری از موضوعات مورد نیاز یک کاندیدا پاسخ می‌دهد.


3. راهنمای کاربردی پیروزی در انتخابات (خودآموز برنامه‌ریزی ستادهای انتخاباتی)
این کتاب، کاملا، کاربردی است. برایان اودی نویسنده‌ی این کتاب است. اودی، سالها است انتخابات کشورهای منطقه نظیر عراق، افغانستان، روسیه، مراکش، یمن، موریتانی اوکراین، آذربایجان و گرجستان را بررسی می‌کند. حاصل سالها تلاش او، تدوین کتابهای راهنمای عمل است. کتاب فوق‌العاده کم‌حجم، برنامه‌ریزی ستادهای انتخاباتی را از ابتدا تا انتها دربردارد. این کتاب نیز به فارسی ترجمه شده و دارای ترجمه‌ی روانی است.


4. رؤیاهایی از پدرم.
این کتاب، داستان یا رمان باراک اوباماست به قلم خود باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا. با وجود این، در قالب همان داستان، خواننده در می‌یابد برای آنکه تأثیرگذار باشد، چگونه سخنرانی کند. همچنین برای آنکه کاندیدا بتواند از لایه‌های اجتماعی عبور کند و خود را بر منصب ریاست جمهوری ببیند، چه اقداماتی لازم است؟
تعجب خواهید کرد که اوباما، چگونه توانسته خود را از سطوح و لایه‌های اجتماعی به مناصب عالی برساند. جستجوی این تعجب را در سطرهای کتاب رؤیاهایی از پدرم بخوانید. این کتاب، دارای ترجمه‌ی فارسی با نثر روان است.


5. ادبیات تبلیغ
کتاب ادبیات تبلیغ، کتاب فوق‌العاده‌ای است اگر کاندیدا برای شعار و پیام تبلیغاتی جایگاه و شأن قائل باشد.
مزیت این کتاب آن است که "نویسندگی برای تبلیغات" را ریز به ریز با تمام جزئیات یاد می‌دهد. "ادبیات تبلیغ" یک کتاب خودآموز است و ظرایف تبلیغاتی را برای شعار تبلیغاتی، گام به گام تعریف می‌کند. مثالهای کتاب آنچنان جذاب است که تا مدتها تمایل پیدا می‌کنید کارهایتان را رها کنید تا این کار را انجام دهید. شایسته‌ی یادآوری است که بدون شعار تبلیغاتی آن هم با ظرایف مناسب، کاندیدای انتخاباتی، فعالیت خود را به نفع رقیب واگذار می‌کند.


کتابهای تألیفی برای کاندیداهای انتخاباتی
متأسفانه کتابهای تألیفی در ایران نیز اندک است. پنگان برخی از این کتابها به اختصار معرفی می‌شود.
1. اکثریت چگونه حکومت می‌کند؟
این کتاب اثر دکتر حجت‌الله ایوبی است. مؤلف 4 نوع منبع را برای تدوین کتاب برگزیده است. منابع خارجی، منابع خارجی که تجارب انتخابات را در کشورهای گوناگون بررسی می‌کند، قوانین انتخاباتی برخی از کشورها مانند فرانسه، آلمان، انگلستان، و مصاحبه‌هایی که نویسنده با رؤسای مجالس و نمایندگان برجسته‌ی مجالس مقننه‌ی کشورهای مختلف داشته است.
در این کتاب، شما با گونه‌های مختلف تبلیغات انتخاباتی روبه‌رو می‌شوید.


