
ایسنا- خبرگزاري بلومبرگ در گزارشي به بررسي آخرين وضعيت بازار خودروهاي وارداتي و صنعت خودروسازي ايران پرداخت.
بلومبرگ با اشاره به توليد 65/1 ميليون دستگاه انواع خودروهاي سواري و
كاميون در ايران طي سال 2011 نوشت كه اين ميزان توليد خودرو در ايران
براساس اعلام انجمن جهاني خودروسازان حتي بيش از دو برابر توليد خودرو در
ايتاليا بوده است.
ايرانخودرو، بزرگترين خودروساز ايران سازنده محصولاتي مانند سوزوكي گرند
ويتارا و پژو 206 هاچبك است. دو خودروساز اروپايي، پژو سيتروئن و رنو
قطعات موردنياز ايران خودرو و سايپا، دو خودروساز بزرگ ايران را تامين
ميكنند.
موسسه پيشبيني آي.اچ.اس بليني توضيح داده است كه به دليل
محدوديتهاي بينالمللي، ايرانخودرو و سايپا مجبور شدهاند به سمت توليد
خودروهايي با درصد فناوري بومي بيشتر بروند.
بليني در اين باره اعلام
كرده كه ايرانيها در حال توليد و توسعه خودروهاي بومي هستند و روز به روز
در اين زمينه بهتر عمل ميكنند. اگرچه خودروهاي ساخت آنها قادر به رقابت
با محصولات آمريكايي و ژاپني و كرهاي نيست. توسعه صنعت خودروسازي ايران
همچنين ميتواند باعث ركود بازار خودروهاي وارداتي به ايران شود.
خبرگزاري
بلومبرگ همچنين به نقل از يكي از فعالان بازار خودروهاي وارداتي در ايران
نوشته كه حجم واردات خودروهاي بي.ام.و به ايران طي چند ماه اخير كاهش
يافته است. به گفته اين فعال بازار خودرو تقاضا براي خريد خودروهاي وارداتي
به دليل گران شدن نرخ ارز و بالارفتن قيمت خوروهاي وارداتي كاهش يافته
است. قيمت خودروهاي وارداتي حتي تا حدود 20 درصد نيز افزايش يافته است.
موسسه
آي.اچ.اس پيشبيني كرده كه فروش خودرو در ايران در سال 2012 ميلادي حدود
10 درصد كاهش خواهد يافت. اين در حالي است كه در سال 2011 فروش خودرو در
ايران تقريبا ثابت مانده و به توليد 46/1 ميليون دستگاه رسيد. همچنين در
سال 2011 حدود 200 هزار دستگاه خودروي وارداتي در ايران عرضه شد./تهیه شده در:
وب نوشت پنگان

نوشته شده توسط سپهر برادران در یکشنبه بیستم فروردین ۱۳۹۱
|