2. تبلیغات پنهان در بازاریابی
کتاب تبلیغات پنهان در بازاریابی، از شگردهای رسانه‌ها می‌گوید که چگونه می‌توانند حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری، با حضور کاندیداهای برجسته‌ای نظیر اوباما، پوتین، ماشینهای مدل بالا را تبلیغ کنند. رسانه‌هامی‌توانند در هنگام پیاده و سوار شدن کاندیداها، چشمان بیننده را به لوگوماشینهای مدل بالا خیره کنند. در واقع، کاندیداها آمده‌اند تا تبلیغاتی پرفروش برای صاحبان بنگاههای کسب‌و‌کار داشته باشند.
همچنین از کوشش فراوان باراک اوباما می‌توانید آگاه شوید که چگونه توانست تبلیغاتی را برای "بازیهای مجازی" داشته باشد. به این ترتیب جوانان شیفته‌ی بازیهای مجازی، در هر نوبت بازی با انبوهی از " تبلیغات پنهان" روبه‌رو بودند که مغز و ذهن و احساس آنها پنگان را درگیر می‌کرد بی آنکه بدانند!
 واقعیتهای فراوانی را در این کتاب می‌خوانید نظیر آنکه بلر، سالهاست برای حضور در مصاحبه‌های مطبوعاتی، همواره با آرم و لوگوی یک کت و شلوار ظاهر می‌شود. بلر نیز فروشنده‌ای است که در نقش یک بازیگر تمام‌عیار به میدان آمده تا فروش کت و شلوار را تضمین کند.
واقعیت آنکه در غرب همواره می‌گویند همگی فروشنده‌اند. رؤسای جمهور هر یک به پایگاه اجتماعی خاصی تعلق دارند و قرار است منافعی سرشار برای صاحبان کسب‌و‌کاری مهیا سازند که پول آنها را برای انتخابات تأمین کرده‌اند. عبارت رایجی نیز هست و آن اینکه، مشاوران بازاریابی بلدند همانگونه که تاید یاصابون بفروشند، یک رئیس‌جمهور را به ملتی بفروشند. پنگان خوشبختانه ما در ایران، چنین نگاهی را نمی‌پسندیدیم. در کتاب تبلیغات پنهان، درسهایی از مشاوران بازاریابی و تبلیغات اوباما آمده است که چگونه توانستند جایزه‌ی تبلیغات سال را به اوباما بدهند. اوباما چگونه توانست هیلاری کلینتون، مک کین، ساراپیلین و دیگران را ازصحنه‌ی رقابت بیرون بیندازد.
به گفته‌ی غربیها، انتخابات، یک المپیک بزرگ سیاسی است که در آن فقط و فقط مدال طلا می‌دهند. مدال نقره یا برنز وجود ندارد. یک نفر می‌برد، بقیه بازنده‌اند.


3. مبانی نظری بازاریابی و تبلیغات سیاسی در غرب
این کتاب همانگونه که از نامش پیداست تکنیکها و ترفندهایی را از تبلیغات و بازاریابی سیاسی در غرب می‌گوید. مجموعه‌فوق‌العاده خوبی از نظریه‌ها و آرای متخصصان را می‌خوانید که هر یک در جای خود، کاربردی است و اثرگذار. پنگان


4. شگردهای تبلیغات انتخاباتی
"شگردهای تبلیغات انتخاباتی" کتابی است تألیفی که در عین حال هر جا لازم است منابع غربی را نیز در نظر داشته است. مزیت آن، کتابی است کم حجم که به جای پیچیده کردن، با سهولت برای کاندیداهای انتخاباتی موضوعاتی را مطرح می‌کند. هر جا لازم است از قوانین انتخابات برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی می‌گوید، هر جا لازم است از قواعد و قوانینی می‌گوید تا کاندیداها به دردسر نیفتند.
اوج این کتاب در فصل ششم است که راه‌اندازی کمپین سیاسی را به اختصار و البته مطلوب معرفی کرده است. کاندیداهایی که دوست دارند با برنامه، مبارزات سیاسی خود را اجرا کنند، مطالعه‌ی فصل پایانی این کتاب برای آنها ضروری است.


مقالاتی از مجله‌ی توسعه مهندسی بازار برای کاندیداهای انتخاباتی
"توسعه مهندسی بازار"، دوماهنامه‌ای است که از سال 1386، در حوزه‌ی بازاریابی سیاسی مقالاتی درج کرده است. پنگان
در پی، فهرست این منابع آمده است:
•    ریخت‌شناسی تبلیغات سیاسی در کشورهای غربی، شماره‌ی 3، پاییز 1386
•    برندسازی در سیاست: درسهای اوباما برای بازاریابان و تبلیغاتیها، شماره‌ی 15، مهر و آبان 1389
•    کاربرد نورومارکتینگ در سیاست، شماره‌ی 27، مهر و آبان 1391
•    کاربرد نورومارکتینگ در ساخت تیزرهای تبلیغاتی، شماره‌ی 29، بهمن و اسفند 1391
•    و... شماره‌ی 30، فروردین و اردیبهشت 1392


فیلمهایی برای کاندیداهای انتخاباتی

1. فیلمهایی که در ایران می‌توانید از ویدئو کلوپها خریداری کنید. خوشبختانه این فیلمها ترجمه شده و تماماً قابل استفاده برای کاندیداها است. برخی از این فیلمها عبارتند از:
•    آبراهام لینکن (2012)
•    نیروهای هوایی یک (Air Force one)
•    روز استقلال (independence Day)
•    آمریکایی شیک پوش (Yankee Doodle Dandy)
•    رئیس‌جمهور آمریکا (The American President)
•    رنگهای اصلی (Primari Colors)
و...
تمامی این فیلمها متعلق به هالیوود است. هالیوود تمایل داشته تا در سایه و قدرت کاخ سفید، به اشتهار بیشتری دست یابد و البته بتواند نظر رؤسای جمهور را به نقش خودش واقف سازد. مهندس آرتاخه/تهیه شده در: پنگان
نوشته شده توسط سپهر برادران در شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ |